Home » » Kemakmuran rezeki dari perniagaan restoran

Kemakmuran rezeki dari perniagaan restoran

Written By kall on Friday 15 February 2008 | 09:57

RESTORAN Kak Eita hakikatnya berbeza dengan restoran-restoran yang sedia ada di Malaysia. Ini kerana keyakinan pemiliknya, Norita Md. Khalid memperkenalkan gabungan sajian makanan laut segar yang berkonsep stimbot dan sup ekor di dalam sajian, pastinya menepati cita rasa rakyat Malaysia yang berbilang bangsa.

Malah menurut Norita atau lebih mesra dengan panggilan Kak Eita, premis tiga tingkat yang terletak di 33A, Jalan Metro Wangsa, Seksyen 2, Wangsa Maju, Kuala Lumpur ini turut menyuntik elemen ala kampung. Sekali gus membawa pengunjung mengenang kembali akar budaya bangsa Melayu terutamanya kepada generasi muda dan bangsa asing.

Wartawan Utusan, ZUARIDA MOHYIN dengan jurufoto, WAHIDAH ZAINAL berkesempatan mencuri masa sibuk anak sulung daripada tiga adik-beradik yang berasal dari Alor Gajah, Melaka ini bertanyakan idea dan perancangannya dalam menikmati rezeki yang diperoleh dari perniagaan restoran.

MEGA: Bagaimanakah idea membuka restoran sup ekor stimbot istimewa ini terhasil?

NORITA: Sebenarnya penglibatan saya dalam dunia penyediaan makanan sudah bermula sejak kecil. Peringkat awalnya, ia dikira pendedahan secara tidak formal di mana saya selalu melihat dan menolong sedikit-sedikit nenek dan emak mengusahakan perniagaan berasaskan penyediaan makanan.

Kira-kira lima tahun lalu, barulah saya melibatkan diri secara langsung dengan bisnes yang serupa. Pada masa itu, perniagaan saya dijalankan secara kecil-kecilan. Pada masa yang sama juga saya mengumpul modal hasil daripada keuntungan perniagaan tersebut.

Hakikatnya, cita-cita saya untuk membuka sebuah restoran berputik sejak kecil lagi sewaktu melihat cara nenek berniaga. Ketika itulah saya telah tanamkan azam untuk memiliki sebuah perniagaan makanan sendiri.

Apabila modal telah cukup, saya berbincang dengan ahli keluarga yang lain dan daripada merekalah idea membuka restoran sup ekor stimbot terhasil.

Alhamdulillah, semuanya dilakukan secara terancang kerana saya tidak mahu bisnes yang dimulakan ini sekadar melepaskan batuk di tangga sahaja, maka saya telah mencari pakar runding untuk melakukan sesuatu kelainan dan keunikan sama ada dari segi sajian, hiasan dalaman, kebersihan serta penyediaan perkhidmatan jika dibandingkan dengan restoran-restoran yang sedia ada sekarang.

Kemudian dengan bantuan Chef Nazar Nain yang berpengalaman luas dalam menghasilkan resipi-resipi baru serta pengurus restoran, Samdin serta para pekerja yang tinggi komitmen kami memulakan operasi secara rasminya di premis sekarang pada awal November 2007.

Apakah keistimewaan yang terdapat di Kak Eita Restoran berbanding restoran-restoran lain?

NORITA: Untuk pengetahuan semua, Kak Eita rasa inilah restoran pertama di Malaysia yang menyediakan sup ekor stimbot. Kebiasaan yang kita temui, sesebuah restoran itu hanya menyediakan hidangan stimbot semata-mata.

Namun di Kak Eita Restoran, terdapat lebih 50 jenis makanan laut segar, ayam, daging dan sayur-sayuran yang pastinya menggoda selera para penggemar makanan ini.

Resipi di restoran Kak Eita telah dikenali sejak 30 tahun lalu di sekitar daerah Alor Gajah, Melaka.

Kami di sini juga berusaha mempelbagaikan perkhidmatan kami agar ia juga menjadi salah satu keutamaan.

Bagi mereka yang mahu meraikan orang istimewa atau hari istimewa, Kak Eita Restoran merupakan tempat paling sesuai kerana kami juga menyediakan kemudahan sistem karaoke, backdrop dan rostrum untuk aneka majlis seperti majlis makan malam, majlis pelancaran, sambutan hari jadi, ulang tahun perkahwinan.

Selain itu, premis kami mampu menyediakan seramai 50 orang ke atas dalam satu-satu masa. Menariknya lagi, kesemua kemudahan di atas disediakan percuma termasuk kek hari jadi. Oleh itu, mereka yang ingin membuat tempahan atau bertanya lanjut bolehlah menghubungi talian Kak Eita Restoran 03-4149 7730.

Tidakkah Kak Eita merasakan penceburan diri dalam bidang rezeki berkaitan makanan ini tinggi risikonya?

NORITA: Sebut sahaja berniaga, risiko memang tidak dapat dielakkan. Pun begitu, saya yakin sajian stimbot masih belum ramai dibuat oleh orang Melayu, ini secara tidak langsung menyediakan kemudahan kepada pelanggan Muslim untuk menikmatinya tanpa was-was terutamanya dari aspek halal.

Di samping itu, saya tidak bergantung sepenuhnya kepada faktor kurangnya persaingan di atas malah pada masa yang sama, kami merancang strategi dari segi promosi dan pemasaran.

Ini sebenarnya penting daripada berharap kepada kunjungan pelanggan semata-mata. Pengedaran risalah, pemberian kupon promosi tertentu perlu bagi menarik pelanggan baru sekali gus membina imej dan nama restoran.

Malah aspek lokasi restoran juga memainkan peranan penting dalam bisnes. Contohnya di Kak Eita Restoran selain disediakan bilik solat, kedudukannya yang berhampiran masjid, mudah dicari serta kawasan pakir yang banyak, secara tidak langsung menjadi tarikan pelanggan.

Apakah cabaran yang dihadapi sepanjang memulakan perniagaan?

NORITA: Pada peringkat permulaan kita menghadapi sedikit kesukaran terutamanya dalam mencari pembekal-pembekal bagi makanan laut yang segar. Namun, ia sudah dapat diatasi.

Selain itu, kami juga bertuah memiliki para pekerja yang benar-benar berminat dengan kerja mereka, jadi tidak timbul pekerja keluar masuk atau bertukar ganti.

Pada asasnya, tidak ramai anak muda kita yang suka berkerja lebih-lebih lagi di bahagian dapur tetapi di sini, masalah sebegini tidak timbul malah pekerja bahagian dapur mahupun hadapan begitu komitmen dengan tanggungjawab masing-masing.

Bagaimana pula dengan perancangan Kak Eita untuk masa hadapan?

NORITA: Saya juga baru membuka sebuah kafe di pekan Rawang, Selangor awal Januari lalu. Kafe yang dikenali sebagai ‘Shrimp Talk’ atau Cakap-cakap Udang ini mempunyai konsep yang berlainan sedikit berbanding dengan di Wangsa Maju di mana ia berkonsep kekeluargaan.

Kafe Cakap-cakap Udang ini lebih mensasarkan golongan muda. Oleh itu konsepnya lebih kepada sports cafe dengan adanya kolam memancing udang. Akan datang, saya sedang dalam proses membuka sebuah lagi restoran di Kelana Jaya. Di sini pula konsepnya juga berbeza di mana sasaran pelanggannya lebih kepada peringkat atasan bersesuaian lokasinya yang terletak di kawasan penempatan golongan elit.

0 comments: