Home » » Umur 28 dah JUTAWAN

Umur 28 dah JUTAWAN

Written By kall on Monday 2 June 2008 | 15:43

USIANYA genap 28 tahun 14 Mei lalu, namun pemilik nama Asmadi Awang ini memiliki segala-galanya — keluarga bahagia dengan isteri dan seorang anak perempuan comel, rumah teres dua tingkat, kereta mewah Volvo jenis S60 bernilai hampir RM200,000 serta syarikat sendiri.

Dalam usia semuda itu, anak kelahiran Manir, Terengganu ini yang kini berjawatan Pengarah Eksekutif Art Soulist Agrotech Sdn Bhd, memiliki 70 kakitangan untuk menguruskan syarikat miliknya.
Kejayaan yang boleh disifatkan berlaku sekelip mata itu semuanya hasil `penangan’ lintah, cacing dan belut. Daripada satu syarikat induk, Art Soulist Holdings Sdn Bhd yang ditubuhkan 1999, ia kini ‘beranak’ kepada lima anak syarikat.

Antaranya, Art Soulist Commercial Sdn Bhd; Art Soulist Marketing Sdn Bhd; Art Soulist Plantation Sdn Bhd dan Art Soulist Factory Sdn Bhd.

Melalui syarikat berkenaan, tiga haiwan itu bukan saja diternak, tetapi turut diproses sehingga menjadi bahan separuh siap dan siap, antaranya Minyak Lintah Tapa Plus, Absolut, DD Slim, Tapa Cafe, Tapa Pam Vacum dan Tapa Teruna Jus.

Produk dihasilkan itu merangkumi kesihatan lelaki, wanita, kosmetik, pertanian dan ekstrak. Pengedarannya tidak terhad di negara ini, malah sampai ke Dubai, Korea Selatan, China, Vietnam, Thailand, Singapura dan bakal ke Eropah.

Art Agrotech Sdn Bhd turut mempunyai ribuan vendor atau usahawan dengan bilangan menternak lintah seramai 1,000 vendor; cacing (500) dan belut (300) di seluruh negara.

“Saya terkejut dan tak percaya dengan apa yang diperoleh. Semua ini rezeki kurniaan Allah SWT. Begitupun, sebelum sampai ke tahap ini, pelbagai cabaran dan dugaan dilalui, malah ada yang kata saya gila buat kerja ini (ternak lintah),” katanya.

Usia muda terbukti bukan halangan untuk Asmadi berjaya kerana baginya jika ada kemahuan, di situ ada laluan untuk melakar kejayaan.

Sebenarnya, Asmadi tiada latar-belakang berniaga, jauh sekali dilahirkan dalam keluarga perniagaan, tetapi semuanya kerana minat, kesungguhan dan keyakinan.

“Ayah mahu saya jadi ustaz, sebab itu saya dimasukkan ke sekolah menengah agama, namun selepas saya diterima ke UPM dalam bidang perikanan, dia beri sokongan,” katanya.

Ketika kecil, anak keempat daripada sembilan beradik itu didedah kepada dunia perniagaan apabila menjual nasi lemak ibunya, Kelethum Abdul Rahman di sekolah.

“Adik-beradik saya ramai dan kami hidup susah sehingga pernah berkongsi makanan. Justeru, saya tak malu jual nasi lemak di sekolah bermula dari darjah tiga hingga enam kerana mahu bantu emak,” katanya.

Selepas berjaya menggenggam Diploma Perikanan daripada UPM, Asmadi mengikuti pengajian di Kustem (Kolej Universiti Sains Teknologi Malaysia) dalam bidang agro teknologi.

Ketika rakan lain sibuk mengulang kaji pelajaran, Asmadi sibuk menguruskan kolam ikan peliharaannya seluas 0.16 hektar di Padang Midin, Kuala Terengganu pada 2000.

“Kolam itu bisnes pertama saya dan ia wujud hasil cabaran pensyarah yang mahu saya praktikkan ilmu dipelajari. Sebelumnya, kolam itu diternak udang dan kami mengumpul modal hampir RM30,000 untuk mengambil alih dan mengusahakannya dengan ternakan ikan talapia, keli, baung dan patin.

“Pada masa itu keyakinan saya hanya 50 peratus kerana tidak pernah terbabit dalam apa-apa perniagaan dan hanya berdasarkan ilmu dipelajari,” katanya yang menubuhkan syarikat Nabil Aqua Gold ketika itu.

Begitupun, katanya, perniagaan itu hanya bertahan tiga tahun apabila satu pagi ketika dia bersemangat untuk mengutip hasil ternakan, semua ikan mati, dipercayai terkena racun.

Asmadi menanggung kerugian hampir setengah juta ringgit, termasuk menggaji tiga kakitangan selain menerima deposit daripada pemborong.

Selepas kejadian itu Asmadi ‘menyembunyikan’ diri akibat kekecewaan dengan bekerja kilang. Mungkin tertulis rezekinya pada lintah, pada 2005, dia bertemu rakan sekampung yang ketika itu mengusahakan produk lintah dengan jenama Minyak Lintah Tapa sejak 1990-an.

Hasil pertemuan itu, rakannya memerlukan lintah dalam kuantiti banyak dan mereka turut berbincang mempelbagaikan produk lintah. Yang menjadi masalah, kata Asmadi, lintah sukar dicari kerana tiada sesiapa mengusahakannya secara komersial.

Berikutan itu, dia menjelajah ke seluruh negara untuk mencari lintah, termasuk meminta bantuan daripada Orang Asli dengan bayaran RM30 sekilogram.

“Apabila masuk ke kampung dan memberitahu saya nak beli lintah, ada yang terkejut dan kata saya gila. Ada juga berkata kenapa cari lintah, sedangkan banyak benda lain boleh dibuat.

“Setiap hari saya cari di merata tempat dan dalam sebulan saya hanya dapat 100 kilogram. Disebabkan tiada orang ternak lintah, saya bersama rakan melakukannya dengan permulaan 10 kolam di Kuala Berang,” katanya.

Lebih mengharukan, kata Asmadi, pihak yang dulunya memperlekeh bidang berkenaan kini antara usahawan lintah berjaya.

Sejak menternak lintah, dia bersama dua sahabat yang juga rakan kongsi, iaitu Zamri Ibrahim (Pengarah Urusan Art Soulist) dan Syed Osman Ismail (Pengerusi Art Soulist) berusaha gigih mempelbagaikan produk dan kajian.

“Mereka berdua juga banyak membantu dan memberi tunjuk ajar kepada saya mengenai dunia perniagaan. Tanpa mereka, saya tidak akan ada di tahap ini,” katanya.

Asmadi yang ada ilmu agro teknologi mempraktikkannya melalui penyelidikan dan pembangunan (R&D); mewujudkan teknologi sendiri dan menghasilkan produk hasil gabungan pengalaman dan idea bersama rakan kongsi.

Kini, dengan kilang sendiri di Ajil, Terengganu, mereka mengeluarkan 35 produk, selain mempunyai seorang wakil di setiap negeri yang mengumpul bahan dari seluruh negara.

Selepas lintah, belut dan cacing, Asmadi merancang menternak lipas yang diakui golongan berusia berkhasiat untuk rawatan resdung dan muka.

“Idea untuk menternak ini timbul secara tidak sengaja selain melihat keadaan sekeliling, misalnya, ketika melawat seorang rakan, ada seorang warga emas menggunakan lipas yang ditumbuk dan diletakkan di muka, dakwanya untuk rawat resdung,” katanya.



PROFIL

NAMA: Asmadi Awang

USIA: 28 tahun

LAHIR: 14 Mei 1980 di Kampung Tanjung Sabtu, Manir, Terengganu

JAWATAN: Pengarah Eksekutif Art Soulist Agrotech Sdn Bhd

ISTERI: Asmah Junoh

ANAK: Asnida Nabila (4)

PENDIDIKAN: Sekolah Rendah Kebangsaan Kampung Tengah, Terengganu; Sekolah Menengah Agama Sultan Zainal Abidin, Ladang, Terengganu; Diploma Perikanan, Universiti Putra Malaysia (UPM), Terengganu; Ijazah Sarjana Muda Agro Teknologi Kustem (Kolej Universiti Sains Teknologi Malaysia) kini UMT (Universiti Malaysia Terengganu)
Sumber:WWW.HMETRO.COM.MY