Home » » Sambal Belacan di komesialkan

Sambal Belacan di komesialkan

Written By kall on Tuesday 9 September 2008 | 16:18

PR: n/a I: 3,240,000 L: wait... LD: 131,186,555 I: 366000 Rank: 9 Age: Oct 12, 1999 I: 0 whoissourceRobo: yesSitemap: no Density

Norazzah guna cili segar hasilkan produk dikomersialkan setanding budu dan cencaluk

MUNGKIN anda akan ketawa jika seorang rakan memberi idea untuk menjual sambal belacan yang cukup mudah disediakan. Itulah yang dialami seorang wanita cekal, Norazzah Ibrahim, 44, apabila dia ditertawakan rakannya ketika memberitahu mengenai cadangannya mengkomersialkan sambal belacan.

Namun semua sindiran itu dijadikan perangsang dan suntikan semangat untuk menceburkan diri dalam perusahaan sambal belacan sejak dua bulan lalu.

Anak jati Kampung Malau, Jitra, Kedah ini mula bertekad menjalankan perniagaan yang belum diteroka secara komersial itu, apabila dia mendapat idea ketika sedang bercuti bersama keluarga di Kelantan lebih setahun lalu.

Norazzah yang juga Ketua Pegawai Eksekutif G-Tra Manufacturing Sdn Bhd berkata, apabila melihat budu begitu popular dan sinonim dengan masyarakat Kelantan dan cencaluk di Melaka yang dibotolkan, timbul idea secara spontan untuk memperkenalkan sambal belacan yang dibotolkan.

Pulang dari Kelantan, dia terus meminta ibunya, Satariah Mahat, 63, mengajarnya mencari formula terbaik membuat sambal belacan dan menggabungkannya dengan ilmu serta pengalaman ketika menghadiri kursus penyediaan makanan sebelum ini.

Katanya, ramai orang tahu membuat sambal belacan kerana ia juadah pembuka selera paling mudah disediakan dan ramuannya tidak banyak, selain murah, tetapi belum ada yang menjualnya secara dibotolkan.

“Dalam dunia moden sekarang ramai pengguna mengambil pendekatan ringkas dan mudah dengan membeli makanan siap diproses kerana mereka kesuntukan masa untuk menyediakannya. Malah, penggemar sambal belacan juga ramai tetapi produk yang sudah siap sukar diperoleh.

“Ia membuka peluang kepada saya mengusahakan perniagaan ini dan tidak menyangka sambutan diterima amat menggalakkan,” kata pengusaha produk Sambal Belacan G-tra itu.

Norazzah berkata, beliau menggunakan kaedah pembotolan kerana ia lebih mudah digunakan dan boleh disimpan dalam peti sejuk selepas dibuka, selain mudah memasuki pasaran di pasar raya.

Bagi menjamin kualiti produk, beliau mendapatkan bekalan belacan daripada pengusaha yang sudah terkenal, selain menggunakan cili merah dan cili padi segar.

Ibu kepada empat anak berusia antara enam dan 20 tahun itu berkata, bagi memastikan khasiat sambal belacan keluarannya dikekalkan, beliau turut menghantar sampel produk itu ke dua makmal di Pulau Pinang untuk dianalisis dan amat berterima kasih kepada Mardi yang banyak membantu memberikan khidmat nasihat.

Memulakan perusahaan itu dengan modal RM50,000, Norazzah yang dibantu suaminya, Hanim Sulaiman, 46, menghasilkan sambal belacan dalam dua perisa, iaitu asli dan berperisa udang menggunakan mesin untuk menjamin kualitinya.

Bagi sambal belacan perisa asli ia dijual pada harga RM4.60 sebotol, manakala perisa udang RM4.80 sebotol.

“Biar pun baru kira-kira dua bulan berada di pasaran, ia sudah mendapat sambutan menggalakkan di negeri ini dan Kuala Lumpur mencatat jualan 2,000 botol sebulan.

“Alhamdulillah, tempahan yang saya terima semakin meningkat dan yakin produk ini akan mendapat tempat di pasaran seperti makanan siap proses lain.

“Malah, sudah ada beberapa pihak yang menyatakan kesediaan untuk mengeksport Sambal Belacan G-tra, tetapi saya perlu meningkatkan kapasiti pengeluaran terlebih dulu,” katanya yang menyewa satu lot rumah kedai dua tingkat sebagai kilang

4 comments:

Unknown said...

www0702


longchamp pas cher
coach outlet
coach outlet
kate spade outlet
uggs outlet
nba jerseys
y3 shoes
air max 90
canada goose outlet
adidas wings









jeje said...

jinyi827
Vous êtes chaussures nike air max 90 essential destiné à utiliser un peu ce facteur (j'espère), asics gel lyte 3 femme rose pale assurez-vous que c'est un petit quelque chose qui asics gel lyte v speckle pas cher attire votre attention. Hybrides et air jordan 1 mid jaune arbre de bois Les bois sont mes chaussure nike roshe one flyknit premium pour homme fav de l'ensemble. La réelle Nike Atmosphère chaussure nike femme 2017 cortez traditionnelle BW qui est initialement appelé le réel. Air Jordan 9 Chaussures


Unknown said...

WWW1015
christian louboutin
pandora jewelry
champion clothing
jordan shoes
coach outlet factory
canada goose outlet
michael kors outlet
nike shoes outlet

pandora jewelry

tonenaez said...

home read this article Going Here bag replica high quality navigate to this website Fendi Dolabuy