Home » » Usahawan Kemeja T Muslimah(Sumayya Design )

Usahawan Kemeja T Muslimah(Sumayya Design )

Written By kall on Friday 25 January 2008 | 09:26


PEPATAH Melayu `diam-diam ubi berisi’ adalah paling sesuai bagi menggambarkan kejayaan bisnes Sumayya Design yang mereka bentuk dan membekalkan pelbagai kemeja-T Muslimah bagi kanak-kanak dan orang dewasa.

Mungkin masih ada yang tertanya-tanya mengenai produk mereka yang menggunakan jenama Sumayya di pasaran, namun yang pasti, idea bisnes yang diusahakan dua sahabat karib ini, Norashikin Zainal Abidin dan Salmi Shaari kini telah berjaya menembusi pasaran tempatan dan luar negara, waima beroperasi dari rumah dan baru setahun jagung usia penubuhannya.

Ikuti temu ramah wartawanUTUSAN ZUARIDA MOHYIN dan jurufoto HAYAT SUEET dengan dua wanita yang berlatarbelakangkan bidang kejuruteraan dan berusia 40 tahun ini di Bukit Rahman Putra, Sungai Buloh, Selangor .

MEGA: Bagaimanakah datangnya ilham atau idea untuk memulakan perniagaan berkaitan mereka bentuk kemeja-T Muslimah sehingga membawa kepada penubuhan Sumayya Design?

NORASHIKIN & SALMI: Pada asalnya kami tidak pernah pun merancang untuk membuka bisnes daripada idea kami itu. Ia bermula apabila kami menghadapi sedikit kesukaran dalam mencari pilihan terutamanya kemeja-T yang menepati tuntutan syariat berpakaian Islam. Kalau ada pun, pilihannya agak terhad.

Rentetan dari itulah, kami merancang untuk mereka bentuk kemeja-T khas buat kanak-kanak perempuan. Pada masa itupun, ia lebih tertumpu kepada keperluan untuk anak-anak sendiri apatah lagi, dengan menyedari kami langsung tidak mempunyai latar belakang berkaitan bidang perekaan pakaian. Jadi, ia bergerak atas dasar memenuhi kehendak peribadi tidak lebih dari itu.

Bila telah dapat ilham itu, maka kami pun mula membuat penyelidikan mudah seperti dari mana boleh kami dapatkan material, tukang jahit dan mencari idea-idea untuk mereka bentuk.

Kami bermula dengan tempahan sebanyak 10 hingga 20 helai. Itupun sudah dikira banyak. Oleh itu, kemeja-T selebihnya, kami cuba tunjuk kepada kawan-kawan, rupa-rupanya dari situlah titik tolak yang membawa kepada perubahan matlamat iaitu dari untuk keperluan sendiri bertukar kepada memasarkannya secara lebih meluas.

Lama-kelamaan, timbul pula cadangan yang meminta kami untuk mereka bentuk kemeja-T untuk golongan dewasa pula. Saat itulah kami dapati bahawa apa yang kami usahakan itu, tinggi keperluannya.

Sumayya Design adalah milik penuh Sumayya Marketing. Buat masa ini kami berdua yang terlibat sepenuh masa sama ada dari segi mereka bentuk, pemilihan fabrik, warna sehinggalah kepada pemasaran.

Semenjak bermula secara serius iaitu pada pertengahan 2006 sehinggalah sekarang, bagaimana anda melihat masa depan bisnes anda?

NORASHIKIN & SALMI: Alhamdulillah, sebaik sahaja kami tunjukkan beberapa helai kemeja-T baki daripada tempahan yang pertama, respons daripada teman-teman begitu memberangsangkan. Ini secara tidak langsung menunjukkan potensi masa depannya untuk terus berkembang.

Malah melihat kepada permintaan dan cadangan agar kami membuat kemeja-T untuk orang dewasa juga menjadi petanda bahawa ramai juga kaum wanita yang sebelum ini tidak ada pilihan sudah ada alternatif pilihan lain.

Malah semenjak kami memulakan perkhidmatan jualan menerusi laman web pada pertengahan 2007, sambutan yang diterima tidak disangka. Pelanggan Sumayya boleh dikatakan bukan sahaja di Semenanjung Malaysia, Sabah dan Sarawak tetapi juga dari Singapura.

Kami juga ada menerima cadangan untuk mereka bentuk kemeja-T untuk lelaki, sama ada kanak-kanak atau dewasa. Namun, kami belum menuju ke arah itu, kerana menyedari kekurangan dari segi tenaga kerja.

Di samping itu, perubahan ketara yang juga mungkin boleh menjadi kayu pengukur bahawa bisnes ini mampu terus berkembang ialah melihat dari segi tempahan. Kalau peringkat awal dahulu, kami bermula dengan 10 hingga 20 helai tempahan kini telah mencecah sehingga 500 helai bagi setiap reka bentuk.

