Home » » Jatuh bangun usahawan roti

Jatuh bangun usahawan roti

Written By kall on Wednesday 11 May 2011 | 19:44

Jatuh bangun usahawan roti


Wan Khadijah Othman menunjukkan aneka roti dan kek keluaran syarikatnya.


TIDAK pernah terlintas di fikirannya untuk terlibat dalam dunia perniagaan. Tambahan pula, di kalangan ahli keluarga tiada seorang pun memilih menceburi bidang itu.

Namun, bagi Wan Khadijah Othman, 39, penglibatan dalam perusahaan membuat roti berlaku secara kebetulan.

Segalanya bermula ketika dia menemani seorang rakan mendaftar kursus perniagaan anjuran Majlis Amanah Rakyat (Mara) di Kuala Lumpur beberapa tahun dahulu.

''Waktu itu, salah seorang pegawai Mara yang bertugas meminta saya turut menyertai kursus berkenaan.

"Tanpa berfikir panjang, saya terus bersetuju.

''Kursus jangka panjang yang dikenali sebagai Latihan Pembentukan Usahawan Mara itu dijalankan selama enam bulan.

''Sejak menyertainya, saya mula membuka mata dan memahami apakah yang dimaksudkan dengan perniagaan,'' katanya yang pernah bertugas di salah sebuah bank sebelum terlibat secara serius dalam dunia perniagaan.

Setelah tamat kursus, Wan Khadijah cuba mencari peluang-peluang perniagaan yang sesuai untuk diceburi.

Tahun 2002 menyaksikan dia mula membuat penyelidikan tentang potensi dan kelebihan berniaga roti.

''Saya memilih perusahaan roti kerana tidak ramai pengusaha bumiputera terutama orang Melayu terlibat dalam perniagaan ini.

''Saya memang tiada ilmu langsung mengenainya. Jadi, sebelum memulakan perniagaan ini, saya banyak membuat kajian mengenai peluang pasaran selain mengambil tahu apa yang pelanggan mahu.

''Melalui pinjaman modal daripada Mara bernilai RM40,000, saya memulakan perniagaan membuat roti secara kecil-kecilan di rumah,'' jelasnya ketika ditemui di kilangnya di Sungai Buloh, Selangor baru-baru ini.

Bukan setakat itu, dia turut mengambil bekalan roti sejuk beku daripada beberapa syarikat lain sebelum membakar dan menjualnya semula.

Bagi melancarkan urusan perniagaannya, dia menyewa sebuah kedai kecil di Kota Damansara dengan kos RM600 sebulan.

''Untuk tempoh lapan bulan pertama, saya terpaksa menanggung kerugian kerana ketika itu saya belum begitu mahir dengan operasi pengiraan kos selain tidak memahami saiz pasaran dan kehendak pengguna.

''Selepas lebih kurang setahun, perjalanan perniagaan semakin stabil dan saya mengambil keputusan untuk menyewa sebuah kilang kecil di Bukit Rahman Putra, Sungai Buloh.

''Rezeki saya bertambah murah apabila mendapat tender membekalkan roti kepada Kelab Diraja Selangor di Dataran Merdeka, Kuala Lumpur dan kafe di Universiti Malaya (UM),'' jelas ibu kepada dua orang anak itu.

Usaha Wan Khadijah tidak terhenti setakat itu, dia turut memasarkan produk roti buatannya di pasar malam berhampiran dengan pendapatan antara RM250 hingga RM350 sehari.

''Pengalaman berniaga di pasar malam banyak mengajar saya tentang ilmu perniagaan daripada segi kekuatan semangat dan keazaman,'' katanya.

Dia kemudian mendaftarkan perniagaannya di bawah syarikat Lovely Cake Enterprise pada 2002 sebelum ditukar kepada Tanjung Cindai Sdn. Bhd. setahun kemudian.

Kesemua produk kek dan rotinya pula dikeluarkan menerusi penjenamaan Wan Bakers.

Walaupun perniagaanya telah stabil ketika itu, dia yang berperanan sebagai Pengarah Urusan masih terus mempelajari teknik pemasaran dan promosi syarikat.

Dalam usaha memperluaskan perniagaannya pula, dia telah menjual kesemua mesin pembuat roti bersaiz kecil yang terdapat di kilangnya.

Tujuannya untuk menampung deposit pembelian bangunan kilang lebih besar dan dijadikan modal membeli mesin lebih canggih.

Menurut Wan Khadijah lagi, kilangnya kini mempunyai lebih 15 mesin sokongan operasi pembuatan pelbagai jenis roti.

Beberapa tahun selepas itu, dia telah membuat pinjaman modal sebanyak dua kali daripada pihak Agrobank dengan nilai RM20,000 setiap satu.

Dana yang diperoleh menerusi skim Pinjaman Mikro Modal Usahawan Tani (MUST), Agrobank digunakan untuk memperbesarkan operasi kilangnya.

''Selain kilang di Industri Jaya Sungai Buloh ini, kita turut mempunyai sebuah lagi kilang membuat roti di Batu Caves, Selangor,'' katanya yang mempunyai 23 orang kakitangan.