Home »
Pengalaman Usahawan
» Jutawan Cenderahati
Jutawan Cenderahati
Written By kall on Friday, 16 November 2007 | 09:14
DI MANA ada usaha di situ ada kejayaan. Nampak mudah sahaja caranya untuk beroleh kejayaan. Namun sekadar usaha sahaja tidak mencukupi, ia memerlukan kepada faktor lain antaranya kesabaran, pengorbanan, keyakinan, tidak berputus asa, tawakal, berserah, kreatif dan banyak lagi.
Pun begitu, satu lagi yang sering seseorang usahawan itu terlepas pandang akui Allyn Rabiah Siddiq, 37, ialah aspek kritikan. Ini kerana kata Pengarah Chendrasari Enterprise Sdn. Bhd. itu, prinsipnya yang terbuka dengan segala kritikan pelanggan membolehkan kedai cenderahati yang diusahakan kira-kira tujuh tahun lalu terus bertahan dan semakin dikenali.
Ikuti temu ramah wartawan, ZUARIDA MOHYIN dan jurufoto, HALIM KHALID bersama wanita kelahiran Muar, Johor ini di Lot Mo3B, tingkat mezzanine, Pusat Membeli Belah Ampang Point, Ampang, Selangor bagi berkongsi rahsia kejayaannya sehingga memiliki aset lot bangunan tiga tingkat, premis stor dan membuka cabang perniagaan lain.
MEGA: Bagaimanakah perniagaan puan bermula dan terangkan serba ringkas tentang perniagaan yang diusahakan ini?
ALLYN RABIAH: Perniagaan yang diusahakan sekarang ini bukanlah yang pertama pernah saya ceburi. Saya pernah mencuba perniagaan jualan langsung tetapi semuanya menjadi serius apabila kerjaya sebagai remiser gagal ketika pasaran saham jatuh merudum pada tahun 2000 dulu.
Semenjak itulah saya mula bertapak secara kecil-kecilan menumpang di pejabat suami dan menggunakan wang simpanan sendiri. Pada masa itu, saya belum membuka kedai untuk mempamerkan produk-produk cenderahati yang ditawarkan. Malah pada masa itu saya bermula dengan seorang staf sahaja. Saya lebih banyak membuat sendiri kerja-kerja promosi dan pemasaran.
Alhamdulillah, pertemuan dengan seorang teman lama yang memperkenalkan saya kepada pelanggan dari sebuah bank tempatan yang mahukan cenderahati untuk pelanggan mereka, menjadi pembuka jalan.
Oleh kerana pada masa itu, kami masih baru saya cuba nasib dengan menghantar tender. Siapa sangka saya berjaya menerima tempahan. Kejayaan sulung ini menjadi pemangkin semangat dan titik tolak kepada permulaan Chendrasari Enterprise Sdn. Bhd. untuk terus bertapak dalam dunia perniagaan barangan cenderahati khusus bagi syarikat korporat mahupun persendirian.
Disebabkan ramai yang menceburi bisnes ini, ia menjadikan perniagaan ini mempunyai persaingan hebat. Cuma, kami mempunyai kelebihan dan keistimewaan yang berlainan dengan syarikat cenderahati yang lain.
Salah satunya, produk-produk yang terdapat dan ditawarkan oleh kami tidak memfokus kepada produk tempatan semata-mata. Di Chendrasari, para pelanggan kami boleh mendapatkan produk cenderahati yang diimport dari seluruh dunia seperti dari Indonesia, India, Thailand, China, Dubai, Syria dan beberapa lagi.
Mengapa perniagaan ini yang dipilih dan tidak kepada bentuk perniagaan lain?
ALLYN RABIAH: Memandangkan kami dalam keluarga memang semuanya terlibat dengan perniagaan, mungkin ini secara tidak langsung mengalir darah berniaga.
Mengapa saya pilih perniagaan membekalkan produk-produk cenderahati? Salah satu sebabnya saya lihat masih kurang bumiputera yang terlibat dalam perniagaan sebegini pada awal-awal dahulu.
Tambah pula apabila berjaya mendapat tender membekalkan barangan cenderahati dalam kuantiti yang banyak, ia sekali gus menyakinkan saya bahawa perniagaan ini boleh pergi jauh dan terus berkembang.
Cuma saya sudah bersedia dengan idea-idea baru, unik dan membawa konsep yang lain daripada syarikat lain.
Alhamdulillah, selepas tujuh tahun saya bersyukur dan berbangga, kerana kini kita telah ada beberapa syarikat seperti yang mengendalikan pengurusan acara, korporat video, katering serta bangunan sendiri.
Apakah usaha yang dijalankan untuk mengembangkan lagi perniagaan atau perancangan akan datang?
ALLYN RABIAH: Apa yang dicapai sekarang ini pun sudah begitu membanggakan dan di luar jangkaan. Dilihat dalam tempoh tujuh tahun dengan apa yang dicapai kini, ia merupakan sesuatu yang boleh menjadi pembakar semangat untuk kami teruskan perjuangan dalam dunia perniagaan.
Apa tidaknya, bisnes yang dipilih ini memang ramai yang menceburinya. Namun alhamdulillah dengan konsep berlainan yang Chendrasari ketengahkan telah membawa kami terus ke hadapan dan mampu bersaing.
Saya juga berterima kasih kepada para pelanggan kami yang sentiasa memberi sokongan dan buah fikiran serta kritikan yang secara tidak langsung menjadikan kami lebih baik dan tambah kreatif.
Saya juga ada menerima tawaran untuk buat francais namun ia semuanya dalam proses perbincangan lagi dan sedang memikirkannya.
Saya bukanlah keberatan namun bak kata pepatah, ukur baju di badan sendiri. Ini bukan juga bermaksud menolak peluang tetapi apabila kewangan semakin kukuh, saya mungkin tidak teragak-agak untuk menerima tawaran menarik ini.
Selain itu, saya juga sedang merancang mencari peluang-peluang perniagaan yang serupa di negara orang. Ini juga masih terlalu awal untuk diceritakan.
Kami di Chendrasari mengalu-alukan mana-mana individu yang berminat untuk menjadi ejen, sama ada untuk sepenuh masa ataupun sambilan.
Penglibatan mereka amatlah digalakkan lebih-lebih lagi, perayaan Hari Natal atau Krismas, Tahun Baru dan Tahun Baru Cina yang bakal menjelang tidak lama lagi. Di samping itu, para ejen ini juga bakal memperoleh banyak kelebihan seperti mendapatkan bekalan produk pada harga yang istimewa dan banyak lagi.
Mereka yang berminat bolehlah menghubungi talian 03-4251 1488 atau datang ke kedai kami di Pusat Membeli Belah Ampang Point, Ampang, Selangor.
Apakah cabaran yang dihadapi dalam bidang ini dan bagaimana mengatasinya?
ALLYN RABIAH: Soal cabaran dalam dunia perniagaan memanglah pelbagai, bergantung kepada bentuk perniagaan yang diusahakan. Bagi saya cabaran-cabaran yang dihadapi inilah lebih mematangkan dan menjadikan kita lebih berwaspada dan mahir dalam selok-belok alam perniagaan.
Satu cabaran yang ketara sepanjang saya menguruskan Chendrasari ialah berhadapan dengan pesanan-pesanan yang memerlukan pengesahan segera. Sebab itulah hendak atau tidak hendak, kita kena sentiasa mempunyai stok sesuatu produk itu.
Pun begitu, saya sudah dapat menjangkakan bahawa sesuatu produk itu cepat ditiru oleh syarikat lain, jadi saya tidak simpan ia terlalu lama dan akan cuba menghabiskan mana-mana stok yang ada.
Selain itu, kita juga perlu sentiasa mendapatkan barang-barang eksklusif dari negara-negara luar. Sebab itulah saya kerap ke luar negara.
Kepuasan yang bagaimanakah yang diperoleh dalam bidang ini?
ALLYN RABIAH: Apabila tender yang kita hantar diterima dan idea yang dikemukakan disukai pelanggan, terutamanya pelanggan yang terdiri dari syarikat-syarikat korporat yang terkemuka itu merupakan satu kepuasaan kepada saya.
Hakikatnya, bukan mudah untuk memuaskan hati mereka tetapi dengan adanya kesabaran, sentiasa beranggapan pelanggan sentiasa betul, perbincangan dua hala, jujur dan memberikan perkhidmatan terbaik, sudah pasti hasilnya juga menakjubkan dan pelanggan lama-kelamaan berkeyakinan dengan kemampuan kita. Bagi saya, bersikap mengalah dan menurut kehendak pelanggan ada banyak kelebihannya dan ia tidak merugikan sedikitpun perniagaan.
Saya juga gembira apabila hasil kerja dan produk-produk cenderahati yang terdapat di kedai ini mendahului trend semasa dan menjadi ikutan. Ia membuatkan saya lebih berminat untuk mencari idea-idea. Pun begitu, di Chendrasari kami tidak memfokuskan kepada pelanggan besar sahaja bagi yang mempunyai peruntukan yang terhad juga ada ditawarkan produk yang harganya berpatutan.
Sebagai seorang korporat Muslim, bagaimana pandangan puan berkaitan dengan saranan Islam iaitu 9/10 punca rezeki adalah melalui perniagaan?
ALLYN RABIAH: Itu memanglah sesuatu yang tidak dapat disangkal lagi. Semenjak berkecimpung secara serius dalam bidang perniagaan, kita akan rasai apa yang tersirat di sebalik saranan baginda Rasulullah itu tadi. Pokoknya, perniagaan itu mestilah melalui jalan yang diredai Allah dan bukan semata-mata untuk mengejar keuntungan.
0 comments:
Post a Comment