Home » » 'Kami memang nak kahwin, tapi tahu macam mana'

'Kami memang nak kahwin, tapi tahu macam mana'

Written By kall on Sunday 13 July 2014 | 15:36


Pilihan Anda

'Kami memang nak kahwin, tapi tahu macam mana'

Gambar hiasan
SELAYANG - “Kami memang niat nak kahwin tapi tak tahu macam mana caranya.” Itu alasan pasangan yang dicekup bersekedudukan dalam sebuah rumah di Selayang Sejati, malam semalam.

Pasangan berusia 25 dan 18 tahun itu dicekup penduduk sekitar jam 8.30 malam selepas bapa saudara kepada remaja perempuan itu membuat aduan kepada pihak surau.

Difahamkan remaja itu tinggal bersama kakaknya yang kini bekerja di luar daerah sejak dua bulan lalu sementara rumah itu dijadikan port pasangan itu bersekedudukan sejak sebulan lalu.

Nasihat dan teguran sebelum ini sudah diberikan namun tidak diendahkan sebaliknya beberapa kali lelaki yang juga penduduk di sini dilihat berulang alik ke situ.

Pengerusi JKKK Selayang Baru, Jumari Talip berkata, jawatankuasa menerima aduan sekitar jam 7.30 melihat lelaki yang bekerja sebagai penghantar surat bertandang ke rumah pasangannya itu.

Ketika pintu diketuk, pasangan tersebut memberikan kerjasama dan mereka didapati berdua-duaan dalam rumah itu.

“Mereka menggunakan alasan mahu berbuka puasa bersama tapi tetap salah kerana berdua-duaan dan bukan muhrim.

“Selepas perbincangan dan kaunseling dibuat dan memanggil penjaga masing-masing, kedua-dua pihak bersetuju untuk dinikahkan,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.
Pegawai pejabat agama, masjid dan jawatankuasa penduduk memeriksa dokumen pasangan.
Dalam pada itu, beliau menasihatkan umat Islam menghormati bulan Ramadan dan mengelak mencemarinya dengan perkara-perkara yang dilarang.

Jumari turut meminta supaya orang awam menyalurkan maklumat sekiranya terdapat masalah sama dalam usaha membendung maksiat.
disableSelection(document.body) //disable text selection on entire body of page
new innity_adZone("c5b270a763686e776039618cc709f3a6", "45838", {"origin": "MY", "width": "300", "height": "250"}); adv_username = "amjadanas"; adv_gid = "amjadanas_default"; adtype = "336x280";


0 comments: