Home » » Mahu Kist seperti Oxford, Cambridge

Mahu Kist seperti Oxford, Cambridge

Written By kall on Monday 14 January 2008 | 10:57


Muhamad Zamly mahu didik anak bangsa menimba ilmu dalam bidang perubatan

KETIKA hendak menubuhkan Kolej Islam Sains dan Teknologi (KIST) di Kelantan kira-kira 13 tahun lalu, Presidennya, Muhamad Zamly Abdullah pernah dipandang 'sinis' oleh beberapa pihak.

Malah, beberapa institusi kewangan turut menolak permohonannya untuk mendapatkan pinjaman kewangan.

Muhamad Zamly berkata, ketika hendak menubuhkan KIST, beliau bertemu dengan semua pengendali kolej swasta di Kelantan dan menyatakan hasratnya menubuhkan sebuah kolej.

"Boleh dikatakan semuanya memandang sinis hasrat murni itu, malah tidak memberi bantuan sepenuhnya ke arah menjayakan wawasan melahirkan modal insan, khususnya Bumiputera," katanya ketika ditemui di pejabatnya di Bachok, Kelantan, baru-baru ini.

Apa lebih mengecewakan ketika itu, kata Muhamad Zamly, bank juga langsung tidak berminat memberi kemudahan pinjaman kepada usahawan Bumiputera sepertinya.
Bagaimanapun, dengan tekad yang tinggi serta bantuan keluarga dan rakan, beliau mengambil alih sebuah kolej swasta di negeri ini dan menubuhkan Kist.

Ketika itu juga, ramai tidak percaya terhadap keupayaan Muhamad Zamly mengendalikan sebuah kolej perubatan kerana tidak mempunyai pendidikan dan pengalaman dalam bidang berkenaan.
TIMBA ILMU: Latihan praktikal dengan tunjuk ajar fasilitator terlatih.

"Sebenarnya, saya sudah membuat kajian mengenai program pendidikan perubatan itu dan mendapati prospek masa depannya begitu luas.

"Walaupun tidak mempunyai kelulusan dan pengalaman dalam bidang perubatan, saya mempunyai penasihat yang berpengalaman dalam bidang perubatan dan menyakinkan saya bahawa Kist akan berjaya.

"Lihat Ketua Eksekutif Kumpulan AirAsia, Datuk Tony Fernandes. Beliau bukannya berpengalaman atau berkelulusan dalam penerbangan, tetapi berjaya membina sebuah empayar penerbangan terkemuka di rantau ini," katanya.

Dengan matlamat membantu anak bangsa khususnya dalam bidang perubatan, Kist kini boleh bangga kerana mempunyai kira-kira 2,000 pelajar berbanding tujuh orang ketika ditubuhkan.

Muhamad Zamly menambah, dengan kemasukan pelajar baru tahun ini, jumlahnya dijangka meningkat kepada 3,500 orang dan akan terus meningkat apabila lebih banyak program baru diperkenalkan nanti.

Kist mensasarkan akan memperkenalkan tujuh program lagi yang hanya menunggu kelulusan Kementerian Pengajian Tinggi, menjadikan kesemua 14 program ditawarkan.

Dengan penambahan program itu nanti, Kist mensasarkan akan mempunyai lebih 10,000 pelajar merangkumi Bumiputera dan pelajar antarabangsa.

Kist kini menawarkan tujuh bidang pengajian peringkat diploma iaitu pembantu perubatan (MA), kejururawatan, radiography, kesihatan dan kecergasan psikologi, syariah dan sains komputer.

Ia juga adalah Institut Pengajian Tinggi Swasta (IPTS) dan menjadi kolej swasta pertama di negara ini menawarkan kursus MA untuk lelaki dan wanita.

Kist juga IPTS pertama di Pantai Timur yang menawarkan program Diploma Kejururawatan dan program Diploma Diagnostik In Radiography.

Malah, Kist dikatakan IPTS pertama di negara ini yang mampu menyediakan kemudahan latihan x-ray dan radioterapi canggih bernilai kira-kira RM1.4 juta.

Muhamad Zamly berkata, penubuhan Kist lebih kepada membantu membangunkan modal insan terutama Bumiputera yang dilihatnya banyak ketinggalan, khususnya dalam sektor perubatan.

Katanya, Kist lebih mementingkan kepada mendidik anak bangsa dengan menyediakan kemudahan mereka untuk menimba ilmu tanpa menumpukan kepada keuntungan.

"Kebanyakan pelajar di Kist mendapat bantuan daripada kolej ini untuk meneruskan pengajian mereka dalam bidang perubatan dan kita bersedia memberi kemudahan kepada pelajar memasuki kolej ini," katanya.

Muhamad Zamly berkata, kini Kist mempunyai dua cawangan iaitu di Telong, Bachok yang menjadi kampus induk dan Kuala Berang, Terengganu, baru dibuka tahun ini.

Beliau berkata, kejayaan Kist selama ini adalah hasil kerja secara berkumpulan dan boleh dikatakan kolej itu diuruskan oleh ahli keluarganya dan sanak saudara.

"Jika Tony boleh berjaya dengan AirAsia, saya ingin menjadikan Kist seperti Universiti Cambridge dan Oxford, yang masih lagi gagah sehingga hari ini," katanya.

Misi capai MS ASO 9001:2000, buka cawangan di Asean

KOLEJ Islam Sains dan Teknologi (Kist) kini dalam proses akhir bagi mendapatkan pengiktirafan pensijilan MS ISO 9001:2000 untuk pengurusan dan program yang ditawarkan.

Presidennya, Muhamad Zamly Abdullah, berkata pihaknya mensasarkan untuk mendapatkan ISO itu pada tahun ini.

"Berdasarkan kepada perkembangan semasa, matlamat itu tidak mustahil untuk dicapai," katanya.

Beliau berkata, pihaknya juga kini dalam proses membina bangunan tiga tingkat di kampus induknya di Telong, Bachok membabitkan kos RM1.8 juta.

Katanya, bangunan baru berkenaan yang dijangka siap tahun ini, akan menempatkan dewan dan pejabat bagi kegunaan pensyarah, kakitangan dan pelajar.

"Bangunan baru itu akan menggantikan bangunan lama yang dilihat sudah tidak berupaya menampung operasi yang semakin berkembang sekarang," katanya.

Muhamad Zamly berkata, pembinaan bangunan baru itu akan memastikan warga kerja Kist dapat menjalankan tugas dengan lebih selesa, selain membolehkan pelajar menikmati suasana pembelajaran kondusif.

Katanya, keutamaan diberikan kepada suasana pekerjaan dan pembelajaran yang selesa supaya hasil yang diperoleh pada masa depan lebih membanggakan," katanya.

Beliau berkata, mulai tahun ini, Kist juga akan menyediakan elaun anak sekolah RM15 seorang setiap bulan kepada kakitangannya dalam usaha meringankan bebanan perbelanjaan sekolah mereka.

"Kemudahan berkenaan diberikan supaya kakitangan tidak akan berdepan masalah kewangan untuk mengurus persekolahan anak yang kini semakin meningkat," katanya.

Dalam usaha mengembangkan operasi kolej, Muhamad Zamly berkata, Kist merancang membuka cawangannya di negara Asean, mulai dimulakan tahun ini.

"Kami merancang membuka beberapa cawangan seperti di Selatan Thailand dan juga Vietnam. Kakitangan Kist akan ke Thailand untuk mempromosikan sektor pendidikan di negara rantau ini minggu ini, disusuli Vietnam selepas itu," katanya.

Beliau berkata, dalam usaha memajukan modal insan, Kist akan menghantar lebih 20 kakitangannya ke Universiti Terbuka Malaysia (OUM) bagi mengikuti kursus di sana.

Katanya, kemudahan berkenaan diberikan kepada "clinical instructor" untuk melanjutkan pelajaran di peringkat diploma atau ijazah.

"Usaha ini untuk memastikan Kist mempunyai pelapis masa depan apabila golongan berkenaan menamatkan pengajian mereka nanti," katanya.

FAKTA: Kolej Islam Sains dan Teknologi (KIST)

# Beroperasi sejak 13 tahun lalu bermula di Tanjung Mas, Pengkalan Chepa.

# Ogos 2005 - pindah ke Kampus Ibnu Sina seluas 7 hektar di Telong, Bachok, mampu tampung 1,400 pelajar

# 2008 Kampus kedua dibuka di Kuala Berang, Terengganu seluas 40 hektar - tampung lebih 2,000 pelajar

# IPTS pertama dan Bumiputera di negara ini tawar kursus Pembantu Perubatan untuk lelaki dan perempuan.

# IPTS pertama di Pantai Timur tawar Diploma Kejururawatan dan Diploma Diagnostik in Radiography.

# IPTS pertama di Asia Tenggara tawarkan Diploma Kesihatan dan Kecergasan

# Kampus induknya ada 35 dewan kuliah, Wad Simulasi 50 katil, bilik x-ray RM1.4 juta dan makmal keterampilan.

2 comments:

Unknown said...

www0727


coach outlet
manchester united jersey
huf clothing
gucci outlet
polo outlet
burberry outlet
michael kors outlet
oakley sunglasses
mulberry handbags
clippers jerseys





jeje said...

jinyi827
basket nike air max 2017 fille Dans la plupart acheter nike air max 90 pas cher des pays, il y a sans aucun doute un examen que vous choisissez asics pas cher running de passer dans le cas où vous devez être un ophtalmologiste Air Jordan 13 Baskets agréé. La toute nouvelle gamme Nike VR Professional a été chaussures nike tn homme fabriquée avec un volume d'entrée de la part d'autres professionnels chaussure homme sport nike tn du personnel, ce qui a également impressionné la réglementation asics femme noir et multicolore de ces nouveaux produits. La semelle distincte a créé une meilleure asics nimbus femme promo traction, ce qui est essentiel pour tous ceux qui jouent dans le chaussure nike personnaliser basket-ball.