Home » » Subalipack ke pasaran global

Subalipack ke pasaran global

Written By kall on Monday 26 May 2008 | 10:29

Zaki tawar khidmat pemindahan barang bermula dengan menyewa lori kecil
SUBALIPACK (M) Sdn Bhd, iaitu penyedia perkhidmatan pemindahan barang cukup terkenal di kalangan pegawai kerajaan, diplomat dan syarikat korporat besar seperti Petronas.

Syarikat yang mempunyai pengalaman kira-kira 27 tahun dalam industri itu menjadi pilihan golongan ini yang sering berpindah termasuk ke luar negara.
Dengan sokongan rakan niaga strategiknya di luar negara seperti American Moving and Storage Association, Worldwide ERC dan Household Goods Forwarders Association of America, Inc (HHGFAA), Subalipack menawarkan perkhidmatan yang terbaik kepada pelanggannya.

Namun di sebalik kejayaan yang sudah dikecapi, syarikat itu terus giat mengukuhkan lagi operasinya terutama di peringkat antarabangsa.

Ketua Eksekutifnya, Zaki Hamzah yang juga pengasas syarikat itu, berazam menjadikan Subalipack jenama terkemuka dalam perkhidmatan pemindahan barang

Beliau yang memulakan perniagaannya sekitar 1979 yakin permintaan terhadap perkhidmatan pemindahan barang mempunyai potensi besar untuk berkembang dan tidak hanya terhad dalam negara.

Pengalaman yang diperoleh sejak terbabit dalam bidang itu kira-kira 29 tahun lalu, akan dimanfaatkan sebaiknya bagi memantapkan lagi perkhidmatan yang ditawarkan kepada pelanggan.

Mengimbau pembabitan awalnya dalam perniagaan itu, anak kelahiran Taiping, Perak ketika itu hanya menyewa sebuah lori dan menawarkan perkhidmatan pemindahan barang terutama kepada mereka yang baru berhijrah ke Kuala Lumpur.

Kadang kala beliau juga mendapat tempahan daripada pelanggan yang mahu berpindah ke luar Lembah Klang hingga ke Johor dan Pulau Pinang.

Rezeki beliau dalam perniagaan itu agak lumayan dengan pendapatan bulanan kira-kira RM1,500 sebulan pada masa itu.

Pelaksanaan Program Integrasi Nasional yang menyaksikan pertukaran pegawai Kerajaan antara Semenanjung dengan Sabah dan Sarawak menambah lagi rezekinya.

Justeru, kerana yakin dengan prospek perniagaan itu, beliau menubuhkan syarikat sendirian berhad pada 1981.

“Pada masa itu, ramai pegawai Kerajaan dari Semenanjung yang dihantar bertugas di Sabah dan Sarawak dan begitu juga sebaliknya.

“Jabatan Kerajaan ketika itu mencari syarikat yang mampu menyediakan perkhidmatan pemindahan ini supaya proses perpindahan berjalan lancar.

“Jadi kami ambil peluang meluaskan perkhidmatan ke Sabah dan Sarawak bagi memenuhi permintaan di kedua-dua negeri itu dan di Semenanjung pula, kami bertumpu kepada perkhidmatan sekitar Wilayah Persekutuan terutama perpindahan ke kawasan bandar di sekitar Kg Baru dan Kg Pandan,” katanya ketika ditemui di pejabatnya, di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Dengan mempunyai cawangan di Kota Kinabalu dan Tawau di Sabah serta Kuching

dan Miri di Sarawak serta di Kuantan, Pahang, Subalipack terus mengorak langkah dengan mengembangkan perkhidmatannya kepada pelanggan korporat.

Subalipack kini menjadi antara jenama tempatan yang kukuh dalam bidang perkhidmatan pemindahan bukan saja di dalam negara tetapi juga keluar negara.

Skop pelanggannya juga lebih meluas daripada jabatan kerajaan, kedutaan asing, institusi kewangan, pusat pengajian tinggi, multinasional, syarikat senaraian awam, perusahaan kecil dan sederhana sehinggalah individu.

ketika ini, 30 peratus pelanggannya adalah dari sektor awam seperti Kementerian Luar Negara, Perbadanan Pembangunan Perdagangan Luar Malaysia (Matrade) dan Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (Mida), manakala bakinya sektor swasta termasuk syarikat multinasional, Petronas, Ranhill Bhd dan Muhibbah Engineering Bhd.

Zaki berkata, sokongan padu yang diterima daripada Petronas membuka peluang kepada Subalipack menyediakan perkhidmatan pemindahan barang di Sudan.

Beliau berkata, operasi Subalipack di Sudan kini sudah mencecah tujuh tahun.

“Kami banyak belajar dari syarikat luar yang jauh berpengalaman. Penyertaan di persidangan antarabangsa setiap tahun banyak memberi pendedahan kepada kami untuk meningkatkan mutu perkhidmatan yang disediakan.

“Di samping itu kami juga memberi penekanan kepada penggunaan teknologi terkini dengan operasi perniagaan semakin tersusun dan lebih sistematik,” katanya.

Bagi Zaki, perkhidmatan yang terbaik menjadi keutamaan Subalipack kerana beliau percaya jika pelanggan berpuas hati dengan perkhidmatan yang disediakan mereka akan terus mendapatkan perkhidmatan di syarikat itu pada masa depan.

“Ada antara barangan pelanggan yang disimpan di gudang tidak diambil semula malah ada yang sehingga lebih 10 tahun, tetapi kami menjaganya dengan baik.

“Ada pula pelanggan yang tak nak bayar bila mereka kembali ke Malaysia apabila kami menghantar semula barang mereka, dengan memberi pelbagai alasan untuk tidak membayar dengan mengatakan barangan yang disimpan sudah rosak,” katanya sambil menambah itu adalah antara asam garam yang terpaksa dilalui untuk terus kekal dalam industri.

Bagi Zaki, kejayaan yang dicapai Subalipack turut mencerminkan sumbangan dan kegigihan kakitangan yang menjadi tulang belakang kepada pertumbuhan syarikat.

Justeru, Subalipack turut memberi peluang kepada kakitangan meningkatkan kerjaya mereka dalam bidang itu.

“Kami menyediakan latihan bagi meningkatkan motivasi mereka. Lebih membanggakan Subalipack kini menjadi pilihan bakal siswazah menjalankan latihan praktikal mereka.

“Baru-baru ini kami menerima permohonan daripada pelajar Universiti di Sri Lanka yang berminat menjalankan latihan praktikal dalam bidang logistik di syarikat ini,” katanya
info: WWW.BHARIAN.COM.MY

3 comments:

jeje said...

jinyi827
Aucun cowboy n'est complet sans un New Balance 247 soldes seul. Une équipe numérique multiculturelle tire ses aspects positifs de la façon dont elle est composée. Certes, il est vraiment temps pour tout nouveau jeu de chaussures de basket-ball. oSpikesNike chaussures de sport sont communs et de nombreuses marchandises de renom avec l'entreprise. Nike Shox Qualifys beaucoup est limpide, groupe asics france les baskets sont la croix plus que l'artiste de Nike Shox Qualify et sont devenus très bien connus ayant beaucoup plus que juste l'athlète. Il dépend des ophtalmologistes s'ils se spécialiseraient pendant le cancer de l'œil, les soins oculaires pour les enfants, les chaussure femme nike presto soins vétérinaires ou la reconstruction oculaire.


yanmaneee said...

golden goose sneakers
golden goose
cheap jordans
curry 7 shoes
moncler
curry 6 shoes
moncler
curry 8
pg 1
hermes handbags

thesoosm said...

pop over to this site replica ysl bags click over here replica gucci handbags click this link here now aaa replica bags