Home » » Harapan menggunung Rohayu pada Sabdariffa

Harapan menggunung Rohayu pada Sabdariffa

Written By kall on Friday 4 January 2008 | 09:47




SABDARIFFA Enterprise ditubuhkan atas keyakinan pemiliknya selaku pengarah syarikat, Rohayu Ayub dengan khasiat di sebalik tanaman yang dikenali sebagai roselle. Malah nama Sabdariffa yang dipilih juga bersempena dengan nama saintifiknya iaitu Hibiscus sabdariffa L.

Akui Rohayu, 36, kejayaannya hidup bebas daripada pelbagai penyakit yang sekian lama dihadapi seperti sembelit, resdung, ulser bibir dan sakit sendi di kaki sehingga mengehadkan pergerakan telah menimbulkan kekuatan dan semangat untuk beliau berkongsi keajaiban roselle dengan umum lain.

Ikuti temuramah wartawan ZUARIDA MOHYIN dan jurufoto, ABBY BAIZURA HARUN dengan wanita kelahiran Parit Buntar, Perak ini di kilangnya yang terletak di Desa Melor, Serendah, Selangor, baru-baru ini.

MEGA: Bagaimanakah datang ilham mengkomersialkan produk berasaskan bunga roselle yang sebelum ini hanya ditanam dan diproses untuk kegunaan sendiri?

ROHAYU: Saya diperkenalkan tentang pokok roselle oleh seorang teman pada tahun 2004. Pada masa itu, tidak timbul lagi niat untuk mengkomersialkan apa-apa juga produk berasaskan bunga roselle.

Saya mula menanamnya di sekeliling rumah dan kemudian memprosesnya menjadi jus untuk kegunaan sendiri.

Alhamdulillah, tidak berapa lama selepas pengambilan jus roselle, penyakit sendi di kaki saya bertambah pulih. Akibat sakit sendi itu jugalah menyebabkan saya terpaksa berhenti menerima tempahan menjahit serta menjejaskan pergerakan.

Kini, sakit tersebut sudah tiada. Malah tambah menakjubkan saya apabila masalah sembelit, resdung, ulser bibir serta alahan pada kulit kesan daripada pengambilan produk berasaskan lembu juga hilang.

Malah keajaiban roselle ini turut dirasai suami yang mengidap tekanan darah tinggi dan kolesterol. Setelah hampir setahun mengamalkan pengambilan jus roselle dua kali sehari, keadaan kesihatannya semakin stabil.

Pada masa itu juga, saya tidak terus serius. Saya masih terus mengambilnya untuk kegunaan sendiri tetapi saya mula memberi kepada jiran-jiran yang menghadapi masalah seperti di atas untuk mencubanya.

Kemujaraban roselle ini lama kelamaan menimbulkan keyakinan kepada saya untuk berkongsi sesuatu yang baik itu dengan umum yang lain. Kemudian, saya banyak mencari maklumat berkaitan kelebihan dan khasiat roselle menerusi pembacaan serta kajian penyelidikan yang dijalankan oleh pelbagai pihak bertanggungjawab.

Pada tahun yang sama juga, saya mula ikuti kursus sangkut (selama tiga hari) pemprosesan kordial dan jus anjuran Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (Mardi) di Serdang, Selangor. Kemudian saya menghubungi Jabatan Pertanian Kelumpang, Hulu Selangor untuk mengikuti kursus membuat halwa roselle.

Alhamdulillah pada 14 Jun 2005 saya menubuhkan Sabdariffa Enterprise dan mula beroperasi secara serius di tapak kilang yang terletak di 56, Jalan Melor 2, Desa Melor, Serendah, Selangor sehingga kini.

Saya bermula dengan modal RM10,000 yang diperoleh menerusi pinjaman dari Majlis Amanah Rakyat Malaysia (Mara).

Saya bersyukur apa yang saya usahakan ini telah mendapat bimbingan dari Jabatan Pertanian sejak tahun 2006.

Apakah kekuatan yang ada dalam produk keluaran Sabdariffa Enterprise serta yang menjanjikan produk berasaskan roselle boleh pergi jauh atau ada masa depannya yang tersendiri?

ROHAYU: Saya mula membaca berkaitan roselle apabila mula berminat dan merasai khasiatnya. Bagi saya roselle merupakan sekuntum bunga yang mempunyai berjuta kegunaan.

Kelebihan utama tanaman roselle ini yang juga dikenali tumbuhan ajaib ialah kepelbagaian kegunaannya daripada daun, buah hinggalah kepada batangnya.

Di mata dunia, roselle adalah permaisuri segala bunga. Bunga ini mengandungi khasiat yang banyak dan kegunaan yang pelbagai. Roselle kaya dengan vitamin A dan C, mineral (potasium dan kalsium) serta membantu peredaran darah dengan baik, mengurangkan tekanan darah tinggi, sumber awet muda dan sebagainya.

Sekuntum roselle boleh dijadikan pelbagai produk yang berjenama tinggi.

Bahagian kelopak boleh dibuat hiasan, bunganya boleh dijadikan produk makanan, hampasnya boleh dijadikan sabun, bahan solek dan minyaknya boleh digunakan sebagai bahan kelengkapan untuk pelembap. Pendek kata, tiada benda terbuang daripada roselle.

Khasiat perubatan roselle yang dikaji oleh dua penyelidik di Universiti Malaya mendapati roselle sebenarnya mempunyai khasiat perubatan yang cukup tinggi iaitu mampu menurunkan kandungan kolesterol dalam darah.

Kelebihan ini secara langsung dapat meningkatkan kesihatan jantung dan melindungi manusia daripada sebarang serangan penyakit kardiovaskular dan darah tinggi.

Malah unsur antioksida yang aktif, sekiranya diambil secara berterusan, ia dapat merangsang dan melancarkan air kencing dan menurunkan tekanan darah.

Roselle turut membantu proses metabolisme biasa dalam badan manusia serta proses pengoksidaan enzim dalam hati yang bertindak melindungi tisu-tisu hati dan jantung.

Malah ia juga mengandungi banyak asid organik iaitu asid yang sangat berguna kepada manusia sebagai sumber tenaga.

Apa yang penting produk roselle keluaran Sabdariffa Enterprise menggunakan bahan semula jadi yang tidak menggunakan bahan pewarna, perasa tambahan dan bahan pemekat. Ia juga bermutu tinggi, mempunyai ciri-ciri komersial, sedap serta boleh dipelbagaikan. Kalau ada bahan pengawet pun, ia diluluskan oleh Kementerian Kesihatan.

Lantaran itu, saya telah berkerjasama dengan pengusaha baulu dan kek dalam usaha mempelbagaikan penggunaannya. Kalau kita lihat konsep perniagaan dalam Islam, berniaga sebenarnya bukan untuk keuntungan sendiri tetapi dikongsi dengan orang lain. Sayangnya konsep ini tidak menjadi amalan usahawan Islam sebaliknya telah dipraktikkan peniaga bukan Islam.

Setelah memasuki tahun ketiga dalam pemprosesan dan pemasaran produk minuman berasaskan bunga roselle dalam bentuk kordial dan jus serta halwa manis, teh dan jem dengan jenama Planet Roselle, apakah cabaran yang dihadapi?

ROHAYU: Memandangkan saya melakukan kerja-kerja pemprosesan, jadi agak sukar untuk menjalankan pemasaran dan edaran. Oleh itu, saya amat-amat mengalu-alukan pihak yang berminat tidak kira orang persendirian ataupun syarikat trading untuk menjadi pengedar.

Saya juga boleh membincangkan sama ada mereka mahu memasarkan produk-produk atas jenama kami ataupun mengambil bahan mentah dan kemudian diletakkan jenama sendiri. Ini semua boleh dirundingkan kemudian.

Saya memerlukan pengedar kerana buat masa ini produk kami boleh cukup terhad pasarannya iaitu di beberapa pasar raya sekitar Lembah Kelang seperti Mydin USJ, Jusco Sunway dan Bukit Raja, Klang, Agrobazar FAMA di USJ dan Ulu Bernam, Selangor serta di Kuantan. Saya juga ada memasarkan ke sekolah-sekolah.

Mereka yang berminat bolehlah menghubungi talian 03-60812832, 019-6494566 atau faks 03-60812340.

Di samping itu, saya juga masih memerlukan sokongan daripada pihak media massa sama ada cetak atau elektronik. Ini kerana, setakat manalah saya mampu terangkan kepada umum akan khasiat serta kelebihan roselle dari segi kesihatan. Jadi setelah beberapa kali muncul di media cetak, saya dapat rasakan pengaruh yang dimainkan oleh media berbanding secara mulut ke mulut.

Pun begitu, saya bersyukur dengan bantuan yang diterima dari Jabatan Pertanian, Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi (MECD), Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) dan Sirim.

Alhamdulillah, kalau ada persaingan pun ia merupakan satu persaingan yang sihat.

Seperkara lagi dari segi tenaga kerja, kadang kala ada yang mengatakan usahawan seperti kita tidak mahu mengambil pekerja tempatan tetapi hakikatnya, ramai daripada orang kita yang mempunyai sikap memilih kerja. Itulah salah satu delima yang dihadapi oleh usahawan IKS seperti kami.

Apakah perancangan puan untuk tahun-tahun berikutnya?

ROHAYU: Semua yang menjalankan perniagaan pastinya mahu mengembangkan perniagaan yang sedia ada. Saya akui saya juga tidak terlepas daripada mengikat diri dengan azam tersebut apatah lagi dalam kita sedang meniti awal tahun 2008.

Saya berharap sangat sekiranya produk roselle dari Sabdariffa Enterprise berjaya dieksport ke pasaran luar negara. Alhamdulillah, kini saya sedang dalam usaha bekerjasama dengan sebuah syarikat trading yang akan memasarkan produk ini ke Netherland, Belanda.

Saya juga dalam perancangan untuk membesarkan kilang yang sedia ada dengan kelengkapan mesin yang lebih canggih. Buat masa ini, ada kerja-kerja penghasilan dilakukan secara manual jadi apabila semuanya menggunakan mesin ia secara tidak langsung akan menimbulkan keyakinan pelanggan.

Buat masa ini suami masih lagi makan gaji tetapi saya menyasarkan dalam tempoh empat tahun akan datang, saya dan suami dapat mengendalikan perniagaan ini bersama-sama.

Kalau sebelum ini puan terlibat dalam bidang jahitan pakaian, apabila melibatkan diri dengan penghasilan produk berasaskan roselle, kepuasan yang bagaimana dirasakan?

ROHAYU: Saya terlibat dengan menjahit sudah lama iaitu kira-kira 10 tahun. Kepuasan menjahit ini dirasakan apabila pelanggan yang menghantar pakaian kepada kita selesa dan berpuas hati.

Namun, semenjak terlibat dalam bisnes ini kepuasannya lebih sedikit kerana apa yang kita lakukan itu mendatangkan manfaat terutamanya dari segi kesihatan yang memang begitu penting dalam diri setiap manusia.

Malah saya menganggap apa yang dilakukan ini ialah melaksanakan satu fardu kifayah. Tidak ramai yang mengetahui tentang kelebihan dan khasiat roselle, jadi apabila orang yang menghadapi masalah kesihatan dan mereka sihat selepas mengikut saranan kita, itulah kepuasan yang tidak terhingga bagi saya.

Malah saya berkeyakinan, roselle tidak ada kesan sampingan seperti mana jika kita mengambil ubat-ubatan yang mengandungi bahan kimia di mana merosakkan organ dalam badan yang lain. Daripada 80 peratus respons yang diperoleh mengakui bahawa apa yang dikhabarkan tentang khasiat roselle adalah benar bukannya indah khabar dari rupa.

Siapakah yang banyak membantu sehingga berjaya berada di tahap sekarang?

ROHAYU: Saya berterima kasih kepada suami, Arshad Shahruddin serta anak-anak kerana tanpa sokongan mereka saya tentu tidak berada di sini sekarang.

Selain itu, kepada kedua ibu bapa. Walaupun ayah saya sekadar menjalankan perniagaan kedai runcit bergerak tetapi, banyak ilmu yang saya peroleh daripadanya.

Kepada Jabatan Pertanian yang memberikan bimbingan berterusan, FAMA, yang menyediakan bahan mentah, Mardi, yang menyediakan kursus-kursus berkaitan serta Sirim terutamanya Puan S. Anita yang mereka corak label kami yang terbaru ini.

0 comments: