Home » » Pengalaman Bekerja Untuk Beranikan Diri Jadi Usahawan

Pengalaman Bekerja Untuk Beranikan Diri Jadi Usahawan

Written By kall on Monday 4 August 2008 | 10:09


Amran cari pengalaman 15 tahun sebelum beranikan diri buka perniagaan hiasan dalaman

UNTUK berjaya dalam perniagaan seseorang usahawan itu memerlukan satu pakej - produk serta perkhidmatan bermutu, strategi pemasaran berkesan, usaha gigih dan yang lebih penting lagi kepercayaan, baik di kalangan pelanggan mahupun pembekal.

Inilah yang dipelajari Amran Abdullah, 43 pemilik firma hiasan dalaman, Impiana Dagang sejak menceburkan diri dalam dunia keusahawanan.


Selepas menamatkan pengajian dalam bidang Seni Lukis & Seni Reka di Institut Teknologi Mara (kini Universiti teknologi Mara) pada 1987 beliau memulakan kerjaya sebagai pereka di Perbadanan Kraftangan Malaysia.

Beliau kemudian beralih arah ke syarikat swasta dengan menyertai Taba Industries Sdn Bhd, sebelum berpindah ke Malpro Industry Sdn Bhd dengan jawatan terakhirnya di syarikat itu sebagai Pengurus Besar.

Amran memutuskan untuk berniaga kerana selepas lebih 15 tahun mengutip pengalaman bekerja dengan orang lain, beliau berasakan sudah sampai masanya beliau memiliki perniagaan sendiri.



Justeru pada 2005 beliau memberanikan diri mencuba nasib sebagai usahawan dengan menubuhkan Impiana Dagang berbekalkan modal awal RM100,000. Tenaga kerja firma itu ketika itu hanya dua orang, Amran sendiri dan isterinya, Zarina Noor Mohamed.

Namun walaupun berpengalaman luas dalam bidang reka bentuk, perniagaan yang dipilihnya itu bukan mudah, kerana hiasan dalaman masih lagi dianggap umum hanya mampu dilanggani golongan mewah dan korporat.

Menambat kepercayaan dan keyakinan pelanggan adalah satu lagi cabaran yang perlu ditanganinya dalam industri itu.

Justeru, pada tahun pertama operasi, pasangan suami isteri ini berdepan tempoh yang sukar kerana berbulan-bulan tidak mendapat sebarang projek

Keadaan itu bagaimanapun tidak melemahkan semangat mereka. Bagi menampung perbelanjaan Amran membuka kelas lukisan asas untuk pelajar sekolah rendah di rumahnya.

Hasil usaha gigih Amran dan isterinya, selepas dua tahun Impiana Dagang mula bertapak dalam industri hiasan dalaman di negara ini. Daripada kejayaan mereka bentuk katil untuk cucu seorang kenamaan, sehinggalah projek hiasan dalaman untuk jiran dan rakan-rakan, nama firma itu mula tersebar dari mulut ke mulut.

“Kami kerja memang tidak kenal penat lelah. Kata orang, asal ada saja projek pasti akan disiapkan dengan sebaik mungkin,” katanya bapa kepada tiga orang anak itu.

Apabila semakin ramai pelanggan yang percaya dengan apa dihasilkan, maka Amran memberanikan diri mengupah pekerja.

Impiana Dagang kini memiliki lima pereka yang mahir dalam lakaran tiga dimensi (3D) serta 15 pekerja sokongan pengeluaran.

Zarina yang sudah berhenti daripada mengendalikan perniagaan butik di ibu kota pula kini menumpu kepada ehwal kewangan dan pentadbiran.

Apabila Impiana Dagang mendapat sijil pengiktirafan daripada Kementerian Kewangan, maka operasinya menjadi lebih serius dan mula memasuki sebut harga dan tender daripada kementerian dan jabatan kerajaan bagi kerja hiasan dalaman dan pembekalan perabot.

Amran kini boleh menarik nafas lega kerana bukan saja nama Impiana Dagang sudah dikenali dan mendapat banyak projek daripada sektor awam, malah sektor swasta juga mula menunjukkan minat.

Antara kejayaan Impiana Dagang ialah diberi kepercayaan mereka bentuk bilik hotel di Madinah.

“Bilik hotel yang dijadikan suite lima bintang pada musim haji itu boleh ditukar menjadi asrama pada hari-hari lain, sesuai dengan hiasan dalamannya” katanya.

Sungguhpun sebahagian besar projek yang diperoleh adalah daripada jabatan dan agensi kerajaan, Impiana Dagang kini sudah mula didekati syarikat swasta.

Terbaru ialah cadangan untuk bekerja sama dengan pemaju perumahan dalam menawarkan khidmat reka bentuk dalam projek perumahan di sekitar Lembah Klang.

Selain perniagaan reka bentuk dalaman, Impiana Dagang turut menghasilkan produk cenderamata dan hadiah kepada agensi kerajaan atau swasta, selain kerja landskap. Produk kraftangan terkenalnya ialah ukiran kayu menggunakan laser.

Dengan berlandaskan prinsip ‘mencapai kepuasan pelanggan secara menyeluruh’ Impiana Dagang memikul tanggung jawab dalam semua aspek untuk memastikan pelanggan mendapat yang terbaik dari segi kualiti, harga, dan perkhidmatan sebelum dan selepas jualan.

Bercerita mengenai kerjaya dalam hiasan dalaman, Amran meletakkan keselesaan dan kesesuaian gaya hidup masa kini sebagai fokus utama dalam semua konsep rekaan dan hiasan dalamannya.

Pastinya gaya dekorasi ruang yang diketengahkan itu menjadi inspirasi kepada pemilik dan sesiapa saja selain menikmati keselesaan berpanjangan melalui penataan kemas dan menawan.

Mengenai arah aliran terkini dalam hiasan dalaman, Amran berkata ia kini tidak lagi hanya sinonim dengan golongan berpendapatan tinggi dan golongan korporat.

Hari ini ramai pelanggan daripada pelbagai lapisan masyarakat yang baru membeli rumah mendapatkan khidmat Impiana Dagang, dan ia bergantung kepada bajet masing-masing.

PROFIL: Amran Abdullah

Umur: 43

Tempat Lahir: Kuala Kedah

Pendidikan: Seni Lukis & Seni Reka, ITM (1983-87)

Kerjaya: Pereka di Perbadanan Kraftangan Malaysia

Taba Industries Sdn Bhd

Pengurus Besar di Malpro Industry Sdn Bhd

Pengurus Impiana Dagang

Nama syarikat: Impiana Dagang, 68, Jalan Lee Woon, Taman Zoo View Ulu Kelang

Pengkhususan : Lukisan 3D reka bentuk dalaman reka bentuk perabot kemasan dalaman kraf tangan, ukiran kayu laser landskap
sumber:bharian.com.my

3 comments:

Unknown said...

qzz0623
oakley sunglasses
mont blanc pens
clippers jerseys
coach factory outlet
y3 shoes
oakley sunglasses
canada goose outlet
ugg outlet
michael kors outlet
pandora charms

Unknown said...

www0727

coach handbags
diesel jeans
cleveland cavaliers jersey
tory burch outlet
mavericks jerseys
cheap jerseys
jimmy choo sunglasses
jack wolfskin
carrera sunglasses
ugg outlet






jeje said...

jinyi827
air jordan 5 fusion Il n'y a chaussure adidas zx flux bleu blanc pas de doute; La Tour Eiffel arrive en tête de toutes les listes touristiques de asics gel noosa tri 9 laces Paris. Alors qu'il peut s'agir d'heures de travail aux États-Unis, chaussures nike air jordan 6 femme il peut s'agir de petites heures en Chine et en Inde. chaussures nike homme air max 2017 Et peu importe les intérêts des activités sportives de vos enfants, cortez nike femme 36 trouver tout ce dont Nike Shox R3 a besoin de asics gel kayano blanche pas cher vêtements de jogging pour les maillots du personnel.Faites confiance à des marques pour moi. air jordan 13 retro homme