Home » » Solat dan mengaji amalan jadi "Jutawan"

Solat dan mengaji amalan jadi "Jutawan"

Written By kall on Sunday 6 April 2008 | 14:25


Selain alasan selesa, pada saya kenderaan itu juga harus mewakili peribadi yang dinamis,’’ kata isteri kepada Ir. Rahim Zainal Abidin, 51, dan ibu kepada empat cahaya mata, Norhezreen, 24, Mohd Heezman, 22, Mohd Hezmeen, 19, dan Mohd Hezwan, 16.


Dan sudah tentu alasan Kamaliah berbeza dengan kebanyakan orang di luar sana yang masih menganggap faktor kewangan dan kemampuan masih menjadi soal pokok dalam memilih seterusnya membeli sesebuah kenderaan.


‘Andai kedudukan kewangan belum mengizinkan, itu bukan halangan untuk kita berangan atau memasang impian. Itulah yang saya lakukan suatu ketika dahulu.
‘Asal saja ada waktu terluang, saya akan duduk berangan sambil dalam hati berkata-kata, kalaulah aku dapat itu, kalaulah aku dapat ini, kalau dan kalau,’’ kata Kamaliah yang obses dengan kereta mewah.


Mengenali wanita berusia 48 tahun kelahiran Parit Buntar, Perak ini, Kamaliah sedekad lalu adalah suri rumah biasa yang memikul tanggungjawab sebagai isteri dan ibu seperti wanita lain di luar sana.


Namun, benarlah kata orang ‘elemen’ tuah, amat vital dalam hidup kerana tuah sebenarnya yang menentukan usaha gigih seseorang itu berbuahkan hasil ranum atau sebaliknya.


Saya bukan terus menjadi seperti yang dilihat semua orang pada hari ini. Dalam perniagaan yang saya bina sejak tahun lalu, saya bukan terus berlari sebaliknya saya pernah merangkak dan melalui proses bertatih,” katanya jujur.


Pernah bertugas sebagai kerani di sebuah agensi kerajaan di Perak pada tahun 1980 sebelum berpindah ke Pulau Pinang pada 1992, Kamaliah yang terpaksa melepaskan jawatan demi anak-anak pernah menjalankan perniagaan sambilan untuk menambah pendapatan keluarga.
Bermula dengan usaha memasarkan batik sutera Kelantan ke Pulau Mutiara, dia kemudiannya mengembangkan minat kepada bidang kecantikan.


Kamaliah cuba menawarkan khidmat kecantikan dengan beroperasi di rumah kira-kira tujuh tahun lalu dan di situlah bermula segala-galanya.


Itulah yang dinamakan nasib, kadang-kadang kita tidak pernah tahu apa yang akan terjadi pada masa akan datang,” katanya yang sentiasa mendapat sokongan padu suami dalam perniagaan
Dengan kejayaan yang dicapai, Kamaliah dan suami kini bukan sahaja mampu menghantar tiga daripada empat anak mereka ke luar negara malah berupaya membina ‘istana’ untuk mereka sekeluarga di Penang Golf Resort, Bertam, Kepala Batas yang bernilai kira-kira RM5 juta.


‘‘Ini semua hasil titik peluh saya selama tujuh tahun ini. Siapa sangka,’’ katanya sambil tidak putus-putus memanjatkan syukur kepada Tuhan di atas segala limpah kurnia-Nya.
Apa yang anda fikir sebelum membeli kereta?
Terus terang, awalnya saya kurang faham tentang kereta. Tetapi setelah banyak berbual dengan suami dan rakan-rakan, saya mula faham. Kualiti dan prestij jenama adalah alasan nombor satu. Selepas itu, barulah interior dan luaran kereta berkenaan. Sebenarnya, prinsip ini saya pegang bukan sahaja untuk membeli kereta tetapi juga untuk membeli barang-barang lain terutama pakaian, beg tangan, kasut dan barang perhiasan. Umpama kata pepatah, alah membeli tetapi menang memakai.


Alasan itukah yang membuat anda memilih kereta-kereta mewah?
Boleh dikira ya. Saya sebagai wanita tertarik melihat style kereta-kereta mewah terutama yang sangat bergaya dan elegan. Kemudian, dengan bantuan suami, saya melihat keseluruhan spek dan enjin kenderaan itu. Tapi sebenarnya, dengan melihat jenamanya, kita sudah boleh mengandaikan kualiti sesuatu barang itu.


Bagaimanakah rasanya memandu kereta mewah di atas jalan raya?
Rasa satu kepuasan yang tidak terhingga. Memang inilah impian saya selama ini. Saya rasa, persepsi orang ketika melihat wanita memandu kereta mewah sudah berubah. Kalau dulu, mungkin ada pandangan ‘ah, itu kereta suaminya’ atau sebagainya tetapi kini tidak lagi.
Sekarang, semua wanita bersedia untuk bekerja keras dalam kerjaya yang diceburi dan mampu memiliki kereta idaman. Saya rasa, itulah yang mengubah tanggapan serong tersebut. Zaman juga telah berubah, wanita berkerjaya khususnya yang terlibat dalam dunia perniagaan kini tidak lokek berbelanja termasuklah membeli kereta mewah.


Berapa yang diperuntukkan sebulan untuk membayar kereta?
(Ketawa). Cukuplah kalau saya katakan kosnya lima angka.
Daripada seorang suri rumah biasa, kini bergelar jutawan. Apa rahsianya?
Sebagai manusia, saya selalu percaya bahawa perjalanan menuju puncak kejayaan sentiasa terbuka kepada sesiapa sahaja kerana ia tidak bergantung kepada kelulusan akademik semata-mata. Apa yang penting adalah usaha berterusan dan tidak mengenal jemu.
Apa prinsip anda dalam hidup terutama mengejar cita-cita?
Saya memberi komitmen yang tinggi dalam setiap perkara yang saya lakukan, bersungguh-sungguh selain sabar.


Siapa yang anda kagumi di dalam hidup?
Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad.


Ubat mujarab ketika anda stres?
Saya akan memasak. Biasanya saya akan masak macam-macam dari lauk-pauk hingga kepada pencuci mulut hingga hidangan penuh meja. Biasanya, suami dan anak-anak kalau lihat pelbagai hidangan atas meja akan kata, ‘mama tension la tu.’ Kalau tidak pun, saya akan berbelanja, beli baju, beg tangan, kasut, minyak wangi berjenama dan sebagainya.


Kebiasaan yang anda lakukan setiap pagi?
Sembahyang dan mengaji setiap pagi adalah amalan saya sejak dulu lagi. Sebelum ke pejabat, biasanya saya akan hantar anak yang bongsu ke sekolah. Berkemas rumah masih menjadi minat saya sampai ke hari ini walaupun ada tiga orang gaji.


Kenangan terindah dalam hidup?
Dapat mengerjakan ibadah haji pada tahun 2004 bersama suami. Bagi saya, itulah kenangan terindah dalam hidup.


Barang khusus yang selalu dibawa?
Mestilah gincu, krim siang dan pelindung matahari. (ketawa)


sumber: utusan.com.my

0 comments: