Home » » Sekali rasa pasti sukar dilupakan

Sekali rasa pasti sukar dilupakan

Written By kall on Friday 12 August 2011 | 05:27



Ainon Naim menunjukkan rendang Minang yang telah siap dan dipek dalam bekas lut sinar.


RENDANG Minang yang berasal dari Sumatera sudah tidak asing lagi di negara ini. Ia bukan sahaja antara juadah wajib untuk dinikmati bersama ketupat atau lemang di pagi Syawal, malah disajikan pada majlis-majlis keramaian lain.

Sekalipun ramai yang mengusahakan rendang Minang di sekitar Kuala Lumpur tetapi hasil air tangan Ainon Naim, 74, yang telah mengusahakan rendang ini sejak lebih 30 tahun lalu nyata mempunyai keistimewaan tersendiri.

''Sedap atau tidak perlu rasa dahulu. Biasanya bagi yang telah mencuba akan mula menjadi pelanggan tetap,'' ujar Ainon ketika ditemui di rumahnya di Wisma Zabedah, Jalan Hamzah, Kampung Baru, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Sekalipun sudah berusia, Ainon mengakui selagi mempunyai kudrat dan kesihatan yang baik dia akan terus membuat rendang yang dianggap sebagai hobi bagi memenuhi masa lapang.

Balu 10 anak itu mengakui bermula dengan kecil-kecilan membuat rendang akhirnya rendang Minang 'Kak Enon' sudah dikenali.

Ainon memberitahu, rutinnya lebih sibuk pada bulan Ramadan kerana setiap hari akan memasak rendang untuk jualan di pasar Ramadan dan tempahan menjelang Aidilfitri.

Berikutan itu seawal pukul 8 pagi lagi, Ainon sudah mula menyiapkan bahan-bahan membuat rendang iaitu daging yang dipotong selain bawang merah, bawang putih, halia, cili padi, cili kering, lengkuas, santan, daun limau purut dan daun kunyit.

Ainon mengakui dia agak cerewet dalam membuat pilihan bahan untuk rendangnya bagi mengekalkan rasa dan kualiti.

Atas sebab itu juga Ainon hanya menggunakan daging tempatan kerana katanya, daging import banyak lemak yang akan menjejaskan keenakan rendang.

Katanya, dia hanya membuat rendang Minang jenis kering dan boleh tahan sehingga sebulan.

Jelas Ainon, yang membezakan rendang Minang dengan rendang jenis lain ia tidak dicampur kerisik sebaliknya dilebihkan santan.

Selain itu, katanya, rendang Minang yang dibuatnya tidak pedas kerana lebih banyak menggunakan cili kering dan sedikit sahaja cili padi.

Satu rahsia Ainon ialah rendangnya dimasak menggunakan dapur arang.

Dia lebih senang menggunakan dapur arang kerana bukan saja menjimatkan bahan api tetapi lebih mudah untuk mengawal api.

Lagipun, katanya, untuk memasak rendang perlu menggunakan api perlahan.

''Rendang ini juga mesti dikacau selalu untuk mengelak daripada bahagian bawahnya berkerak dan hangit,'' katanya.

Ainon menceritakan setakat ini dia pernah memasak rendang untuk 50 kilogram (kg) daging pada majlis perkahwinan anaknya.

Setiap hari di sepanjang bulan Ramadan ini pula dia akan memasak sekurang-kurangnya 15 kg daging untuk dibuat rendang.

''Masa yang digunakan untuk masak rendang sebanyak 15 kilogram ini kira-kira lapan jam,'' katanya.

Ketika ditanya di mana mempelajari cara memasak rendang Minang itu, Ainon memberitahu semuanya dipelajari daripada ibu mertuanya yang berketurunan Minang.

Selain itu beliau juga mendapat galakan daripada suaminya seorang penjual daging di pasar Chow Kit supaya mengusahakan rendang Minang secara serius.