Home » » Hudud: Perlaksanaan dapat sokong Federal

Hudud: Perlaksanaan dapat sokong Federal

Written By kall on Friday 4 April 2014 | 18:25


Pilihan Anda

Hudud: Perlaksanaan dapat sokong Federal

Hasrat kerajaan negeri Kelantan untuk melaksanakan undang-undang Hudud telah mendapat kerjasama penuh dari pentadbiran Federal yakni PM Najib Razak.Undang-Undang Syariah ini akan dikuatkuasakan melalui Enakmen yang sedia ada yakni Kanun Jenayah Syariah (2) 1993.

Langkah awal kepada perlaksanaan ini kerajan negeri Kelantan akan menyiapkan rang undang-undang dan akan di bawa ke sidang Parlimen untuk mendapatkan kebenaran mengikut peraturan Perkara 76 (A) Perlembagaan Persekutuan.

Pun begitu, hasrat negeri Kelantan ini telah mendapat tentangan dari sekutu mereka DAP yakni Karpal Singh, bahwa Hudud tidak relevan untuk dilaksanakan di zaman ini termasuklah di negeri Kelantan itu sendiri.

Saya berpendapat isunya sekarang bukan lagi terletak pada pentadbiran Federal tapi dari kalangan kompenan PR sendiri. Apa PAS berani bertindak tegas ke atas DAP dengan memutuskan hubungan politik di antara mereka ?. Ingat perlaksanaan hudud mendapat sokongan dari Federal tapi tidak pada pemimpin DAP. Siapa yang haru dipersalahkan sekarang ini ?

Satu hal lagi, apa masyarakat Kelantan telah bersedia dengan perlaksanaan hudud nanti ? Sebab setahu saya kemiskinan dan pengangguran masih ada di negeri berkenaan sedang untuk melaksanakan hudud dua perkara yang disebut, perlu di selesaikan terlebih dahulu.

Sumber
disableSelection(document.body) //disable text selection on entire body of page


0 comments: