Home » » Buka butik bermodalkan wang simpanan RM5,000

Buka butik bermodalkan wang simpanan RM5,000

Written By kall on Friday 15 February 2008 | 22:59

Anak Felda, Siti Rabiatul Adawiah lega perniagaan diceburi enam bulan lalu makin berkembang

PERGAULAN selama dua tahun dengan sekumpulan usahawan wanita di tempat kelahirannya di Felda Batu 27, Lenga, Muar, mendorong Siti Rabiatul Adawiah Abd Razak, 30, membabitkan diri dalam perniagaan sehingga berjaya membuka sebuah butik di pasar raya Giant, Tanjung Agas, Muar, sejak enam bulan lalu.

Sebaik saja menamatkan pelajaran di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Felda Lenga pada 1996, Rabiatul Adawiah mula menimba pengalaman berniaga dengan bergaul bersama beberapa usahawan wanita yang lebih dewasa di tanah rancangan berkenaan.


Hasil pemerhatian dan pembelajarannya, beliau memberanikan diri menyewa sebuah lot perniagaan di pasar raya Wetex Parade, Jalan Ali, pada 1999 dengan hanya bermodal wang simpanannya sebanyak RM5,000 untuk menjual pakaian lelaki serta beg galas yang menjadi kegemaran remaja masa kini.

Berkat kesabaran dan yakin bahawa bidang perniagaan boleh menghasilkan pulangan lumayan, perniagaannya terus berkembang sehingga membolehkannya membuka butik berkenaan di pasar raya Giant.

Rabiatul Adawiah berkata, dengan bantuan dan galakan suami, Faizal Mohd Yunus, 33, perniagaannya semakin berkembang berikutan sambutan pelanggan yang menggalakkan, terutama wanita dan remaja.


"Kini, kami membelanjakan kira-kira RM150,000 untuk melengkapkan aneka jenis pakaian lelaki dan wanita, termasuk kain bermutu yang diimport dari Korea, Jepun dan Eropah yang sesuai dijadikan kebaya serta baju kurung.

"Selaras dengan arahan kakitangan awam supaya berpakaian batik pada setiap Khamis, kami juga menyediakan batik bermutu hasil lukisan asli karyawan industri batik terkemuka dari Kelantan dan Terengganu," katanya ketika ditemui, baru-baru ini.

Menceritakan kejayaan perniagaannya, Rabiatul Adawiah berkata, tinjauan lokasi perniagaan di kawasan strategik dan sasaran pelanggan perlu diambil kira sebelum membuka atau menyewa premis.

Beliau berkata, langkah itu penting bagi memastikan perniagaan yang dijalankan berjalan lancar dan sentiasa mendapat perhatian pelanggan.

Selain itu, katanya, kecekapan pengurusan, penampilan diri terutama jurujual serta tawaran harga berpatutan turut menyumbang kepada tarikan pelanggan untuk berkunjung seterusnya berbelanja mengikut cita rasa mereka.

"Layanan dan kemesraan juga penting di samping memberi keutamaan terhadap permintaan pelanggan serta menerima kritikan membina dengan hati terbuka," katanya.

Selain menjual kain bermutu tinggi dan pakaian kemeja lelaki serta kebaya, butiknya juga turut menyediakan tudung fesyen terkini dan aksesori wanita, termasuk kerongsang dan manik sulaman.

Rabiatul Adawiyah berkata, butiknya juga menjadi pembekal kain dan kebaya serta kemeja lelaki kepada peruncit dan peniaga pakaian di daerah ini, Batu Pahat dan Johor Bahru.

Beliau berkata, butiknya juga sedia menerima tempahan untuk mereka yang berminat mendapatkan fesyen pakaian terkini dan kain bermutu, termasuk batik asli.

Katanya, tempahan boleh dibuat sama ada menghubunginya melalui telefon bimbit 016-6155648 atau menemui pengurus butiknya, Adawiah Khir yang lebih dikenali sebagai Awin pada waktu perniagaan.

0 comments: