Home » » Tempa kejayaan hasil 'muka tebal'

Tempa kejayaan hasil 'muka tebal'

Written By kall on Friday 15 February 2008 | 22:56


Noor Hayati guna pengalaman jurujual kembangkan perniagaan

PENGALAMAN guru terbaik mematangkan hidup. Segala kesukaran diangkat menjadi sesuatu yang positif nyata membuahkan hasil apabila perniagaan diusahakan Noor Hayati Zainal Abidin, 39 bersama suaminya, Abdul Halim Wok, 39, iaitu Maqrifatun World Sdn Bhd (MWSB), mendapat sambutan menggalakkan hingga ke luar negara.

Maqrifatun, pengeluar produk makanan dan minuman berasaskan kesihatan memperkenalkan Kopi Naak yang dirumus daripada sumber perahan tumbuh-tumbuhan sebagai minuman kesihatan khusus untuk wanita. Kopi Naak itu dipercayai mampu membantu meningkatkan stamina seseorang individu, malah dapat melegakan kelesuan serta kepenatan fizikal.


Sebelum itu syarikat memperkenalkan Kopi Anggok, antara produk terbaik Maqrifatun yang kini bukan saja boleh didapati di banyak pusat jualan di seluruh Malaysia, tetapi juga dieksport ke beberapa luar negara menerusi ejen terpilihnya.

Soalnya, kenapakah produk sedemikian menjadi pilihan beliau? Noor Hayati berkata, kopi menjadi pilihan beliau kerana ia menjadi minuman kegemaran ramai. Justeru, daripada minum kopi biasa, sedikit campuran herba dapat memberikan manfaat kepada individu yang minumnya.

“Kopi terkini yang dilancarkan ini dipercayai mampu memperbaiki perjalanan darah, mengurangkan angin dalam badan selain menganjal dan menghaluskan struktur kulit. Malah, kopi ini turut mengandungi ramuan eksklusif antaranya kopi Arabica terpilih, manjakani, kacip fatimah, mas cotek, lobata puereira mirifica, aspatame dan krimer,” katanya ketika ditemui baru-baru ini.


Noor Hayati yang merangkap Ketua Eksekutif Maibex International Showcase dan Pengarah Urusan Maqrifatun World Sdn Bhd berkata, berada dalam kedudukan kini bukan sesuatu yang mudah sebaliknya beliau bermula daripada bawah dan pernah berpanas terik menjadi jurujual yang bergerak secara individu.

“Sejak kecil saya memang tidak pernah bercita-cita makan gaji sebaliknya selalu berangan-angan memiliki perniagaan sendiri. Tidak seperti kawan yang lain menjadi ‘minah kilang’, saya sebaliknya lepas tamat pengajian, menimba ilmu perniagaan dengan menjaja produk daripada satu pelanggan ke satu pelanggan yang lain.

“Kata orang kerja sebegini memerlukan kita ‘tebal muka’, dan itu adalah hakikat. Ada ketika perniagaan laris, ada kalanya seorang pun tidak mahu beli. Kadangkala itu kita penat bercerita daripada A sampai Z, tetapi pelanggan tidak mahu beli juga. Mengenangkan cabaran itulah menjadikan saya selalunya berasa ‘simpati’ kepada jurujual dan selalunya akan beli juga walaupun kadang-kala barangan yang dijual itu sudah banyak di rumah saya. Bukan apa, itu sebagai satu sokongan daripada kita kerana saya tahu bagaimana rasanya bila barangan dijual tidak laku,” katanya yang mempunyai pendidikan dalam Diploma in Quantity Surveyor, Institut Teknologi Mara (kini Universiti Teknologi Mara)

Sungguhpun begitu beliau pernah juga berkerja makan gaji kerana ingin mencuba keserasian. Nyata beliau tidak menyukainya kerana majikan yang mempergunakan sepenuh tenaga kerjanya daripada mencari fail hinggalah yang paling sukar, tetapi mengenakan bayaran yang tidak setimpal.

“Sekitar 1990-an, berapa sangat bayaran gaji, tetapi kerja terlalu teruk. Tekad saya, daripada orang lain yang kaya kesan kerja yang tidak mengenal penat lelah, lebih baik baginya untuk membuka perniagaan sendiri, menjadi kuli dan bos pada masa yang sama,” katanya.

Mungkin bagi sesetengah orang, melompat daripada satu perniagaan ke perniagaan lain menandakan satu kegagalan, tetapi bagi Noorhayati ia adalah percubaan yang memberinya pengalaman amat berharga.

“Pada usia 23 tahun, saya tidak segan membuat demo ubat lipas dan sabun dari rumah ke rumah. Walaupun bergelar bos, saya lebih senang melatih sendiri kakitangan membuat demo di depan pelanggan. Usaha keras itu membuatkan ramai pelanggan mengagumi kegigihan saya yang masih muda ketika itu. Reaksi pelanggan menjadikan saya terus bersemangat untuk menjalankan perniagaannya sehingga berjaya,” katanya ramah.

Beliau berkata, usia muda memulakan perniagaan sendiri, memberikan banyak kelebihan kepadanya. Sungguhpun begitu ia tidaklah berjalan sebegitu indah sentiasa. Malah dalam banyak kejadian yang tidak diingini, ada juga pekerjanya yang melarikan barangan yang sepatutnya dijual. Pekerja juga selalunya sering bertukar ganti kerana tidak ramai yang tahan dengan tugas sebegitu menjadikan perniagaan itu terpaksa dihentikan.

“Selepas itu saya bekerja pula dengan syarikat penerbitan selama dua tahun. Minat pula terarah ke situ dan akhirnya membawa saya menerbitkan majalah berunsur kepenggunaan untuk dipasarkan ke luar negara di bawah syarikat Madawangsa Consultant.

“Selain penerbitan, saya juga menerokai bidang perkhidmatan dengan menubuhkan Maibex International Showcase yang menjalankan perkhidmatan sebagai pengurus program dan penganjur pameran antarabangsa, dan antaranya Maibex berjaya menganjurkan Pameran Kecantikan di Dubai,” kata ibu kepada enam cahaya mata berusia antara 14 hingga tujuh tahun ini.

Menelusuri pengalaman itu, beliau akhirnya melabuhkan minat dalam sektor makanan kesihatan dan kecantikan. Selain kopi, antara dihasilkan syarikat termasuklah minuman kolagen MQ-Collagen untuk kulit menawan, dan Puteri-2 Slimming Supplement, malah banyak lagi produk lain yang dijangka dipasarkan.

“Setiap produk yang dihasilkan diuji terlebih dulu di makmal. Bagi meyakinkan pengguna, sebelum dipasarkan, beberapa sampel diberikan kepada pengguna untuk mencubanya. Kemudian satu borang maklumat akan diisi untuk mengetahui mengenai tindak balas mereka terhadap produk berkenaan. Hasil maklumat ini akan dijadikan bukti keberkesanan produk keluaran kami.

“Menceburi bidang membabitkan kesihatan dan kecantikan memerlukan saya rajin membaca dan membuat penyelidikan. Apa yang penting, ia mendapat kelulusan Kementerian Kesihatan dan Pusat Racun Negara. Sebagai peniaga, kita perlu tahu apa yang kita jual bagi membolehkan kita menerangkan kepada pelanggan mengenai kesan sebelum dan selepas pengambilannya,” katanya.

Bagi Noor Hayati, perjalanan untuk bergelar usahawan berjaya masih jauh. Beliau mengimpikan satu hari nanti, produk keluaran Maqrifatun dapat menembusi pasaran luas luar negara. Bekerjasama dengan suami, sedikit sebanyak dapat memudahkan impian itu kerana sokongan mental dan fizikal menjadikan mereka sama-sama kuat menempuh cabaran mendatang.

2 comments:

Unknown said...

qzz0623
fitflops sale
asics shoes
canada goose jackets
fitflops sale clearance
polo ralph lauren
lebron james shoes
canada goose jackets
fossil watches
brequet wathes
air max 95

jeje said...

jinyi827
Habituellement, la livraison notera le retard mais nike jordan pas cher livraison gratuite sera rapide et dépendra de la proximité avec le client au magasin qui fournit la solution. Chaque personne voulait généralement être comme Mike, donc chaque personne a couru pour acheter les baskets exactes qu'il portait quand il menait les Bulls à la victoire. Peut-être pas le cas, puis embaucher un professionnel pour vous épargner le nike air jordan basket temps et l'effort. Il utilise une simple transmission électronique pour envoyer le signal de votre appareil vers les haut-parleurs du véhicule. Le Nike Dunk Supreme 08 noir violet jaune. En ce qui concerne les vêtements d'été pour femmes, les femmes adorent avoir l'air formidable, ce qui signifie obtenir le air jordan femme rouge plus nouveau dans les étiquettes des tenues urbaines.