Home » » Lima selebriti Hollywood yang berpuasa di bulan Ramadan

Lima selebriti Hollywood yang berpuasa di bulan Ramadan

Written By kall on Tuesday 1 July 2014 | 10:42


Pilihan Anda

Lima selebriti Hollywood yang berpuasa di bulan Ramadan

Jutaan muslim di seluruh dunia menunaikan ibadat puasa setiap tahunnya di bulan Ramadan. Tak terkecuali mereka yang bergelar artis di dunia hiburan dunia atau Hollywood.

Antaranya seperti adik perempuan mendiang King of Pop, Michael Jackson hingga legenda petinju dunia Mike Tyson turut menunaikan ibadah puasa.

Dipetik daripada International Business Times, Isnin (30/6/2014), berikut adalah lima selebriti dunia yang menunaikan ibadah puasa Ramadan kali ini.

1. Janet Jackson
Penyanyi yang juga adik kandung kepada mendiang Michael Jackson itu baru memeluk Islam tahun lalu, setelah menikah dengan pengusaha asal Arab, Wissam Al Mana. Secara tidak langsung Ramadan kali ini adalah kali pertama Janet melaksanakan puasa sebagai mualaf. Janet mengakui puasa tidak asing padannya kerana beliau sering berdiet dan menjaga waktu makannya selama bertahun-tahun.

2. Jermaine Jackson
Abang kepada Michael Jackson dan Janet memeluk Islam sejak awal 1989 lagi. Ketika itu, mantan ahli Jackson 5 ini melakukan perjalanan ke Timur Tengah dan akhirnya memutuskan untuk memeluk Islam.

"Setelah memeluk islam, saya merasa seperti dilahirkan kembali," ujarnya.

3. Jemima Khan
Jemima adalah jurnalis internasional berbangsa Yahudi. Beliau memeluk Islam tatkala menikah dengan pengusaha asal Pakistan, Imran Khan, pada 1995.

4. Mike Tyson
Mantan juara dunia tinju kelas heavyweight ini telah memeluk Islam sejak awal 2010 lalu. Setelah melakukan ziarah suci ke Mekah, Arab Saudi, pada Julai 2010, dia menuliskan dalam akaun twitternya. "Aku baru saja meninggalkan kota suci Mekah, di mana aku baru saja diberkati untuk melakukan Umrah... Inshaallah, Allah akan terus memberkatiku untuk terus berada di jalan yang tepat," papar petinju berjuluk Leher Beton ini.

5. Ellen Burstyn
Artis veteran ini dibesarkan dalam keluarga katholik satu ketika dahulu. Namun setelah dewasa dan mengalami pengalaman spiritual, beliau memutuskan untuk memeluk agama Islam dan menjadi seorang muslimah.

"Semangat membuka kebenaran yang hidup pada semua agama," ujarnya.
disableSelection(document.body) //disable text selection on entire body of page
new innity_adZone("c5b270a763686e776039618cc709f3a6", "45838", {"origin": "MY", "width": "300", "height": "250"}); adv_username = "amjadanas"; adv_gid = "amjadanas_default"; adtype = "336x280";


0 comments: