Home » » Raja Gula paling kaya

Raja Gula paling kaya

Written By kall on Saturday 16 February 2008 | 15:18


RAJA Gula, Tan Sri Robert Kuok Hock Nien kekal sebagai orang paling kaya di Malaysia jauh meninggalkan pesaing terdekatnya T Ananda Krishnan, demikian menurut senarai 40 orang terkaya Malaysia majalah Malaysian Business.

Majalah itu dalam keluaran 16 Februari meletakkan kekayaan Kuok RM58.11 bilion, yang menyumbang hampir 36 peratus daripada kekayaan 40 orang terkaya.

Taikun yang berpangkalan di Hong Kong itu menambah RM25.7 bilion ke dalam kekayaannya tahun lalu berikutan harga ekuiti tinggi bagi saham tersenarainya. Bagaimanapun, ia berkata kekayaan Ananda Krishnan mencatatkan penurunan kepada RM19.63 bilion.

Majalah Malaysian Business dalam satu kaji selidik yang dijalankan mendapati, Pengerusi Hotel Shang-ri La, Robert Kuok Hock Nien kekal sebagai individu terkaya di Malaysia pada tahun ini dengan jumlah kekayaan berjumlah RM58.11 bilion iaitu bernilai hampir 36 peratus daripada kekayaan keseluruhan 40 individu terbabit.

Menurut kenyataan itu, jumlah aset Robert Kuok pada tahun ini bertambah sebanyak RM25.7 bilion berikutan kestabilan pasaran dan peningkatan harga ekuiti.

Ini diikuti oleh Ketua Pegawai Eksekutif, Usaha Tegas Sdn. Bhd., T. Ananda Krishnan yang merupakan individu kedua terkaya dengan nilai aset berjumlah RM19.63 bilion.

Pengerusi Eksekutif Kumpulan IOI, Tan Sri Lee Shin Cheng menjadi orang ketiga terkaya di Malaysia dengan kekayaan terkumpul berjumlah RM14.94 bilion.

Kaji selidik yang dibuat oleh Malaysian Business itu dimulakan sejak 2002 dan menjadi rujukan untuk menilai individu-individu terkaya di negara ini.

Menurut kenyataan itu, dua nama yang melonjak naik pada tahun ini dan tersenarai dalam 10 individu terkaya adalah Ketua Pegawai Eksekutif Berjaya Industrial Berhad, Tan Sri Vincent Tan dan Pengerusi Amcorp Group, Tan Sri Azman Hashim.

Nama yang tidak disenaraikan pada tahun ini adalah mendiang Tan Sri Lim Goh Tong yang juga pengasas kepada Kumpulan Genting.


Sementara itu Tan Sri Lee Shin Cheng daripada IOI Corporation Bhd, buat pertama kalinya memahat namanya dalam tiga kedudukan teratas orang terkaya Malaysia dengan menggandakan kekayaannya kepada RM14.94 bilion.

1 comments:

Anonymous said...

Nak tengok senarai penuh 40 orang terkaya di Malaysia boleh lihat di http://warkah.com/40-richest-malaysian-for-2008/