Home » » Jutawan Misai Kucing

Jutawan Misai Kucing

Written By kall on Monday 24 September 2007 | 17:51


STRATEGI PEMASARAN: Hairunizam (kiri) edarkan produk kepada pelanggan.
Hairunizam manfaat pengalaman, strategi pemasaran lariskan produk Wonderful

PENDERITAAN akibat penyakit kencing manis menjadi pendorong kepada Hairunizam Mohd Diah, pengasas dan pemilik syarikat kosmetik, Seventeen Marketing beralih untuk mengusahakan pengeluaran minuman berasaskan herba misai kucing berjenama 'Wonderful'.

"Idea mengusahakan minuman berasaskan herba misai kucing ini timbul selepas seorang rakan yang juga pembekal pembungkus bagi produk kosmetik syarikat saya memberikan serbuk herba itu kerana simpati dengan masalah kesihatan saya hadapi hadapi,” katanya.


Hairunizam, 35 mengakui, walaupun berasal dari tanah rancangan Felda, iaitu Felda Sungai Tengi, Hulu Selangor, beliau tidak mengenali pokok misai kucing, sehinggalah diperkenalkan rakannya.

Katanya, beliau mencuba herba yang diberikan rakannya itu selama empat hari dan selepas melihat perubahan dan khasiatnya, tercetus idea untuk memperkenalkan herba itu kepada penghidap penyakit kencing manis lain.

Pada 2002, beliau bermula dengan membungkus 1,000 kotak herba misai kucing yang dihasilkan di kilang lain
Namun, ketika menerima 1,000 kotak pertama minuman herba itu, beliau agak buntu untuk memasarkannya kerana ketika itu ramai yang tidak mengetahui khasiatnya.

Justeru, beliau akhirnya menggunakan strategi memasarkan kepada rakan dan kenalan sehinggalah semakin ramai yang menyedari khasiat herba itu.

"Saya melihat masalah kesihatan yang dihadapi kebanyakan rakyat Malaysia sebagai satu peluang kerana selain berniaga, ia memberi ruang untuk saya berkongsi khasiat herba yang membantu saya kembali sihat.

"Ketika itu saya terpaksa menghantar daun dan bunga herba misai kucing ke kilang orang lain untuk dibungkus kerana saya tidak mempunyai mesin untuk memprosesnya.

"Bagaimanapun, selepas herba ini semakin dikenali, saya memutuskan untuk membeli mesin dan membuka perusahaan menghasilkan produk jenama Wonderful ini," katanya.

Selain mempromosikan di radio, televisyen dan akhbar, Hairunizam turut mendapatkan bantuan Institut Penyelidikan Perhutanan Malaysia (FRIM) untuk mengetahui khasiat sebenar herba misai kucing.

"Ketika mula memproses herba misai kucing, saya menggunakan herba berbunga putih tetapi selepas mendapatkan bantuan FRIM, saya kini menggunakan herba berbunga ungu.

"Ada pengusaha menggunakan bahagian batang pokok herba misai kucing sedangkan bahagian terbaik adalah daun dan bunganya," katanya.

Hairunizam juga kini mempelbagaikan lagi produk berasaskan herba misai kucing seperti teh misai kucing, produk melangsingkan badan hasil campuran herba misai kucing dengan asam gelugur, teh dari herba mas cotek dan terkini, kopi misai kucing.

Beliau juga tidak sekadar berharap kepada promosi di radio dan televisyen serta akhbar, sebaliknya mula membuka gerai di Karnival Jom Heboh yang dianjurkan stesen televisyen TV3 dan karnival Islam Hadhari serta mula menjual produknya di farmasi.

Bantuan daripada rakan karibnya, Zamri Bakri, yang menjadi Pengurus Serantau Seventeen Marketing turut memberi nafas baru kepada cara pemasaran produk Wonderful.

Zamri yang pernah berkhidmat di syarikat pengeluar rokok terkemuka menggunakan pengalamannya untuk memasarkan produk Wonderful dengan lebih meluas dan kini ia boleh didapati di farmasi, kedai runcit dan kedai kopi.

Hairunizam tidak pernah mendakwa produknya boleh memulihkan penyakit kencing manis dan pelbagai penyakit lain walaupun sedar dengan khasiatnya kerana ia sebenarnya bukan ubat.

Katanya, herba misai kucing boleh membantu badan supaya menjadi lebih sihat tetapi ia bukanlah ubat seperti ubat penyakit kencing manis atau darah tinggi.

JAGA KUALITI: Proses pembungkusan guna mesin.

Perusahaan itu juga membuka peluang dan punca rezeki kepada petani dan peladang herba misai kucing kerana syarikatnya mendapatkan bekalan herba misai kucing menerusi perladangan kontrak.

Katanya, beliau mendapat bekalan daripada petani di Pahang, Perak, Kedah dan Johor selain ladang sendiri seluas 8.8 hektar milik sendiri di Pahang yang mampu membekalkan lebih satu tan herba misai kucing setiap dua minggu.

Hairunizam berkata, setiap minggu, beliau memerlukan satu tan herba misai kucing dan boleh menghasilkan sehingga 50,000 kotak produk misai kucing.

"Saya tidak mahu menjadi jaguh kampung, dengan hanya memasarkan produk saya di sini. Suatu hari nanti, saya mahu membawa produk saya ke luar negara. Malah, sekarang pun sudah ada pihak berminat mengeksportnya.

"Saya juga mahu mempelbagaikan lagi produk Wonderful dan bukan sekadar menjualnya melalui stokis atau di kedai saja," katanya.

Hairunizam sudah mempunyai rancangan untuk membuka satu cawangan di setiap negeri di Malaysia selain membuka kafe minuman herba jenama Wonderful.

Katanya, seperti kedai kopi Starbuck yang terkenal di kalangan peminat kopi, kafe herba itu bakal menjual produk Wonderful serta makanan dan hidangan berasaskan herba.

Beliau berkata, ketika ini, usaha sudah dimulakan untuk membina rangkaian pemasaran yang kukuh melalui jurujualnya di setiap negeri.

Katanya, jika rangkaian pemasarannya sudah kukuh, cawangan itu boleh dibuka untuk membekalkan produk Wonderful secara berterusan dan sistematik.

Ketika ini, selain di Klang, Selangor, Seventeen Marketing mempunyai cawangan di Temerloh dan merancang untuk membuka cawangan di Negeri Sembilan, tahun depan.

"Kami merancang untuk membuka sebuah cawangan setiap enam bulan dan selepas semua cawangan maju, kafe herba itu akan dimulakan," katanya.

8 comments:

Unknown said...

Bang saye ada banyak daun misai kucing,tp saye nak jual tak tau macam mana,sudikah tuan bagi maklumat buat saye,trima kasih

Unknown said...

Sila hubungi saye di talian : 01115447571 ( iwan )

Unknown said...

Sila hubungi saye di talian : 01115447571 ( iwan )

Unknown said...

Bang saye ada banyak daun misai kucing,tp saye nak jual tak tau macam mana,sudikah tuan bagi maklumat buat saye,trima kasih

NoOr A'iN said...

Maaf nak tanya pihak tuan ada ambil tak daun misai kucing....banyak jugak la ...kalau berminat boleh menghubungi saya di no 0196784477

Unknown said...

www0727

coach outlet
hermes outlet
kevin durant shoes
fendi handbags
toms shoes
oakley sunglasses
76ers jerseys
chicago blackhawks jerseys
ralph lauren pas cher
nike roshe one






laseighsh said...

learn the facts here now visit the website official statement i was reading this go to the website check this

Anonymous said...

w6u57c0x30 c0w19b1q98 k5y97i3n84 q1m71a9w97 k8e72k9z99 n7g15i6y34