Home » » Coklat Aslinah ke luar negara

Coklat Aslinah ke luar negara

Written By kall on Saturday 21 May 2011 | 22:29



ASLINAH Aslam yakin coklat keluaran syarikatnya mampu menembusi pasaran antarabangsa.


SEBUT sahaja coklat, pasti ramai di kalangan kita akan terbayang kelazatan dan keenakannya. Apa lagi kini, coklat bukan sahaja boleh diperolehi dalam bentuk bar tetapi pelbagai rekaan yang cantik lagi menarik pasti membuatkan sesiapa sahaja terliur melihatnya.

Keadaan itu mendorong Aslinah Aslam, 27, menjadikan pembuatan coklat sebagai mata pencarian utama.

Akuinya, biarpun pernah mengecapi kehidupan selesa dengan bekerja di syarikat perbankan di ibu kota namun 'cinta' yang mendalam terhadap dunia coklat mendorongnya menceburi bidang itu secara serius.

Malah, graduan dalam bidang kejuruteraan itu sanggup bermula dari bawah untuk membuktikan bahawa bidang coklat menembusi pasaran antarabangsa sekiranya dibuat secara komersial.

Melalui perniagaan Azaib Holdings yang mulanya diusahakan di rumah selama beberapa tahun kini mula melangkah dengan lebih serius.

''Alhamdulillah, berkat kesabaran dan semangat untuk menceburi bidang ini akhirnya saya berjaya mengharunginya.

''Permintaan terhadap coklat begitu tinggi tambahan pula coklat yang dibuat beraneka bentuk .

''Secara umumnya, coklat sesuai untuk semua majlis dan ia juga sesuai untuk dijadikan cendera mata kepada tetamu,'' ujarnya ketika ditemui di kilangnya yang terletak di Selayang, Selangor baru-baru ini.

Kata Aslinah, pembuatan coklat mudah. Yang penting perlu kreatif dan rajin berusaha. Dia turut menyediakan kelas membuat coklat.

Dia yang merupakan anak sulung kepada pasangan Aslam Hussin dan Azaib Bibi Sher Mohd. itu memberitahu, semasa bekerja dia sentiasa mendapat tempahan membuat coklat.

Malah tegasnya, mutu coklat juga diutamakan bagi memastikan coklat yang dihasilkan betul-betul berkualiti.

Ceritanya lagi, biarpun sudah selesa dengan pencapaian yang dimiliki, namun wanita cekal ini tidak pernah berbangga dengannya.

Baginya, kejayaan hari ini adalah semangat dan dorongan yang diberikan oleh kedua ibu bapa.

Malah keempat-empat adiknya juga turut menjadi tulang belakang kepada perniagaannya itu hingga mencapai ke peringkat sekarang.

"Sehingga kini, saya masih lakukan semua kerja. Malah saya juga tidak pernah malu untuk menjadi jurujual di kiosk kami,'' ujarnya yang mempunyai dua kiosk di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) dan juga Terminal Penerbangan Tambang Murah (LCCT).

Ditanya mengenai cabaran dalam bidang perniagaan, wanita cekal itu memberitahu selain memerlukan komitmen yang tinggi ia juga merupakan satu cabang pekerjaan yang memerlukan seseorang itu tabah dan sanggup menghadapi risiko.

Tambahan pula, perniagaan yang dipilih mempunyai banyak persaingan terutama daripada syarikat multinasional.

"Sebab itu, setiap coklat yang dihasilkan harus betul-betul berkualiti,'' ujarnya yang mendapat bekalan coklat dari Belgium.

Katanya lagi, sehingga kini, syarikatnya hanya mengeluarkan empat jenis coklat untuk dipasarkan.

"Walaupun jenisnya amat sedikit tetapi keadaan ini adalah untuk memastikan kualiti coklat yang di jual betulbetul mempunyai jaminan,'' ujarnya.

Ditanya mengenai harapan dirinya, dengan pantas usahawan wanita itu memberitahu, dia ingin menjadikan coklat hasil air tangannya terkenal di seluruh dunia.

Malah akui Aslinah lagi, syarikatnya kini sedang proses terakhir untuk menghasilkan coklat yang disalut dengan buah-buahan tempatan.

Sementara itu untuk mempelajari cara-cara pembuatan coklat, bolehlah hubungi Aslinah di talian 019-3587786 atau layari azaibholding@ gmail.com.