Home » » Australia dakwa peroleh objek yang dijumpai dalam masa terdekat

Australia dakwa peroleh objek yang dijumpai dalam masa terdekat

Written By kall on Monday 24 March 2014 | 21:40


Pilihan Anda

Australia dakwa peroleh objek yang dijumpai dalam masa terdekat

KUALA LUMPUR: Dua objek telah dikesan oleh pesawat Australia hari ini yang berkemungkinan ada kaitan dengan pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370 yang hilang sejak 8 Mac lalu.

Perkara itu diberitahu Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang telah menerima panggilan dari Perdana Menteri Australia, Tony Abbott di pejabatnya, pada petang Isnin.

Najib memaklumkannya melalui laman Twitternya hari ini sewaktu sidang media oleh Pemangku Menteri Pengangkutan Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein sedang berlangsung.

Hishammuddin dalam kenyataannya berkata, Abbot telah memaklumkan kepada Najib bahawa dua objek tersebut telah dikesan di kawasan pencarian Australia.

"Beberapa minit tadi Perdana Menteri telah menerima panggilan dari Perdana Menteri Australia, yang memaklumkan beliau bahawa sebuah pesawat Australia telah mengesan dua objek di kawasan pencarian Australia, satu berbentuk bulat dan satu lagi segi empat tepat," katanya pada sidang media di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) hari ini.
Menurutnya, HMAS Success sedang berada di kawasan tersebut dan ada kemungkinan bahawa dua objek itu akan diperolehi dalam masa beberapa jam atau selewat-lewatnya pagi Selasa.

Selain itu, Hishammuddin turut memaklumkan tiga kawasan pencarian yang berukuran kira-kira 20,000 batu nautika persegi telah dikenal pasti bagi operasi hari ini.

Katanya Pusat Penyelarasan Menyelamat (RCC) Australia telah menjangkakan sekurang-kurangnya 10 pesawat akan dikerah bagi operasi tersebut.

"Tiga pesawat - dua dari Jepun dan satu dari Emiriah Arab Bersatu (UAE) telah berlepas dari Subang hari ini dan sedang dalam perjalanan ke koridor selatan," kata Hishammuddin.

Katanya enam kapal Malaysia yang dilengkapi helikopter sedang berada di koridor utara, manakala 10 kapal China sedang berada di koridor selatan bagi menjalankan usaha pencarian dan menyelamat.

Tambah beliau, Turkmenistan yang berada di koridor utara telah mengesahkan tiada mengesan apa-apa objek pada radar mereka berhubung pesawat MH370.

Pesawat MAS MH370 model Boeing 777-200, dengan 227 penumpang dan 12 anak kapal hilang pada 8 Mac kira-kira sejam setelah berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) pada pukul 12.41 tengah malam sebelumnya.

Pesawat itu dijadual tiba di Beijing pada pukul 6.30 pagi hari yang sama.

Kawasan pencarian telah diperbesar meliputi bahagian luas di sebelah barat Malaysia termasuk Lautan Hindi apabila diketahui bahawa pesawat itu telah terbang selama tujuh jam selepas hilang dari radar.

Operasi mencari itu turut memberi tumpuan kepada dua koridor, utara dan selatan menjangkaui dari sempadan Kazakhstan dan Turkmenistan ke utara Thailand, dan koridor selatan dari Indonesia ke selatan Lautan Hindi.
disableSelection(document.body) //disable text selection on entire body of page
nuffnang_bid = "b9cbffe4efda20c16d232564dfd49706"; document.write( "
" ); (function() { var nn = document.createElement('script'); nn.type = 'text/javascript'; nn.src = 'http://synad2.nuffnang.com.my/lr.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(nn, s.nextSibling); })();


0 comments: