Home » » Jutawan Sureco

Jutawan Sureco

Written By kall on Monday 31 December 2007 | 11:47




Dr Zainol Anuar, lima sahabat tubuh Sureco kerana ragu status halal kapsul makanan tambahan

IA bermula dengan keraguan. Namun, keraguan itu kemudian bertukar menjadi tekad kepada Dr Zainol Anuar Mohd Sharif, 55, dan empat rakannya menubuhkan sebuah syarikat, sekali gus menandakan permulaan pembabitan aktif dalam dunia perniagaan.

Keempat-empat rakan karib itu bukan calang-calang orang, kerana kesemuanya adalah golongan profesional. Namun dalam usaha menjana pendapatan tambahan, mereka menceburi perniagaan pemasaran pelbagai peringkat (MLM), dengan menjadi ejen jualan sebuah syarikat pemasaran produk makanan tambahan.

Bagaimanapun, selepas timbul was-was terhadap kesucian kapsul makanan tambahan yang mereka pasarkan itu, segala semangat dan motivasi untuk meraih sasaran jualan lumayan lenyap begitu saja, sebaliknya ia bertukar kepada tekad untuk mengeluarkan produk makanan tambahan yang terbukti kesahihan status halalnya.

Justeru, atas tekad berkenaan dan demi untuk menunaikan tuntutan fardu kifayah, keempat-empat sahabat karib itu menubuhkan Sure Return Corporation (Malaysia) Sdn Bhd atau lebih dikenali sebagai Sureco, iaitu syarikat MLM menjual produk makanan tambahan halal.

Sureco ditubuhkan pada 1999 dengan aktiviti awal menjual jus mengkudu dengan modal awal RM25,000. Pada tahun sama Sureco memohon lesen MLM daripada kerajaan yang diperoleh setahun kemudian.

Sureco dicetus dan diasaskan lima sahabat, Dr Zainol Anuar, Rashid Abdullah, Shaharudin Nordin, Mohammad Rozi dan Profesor Dr Sir Mugeni Samerin.

Bersandarkan berlatar belakang profesional pengasasnya, perjalanan dan hala tuju syarikat yang memiliki modal berbayar RM1.65 juta dan modal dibenarkan RM5 juta itu, berjalan lancar dan mencapai kejayaan demi kejayaan.

Ia kini memiliki lapan kilang pemprosesan bertapak di Teluk Intan, manakala ladangnya pula seluas 100 hektar di Teluk Intan dan beberapa lokasi lain di Semenanjung Malaysia.

Menurut Zainol Anuar, aktiviti utama Sureco ialah sebagai pengeluar produk makanan tambahan berasaskan mengkudu (Morinda Citrifolia), cendawan merah (ganoderma Luicidem), dan spirulina. Ia memiliki teknologi tersendiri dalam bidang penanaman, pemprosesan dan pemasaran.

Katanya, perniagaan syarikat berbekalkan niat untuk mengeluar serta memasarkan produk berasaskan bahan mentah dan barangan tempatan sepenuhnya, selain terbukti kesahihan status halalnya.

Beliau berkata, langkah itu selaras saranan kerajaan yang menggalakkan penggunaan barangan tempatan, sekali gus dapat mengelak pengaliran wang ke luar negara, selain menghilangkan keraguan dan perasaan was-was pengguna terhadap produk yang dikeluarkan.

“Memandangkan kebanyakan pelanggan beragama Islam, adalah tidak wajar bagi kami untuk terus menjual produk yang diragui halal haramnya, walaupun pendapatan bulanan boleh dikira mewah, iaitu sekitar RM40,000 sebulan (ketika menjadi ejen MLM),” kata bekas jurutera kanan dan pengurus projek di Golden Hope Plantations Bhd.

Mengenai sikap sesetengah orang Melayu yang khuatir untuk menceburi perniagaan MLM, Zainol Anuar yang berkelulusan doktor falsafah dalam bidang kejuruteraan kawalan (robotik) dari City University London, berkata:

“Perniagaan MLM tidak bertentangan dengan agama, malah ia dapat membantu mereka mencapai tahap kehidupan lebih selesa, hasil usaha gigih dan berkeyakinan tinggi, seperti yang dituntut Islam”.

Matlamat penubuhan Sureco bertujuan membantu ke arah mewujudkan masyarakat Malaysia yang sihat fizikal, mental dan rohani menerusi pengalaman makan kesihatan yang berasaskan herba tempatan.

Selain itu, ia juga mewujudkan peluang pekerjaan kepada rakyat tempatan, khususnya Bumiputera, menerusi aktiviti jualan langsung bagi menambah pendapatan keluarga.

“Kerjasama erat ahli MLM juga boleh menjalin persahabatan selain memberi sokongan antara satu sama lain,” kata bapa kepada empat cahaya mata itu.

Sureco juga berdaftar sebagai ahli Dewan Usahawan Industri Desa serta mendapat kerjasama Kementerian Pembangunan Usahawan, Kementerian Pembangunan Luar Bandar dan agensi kerajaan lain.

Menurut perangkaan Kementerian Perdagangan, perniagaan pemasaran langsung menyumbang kira-kira RM6.9 bilion tahun lalu berbanding RM6.6 bilion tahun sebelumnya. Daripada jumlah itu, kira-kira 60 peratus disumbang segmen MLM.


Buka ladang bekal bahan mentah

BAGI memastikan kualiti bahan mentah sentiasa pada tahap optimum, Sureco mengusahakan perladangan bersepadu di beberapa lokasi di Semenanjung dengan ladang utama di Mukim Sungai Durian, Teluk Intan, Perak seluas 66 hektar.

Ladang itu diusahakan dengan tanaman mengkudu dan cendawan merah, selain terdapat himpunan lebih 300 spesis herba.

Aktiviti lain di ladang berkenaan ialah ternakan diternak pelbagai spesis ayam dan itik serta ikan yang di biak di empat kolam. Antara ikan yang diternak ialah patin, lampan, pacu, jelawat dan talapia merah.

Dengan memiliki lapan rumah cendawan, Sureco mampu menghasilkan 15,000 hingga 19,000 cendawan segar setiap musim menuai tiga bulan sekali.

Melihat potensi produk halal di luar negara, Sureco turut mengambil langkah proaktif memperkenalkan produknya di luar negara, bukan saja di peringkat serantau, malahan ke Eropah.

Syarikat itu kini berunding dengan rakan niaga berpotensi dari Eropah bagi membolehkan produk itu dipasarkan di sana.


Biodata:

* Dr Zainol Anuar Mohd Sharif, 55
* Universiti Teknologi Malaysia, 1970-74
* Penolong pensyarah UTM
* BSc dari Brighton Polytechnic, 1975-78
* MSc City University London, 1980-81
* Pensyarah UTM selama dua tahun
* PhD dalam kejuruteraan kawalan (robotik) City Univerisity London, 1983-85
* Jurutera Kanan dan Pengurus Projek Golden Hope Plantations Bhd, 1991-95

3 comments:

Unknown said...

qzz0623
michael kors outlet
true religion outlet
adidas nmd
longchamp handbags
alife clothing
canada goose coats
cheap jordans
nobis outlet
canada goose outlet
ugg boots

Unknown said...

www0727
coach outlet
manchester united jersey
huf clothing
gucci outlet
polo outlet
burberry outlet
michael kors outlet
oakley sunglasses
mulberry handbags
clippers jerseys







jeje said...

jinyi827
Vous ne chaussures nike zoom pegasus 31 pouvez pas mettre un groupe d'âge à lui puisque les vêtements air jordan 1 low vachetta urbains sont plus sur le goût, le nike air jordan 1 retro high og chicago bulls style et le choix contrairement à l'âge. Habiller tout nike baskets court royale votre corps pour améliorer chacun des chaussures adidas ultra boost (ah15) composants appropriés est simplement un jeu de proportion. chaussure nike homme 2017 air max 95 Le meilleur et le premier traitement pour ce air max nike 2016 problème sera de voir un fournisseur de soins de nike air jordan 1 retro high og clover celtics pride santé.