Home » » Bukan 'telanjang' pun, berkemban aja...

Bukan 'telanjang' pun, berkemban aja...

Written By kall on Sunday 4 May 2014 | 18:21


Pilihan Anda

Bukan 'telanjang' pun, berkemban aja...

Ibarat diluah mati emak, ditelan mati bapa, pelakon baru Lia Natalia, 22, takut untuk memberi komen apabila wataknya berkemban dalam drama Takhta 3 Ratu arahan Erma Fatima mendapat kecaman orang ramai.

Tambah pula sewaktu isu itu ditimbulkan, Lia yang memegang watak pembantu dayang Puteri Galoh Chandera masih menjalani penggambaran.

Isu itu menjadi lebih hangat apabila Erma memberi kenyataan di laman sosial, jika watak puteri dari Majapahit dan orang-orangnya ‘berkemban itu akan membawanya ke neraka, dia reda’.

Dalam artikel disiarkan Harian Metro baru-baru ini, Erma menjelaskan, kata-kata itu dimuat naik ke laman sosial Instagram miliknya selepas ada pihak mempertikaikan watak wanita berkemban tanpa mendengar penjelasannya terlebih dulu.

Perkara itu dibuat kerana cerita dihasil berdasarkan sejarah dan peristiwa sebenar berlaku pada zaman pemerintahan Sultan Mansur Shah sekitar 1456. Dia tidak pernah mempertikaikan hukum agama.

Bagi Lia atau nama sebenar­nya Alia Afiqah Abden, dia sekadar melaksanakan tugasnya sebagai pelakon untuk watak dan cerita berdasarkan sejarah. Katanya, penampilan berkemban beberapa pelakon Takhta 3 Ratu tidak seharusnya dijadikan isu besar.

“Takhta 3 Ratu yang bakal disiarkan di Astro Box Office berkisar kepada sejarah Melayu Melaka. Sebelum menjalani penggambaran, Erma membuat penyelidikan terlebih dulu.

“Bayangkan jika watak Puteri Galoh Chandera dan dayang-dayang dipaparkan berbaju kurung, tentu ia salah dari sudut penampilan, terutama pada zaman pemerintahan Majapahit.

“Sebagai pelakon yang menjayakan watak itu, saya tidak pernah menyalahkan Erma selaku pengarah apabila perkara itu menjadi isu dan diperbesar-besarkan.

“Hendak diikutkan, sejak ­zaman P Ramlee lagi watak sama turut memaparkan pelakonnya berkemban, tapi tidak menjadi isu,” katanya.
Kata Lia, sebagai pelakon, dia dan Ellie Suriaty hanya bekerja dan pakaian digayakan menunjukkan identiti Majapahit pada zaman itu. Lia turut kesal apabila membaca komen dan kritikan umum di laman sosial mengenai isu itu.

Ia disifatkan melampau dan keterlaluan kerana kebanyakan daripada mereka menjatuhkan hukum tanpa mengetahui atau mendapatkan penjelasan sebenar apa yang dilakukan pengarah itu.

“Kami bukan tidak berbaju langsung tapi hanya disebabkan berkemban, kami dijatuhkan hukum. Saya benar-benar berharap perkara ini tidak lagi dijadikan isu.

“Saya kasihan dengan Erma kerana sebagai pengkarya, dia cuba memberi yang terbaik supaya drama dihasilkan itu benar-benar hidup berdasarkan latar sejarah. Sepatutnya kita harus memberi galakan atas usaha dilakukan.

“Mungkin mereka yang meng­kritik itu tidak melihat secara keseluruhan tapi saya percaya apabila Takhta 3 Ratu disiarkan nanti, mereka akan faham.

“Seperti Erra Fazira, mengapa wataknya dan pakaiannya ­dengan berseluar dan siap ­dengan aksesorinya. Sebab begitulah gambaran Tun Teja Lelawangsa berdasarkan gambaran diberi dalam buku sejarah,” katanya.

Tegas Lia, jika apa dikatakan ini mahu dikaitkan dengan Islam, dia tidak mahu mengulas kerana perkara seperti itu tidak seharusnya dibahaskan. Bimbang ia disalah tafsir dan mendatangkan implikasi buruk.

Pelakon yang bakatnya dicung­kil menerusi rancangan realiti Pilih Kasih musim kedua dan Gadis M2 itu menjelaskan, dia menerima tawaran melakonkan watak dayang Puteri Galoh Chendera kerana sukakan karakter itu.

Apatah lagi ia turut membariskan pelakon berpengalaman dan diarahkan Erma, pengarah yang disifatkan bagus dan kreatif.

“Sebagai pelakon baru, saya mahu menimba ilmu. Berkemban hanya pemakaian. Apabila ada yang mengkritik tetapi betul caranya, saya akan terima.

“Apabila ada pihak menjadikan perkara ini sebagai isu, saya tidak risau, apatah lagi takut, kerana dapat rasakan pemakaian Puteri Majapahit dan orang-orangnya akan dijadikan isu dan saya bersedia. Saya tidak mahu ambil pusing dengan kritikan berbau negatif yang dilempar,” katanya.

Pelakon Aku Isterinya yang kini disiarkan TV3 menerusi slot Akasia dan Perempuan Dalam Pasungan (Astro) tidak mengharapkan kontroversi berkemban akan menaikkan namanya.

Katanya, walaupun sedar sebagai pelakon baru memang perlu untuk dikenali, dia tidak mahu popular menerusi isu tidak bagus atau kontroversi. Dia mahu bakatnya lebih dinilai dan dilihat orang.

“Pada saya, apa yang berlaku adalah pengalaman untuk saya belajar menjadi lebih baik pada masa akan datang. Perjalanan saya dalam kerjaya seni masih jauh, lagipun saya baru empat tahun aktif sebagai pelakon.

“Biar saya lambat dikenali tapi akhirnya dikenali menerusi bakat dimiliki. Kalau popular disebabkan kontroversi, takut nanti kerjaya seni saya entah ke mana,” katanya.
disableSelection(document.body) //disable text selection on entire body of page