Home » » Kajian penting Sebelum Mulakan Bisnes

Kajian penting Sebelum Mulakan Bisnes

Written By kall on Monday 23 June 2008 | 11:40




Odyssey Prestige Coaches sedia khidmat bas ekspres dengan suasana, kemudahan mewah

ODYSSEY Prestige Coaches Sdn Bhd mungkin satu nama baru dalam dalam sektor pengangkutan awam di negara ini, tetapi pengasasnya, pasangan adik-beradik Wan Adlan Rahman dan Wan Hamzah Rahman berazam mahu menjadikannya antara yang utama.

Ditubuhkan tujuh bulan yang lalu, syarikat itu menyediakan perkhidmatan bas ekspres premium dengan layanan bertaraf lima bintang untuk laluan Kuala Lumpur-Singapura khusus bagi penumpang yang mahukan keselesaan perjalanan.
Syarikat yang melangkau tradisi perkhidmatan bas ekspres yang biasa itu menyediakan pelbagai layanan mewah kepada penumpangnya termasuk televisyen plasma, akses internet tanpa wayar (WiFi), video atas permintaan, ruang tempat duduk yang luas, makanan dan minuman serta layanan daripada pramugari setaraf perkhidmatan penerbangan penuh.

Perkhidmatan Odyssey direka khusus bagi penumpang yang mahu mengelak kesulitan menggunakan perkhidmatan penerbangan antara Kuala Lumpur-Singapura sejajar dengan tema perkhidmatannya - "Perkhidmatan Pertama Bas Kelas Bisnes Sebenar".

Mengenang semula detik bersejarah penubuhan syarikat itu, Wan Adlan, 36 yang bertindak sebagai pengarah urusan Odyssey berkata, syarikat itu mula beroperasi pada November 2007, setahun selepas beliau dan adiknya yang setahun lebih muda daripadanya mendapat idea dan membuat pelbagai persiapan serta kajian bagi menceburi perniagaan itu.


"Perjalanan sulung bas kami adalah pada 15 November 2007 iaitu dari Kuala Lumpur ke Singapura. Ia seumpama menyaksikan kelahiran anak sulung.

"Sebagai anak pertama juga, kita tentunya mempunyai pelbagai perancangan untuk melihat anak itu membesar dan berjaya dalam bidangnya," katanya ketika ditemui di pejabatnya di Kuala Lumpur baru-baru ini.

Idea untuk menceburi bidang pengangkutan bas ekspres itu tercetus sejak kedua adik-beradik itu berkhidmat sebagai perunding sektor pengangkutan dengan sebuah syarikat perunding.

"Semasa bekerja sebagai jururunding, kami terbabit dalam membuat kajian dan menyediakan khidmat nasihat kepada pelanggan tempatan tentang daya maju dan prospek pelbagai industri di negara ini.

"Salah satu bidang yang sering kami kaji ialah sektor pengangkutan dan kami sedari wujudnya peluang besar dalam segmen pasaran bas mewah yang masih belum diteroka sepenuhnya," katanya.

Bermula dari saat itu, Wan Adli itu menyimpan cita-cita untuk menubuhkan syarikat perkhidmatan bas mewah setaraf dengan perkhidmatan yang diberikan syarikat penerbangan.

Justeru, pada awal tahun lalu, beliau dan adiknya mula membuat kajian secara terperinci dalam segmen perniagaan itu bagi mengesahkan daya saing serta potensi pasarannya dalam usaha menyusun pelan perniagaan yang berdaya maju.

Wan Adlan berkata, beliau dan adiknya mengambil mengambil masa enam bulan untuk menyiapkan pelan perniagaan Odyssey kerana perlu membuat kajian secara mendalam khususnya mengenai strategi pemasaran dan menyelidik kelebihan serta kelemahan pesaing utama dalam industri itu.

"Kami mengkaji daripada pelbagai sudut. Saya dan Wan Hamzah habiskan masa berbulan berada di stesen bas ekspres dan lapangan terbang bagi mendapatkan maklumat tentang gelagat dan jumlah pengguna serta mutu perkhidmatan pesaing.

"Untuk memulakan dan ketika menjalankan perniagaan, perkara utama yang perlu diketahui dari semasa ke semasa khususnya oleh pihak pengurusan adalah kekuatan, kelemahan, peluang dan kelebihan syarikat.

"Perkara itu juga dikaji secara mendalam semasa membuat pelan perniagaan. Walaupun sebagai perunding, kami sudah memilik banyak data dan statistik mengenai industri pengangkutan di Malaysia, tetapi kami perlu turun padang' membuat kajian secara realistik di lapangan industri bagi mengesahkan data dan statistik itu," katanya.

Katanya, setelah benar-benar yakin dengan model perniagaan yang yang mahu dilaksanakan barulah beliau dan adiknya memutuskan menubuhkan Odyssey.

Mengenai sumber pembiayaann, Wan Adli berkata, ia diperoleh daripada dana persendirian dan pinjaman bank.

"Kami memperoleh pembiayaan dana persendirian sebanyak RM5 juta, justeru kami perlu pastikan syarikat boleh menghasilkan pulangan yang lebih tinggi.

"Kami juga bertuah kerana mendapat bantuan kewangan serta sokongan daripada SME Bank dan Bank Muamalat menerusi Tabung Pengangkutan Perkhidmatan Awam," katanya.

Tegasnya, proses permohonan bantuan kewangan daripada bank untuk memula dan mengembangkan sesuatu perniagaan bukanlah sukar seperti yang sering didengari.

"Sebelum membuat permohonan bantuan, saya sering mendengar cakap-cakap kononnya proses permohonan pinjaman itu adalah kerja melecehkan dan kelulusan amat sukar diperoleh, selain banyak kerenah birokrasi dan sebagainya..

"Tapi kenyataannya tidak begitu, prosesnya mudah dan maklum balas daripada pegawai bank amat cepat. Permohonan kami diluluskan hanya dalam tempoh tiga bulan seperti termaktub dalam piagam bank itu," katanya.

Namun, Wan Adlan berkata, pemohon mesti menyediakan segala dokumen yang diperlukan seperti pelan perniagaan yang realistik bersama aliran tunai dan sebagainya dengan lengkap serta mempersiapkan diri untuk ditemuduga oleh pihak bank.

Katanya, selepas beroperasi, beliau membuat permohonan pembiayaan kedua untuk memesan bas baru dan pihak bank begitu agresif memberikan bantuan.

"Kami amat terharu dengan kepercayaan yang diberikan pihak bank. Syarikat bas seperti kami ini memerlukan modal yang besar kerana harga sebuah bas Scania premium yang lengkap dari Sweden mampu mencecah RM700,000," katanya.

Selain daripada modal dan perancangan perniagaan, Wan Adli berkata, cara pengurusan khususnya berkaitan modal insan, keselamatan dan perhubungan pelanggan adalah amat penting untuk memastikan operasi syarikat berjalan dengan baik.

"Ketika ini kami memiliki 35 pekerja, termasuk tujuh orang pengurus dan 15 pemandu untuk lima buah bas dan bakinya adalah pramugara dan pramugari.

"Kami sentiasa mementingkan keselamatan kakitangan dan penumpang, justeru kami menghantar semua pemandu untuk menjalani latihan bagi tempoh 3 bulan dan menjalani pemeriksaan kesihatan secara berkala dan bas-bas sentiasa dihantar untuk di servis," katanya.

Beliau juga menggunakan kepakaran jururunding perkhidmatan pelanggan dari Singapura untuk melatih pemandu dan pramugari mengenai cara melayan penumpang supaya setaraf dengan perkhidmatan penerbangan.

"Kami banyak melabur dalam latihan bagi membolehkan kakitangan kami faham budaya perkhidmatan dan keselamatan. Ketika ini, semua pemandu kami sudah mendapat pengiktirafan daripada Persatuan Bulan Sabit Merah Malaysia untuk bantuan kecemasan," katanya.

Walaupun kerja keras Wan Adlan dan adiknya sudah mula menampakkan hasil kerana Odyssey kini sudah menjana aliran tunai, namun beliau menganggapnya masih dalam fasa pertama pertama perniagaan dan fasa selanjutnya adalah untuk mengembangkan operasi ke beberapa destinasi lain termasuk Kerteh, Terengganu; Iskandar Malaysia, Johor; Butterworth, Pulau Pinang dan Hatyai, Selatan Thailand.

Katanya, kunci kejayaannya setakat ini adalah persiapan dari segi kewangan serta kajian terperinci perlu dibuat khususnya tentang persekitaran industri sebelum menceburi perniagaan.

4 comments:

Unknown said...

qzz0623
oakley sunglasses
mont blanc pens
clippers jerseys
coach factory outlet
y3 shoes
oakley sunglasses
canada goose outlet
ugg outlet
michael kors outlet
pandora charms

Unknown said...

www0727
timberwolves jerseys
ray ban sunglasses
canada goose outlet
polo shirts
chelsea jersey
polo ralph lauren
michael kors uk
mulberry handbags
kate spade outlet
raptors jerseys







jeje said...

jinyi827
nike air jordan 1 mid nouveau sequoia La chaussure chaussure nike roshe run femme swag Nike Air Jordan 1-Air Jordan 12 en haricot vert noir a été adidas zx flux femme noir et rose gold lancée le 2 janvier 2008 et vendue au prix de asics femme gel lyte beige 160 $. L'enseignement dépourvu de chaussures de travail spécialement conçues nike air jordan 6 femme noir rose est en quelque sorte exceptionnel pour les grands athlètes. Ils basket nike blanche et dore voulaient créer une entreprise qui pourrait être assez asics chaussure femme gel forte pour ce travailleur de tous les jours et durable pour asics gel blast soldes survivre à d'autres produits que les consommateurs achetaient à ce asics gel lyte bleu pas cher moment-là.


phestay said...

why not try this out Ysl replica article source replica ysl site here Dolabuy Gucci