Home » » 'Sultan bukan ada kuasa tolak calon MB' - Aziz Bari

'Sultan bukan ada kuasa tolak calon MB' - Aziz Bari

Written By kall on Wednesday 23 July 2014 | 19:39


Pilihan Anda

'Sultan bukan ada kuasa tolak calon MB' - Aziz Bari

Sultan Selangor tidak berkuasa menolak apabila calon menteri besar yang dipilih parti majoriti kata pakar perlembagaan Dr Abdul Aziz Bari hari ini.

Menurut Aziz perkara sama berlaku di Sarawak apabila ketua menterinya Pehin Seri Abdul Taib Mahmud digantikan Tan Sri Adenan Satem dan apabila Datuk Seri Najib Razak menggantikan Tun Abdullah Ahmad Badawi sebagai perdana menteri.

"Peranan istana dalam perkara ini bersifat istiadat dan formal. Seseorang harus memahami makna 'budi bicara' yang digunakan perlembagaan negeri, merujuk kepada keadaan di mana tiada pilihan jelas antara calon yang diberikan," kata Aziz mengulas krisis pentadbiran Selangor dan kedudukan Khalid sebagai menteri besar.

Aziz, bekas pensyarah undang-undang Universiti Islam Antarabangsa dan kini dengan Universiti Selangor memberi komen keputusan PKR malam Isnin lalu di mana PKR mencalonkan presidennya Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail akan mengambil alih tugas menteri besar.

Hari ini, pencalonan Wan Azizah dilaporkan telah dibentangkan kepada majlis presiden Pakatan Rakyat dan perkara itu akan dibawa untuk perbincangan PAS dan DAP.
disableSelection(document.body) //disable text selection on entire body of page
new innity_adZone("c5b270a763686e776039618cc709f3a6", "45838", {"origin": "MY", "width": "300", "height": "250"}); adv_username = "amjadanas"; adv_gid = "amjadanas_default"; adtype = "336x280";


0 comments: