Home » » Anak pemuzik rock jadi pengacara program agama

Anak pemuzik rock jadi pengacara program agama

Written By kall on Friday 6 June 2014 | 14:37


Pilihan Anda

Anak pemuzik rock jadi pengacara program agama

Melangkah kaki ke dunia penyiaran menjadi dambaan ramai gadis seusianya. Bagi Raja Noor Anis Suefia Raja Arif Shah, 22, beliau mengakui rezeki dan tuah memang ditakdirkan untuknya.

Sebaik selesai menjalani latihan amali di televisyen Al-Hijrah, beliau terus disunting untuk menjadi pengacara program di stesen terbabit.

“Saya bermula dengan rancang Man Jadda Wajada pada 2013. Saya memulakan tugas sebagai pengacara dan tahun ini, saya diberikan kepercayaan mengemudi rancangan dalam slot Assalamualaikum, iaitu Evolusi Y,” katanya kepada HIP, baru-baru ini.

Lebih mesra disapa Suefi, beliau berkata, pesan bapanya juga sentiasa menjadi pegangan sebaik membuat keputusan menceburi dunia terbabit. Membesar dikelilingi adik-beradik perempuan, ia membuatkan mereka sering diingatkan oleh orang tua supaya sentiasa pandai menjaga diri.

“Bapa juga sentiasa pesan pada saya agar pandai membawa diri, terutamanya apabila memilih untuk menceburkan diri dalam penyiaran,” kata anak ketiga daripada empat beradik ini.

Pesan bapa selalu diingati

Pesanan itu pasti berasas dan berdasarkan pengalaman sendiri. Bapa Suefi ialah anak seni yang sudah bertahun-tahun bergelar pemuzik.

Bercerita lanjut, gadis yang murah dengan senyuman itu memberitahu, bapanya ialah pemain keyboard bagi kumpulan rock, NRG.

“Bapa saya memang selalu ingatkan supaya tahu niat sebenar apabila melakukan pekerjaan. Seperti dirinya yang memilih kerjaya dalam bidang seni untuk mencari rezeki, beliau selalu mengingatkan saya agar fokus dengan kerjaya, lebih-lebih lagi saya perempuan,” kata gadis dari Kuala Lumpur ini.

Suefi memberitahu, adik bongsunya ialah satu-satunya anggota keluarga yang menunjukkan minat dalam bidang muzik, mewarisi bakat bapa mereka.

“Kami semua sukakan hiburan dan tidak salah berhibur asalkan tahu batasannya. Saya sendiri meminati muzik jazz,” katanya.

Mengenai kerjaya pengacaraan, beliau memang meminati jalur agama untuk meneruskan cita-citanya dalam bidang itu.

“Masing-masing ada pilihan sendiri. Tidak salah bidang apa juga kita ceburi, asalkan kena dengan caranya,” tuturnya merendah diri.

Tertarik isu berkaitan agama

Lulusan Diploma Komunikasi dari Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS) ini berkata, memang sejak awal beliau tertarik dengan program seperti Assalamualaikum yang mengetengahkan isu berkaitan agama dan gaya hidup.

“Sejak belajar saya memang menyimpan impian untuk terbabit dalam rancangan seperti ini, bukan saja sebagai pengacara tetapi juga wartawan siaran supaya dapat menggunakan ilmu yang saya pelajari,” katanya.

Berhubung cabaran sebagai personaliti yang dikenali umum, tambahan pula apabila menerusi rancangan bercorak keagamaan, Suefi tidak menganggapnya sebagai tekanan atau kekangan.

Beliau yang masih solo menegaskan, dirinya tetap manusia biasa dan bebas melakukan pelbagai aktiviti asalkan tidak bertentangan agama.

Berita Harian
disableSelection(document.body) //disable text selection on entire body of page
new innity_adZone("c5b270a763686e776039618cc709f3a6", "45838", {"origin": "MY", "width": "300", "height": "250"}); adv_username = "amjadanas"; adv_gid = "amjadanas_default"; adtype = "336x280";