Home » » Jutawan Taska

Jutawan Taska

Written By kall on Friday 11 January 2008 | 08:36


TIDAK ada kejayaan tanpa sokongan padu dan saling mempercayai apatah lagi, jika apa yang diusahakan itu adalah gandingan bersama antara suami isteri.

Ini dibuktikan oleh pasangan muda, Mohd. Akhta Mustafa dan isteri, Robiyah Yusoh yang masing-masing berusia 33 tahun sepanjang bergandingan mengusahakan Darul Iqra Centre (DIC) yang beroperasi di Blok S, SD Apartment 2, PJU 9, Persiaran Meranti, Bandar Sri Damansara, Kuala Lumpur sejak tiga tahu lalu.

Ikuti temubual wartawan, ZUARIDA MOHYIN dan jurufoto, DJOHAN SHAHRIN SHAH dengan mereka berdua berkongsi iltizam merealisasikan salah satu misi Islam Hadhari iaitu melahirkan modal insan menerusi platform pendidikan.

MEGA: Bagaimanakah DIC bermula dan terangkan serba ringkas tentang perkhidmatan yang ditawarkan?

ROBIYAH & MOHD. AKHTA: Kini semakin ramai ahli perniagaan telah mengecapi kekayaan menerusi dunia masing-masing. Hal ini memang tidak dapat disangkal lagi dan faktor inilah yang menjadi titik-tolak kepada pembabitan awal saya dan suami dalam dunia perniagaan.

Biarpun belum sepenuhnya bergelar usahawan tetapi kami berkeyakinan dengan membuka sebuah tadika yang sebelum ini dikenali dengan nama Pusat Pendidikan Zarr, ia menjadi platform awal untuk lebih serius dalam bidang perniagaan.

Pada awal Disember 2005, kami menggunakan nama baru iaitu yang dipakai sekarang dan memulakan operasi di lokasi sedai ada kini.

Kami juga amat berterima kasih kepada Datuk Said Mulok Bendahara yang merupakan penasihat kepada Tadika DIC atas sokongan padu serta berterusan bagi memastikan pembangunan dan perkembangan pusat ini. Lebih-lebih lagi, ke arah DIC Cemerlang 2008.

Perkhidmatan yang disediakan di sini seperti tadika, taska, transit, KAFA dan satu program khas iaitu Program Cepat Membaca (membantu para pelajar yang bermasalah dalam menguasai pembacaan serta pemahaman subjek Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris dalam waktu yang singkat). Kami amat mengalu-alukan pertanyaan dan kunjungan daripada ibu bapa dan penjaga dengan menghubungi talian 012-244 7608.

Apakah yang menyebabkan anda berdua memilih bidang pendidikan dan tidak kepada bentuk perniagaan lain?

ROBIYAH & MOHD. AKHTA: Perniagaan yang diusahakan ini bermula kerana minat yang mendalam dalam hal-hal berkaitan pendidikan awal kanak-kanak. Bersandarkan kelulusan dalam bidang Pendidikan Awal Kanak-kanak dari Universiti Malaya yang dimiliki isteri, kami merasakan ada peluang untuk merealisasikan impian membina sebuah perniagaan.

Pada awal penubuhannya, usaha kami ini tidak mendapat sambutan yang meluas tetapi berkat kesabaran yang ada, selepas tiga bulan dibuka, barulah nampak penerimaannya dan rancangan kami berkembang maju.

Biarpun dalam perniagaan ini, kami telah diamanahkan sebagai pengusaha dan pendidik, ia tidak sekali-kali bermaksud sekadar menentukan ia terus beroperasi. Matlamat perjuangan kami ialah memastikan DIC sentiasa berada pada satu tahap yang membanggakan dari segi kualiti pendidikan, penjagaan, pembelajaran dan pengurusan.

Sungguhpun usia DIC masih terlalu muda, apakah perancangan akan datang anda berdua?

ROBIYAH & MOHD. AKHTA: Insya-Allah, usaha yang dijalankan untuk mengembangkan lagi perniagaan ialah dengan membuka beberapa buah lagi cawangan bermula di kawasan Bandar Sri Damansara dan seterusnya menjurus kepada kawasan Bangi dan luar Selangor.

Semua ini bukan bertujuan keuntungan semata-mata tetapi matlamat utama kami ialah untuk menyampaikan segala ilmu dalam menguasai dan mengalami sendiri sesi pengajaran guru-guru yang berpengalaman dan diberi latihan intensif dalam proses pembelajaran para pelajar DIC.

DIC juga amat mementingkan suasana persekitaran yang harmoni dan kondusif bagi memastikan para pelajar dapat memberikan tumpuan sepenuhnya dalam pembelajaran dan ini adalah salah satu aspek yang amat dititikberatkan di dalam pengurusan DIC sebelum ia diperkembangkan ke tahap yang lebih tinggi.

Apakah cabaran yang dihadapi dalam bidang ini dan bagaimana mengatasinya?

ROBIYAH & MOHD. AKHTA: Seperti yang diketahui kemunculan pusat-pusat pengajian seumpama kami teruatamnya di kalangan bangsa asing diumpamakan seperti cendawan tumbuh selepas hujan. Masing-masing bersaing dalam memberikan perkhidmatan yang bukan sahaja tertumpu kepada aspek pendidikan malah menjurus kepada perkhidmatan penjagaan.

Justeru itu, hanya kualiti dan kemahiran yang tinggi yang ada pada guru-guru menjadi kekuatan DIC. Selain itu, DIC juga menyediakan perkhidmatan ‘5 dalam 1’ iaitu tadika, taska, transit dan satu program khas.

Kami berkeyakinan penyediaan bimbingan oleh pihak pengurusan DIC kepada tenaga pengajarnya, mampu untuk berhadapan dengan pelbagai cabaran yang datang dari pusat-pusat pengajian lain amnya di Bandar Seri Damansara. Insya-Allah.

Kepuasan yang bagaimanakah yang diperoleh dalam bidang ini?

ROBIYAH & MOHD. AKHTA: Kepuasan yang ingin dicapai ialah segalanya bermula dengan jiwa dan fitrah saya sebagai seorang wanita terutama dalam soal pendidikan awal kanak-kanak.

Melihat proses perkembangan minda kanak-kanak adalah sesuatu yang menarik sama ada untuk kajian mahupun sekadar pemerhatian.

Ditambah dengan ilmu yang diperoleh secara sistematik daripada institusi pengajian tinggi, sedikit sebanyak ia menimbulkan keyakinan diri dalam mengendalikan hal ehwal berkaitan kanak-kanak, apatah lagi dengan kejayaan pelajar-pelajar yang mampu menguasai pembelajaran dengan teknik pengajaran yang diterapkan oleh guru-guru yang berpengalaman. Semua ini bermatlamat untuk menyediakan kanak-kanak ini bagi sesi persekolahan ketika berada di Tahun Satu nanti.

Bagaimana pandangan saudara berkaitan dengan saranan Islam iaitu 9/10 punca rezeki adalah melalui perniagaan?

ROBIYAH & MOHD. AKHTA: Sebagai seorang yang ingin bergelar korporat Muslim suatu hari kelak, pandangan kami berkaitan saranan di atas ialah Islam sangat menggalakkan umatnya berusaha dengan titik peluh sendiri sambil menggunakan akal fikiran yang dikurniakan Allah s.w.t.

Menerusi perniagaan, kita dapat memotivasikan diri untuk berusaha gigih tanpa bergantung kepada orang lain sambil membentuk personaliti diri agar menjadi seorang insan yang tabah dan bertanggungjawab.

Biarpun belum sepenuhnya bergelar usahawan tetapi kami berkeyakinan dengan menjadi pengasas dan peneraju kepada DIC.

Alhamdulillah dengan kejayaan yang dicapai, bagaimana pula sumbangan saudara kepada orang terdekat dan mereka yang berada di sekeliling?

ROBIYAH & MOHD. AKHTA: Bersyukur kepada Allah, semua rezeki adalah pemberian-Nya. Kini menjadi tugas kami pula memberikan sebahagian rezeki tersebut kepada orang terdekat yang sentiasa menyokong dan berada di sisi.

Sudah tentulah kami akan menyumbangkan bantuan wang atau tenaga kepada ibu bapa dengan meringankan beban yang mereka tanggung selama ini. Bagi orang lain, seperti biasa kami akan membayar cukai dan memberikan zakat serta beberapa sumbangan lain selagi kudrat masih ada.

Selain daripada sumbangan berbentuk wang ringgit, kami juga akan menyumbangkan bantuan melalui organisasi, kami membantu kanak-kanak yang tidak berkemampuan dan cuba membuat yang terbaik demi pembangunan pendidikan.

4 comments:

Unknown said...

www0727

canada goose jackets
cheap jordans
canada goose jackets
10 deep clothing
pelicans jerseys
herve leger outlet
bally shoes
kate spade outlet
cazal sunglasses
nba jerseys






jeje said...

jinyi827
Ils génèrent également des maillots pour asics gel lyte 5 bleu marine les Jeux Olympiques qui sont construits en dehors de la bouteille d'eau en plastique recyclé! Maintenant, comment ils avaient été capables de retirer ça, je n'en ai aucune idée, néanmoins, il semble que Nike génère beaucoup de choses réalisables que 10 ans en arrière aurait pu être absolument impossible. Le chapeau de Raylan est un castor 6X modifié à la main avec un bandeau en cuir gaufré et un ensemble de trois boucles. asics gel lyte v da vinci ebay Il est crucial que vous sachiez exactement ce qu'il convient de porter, de sorte que vous pouvez intégrer de nouvelles fonctionnalités dans ou autour de votre robe. Tout d'abord, les membres doivent comprendre et apprécier la culture de chacun. Ce chapeau était connu comme le patron avec les plaines. L'éducation sans baskets de travail air jordan 3 retro spécialement construit est un peu inégalée pour les athlètes sévères.


Unknown said...

q3r59r3d08 b2k69l3s79 u1z68s4c44 y5l66t7b81 r0r01u0s00 b6r81o9y51

Anonymous said...

supreme clothing
fear of god hoodie
supreme clothing
adidas yeezy
bape hoodie