Home » » Pengusaha tembikai empat segi raih RM10 juta

Pengusaha tembikai empat segi raih RM10 juta

Written By kall on Thursday 14 February 2008 | 00:37

ANDA mungkin pernah melihat atau makan tembikai empat segi yang berasal dari Jepun dan begitu popular di negara itu. Tetapi, tembikai jenis itu sudah berada di pasaran negara ini sejak beberapa tahun lalu.


M Kaliyannan adalah pengusaha pertama tembikai jenis itu sehingga namanya dicatat dalam buku Malaysian Books of Record kerana menjadi pengusaha pertama menanam tembikai berbentuk empat segi.

Kini, pengeluarannya antara 100 hingga 200 biji setiap sesi penanaman dan tembikai itu untuk pasaran eksport ke Kanada, Hong Kong dan Dubai, selain pasaran tempatan.


“Tembikai empat segi ini dijual dengan harga RM35 sebiji. Kita lihat tembikai bentuk itu begitu popular di Jepun, iaitu negara yang memulakan teknologi ini. Harga tembikai empat segi itu dijual RM315 sebiji di Jepun.

“Tembikai ini ditanam dengan menggunakan acuan berbentuk empat segi,” katanya dan menambah penanaman tembikai ini adalah satu cabang bidang pertanian yang bagus untuk diterokai kerana permintaan terhadap produk itu amat tinggi.

Bagaimanapun, penanaman tembikai ini mempunyai risiko tinggi terutama dari segi harga yang tetap dan hasil tanaman mungkin menjadi rosak sekiranya keadaan cuaca tidak menentu dan tidak membuat penjagaan teliti.


“Jika berlaku banjir hasil tanaman akan rosak dan jika taburan hujan yang banyak dan lebat boleh menjejaskan waktu tuaian. Saya juga pernah kerugian teruk kerana hasil tanaman itu rosak.

“Selain itu, pemilihan tanah juga penting untuk memberikan hasil tembikai yang berkualiti tinggi. Bagaimanapun, bagi saya kebanyakan tanah di negara ini sesuai untuk ditanam tembikai,” katanya ketika ditemui di pejabatnya di Pasar Borong Selayang, baru-baru ini.

Sebenarnya, Kaliyannan adalah satu-satunya peniaga berbangsa India di negara ini menceburi bidang penanaman tembikai secara komersial dengan hanya menyewa tanah di beberapa kawasan di Sitiawan serta Sungkai di Perak dan di Johor.

Bermodalkan RM5,000, beliau boleh berbangga hasil jualan tembikai dan beberapa jenis buah lain yang dimulakan sekitar 1979, kini mencecah RM7.5 juta setahun dan hasil jualan buah lain termasuk tembikai susu, pisang, mangga, belimbing, betik, ciku dan jambu batu dengan keseluruhan jualan bernilai RM10 juta setahun.

Kaliyannan yang juga Pengarah Urusan Melon Master Sdn Bhd, berkata perniagaannya bermula sebagai pemborong buah-buahan yang kemudian dipasarkan kepada kedai, warung di sekitar Sungkai dan Rawang.

Katanya, minat mendalam untuk menceburi bidang perniagaan itu membuatkan beliau begitu bersemangat mengeluarkan sendiri buah-buahan berkenaan.

“Selepas dua tahun saya menjadi pemborong, akhirnya saya mula menanam sendiri tembikai di kawasan seluas dua hektar di Sungkai dengan menyewa tanah. Kemudian mengembangkan hasil tanaman di kawasan seluas 140 hektar, iaitu di Sungkai 40 hektar dan Sitiawan (100 hektar).

“Syarikat saya lebih mengkhusus kepada pengeluaran tembikai. Secara keseluruhan hasil tanaman tembikai ialah 1,000 tan sebulan, manakala 1,500 tan lagi pelbagai jenis buah-buahan daripada peladang lain.

“Saya menanam 11 jenis tembikai iaitu tembikai tanpa biji, jalur madu, tembikai matahari, kuning, kuning tanpa biji, emas kuning, hitam manis, rock melon, tembikai hami, tembikai susu,” katanya.

Anak kelahiran Sungkai ini berkata, sejak tiga tahun lalu, beliau memulakan pasaran eksport tembikai ke Hong Kong dan dua kontena setiap minggu ke Taiwan.

Dari segi penanaman, Kaliyannan menjalankan tiga sesi tanaman dalam tempoh setahun dengan setiap sesi selama 72 hari sebelum boleh dituai.

Beliau juga turut menyimpan impian untuk menanam tembikai yang dihasilkan daripada tanah sendiri selain mahu mengamalkan cara sewaan tanah untuk memastikan sasaran pengeluarannya mencapai 50,000 tan setahun, pada masa depan.

Pada masa sama, Kaliyannan juga memberi perkhidmatan melatih usahawan baru yang ingin menceburi selok belok industri ini.

“Saya sudah melatih seorang pengusaha Melayu menanam tembikai susu serta membantu dari segi pemasaran di Bagan Datoh, Perak. Seorang lagi, pengusaha menanam tembikai di kawasan seluas 50 ekar di Felda Gedangsa,” katanya.


3 comments:

Unknown said...

www0727

tory burch outlet
kate spade outlet
longchamp solde
oakley sunglasses
prada outlet
denver broncos jerseys
air force 1
jerseys from china
jazz jerseys
chopard jewelry






jeje said...

jinyi827

L'homme antique basket femmes nike cortez a couvert leurs orteils avec n'importe quoi disponible pour éviter la chaleur chaussre nike air max 2017 excessive, les orteils gelés, ou les piqûres d'épine. nike air jordan 23 Ça va être une insuffisance dans le cas où air jordan future low rouge vous passez le temple d'Athéna Niké - le cadre basket nike air max homme 2015 ionique primaire créé dans l'Acropole. Par conséquent, chaque propriétaire air jordan 5 low gs all star peut garder ce produit chez lui pour l'utiliser lors d'une réparation.

Anonymous said...

hop over to this site https://www.dolabuy.su visit this site louis vuitton replica click to read Dolabuy YSL