Home » » JAIS sedia minta maaf jika salah tahan khalwat

JAIS sedia minta maaf jika salah tahan khalwat

Written By kall on Tuesday 8 July 2014 | 07:24


Pilihan Anda

JAIS sedia minta maaf jika salah tahan khalwat

Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) berjanji akan bertindak terhadap pegawainya jika terbukti tidak mengikut peraturan dalam kes tangkapan 'khalwat' terhadap tiga lelaki dan seorang wanita yang sedang berpindah rumah.

Pengarahnya Ahmad Zaharin Mohd Saad berkata pihaknya juga bersedia meminta maaf sekiranya terdapat kesalahan di pihak mereka dalam tangkapan yang dipertikaikan itu.

"Berkenaan isu kes terhadap suspek (kiri) tersebut, harus diingatkan bahawa buat masa ini kes hanya wujud atas syak.

"Kesudahan kes ini bergantung kepada hasil siasatan yang sedang dilakukan serta keputusan pihak pendakwaraya setelah meneliti keterangan-keterangan yang diambil," katanya.

Suspek kes itu pada 4 Jualai lalu mengadakan sidang media bersama kumpulan peguam Lawyers for Liberty menuntut supaya tindakan diambil terhadap JAIS kerana didakwa tersalah tangkap, sekali gus memalukan mereka.

Menurut Peguam Latheefa Koya (kanan), keempat-empat mereka yang berusia antara 20 dan 29 tahun, ditahan oleh dua orang pegawai JAIS sekitar tengah malam 22 Jun.

Pada masa itu, lelaki berkenaan dikatakan sedang membantu wanita berkenaan memindahkan perabot ke rumah sewa baru mereka di Salak Tinggi, Selangor.

Lelaki itu didakwa berada di luar manakala kesemua wanita berkenaan berada di dalam rumah.

Dalam kenyataannya hari ini, Zaharin mengumumkan akan membentuk jawatankuasa bebas menyiasat sama ada pegawainya mematuhi tatacara siasatan ketika menahan suspek bawah Seksyen 29, Enakmen Jenayah Syariah (Negeri Selangor) 1995.

JAIS juga berharap semua pihak tidak membuat ulasan terhadap kes itu tanpa merujuk fakta dan pihaknya kerana ia hanya akan mengundang polemik dan tanggapan negatif kepada kedua-dua pihak.
disableSelection(document.body) //disable text selection on entire body of page
new innity_adZone("c5b270a763686e776039618cc709f3a6", "45838", {"origin": "MY", "width": "300", "height": "250"}); adv_username = "amjadanas"; adv_gid = "amjadanas_default"; adtype = "336x280";


0 comments: