Home » » Apa hukum sedekah Al fatihah pada orang kafir yang meniggal dalam kemalangan jalan raya?

Apa hukum sedekah Al fatihah pada orang kafir yang meniggal dalam kemalangan jalan raya?

Written By kall on Saturday, 19 April 2014 | 09:28


Akak Dibalik Pintu

Apa hukum sedekah Al fatihah pada orang kafir yang meniggal dalam kemalangan jalan raya?

Apa hukum sedekah Al fatihah kepada bukan islam yang mati kemalangan jalan raya? Jawapannya:

“Al fatihah adalah surah pertama dalam Al quran yang berbahasa arab dan mengandungi doa hidayat, dalam al fatihah juga ada doa agar tidak dijadikan golongan sesat, so jika kita faham Al fatihah di Qiaskan sebagai ‘doa hidayat’, maka hokum untuk orang kafir yang sudah mati menjadi tidak boleh didoakan hidayat sebab dah mati, jika masih hidup, boleh sahaja doakan hidayat untuk mereka, boleh rujuk kisah nabi Muhamad SAW dan bapa saudaranya yang mati tanpa hidayat.

Nak lebih jelas, rujuk larangan dalam Al quran: (google sendiri)

Jadi dalam kes mendiang yang kemalangan jalan raya ini, dah tentu tak boleh sedekahkan al fatihah, namun jika ada orang yang sedekahkan Al fatihah kepada beliau, mungkin orang itu pernah alami pengalaman menjadi saksi kemalangan jalan raya macam aku.

Kisah ni dah lama, berlaku di merchang Terengganu pada bulan mei, ketika aku sedang drive tiba tiba sebuah kereta iswara telah potong kereta aku di garisan bekembar, dan merempuh melanggar bas dari arah yang bertentangan. Kami pun sebagai rakyat Malaysia yang prihatin, cari parking dan pergi tengok keadaan ehwal kemalangan tu dan aku rasa mungkin drebar kereta tu sudah jadi mayat kerana kereta tu terporosok ke bawah bas dan kaku tidak bergerak, manakala penumpang kereta itu masih bergerak-gerak dengan darah membanjiri wajahnya. Aku dan beberapa saksi ditempat kejadian cuba menolong tapi tak terdaya.., mereka tersepit antara enjin dan pintu kereta. Bomba pun belum sampai.

Melihat keadaan mereka yang macam sudah tiada harapan, tersepit dan bomba belum sampai, lalu aku mengajar mangsa mengucap kalimah syahadah…, Nampak macam kejam tindakan aku kerana ajar mengucap ni hanya untuk orang nazak, tapi mati itu datangnya secara tiba tiba, apa salahnya ajar mangsa mengucap daripada dia menjerit sakit sakit!

Kemudian ada saksi lain menyampuk..

“Oi, brother, tu orang cina tu, tak payahlah ajar mengucap”

Di pendekkan cerita, semakin ramai rakyat Malaysia yang prihatin datang menjengah untuk tengok-tengok apa yang patut untuk di ceritakan kepada sanak saudara kelak melalui FB atau whasaap, bila sudah makin ramai yang datang maka aku telah 'tertolak' ke belakang..

"Camne Bang?”

Tanya bini aku sambil melihat ambulance dan bomba yang baru tiba.

“waktu solat magrib dah nak masuk, kita serahkan pada yang pakar, kita pergi solat dahulu..”

Dalam kereta, aku mengeluh kerana orang ramai pakat ketawa bila aku ajar mangsa mengucap kerana mangsa berbangsa cina,.

Jawab bini aku: “takpelah cinapun bang., .masuk islam lagi bagus.., entah entah mualaf!,

Aku setuju.

Pendekkan cerita, kami sampai jua ke distinasi dengan selamat, alhamdulillah. Keesokkan harinya,  melalui berita terkini, berita kemalangan menkhabarkan bahawa memang mangsa nahas adalah orang cina dan salah seorang mati di tempat kejadian, semoga Allah ampunkan dosa kita semua. Hati hati pandu kereta, semua orang akan menjadi mayat, anda tidak mampu mengubahnya!

So jika kita sempat ajar mengucap kepada orang bukan islam sewaktu nazak, dan diapun ada ucap sama, maka bolehlah sedekah Al fatihah. Simple!


Sekian.


penulis:Hamka



0 comments: