Home » » Jutawan Kapal pernah rugi Ratusan Juta

Jutawan Kapal pernah rugi Ratusan Juta

Written By kall on Monday 28 April 2008 | 10:13


TBDE sedia kemudahan jeti, baik pulih bot untuk kemudahan nelayan tempatan

"SAYA bersyukur dan berpuas hati dengan kemajuan yang dicapai apabila saya mengimbau semua perit getir memajukan kawasan Tok Bali dan Tok Bali Dockyard & Engineering Sdn Bhd (TBDE), kata Pengarah Eksekutif TBDE, Tengku Kamarul Bahrim Tengku Kamarulzaman.

Selepas lebih dua tahun memajukan kawasan hutan serta paya pinggir pantai, beliau akhirnya menjadikan Tok Bali pusat maritim terkenal di Kelantan serta Malaysia.


Beliau berkata, usaha untuk memajukan kawasan itu bermula pada 1997 dengan meneroka hutan dan menambak paya di tapak seluas empat hektar untuk dijadikan ibu pejabat dan pusat operasi TBDE.

"Ketika itu, kawasan ini tidak mempunyai kemudahan asas seperti bekalan elektrik dan telekomunikasi, namun ia tidak mematahkan semangat saya dalam mewujudkan sebuah pusat maritim yang kini terkenal di seluruh negara.

"Bagi mendapatkan bekalan elektrik, kami terpaksa membangunkan dua rumah kuasa di kawasan ini yang akhirnya kemudahan itu turut dinikmati penduduk setempat.

"TBDE melabur kira-kira RM12 juta bagi membangunkan kawasan ini dan pada 2001, kami menjadi perintis dalam mewujudkan Tok Bali sebagai satu kawasan industri maritim utama di Kelantan. Kepuasannya ialah kemajuan Tok Bali kini dapat dinikmati masyarakat setempat," katanya.

Tengku Kamarul Bahrin, 46, berkata, pembabitan beliau dalam industri maritim ini bermula apabila pemandu bapa saudaranya (Tan Sri Tengku Ahmad Rithauddeen), menyarankan beliau supaya terbabit dalam bidang berkenaan.

"Dengan matlamat membantu golongan nelayan, saya menerima saranan itu dan akhirnya berjaya membangunkan TBDE dengan modal pusingan RM10 juta serta berdaftar dengan Kementerian Kewangan dan Persatuan Industri Marin Malaysia (AMIM)," katanya.

Mengimbau semula pembabitannya dalam dunia perniagaan, ayah kepada enam anak ini termasuk sepasang kembar, pernah menjadi pengarah sebuah syarikat pada usia 22 tahun serta pernah ditipu seorang tauke hingga kerugian ratusan ribu ringgit.


"Itu semua adalah asam garam dunia perniagaan dan saya sabar menerimanya. Balasannya, mungkin kejayaan yang saya kecapi hari ini," katanya.

Beliau berkata, sebelum wujudnya TBDE, nelayan tempatan terpaksa membawa bot ke Thailand untuk dibaik pulih dan ini membabitkan kos tinggi.

Katanya, apabila TBDE wujud, nelayan tempatan kini dapat menjimatkan masa serta kos membaik pulih.

"TBDE menyediakan kemudahan jeti selain tempat membaik pulih bot. Kami hanya mengenakan bayaran minimum untuk mereka menggunakan kemudahan di tempat baik pulih kapal di sini.

"Kerja membaik pulih dilakukan nelayan sendiri dan TBDE hanya mengenakan bayaran peralatan yang digunakan saja," katanya.

Beliau berkata, sumber utama pendapatan TBDE ialah melalui perkhidmatan yang disediakan kepada bot kerajaan atau syarikat minyak dan gas, tetapi bukannya dari nelayan tempatan.

Antara pelanggan syarikat itu ialah Agensi Penguatkuasa Maritim Malaysia (APMM), Polis Diraja Malaysia (PDRM), Jabatan Perikanan selain pemilik persendirian atau korporat.

"Kami sedar, nelayan tempatan perlukan sokongan syarikat besar dan TBDE rasa bertanggungjawab terhadap mereka sebab itu kami hanya mengenakan bayaran minimum untuk mereka apabila menggunakan kemudahan di sini.

"Untuk bot dari agensi kerajaan atau syarikat swasta lain, bayaran yang dikenakan ialah antara RM450,000 hingga RM2.6 juta bagi sebuah bot dengan mengambil masa antara satu hingga tiga bulan untuk siap baik pulih sepenuhnya," katanya.

Tengku Kamarul Bahrin berkata, bagi membolehkan kerja membaik pulih kapal dilaksanakan dengan pantas mengikut jangka masa yang diperlukan, TBDE mempunyai sub kontraktor yang berdaftar dengannya bagi melaksanakan tugas berkenaan.

"Sebagai syarikat yang dianugerahkan ISO 9001: 2000 oleh Llyod's Quality Assurance Ltd, Februari tahun lalu, TBDE kini mempunyai 25 sub kontraktor dan 20 pembekal, yang sehingga kini berjaya menjadikan TBDE sebagai antara empat syarikat maritim terbaik di Pantai Timur," katanya.

Beliau berkata, bagi memantapkan operasi, syarikat kini mempunyai lebih 100 kakitangan termasuk sub kontraktor yang semuanya anak tempatan manakala hanya tiga tenaga kerja pakar diimport dari Thailand.

"Masa depan dalam industri maritim khususnya yang terbabit dengan membina, membaik pulih dan menyelenggara bot dan kapal cerah, memandangkan pengangkutan itu kini semakin canggih serta menggunakan teknologi moden.

"Semakin pesat perkhidmatan ini dengan pengenalan bot dan kapal yang semakin canggih, TBDE yakin industri ini mempunyai masa depan cerah sekali gus membolehkan syarikat muncul sebagai antara yang terbaik di negara ini," katanya.

INFO: TBDE

  • Operasi TBDE mula 2001 dengan modal pusingan RM10 juta

  • Pengiktirafan ISO 9001:2000 oleh Llyod's Quality Assurance Ltd

  • Cawangan di Bintulu, Sarawak

  • Ada 25 sub kontraktor dan 20 pembekal tempatan.

  • Kos selenggara sebuah bot atau kapal antara RM450,000 hingga RM2.5 juta

  • Tempoh selenggara 1 hingga 3 bulan.

    BIODATA
    Nama : Tengku Kamarul Bahrim Tengku Kamarulzaman
    Umur : 46 tahun
    Asal : Kota Bharu, Kelantan
    Isteri : Salina Muhamad
    Anak : Tengku Nur Nabilla (13); Tengku Nur Natasha (12); Tengku Nur Nadira (11); Tengku Nur Maheran (6); Tengku Muhamad Aqil (4) dan Tengku Muhamad Aliff (4).
    Jawatan :
  • Pengarah Eksekutif Tok Bali Dockyard & Engineering Sdn Bhd
  • Pengarah IRAT Holdings Sdn Bhd
  • Ahli Lembaga Pengarah Kayu Makmur Sdn Bhd
  • Ahli Lembaga Pengarah Pandan Niaga Sdn Bhd
  • Ali Lembaga Pengarah Chengal Jaya Sdn Bhd
  • Ahli Lembaga Koperasi Sri Nilam Bhd
  • Ahli Jawatankuasa Umno Bahagian Kota Bharu
  • Ahli Dewan Perniagaan Islam Malaysia.
  • Pengarah Rampai Benua Sdn Bhd.

    Beli sistem angkat kapal Jerman RM12 juta

    TOK Bali Dockyard & Engineering Sdn Bhd (TBDE), merancang mengembangkan perniagaannya ke negara serantau seperti Vietnam, selain meneroka pasaran Asia Barat.

    Pengarah Eksekutifnya, Tengku Kamarul Bahrim Tengku Kamarulzaman, berkata syarikat mendapati negara berkenaan mempunyai potensi besar dalam pasaran maritim terutama kerja membaiki serta membaik pulih bot dan kapal.

    Katanya, perkhidmatan yang disediakan syarikat tempatan sudah mendapat perhatian negara berkenaan terutama di Asia Barat dan ini sudah dibuktikan apabila sebuah syarikat tempatan mendapat kontrak dalam industri itu di negara terbabit.

    "TBDE merancang meneroka pasaran luar seperti Vietnam dan negara di Asia Barat memandangkan permintaan tinggi terhadap keupayaan syarikat tempatan di negara berkenaan.

    "Kami akan menggunakan platform syarikat tempatan yang sudah berjaya di negara berkenaan sama ada secara menjalin kerjasama bagi membolehkan TBDE mendapat kontrak, seterusnya bertapak di negara berkenaan," katanya.

    Tengku Kamarul Bahrim berkata, bagi memantapkan operasi, TBDE merancang membeli sistem mengangkat kapal dari Jerman berharga kira-kira RM12 juta.

    Katanya, sistem itu adalah teknologi termaju yang digunakan dalam industri maritim dunia masa kini dan ia berupaya mengangkat kapal yang hendak dibaik pulih atau dibaiki dari dermaga basah terus ke dermaga kering sekali gus menjimatkan masa dan kos.

    Dalam perkembangan lain, Tengku Kamarul menubuhkan syarikat perikanan laut dalam, Rampai Benua Sdn Bhd (Rampai Benua) sebagai komitmennya mengembangkan industri perikanan di Tok Bali yang sekali gus menjadikan kawasan perikanan itu sebagai hub perikanan negara.

    Beliau berkata, melalui syarikat itu, satu konsep bersepadu dan bersistem dalam penangkapan ikan laut dalam akan diperkenalkan yang berupaya meningkatkan hasil tangkapan selain membantu nelayan tempatan terutama Bumiputera bersaing dengan nelayan lain.

    "Syarikat akan memanfaatkan segala kemudahan yang terdapat di TBDE selain mendapat bantuan daripada Jabatan Perikanan. Usaha ini bukan saja hendak menjadikan Tok Bali sebagai pusat perikanan utama negara, malah membantu Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Mustapa Mohamed memajukan industri ini terutama di Kelantan," katanya.


  • 3 comments:

    jeje said...

    jinyi827
    Organisation présente short asics femme volley ball certaines baskets athlétiques pour de nombreuses fonctions sportives comme le baseball, le football, chaussure adidas zx flux pas cher le tennis, le basketball, le golf, le football, la air jordan 5 2016 release natation et ainsi de suite. Les bottes à embout air jordan 5 flight club métallique sont les bottes les plus souvent vues et aident nike air max 1 w chaussures blanc gris à protéger les orteils vulnérables contre l'écrasement. Pourtant, nike basse femme fleur en raison des dépenses et des plaintes de soldat de acheter nike air max 90 rouge rupture de lame, le Mark I a basket enfants nike presto eu une courte durée de vie et seulement 120 000 ont été faites.


    Unknown said...

    check that aaa replica bags other high quality replica bags Visit This Link high end replica bags

    tysou said...

    a4e13n6t28 h2r31x2f44 q0g38v6d16 k3g52u3q82 k2f73l8t72 c9d67y6l03