Home » » Selawat Nariyah

Selawat Nariyah

Written By kall on Monday, 19 November 2007 | 13:16



Selawat Nariyah juga dinamakan selawat Kamaliah atau Tafrijiyah. Disamping berkhasiat agar rezeki tidak terputus dan untuk mencapai hajat, selawat tersebut juga berkhasiat agar rezeki seperti hujan turun dari langit dan tumbuh dari bumi.

Demikian menurut keterangan Syeikh Muhammad at-Tanusi yang mengatakan : "Barangsiapa mendawamkan yakni membiasakan membaca selawat nariyah atau kamilah itu setiap hari 11 kali, maka rezekinya seolah-olah turun dari langit dan muncul dari bumi.

Selain itu menurut Imam Ad-Dainuri, bahawa siapa membiasakan membacanya setiap selesai solat subuh setiap hari sebanyak 41 kali, maka yang dicita-citakan berhasil pula termasuk urusan rezeki.

Imam Ad-Dainuri berkata, barangsiapa membaca selawat nariyah atau kamilah setiap selesai dari solat 5 waktu sebanyak 11 kali sebagai wirid rutin, maka rezekinya tidak akan terputus dan mengalir terus, serta memperolehi kedudukan yang tinggi.

Terjemahan : "Ya Allah, semoga Engkau mencurahkan rahmat yang sempurna dan keselamatan yang sempurna atas Nabi Muhammad s.a.w, yang menjadi sebab terlepasnya kerumitan dan hilangnya kesusahan, terpenuhinya segala hajat, dan tercapai segala yang disukai serta husnul-khatimah, dan turunnya hujan dari awan, berkat keagungan dan kemuliaan Nabi Muhammad s.a.w, dan kepada para keluarga dan para sahabatnya pada setiap mata melirik dan jiwa bernafas sejumlah setiap yang Engkau ketahui."

Jika seseorang mempunyai hajat agar cepat berhasil maka bacalah selawat nariyah sebanyak 4444 kali dalam satu majlis, dibaca sendiri atau beramai-ramai.