Home » » Kumaresan tak mudah mengalah

Kumaresan tak mudah mengalah

Written By kall on Wednesday 26 September 2012 | 10:56


KENANGAN...pengalaman jatuh bangun ketika menjadi pelumba basikal negara mendewasakan Kumaresan.
KENANGAN...pengalaman jatuh bangun ketika menjadi pelumba basikal negara mendewasakan Kumaresan.
SEPERTI zamannya mengayuh basikal, jatuh bangun menjadi asam garam kehidupan di dalam bidang perniagaan diceburi bekas jagoan lumba basikal negara, M Kumaresan.
Cuma yang membezakan Kumaresan berbanding segelintir usahawan lain ialah kekuatan tekadnya menggagahkan diri untuk bangun kembali biarpun selepas berkali-kali jatuh, menjadi tonik kejayaan hidupnya.
   
  • FotoHOBI...selain berbasikal, golf menjadi pilihan kedua Kumaresan sebagai hobi pengisi masa lapang.
  • FotoTERAKHIR...Kumaresan membawa bendera negara ketika menyertai Sukan Komanwel 1998.
  • FotoKERJASAMA...Kumaresan bersama sebahagian kakitangan Breaking Away Event Management ketika menjayakan pertandingan di Genting Highlands, baru-baru ini.
Di sebalik senyuman manis lelaki berkulit hitam manis yang sentiasa berpenampilan segak ini, tersembunyi cerita duka yang lama terpendam di lubuk hatinya apabila diminta mengimbau kembali detik permulaan kehidupan 'baru' dilaluinya selepas bersara pada 1998.

Daripada lenggok tubuh dan raut wajahnya sudah boleh dibayangkan kesukaran dihadapi lelaki kelahiran Batu Pahat, Johor ini sebelum berjaya pada kedudukannya kini.

"Tidak ramai tahu perkara ini dan setiap kali mengingatinya, saya akan termenung jauh memikirkan tempoh 15 tahun saya dalam dunia lumba basikal dirasakan begitu singkat berbanding tempoh 14 tahun saya menceburi dunia perniagaan selepas bersara.

"Banyak dugaan dan cabaran getir terpaksa saya lalui bermula daripada pembabitan awal saya dalam membina kehidupan baru demi menyara keluarga selepas berhenti berlumba sehingga kini," katanya.

Kumaresan berkata, bercakap mengenainya memang mudah tetapi hanya individu yang pernah beberapa kali gagal dalam perniagaan tahu betapa peritnya pengalaman itu dan cabaran terpaksa ditempuhi untuk bangkit kembali.

Kata bapa kepada tiga anak ini, sebelum memiliki perniagaan kereta miliknya, MKS Auto di Klang yang kini diberikan kepada bekas isterinya, dia beberapa kali gagal dalam percubaan awalnya.

"Saya mengusahakan beberapa jenis perniagaan seperti restoran dan bidang peragaan, tetapi menemui kegagalan. Saya tidak menyalahkan sesiapa tetapi menganggapnya sebahagian daripada cabaran hidup.

"Pengalaman ketika menjadi pelumba basikal mendisiplinkan saya untuk tidak mudah mengalah dan yakin usaha berterusan biarpun selepas kalah akhirnya akan membuahkan kejayaan, banyak membantu saya dalam bidang perniagaan," katanya.

Kini, selain syarikat kereta MKS Auto, Kumaresan boleh berbangga dengan penubuhan syarikat keselamatan yang diusahakan bersama seorang rakan baiknya, pada tahun lalu iaitu MK Securities dan syarikat Breaking Away Event Management miliknya.

Semangat kentalnya untuk terus berusaha dan tidak akan berhenti selagi matlamatnya belum tercapai bukan perkara baru dalam kehidupan Kumaresan.

Pelumba basikal disegani negara dan di peringkat Asia Tenggara pada 1980-an dan 1990-an ini berkata, dia bercita-cita mewakili negara dalam bidang sukan seawal usia 10 tahun.

"Biasanya pada usia 10 tahun, kanak-kanak belum mempunyai matlamat hidup lagi tetapi pada usia itu, semangat saya begitu membara untuk mewakili negara.

"Selepas mencuba beberapa jenis sukan, akhirnya saya menemui bakat saya dalam lumba basikal dan ia memberikan saya kepuasan diri yang tidak dapat digambarkan dengan kata-kata sepanjang karier saya mewakili Malaysia," katanya.

Ketika zaman kemuncaknya, Kumaresan hampir tiada tandingan di peringkat Asia Tenggara apabila memenangi keseluruhan sembilan pingat emas di Sukan Sea selain tiga perak serta satu gangsa di Sukan Asia.

Apapun, kegemilangan sebenar ialah sejarah dilakarnya pada 1992 apabila muncul atlet pertama Malaysia layak ke saingan akhir Sukan Olimpik di Barcelona, pada penampilan keduanya berturut-turut di temasya berprestij dunia ini.

Kejayaan dicapai selepas dia melayakkan diri daripada saringan pertama 30 kilometer perlumbaan mata di Velodrom Vall di Tebron, Barcelona.

Dia berjaya mengutip 11 mata dengan menduduki tangga ke-10 daripada 19 peserta dalam saringan pertama untuk membolehkannya menyertai 24 peserta lain bertanding dalam pusingan akhir.

Biarpun gagal meraih pingat, pencapaian itu membuktikan negara memiliki kemampuan bersaing di peringkat antarabangsa, sekali gus menjadi inspirasi buat atlet lain cuba mengikuti jejaknya.

Selepas penampilan Kumaresan di Sukan Olimpik 1988 dan 1992, tiada pelumba basikal negara melayakkan diri ke temasya sama di Atlanta pada 1996 dan Sydney 2000.

Namun bagi Kumaresan, selain layak ke pusingan akhir Olimpik, kejayaan manisnya yang masih segar dalam ingatan ialah merangkul tiga pingat emas, dua perak dan dua gangsa dalam Sukan Sea Jakarta 1987.

Dia yang baru berusia 20 tahun ketika itu membuktikan dia mampu menewaskan ramai pelumba handalan lain seperti Nobelto dari Filipina serta jaguh dari Indonesia dalam tiga acara disertainya.

"Saya menyertai tiga acara dan menang tiga emas (perlumbaan mata, juara peringkat kedua dan individu keseluruhan jalan raya), dua perak dan dua gangsa.

"Ia antara kenangan indah sepanjang karier saya dalam lumba basikal. Kini, matlamat baru hidup saya ialah menempa kejayaan sama tetapi dalam bidang berbeza," katanya.


Kecewa gagal menang pingat Olimpik

Hobi anda?


Bermain golf dan sudah tentu, mengayuh basikal.


Prinsip hidup anda?

Kekuatan semangat ketika zaman berkayuh yang tidak pernah mengalah sehingga ke garisan penamat tanpa mempedulikan pesaing lain banyak membantu saya mengharungi kehidupan baru selepas bersara.


Kekuatan anda ketika berdepan tempoh sukar?

Selain taat kepada agama, setiap insan perlu memiliki maruah diri, hati bersih dan prinsip hidup untuk melengkapkan kehidupan kerana ia menjadi penentu nilai moral keperibadian seseorang.


Prinsip perniagaan anda?

Dalam melakukan setiap rutin tugasan seharian sepanjang bergelar usahawan, saya memastikan segala urusan disempurnakan secara bersih tanpa amalan cantas-mencantas. Saya percayakan hukum karma. Setiap perbuatan seseorang, sama ada baik atau sebaliknya, akan dibalas kembali. Sikap ini mungkin diwarisi daripada orang tua saya kerana sejak kecil mereka mendidik saya supaya jangan sekali-kali meng­aniaya orang lain.


Apa rintangan paling mencabar dalam dunia perniagaan?

Seperti dunia lumba basikal, persaingan tidak beretika turut berlaku dalam perniagaan dan paling dikesali ialah ia membabitkan rakan. Sikap hasad dengki dan mudah buruk sangka segelintir masyarakat, terutama di kalangan rakan seperjuangan, antara cabaran getir terpaksa ditempuhi.


Perkara paling dikesali dalam hidup anda?

Hanya satu yang saya kesalkan setiap kali mengimbau zaman menjadi pelumba basikal iaitu gagal menghadiahkan pingat pertama negara di Sukan Olimpik pada penyertaan sulung Malaysia di temasya itu pada edisi 1992.


Nasihat anda kepada orang ramai, terutama yang baru menceburi bidang perniagaan?

Bagi saya, kejayaan hidup seseorang bukan ditentukan oleh kemewahan atau kedudukannya, tetapi kebahagiaan hidup. Nasihat saya kepada orang ramai, terutama bekas atlet negara, tidak kira bidang apa mahu anda ceburi, jangan sekali-kali berputus asa.




NAMA: Murugayan Kumaresan

TARIKH LAHIR: 13 Januari 1967

ASAL: Batu Pahat, Johor

ACARA: Perlumbaan mata, 4km kejar-mengejar individu (IP), ujian masa individu (ITT) dan lebuh raya

MULA BERGIAT: 1982

BERSARA: 1998 (selepas Sukan Komanwel XVI Kuala Lumpur '98)

KARIER KINI: Pengarah MK Securities, pemilik bersama Breaking Away Event Management, MKS Auto, Naib Presiden Persekutuan Lumba Basikal Kuala Lumpur

ANUGERAH: Olahragawan Kebangsaan 1987

PENCAPAIAN OLIMPIK: Menyertai dua Sukan Olimpik berturut-turut pada 1988 (Seoul) dan 1992 (Barcelona), muncul pelumba pertama Malaysia layak ke pusingan akhir Olimpik pada 1992

PENCAPAIAN SUKAN SEA:

1985: 2 perak (4km IP dan 4km kejar-mengejar berpasukan - TP)
1987: 3 emas (perlumbaan mata, juara peringkat kedua dan individu keseluruhan jalan raya), 2 perak dan 2 gangsa
1989: 3 emas (4km IP, individu dan berpasukan lebuh raya)
1991: 2 emas (perlumbaan mata dan 4km IP)
1993: 1 emas (berpasukan lebuh raya)
1995: 1 gangsa (50 km ITT)
1997: 1 gangsa (perlumbaan mata)

2 comments:

jeje said...

jinyi827
air jordan xx9 soldes Avec un ensemble de chaussures nike pour femme techniques Nike Air Max Traditionnel BW Dark Heavy Skies Azure Whitened Hommes Nike espadrille asics pour femme Air Max 91! Vous pouvez facilement effectuer correctement dans les aires de chaussures running homme gel noosa tri 9 asics jeux. Même si les chaussures n'ont eu aucun problème acheter asics gel lyte 3 pas cher à se vendre, le fait qu'elles possèdent des semelles en caoutchouc ne basket nike air max 2017 contenant aucune couleur ajoute à leur allure. En raison de sa asics basket noir et rouge présence mondiale, l'idée d'obtenir une équipe virtuelle multiculturelle à Nike Organisation est air jordan basketball kit généralement fantastique.


zzyytt said...

nike outlet
kd 11 shoes
reebok outlet
curry 4
cheap basketball shoes
jordan 11
air jordan
jordans
golden goose
irving shoes