Home » » Tingkat atas rumah Ku Nan terbakar

Tingkat atas rumah Ku Nan terbakar

Written By kall on Saturday 5 July 2014 | 09:30


Pilihan Anda

Tingkat atas rumah Ku Nan terbakar

Kebakaran teruk memusnahkan aras empat rumah Tengku Adnan Tengku Mansor di Jalan Duta, Kuala Lumpur, semalam. - Utusan/RASHID MAHFOF
KUALA LUMPUR 8 Mei - Tingkat atas rumah empat tingkat milik Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor di Jalan Duta 5, Taman Duta di sini musnah dalam kebakaran yang berlaku awal pagi ini.

Kebakaran di rumah itu yang didiami oleh Tengku Adnan sejak 25 tahun dipercayai bermula dari bilik anak lelakinya, Tengku Mohd. Faiz, 15, pada pukul 5.30 pagi berikutan kerosakan sistem pendingin hawa.

Menurut beliau, berlaku percikan api dari pendingin hawa itu ketika anaknya sedang tidur menyebabkan dia bingkas bangun dan mengejutkan semua ahli keluarganya yang sedang tidur.

"Ketika kejadian, terdapat 16 orang di dalam rumah ini termasuk ahli keluarga dan lima pembantu rumah. Saya segera mengejutkan mereka semua supaya keluar dari rumah sebelum menghubungi bomba.

"Tingkat empat rumah yang menempatkan tiga bilik tidur, ruang tamu, dapur dan ruang makan musnah 100 peratus," katanya ketika ditemui di tempat kejadian, di sini hari ini.

Tengku Adnan yang juga Ahli Parlimen Putrajaya sepatutnya menghadiri majlis perasmian hafalan al-Quran kanak-anak di Putrajaya hari ini memberitahu, beliau tidak menyangka kejadian sedemikian menimpa keluarganya berikutan pendingin hawa tersebut baru sahaja dipasang di bilik anaknya itu petang semalam.

"Saya dan keluarga reda dengan kejadian ini dan akan berpindah ke kediaman di Impiana Tunku, Kenny Hills sementara kerja baik pulih dijalankan," katanya.

Beliau dan ahli keluarganya berjaya menyelamatkan sebahagian barang-barang peribadi termasuk peti besi yang terletak di aras empat tersebut.

Dalam pada itu, Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Daerah Sentul, Halim Mustafar berkata, seramai 46 anggota bersama enam jentera dari Balai Hang Tuah, Sentul, Sri Hartamas dan Jinjang serta Jabatan Forensik dikerahkan ke lokasi kejadian selepas menerima maklumat kira-kira pukul 6 pagi.

"Api merebak dengan cepat berikutan dinding bangunan diperbuat daripada kayu yang mudah terbakar.

"Pihak forensik masih menyiasat punca sebenar kejadian dan anggaran kerugian," katanya.


disableSelection(document.body) //disable text selection on entire body of page
new innity_adZone("c5b270a763686e776039618cc709f3a6", "45838", {"origin": "MY", "width": "300", "height": "250"}); adv_username = "amjadanas"; adv_gid = "amjadanas_default"; adtype = "336x280";


0 comments: