Home » » MH370:KAPTEN ZAHARIE 'AWAK TIDAK AKAN JUMPA KUBUR SAYA"

MH370:KAPTEN ZAHARIE 'AWAK TIDAK AKAN JUMPA KUBUR SAYA"

Written By kall on Wednesday 26 March 2014 | 14:42


Akak Dibalik Pintu

MH370:KAPTEN ZAHARIE 'AWAK TIDAK AKAN JUMPA KUBUR SAYA"

 KUALA LUMPUR  - Gurauan juruterbang pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370, Kapten Zaharie Ahmad Shah kepada kenalan rapatnya bahawa rakannya itu tidak akan menjumpai pusara Zaharie merupakan satu petanda yang beliau akan pergi buat selama-lamanya.

Menurut laporan Bernama, Mohaza Mohaza, yang dipercayai kenalan rapat kepada Zaharie berkata, dia tidak menyangka bahawa gurauan daripada juruterbang itu pada Hari Raya Aidilfitri lalu di Tanah Perkuburan Jalan Perak, Pulau Pinang merupakan satu kiasan untuk pergi meninggalkan semua.

“Zaharie memberitahu saya (secara gurauan) yang saya tidak akan jumpa kubur atau pusaranya. Inilah rupa maksudnya. Baru saya mengerti. Pusaranya di Lautan Hindi.

“Al-Fatihah. Semoga Allah SWT mencucuri setinggi-tinggi rahmat ke atas rohnya dan juga muslimin muslimat pesawat MH370 kesemuanya serta ditempatkan bersama-sama mereka yang beriman. Amin,” katanya.

Semalam, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengesahkan MH370 yang hilang daripada radar sejak 8 Mac berakhir di tengah-tengah Lautan Hindi di kawasan barat Perth, Australia.

Sementara itu, anak kepada Zaharie, Ahmad Idris Zaharie turut berkongsi rasa terharu dengan sokongan dan kata-kata semangat dari sahabat serta kenalan bapanya.

Di laman Facebook ‘Friends of Captain Zaharie MH370′, Ahmad Idris menulis “Terima kasih semua untuk sokongan yang diberikan. Aku bersyukur kepadamu Ya Allah kerana telah meminjamkan aku seorang ayah yang berdedikasi dan penyayang selama 31 tahun aku ini. Al-Fatihah.”

Anak perempuan Ketua Pramugara, Andrew Nari, Maira Elizabeth turut memuat naik gambar ayahnya dan menulis di laman Twitter, “Rasa begitu kehilangan, begitu kosong. Saya amat penat. Selamat malam ayah.

“Bagaimana saya boleh kuat? Bagaimana saya boleh tersenyum? Satu jawapan untuk soalan anda kerana saya percaya pada tuhan dengan kekuatan dan kepercayaan.”

Dalam pada itu, catatan isteri krew MH370, Mohd. Hazrin Hasnan, Intan Maizura Othaman dalam laman sosial Facebooknya, amat menyentuh hati.

“Pada 8 Mac lalu memang mami dah jangka yang awak sudah berada di syurga tetapi pada keesokan harinya saya tetap berfikiran positif dan berharap awak masih hidup dan kembali pulang.

“Hari berlalu dan tiada berita sehingga malam semalam, 24 Mac, pada pukul 9.30 malam saya menerima berita yang awak dan penumpang lain sedang berehat di lautan yang sangat dalam, Lautan Hindi. Ia amat memeranjatkan tetapi Allah lebih menyayangi awak. Saya reda dengan pemergian awak, B.

“Apa yang berlaku sangat misteri tetapi siapalah kita untuk menyoal kuasa Allah. Allah pasti ada perancangan yang lebih baik untuk awak dan saya,” katanya.

Tambah Intan, bermula hari ini (semalam), beliau akan menjadi wanita bionik untuk berhadapan realiti.

“Saya akan memberitahu Iman bahawa anak kecil itu kehilangan papanya sementara Muhammad akan menjadi tiang untuknya teruskan hidup. Insya-Allah Iman dan Muhammad tidak akan mengecewakan awak,” jelasnya.

Jelasnya, cinta terhadap suaminya akan kekal sehingga ke syurga.

“Adakah awak ingat lagi semasa saya memberitahu untuk menjadi bidadari di syurga? Saya amat cemburu sekarang awak bersama mereka tetapi tidak mengapa, saya akan bersama awak kemudian. Kan Allah dah janji mati itu pasti.

“Awak adalah suami dan ayah yang terbaik. Allah maha besar kerana meminjamkan awak kepada saya walaupun sekadar untuk tempoh yang singkat. Kenangan itu sangat manis dan terbaik. Semoga Allah tempatkan awak di tempat orang-orang yang beriman. Saya cinta awak, B,” katanya


Utusan.


0 comments: