Home » » Rezeki tidak datang bergolek

Rezeki tidak datang bergolek

Written By kall on Friday 29 February 2008 | 09:23


LEBIH sedekad penubuhannya, telah menyaksikan perkembangan pesat De’ Armani Niaga (M) Sdn. Bhd. sehingga diiktiraf serta dikenali sebagai sebuah syarikat percetakan milik penuh bumiputera yang memiliki reputasi baik di Lembah Klang.

Semua kejayaan ini tidak mungkin dikecapi tanpa kerja keras, keberanian dan kebijaksanaan Pengasas dan Pengarah Urusannya, Azizulrahman Mohamed Hussain Malim yang turut disokong kuat oleh dua adik beliau, Azizul Rahim dan Azizulmalik selaku Pengarah Operasi dan Pengarah Jualan dan Pemasaran dalam De’ Armani.

Wartawan utusan, ZUARIDA MOHYIN dengan jurufoto, ROY AZIS ABD. AZIZ menemuramah Azizulrahman, 38, di ibu pejabat De’ Armani Niaga (M) Sdn. Bhd., di Jalan Pudu, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

MEGA: Untuk dikenali dan sebaris dengan syarikat percetakan yang dimonopoli syarikat asing bukanlah mudah. Sebelum sampai ke tahap sekarang ini bagaimanakah saudara bermula?

AZIZULRAHMAN: Kalau dilihat kepada latar belakang pendidikan, sebenarnya saya langsung tidak mempunyai pengetahuan formal dalam bidang percetakan. Ini kerana saya merupakan pemegang Diploma Pengajian Perniagaan dari Universiti Teknologi Mara (UiTM), cawangan Dungun, Terengganu.

Pun begitu, semuanya bermula sewaktu mula berjinak-jinak dalam dunia perniagaan ketika masih menuntut di pusat pengajian tinggi lagi iaitu kira-kira 17 tahun lalu.

Pada masa itu, saya membuat pemasaran kemeja-T dari universiti ke universiti. Pada masa yang sama diberi peluang membekalkan barangan percetakan.

Daripada situlah, saya kira titik-tolak kepada pengenalan dan pendedahan erti sebenar bidang percetakan.

Pada 1991, sebelum benar-benar serius dengan bidang percetakan, kami bermula dengan menyediakan serta membekalkan cenderamata korporat, alat tulis, kemeja-T di bawah syarikat Armani Enterprise. Malah pada masa itu operasi kami dilakukan di rumah.

Sehinggalah pada 1997, kami membuka sebuah kedai percetakan dan fotokopi di Kompleks Pertama, Jalan Raja Laut, Kuala Lumpur sebelum membuka satu lagi cawangan di Plaza Warisan, Kuala Lumpur. Pada masa ini, adik saya, Azizul Rahim telah turut sama mengendalikan syarikat.

Pada Februari 2000, alhamdulillah kami terpilih menjadi pengedar tunggal sebuah agensi kad undangan perkahwinan yang eksklusif di dunia iaitu TBZ International dari Syria untuk pasaran di Malaysia, Singapura dan Brunei.

Pada 2001, De’ Armani Niaga (M) Sdn. Bhd. ditubuhkan. Setahun kemudian berpindah ibu pejabat operasi dari Taman Industri Bolton, Batu Caves, Selangor ke No. 13, Lorong Brunei Selatan, Off Jalan Pudu, Kuala Lumpur.

Setahun ke setahun, De’ Armani terus berkembang dan kami telah mula memfokus kepada industri percetakan dengan melabur dalam pembelian mesin cetak terkini dan canggih antaranya mesin cetak digital.

Pada 2004, De’ Armani melangkah setapak lagi dengan pembukaan kedai jualan dan ruang pameran di Lot 4, Aras Bawah, Semua House, Jalan Bonus 6, Masjid India, Kuala Lumpur.

Outlet ini menawarkan pelbagai perkhidmatan percetakan terutamanya berkaitan kad jemputan perkahwinan sebagai bisnes utama.

Kalau dahulu tumpuan kami kepada membekalkan produk cenderamata tetapi sejak awal 2007, bisnes teras kami ialah kepada memenuhi permintaan tinggi terhadap penyelesaian percetakan segera.

Kami memberi tumpuan kepada percetakan kad bisnes, kepala surat (letterhead), risalah, surat berita (newsletter), buku, beg kertas, fail kertas (folder), banner, bunting, pelekat dan banyak lagi.

Kelebihan memiliki mesin cetak digital yang tercanggih, menambahkan keyakinan De’ Armani sebagai pusat sehenti percetakan yang mampu menawarkan perkhidmatan mencetak buku-buku cenderahati, profil korporat, buletin dan bahan-bahan seminar tanpa batasan kuantiti, kualiti dan masa.

Apa yang kita ketahui industri percetakan telah lama diterajui oleh bangsa asing tetapi sejak kebelakangan ini barulah ada penglibatan daripada usahawan bumiputera Muslim. Jadi sepanjang penglibatan saudara apakah cabarannya setelah lebih 10 tahun menceburi bidang ini?

AZIZULRAHMAN: Pemonopolian bangsa asing dalam industri percetakan dari dahulu hingga kini memang tidak dapat dinafikan.

Ini kerana, mereka mengambil peluang daripada sikap segelintir masyarakat Melayu yang sanggup berhabisan dengan apa sahaja yang berkaitan perkahwinan antaranya seperti kad undangan perkahwinan. Malah mereka sanggup melabur dan hasilnya kita dapati hari ini merekalah yang mendahului bisnes kad undangan orang Melayu.

Namun, saya percaya bahawa kejayaan bumiputera Muslim masa kini adalah hasil daripada sokongan kerajaan dengan penyediaan pelbagai bantuan yang diperlukan oleh setiap usahawan.

Di samping itu, keprihatinan pihak pengurusan De’ Armani untuk mengubah arah konsep percetakan lebih kepada digital dengan pelaburan sejumlah RM400,000 untuk memperoleh mesin cetak terkini menatijahkan sesuatu yang positif untuk terus bersaing dan bertahan kukuh.

Sepanjang tujuh tahun belajar selok-belok perniagaan kad kahwin dan kita terpaksa merancang serta mencuba setiap reka bentuk ke pasaran bagi memastikan produk yang dikeluarkan itu dapat diterima serta menepati cita rasa dan trend.

Ia bukan sahaja dapat memberi kesedaran kepada para pembeli atau pelanggan tetapi turut menarik minat rakan-rakan pesaing.

Lantaran itu, saya amat berharap akan sentiasa mendapat sokongan daripada pihak kerajaan, kesatuan, pertubuhan bukan kerajaan (NGO) untuk berlanggan dengan kita.

Saya percaya dengan adanya kekuatan dan kemahiran 26 tenaga pekerja yang terlatih, kami mampu memberi yang terbaik kepada semua pelanggan.

Pada masa sama, pembukaan outlet kami di Semua House yang khusus menjalankan perkhidmatan mencetak kad jemputan perkahwinan dan barangan yang berkaitan seperti cenderahati, kemeja-T dan sebagainya.

Kegawatan ekonomi yang pernah melanda negara suatu ketika dahulu turut dirasai syarikat kami. Namun kami mengubah strategi pemasaran dan penjualan.

Kami dapati dengan strategi sebegini, kita mampu bertahan dan pada masa yang sama mendapat modal pusingan yang seimbang.

Apakah perancangan masa depan anda dalam memacu arah tuju De’ Armani?

AZIZULRAHMAN: Saya sedang dalam perancangan untuk mengimport bahan kertas dari luar negara. Ini telah diusahakan serta pada masa yang sama, merancang untuk membesarkan kilang yang sedia ada bagi meningkatkan kapasiti pengurusan di masa hadapan.

Selain itu, kami juga sedang berusaha memperbanyakkan rangkaian kedai-kedai kad undangan perkahwinan supaya imej produk dapat dikekalkan. Selain itu dapat memberi kepuasan serta jaminan kepada pelanggan bahawa jenama yang mereka beli berkualiti serta harga yang paling patut dan terbaik.

Buat masa ini, lokasi yang dikenal pasti ialah di Jalan Raja Abdullah iaitu berhampiran dengan Balai Polis Dang Wangi, Kuala Lumpur.

Orang ramai yang berminat berurusan dengan kami boleh menghubungi ibu pejabat di talian 03-2142 4245.

Saya dimaklumkan bahawa penceburan saudara dalam bidang perniagaan sudah bermula semenjak di alam persekolahan lagi. Apakah nasihat yang boleh dikongsikan kepada usahawan Muslim yang lain?

AZIZULRAHMAN: Bagi saya mengusahakan bisnes sendiri ia tidak terletak kepada modal semata-mata, waima ia satu perniagaan yang kecil tetapi kita kena ada sikap berjiwa besar, bercita-cita dan yakin dengan setiap langkah yang dibuat.

Bertitik-tolak dari situ kena ada usaha yang berlipat kali ganda untuk memperoleh pulangan yang setimpal.

Malah dalam perjalanan itu, kita akan bertemu dengan pelbagai peluang dan rintangan, maka kita kena berani untuk mengambil risiko. Ini kerana ramai yang berjaya hasil daripada keberanian mereka mendepani risiko.

Pun begitu, orang senang bercakap apabila sudah berada di tahap kejayaan. Namun, kita perlu ingat bahawa tidak kurang juga yang menempuhi kegagalan walaupun menerima pelbagai bantuan dan sokongan modal.

Oleh itu, apa yang paling penting sekarang, di samping amanah pada diri sendiri, kita juga kena berkongsi kebahagiaan secara sama rata. Seperkara lagi, selalu berdoa memohon keberkatan daripada Allah s.w.t.

Sebut tentang bisnes, kita selalu menjadikan saranan Baginda Rasulullah iaitu sembilan daripada 10 pendapatan adalah melalui perniagaan sebagai pemangkin semangat. Apakah pandangan saudara?

AZIZULRAHMAN: Saya berkeyakinan penuh dengan hadis Rasulullah s.a.w. di atas, namun seperkara yang kita kena terima iaitu, ia tidak datang bergolek.

Malah untuk membuktikan kebenarannya, ia perlu kepada usaha, kegigihan, keinginan dan ketahanan.

Andai kata ia perkataan yang ajaib (magic), tidak mustahil kita semua sibuk hendak berniaga

0 comments: