Home » » D’Flowers Cake

D’Flowers Cake

Written By kall on Sunday 10 February 2008 | 23:48

ENAM bulan lalu, kehadiran beberapa wanita berusia hampir saban hari ke bakeri D’Flowers Cake yang terletak di Taman Bersatu, Rawang, Selangor, semata-mata untuk membeli roti serat tidak pernah dianggap sesuatu yang istimewa oleh pemilik bakeri, Zanifah Md. Nor.

Apatah lagi, Zanifah, 39, beranggapan roti serat yang diilhamkannya itu sama sahaja seperti roti dan ban-ban biasa yang turut dijual di bakerinya. Namun, segalanya berubah apabila beliau mendapati roti serat yang dihasilkan secara kebetulan menjadi ‘buruan’ golongan tua dan remaja yang mementingkan diet sihat.

“Sebaik berada di rak jualan, roti ini mulai digemari golongan tua yang tidak pernah jemu untuk membelinya. Bukan sebungkus dua yang dibeli setiap keluarga malah ada kalanya pilihan mereka lebih daripada dua bungkus. Pada saya, ia adat biasa dalam dunia perniagaan, produk baru mestilah menjadi pilihan ramai,” ujar anak kelahiran Melaka ini.

Namun sangkaannya meleset. Semakin hari, jualan roti serat tidak pernah surut. Pernah pelanggan dari jauh datang membeli lagi walaupun baharu beberapa hari telah membelinya.

Kejadian seorang remaja India yang kehampaan untuk mendapatkan roti tersebut kerana kehabisan telah membuka hati Zanifah untuk menghasilkannya secara komersial dan bersungguh-sungguh.

Justeru, bagi memenuhi selera pelanggan dan bersesuaian dengan gaya hidup masa kini yang mementingkan diet sihat, Zanifah mulai memasarkan roti serat secara terbuka dan meluas.

Jika dulu roti serat dibuat secara berselang-seli dengan roti-roti jenis lain, kini hampir setiap hari pekerjanya dikehendaki membuat roti tersebut mengikut jumlah yang ditetapkan.

“Selain ramuan utama yang terdiri daripada pati tepung gandum berprotein tinggi, sedikit gula, garam, yis dan susu, roti ini juga diperkaya dengan serat gandum dan oat.

“Protein pada tepung dikatakan mampu membina dan memperbaiki tisu badan selain itu roti juga boleh dijadikan makanan alternatif jika jemu dengan makanan ruji,” jelas beliau yang turut menganjurkan pelbagai kelas pastri pada setiap bulan.

Tambah pemegang ijazah sarjana muda dalam bidang pengajian pembangunan dari Universiti Sains Malaysia ini lagi, keistimewaan roti serat bukan sahaja boleh dijadikan bekalan makanan untuk anak-anak ke sekolah malah untuk para pekerja yang sibuk serta sajian alternatif di kafe mahupun restoran besar.

“Untuk kanak-kanak sekolah, ibu bapa cuma perlu menyapukan jem pada bahagian tengah roti yang dibelah dua atau dimasukkan cincangan daging ayam agar lebih enak.

“Bagi suri rumah atau pekerja yang sibuk pula, roti serat boleh dinikmati begitu sahaja, dimakan bersama minuman panas, digandingkan dengan sambal, gulai kawah, jem atau apa saja kuah yang pekat mahupun cair. Rasanya enak, tidak terlalu manis dan sedikit lemak memang tidak menjemukan,” jelas ibu kepada empat cahaya mata ini.

Disebabkan potensi yang tinggi, Zanifah mengalu-alukan penglibatan mereka yang berminat untuk menjadi pengedar roti serat. Bagi memudahkan jualan, setiap pek roti serat yang dijual pada harga RM3 mengandungi empat keping roti bulat mirip piring terbang yang setiap satu seberat 50 gram.

“Selain dijadikan sajian di rumah, roti serat juga boleh dijadikan menu sampingan terutama di kafe atau restoran. Secara tidak langsung, pelanggan boleh membuat banyak pilihan kerana roti serat bebas dimakan dengan apa saja kuah yang sedia ada. Saiznya yang kecil mudah dinikmati oleh kanak-kanak mahupun orang dewasa.

“Dari segi penyimpanan, roti serat bebas daripada pengawet makanan namun ia tahan lebih dua bulan jika didinginbekukan. Di dalam peti sejuk biasa, ia tahan selama 10 hari manakala pada suhu bilik ia tahan selama empat ke lima hari,” tambah Zanifah yang turut mendapat sokongan padu daripada suami, Badrul Hisham Abdul Rahman.

Selain roti serat, D’ Flowers Cake yang bertemakan Muslim‘s Homemade Cake House turut menawarkan kek buah kukus istimewa sebagai salah satu produk utamanya. Keistimewaan kek buah ini terletak pada rasanya yang enak, lembap dan teksturnya yang padat.

“Kami menghasilkan kek ini berdasarkan keperluan dan cita rasa pelanggan. Mereka boleh membuat pilihan saiz dan tambahan aksesori yang diperlukan. Selalunya pilihan pelanggan lebih tertumpu sebagai kek cenderamata, kek buah beraising fondant atau kek di musim perayaan memandangkan ia tahan lama berbanding kek-kek jenis lain,” ujar Zanifah yang mempunyai pengalaman lebih 15 tahun dalam menghasilkan kek buah kukus secara ‘home-made’.

Disebabkan rasa kek yang enak, tidak hairanlah Zanifah kini mempunyai ramai pelanggan tetap yang terdiri daripada golongan pertengahan dan atasan sejak 10 tahun lalu.

“Kami menjual kek ini secara eksklusif. Pelanggan boleh membuat tempahan untuk membelinya tanpa hiasan atau lengkap berhias gula aising fondant. Rahsia keenakan kek ini terletak pada resipi asli dan cara memasak yang memerlukan ia dikukus selama empat jam.

“Justeru kepada sesiapa yang berminat untuk menjadi pengedar roti serat dan kek buah kukus, sila hubungi saya di talian 019-6647068/019-3772032 atau e-mel ‘dflower_cake@yahoo.com.my’,” katanya.

Kepada yang berminat, bolehlah mengunjungi mana-mana premis D’ Flowers Cake, sama ada di No. 30, Jalan Bersatu 8, Taman Bersatu, Rawang atau Tingkat Bawah, Tok Yem‘s Street Mall, Damansara Damai, Selangor.