Bagi mereka yang berminat bolehlah melayari laman web di www.sumayyadesign.com atau mereka bolehlah berkunjung ke lokasi operasi iaitu di No. 12, Jalan BP 3/6 Bandar Bukit Puchong, Puchong, Selangor atau di Bukit Rahman Putra, Sungai Buloh, Selangor.

Kami juga boleh dihubungi melalui telefon bimbit 013-2063410 (Salmi Shaari). Produk-produk kami juga boleh diperoleh di Ummikusayang Books & Boutique dan The Little Khalifah Shop.

Apakah cabaran yang mungkin dihadapi anda berdua dalam bisnes ini?

NORASHIKIN & SALMI: Buat masa ini apa yang kami rasakan satu cabaran ialah dari segi mengekalkan dan memperbaiki kualiti produk Sumayya.

Kami mahu pelanggan kami berpuas hati dengan reka bentuk dan corak yang cuba kami ketengahkan.

Hakikatnya, produk kemeja-T Sumayya diakui selesa kerana ia menggunakan 100 peratus kain kapas yang berkualiti terbaik. Fabrik ini memang sesuai dengan cuaca di rantau kita serta kena dengan aktiviti luar seseorang. Malah koleksi Sumayya menawarkan dari saiz S hingga 4XL.

Apakah pula perancangan masa depan Sumayya Design?

NORASHIKIN & SALMI: Kami bersyukur ke hadrat Allah dengan apa yang dicapai setakat ini. Ini kerana pada asalnya pun kami bukanlah bermatlamat untuk membuat satu bisnes tetapi mungkin dengan cara ini menjadi platform awal untuk kami menceburi bidang perniagaan.

Selepas melihat perkembangan bisnes yang positif, kami ada perancangan dalam tempoh setahun dua ini untuk membuka bilik pameran bagi memudahkan para pelanggan datang melihat sendiri produk-produk Sumayya. Walaupun kami menyediakan kemudahan laman web kepada pelanggan untuk melihat gambar mahupun maklumat berkaitan tetapi ada juga yang mahu melihat secara langsung.

Kami juga sedang menimbangkan untuk memperluaskan lagi perkhidmatan kami seperti khidmat pengubahsuaian dan memenuhi tempahan mereka bentuk eksklusif atau mengikut cita rasa pelanggan.

Alhamdulillah semenjak Salmi berhenti kerja demi menumpukan sepenuh perhatian dengan Sumayya Design, beliau lebih dapat menumpukan kepada aspek pemasaran, mengemaskini laman web, menerima tempahan dan banyak lagi.

Namun dalam mencari idea mereka bentuk kemeja-T yang baru, itu kami lakukan bersama-sama.

Alhamdulillah kecanggihan teknologi masa kini menjadikan urusan antara kami semakin mudah dan cepat. Kalaupun kami tidak berkesempatan bertemu, kami akan berkomunikasi menerusi e-mel.

Apakah kepuasan yang anda peroleh dalam mengendalikan perniagaan?

NORASHIKIN & SALMI: Kami bersyukur bila ada segelintir teman dan pelanggan memberitahu bahawa apa yang dilakukan ini merupakan salah satu fardu kifayah. Tambahan pula apa yang kami lakukan ini bukan sahaja membantu ekonomi keluarga sendiri tetapi kepada mereka yang berminat berniaga secara sambilan mahupun sepenuh masa.

Selain itu, apabila kita melihat orang berpakaian dengan cara yang mengikut syariat, itulah kepuasan yang paling bermakna buat kami.

Nasihat anda kepada mereka yang mula berjinak-jinak dalam dunia perniagaan?

NORASHIKIN & SALMI: Kami bersyukur kerana berjaya berada pada tahap sekarang. Ini tidak bermakna kami boleh duduk goyang kaki, malahan kami kena lebih kreatif untuk terus maju dan bertahan.

Nasihat kami ialah sesuatu itu jika nawaitunya sudah elok insya-Allah, Allah permudahkan.

2 comments:

Anonymous said...

Artikel-artikel di blog ini bagus-bagus. Coba lebih dipopulerkan lagi di Lintasberita.com akan lebih berguna buat pembaca di seluruh tanah air. Dan kami juga telah memiliki plugin untuk Blogspot dengan installasi mudah. Salam!

http://www.lintasberita.com/Lokal/Usahawan_Kemeja_T_MuslimahSumayya_Design_/

Anonymous said...

Artikel-artikel di blog ini bagus-bagus. Coba lebih dipopulerkan lagi di Lintasberita.com akan lebih berguna buat pembaca di seluruh tanah air. Dan kami juga telah memiliki plugin untuk Blogspot dengan installasi mudah. Salam!

http://www.lintasberita.com/Lokal/Mengatasi_Perasaan_Ragu/