Home » » Usahawan roselle dan stevia

Usahawan roselle dan stevia

Written By kall on Thursday 15 March 2012 | 06:59

Didik usahawan roselle dan stevia

DAUN stevia kering yang banyak khasiat ini perlu dileraikan sebelum dibungkus.


TANAH halaman rumah yang dahulunya kosong dan tidak diusahakan, kini boleh dimanfaatkan untuk sesuatu yang dapat menambah pendapatan sampingan.

Pengasas Stevian-Roselle Group (MyRoselle), sebuah organisasi yang mengusahakan perniagaan berasaskan roselle dan stevia, Jamaliah Baba memberitahu, dia mahu mengajak mereka yang berminat dengan bidang pertanian untuk meningkatkan taraf ekonomi mereka melalui penanaman roselle dan pembungkusan daun stevia kering.

“Saya mendapati ramai penduduk kampung suka menanam roselle di tanah rumah mereka untuk kegunaan sendiri, sedangkan mereka dapat menjana pendapatan melaluinya

“Dengan program latihan yang betul, mereka akan dapat hasilkan banyak produk kreatif menggunakan roselle seperti jem, roselle kering, bahan perisa untuk kek dan sebagainya,” katanya ketika mengadakan perjumpaan dengan penduduk Kampung Penajis Bandar di Rembau, Negeri Sembilan baru-baru ini.

Dengan usahasama MyRoselle dan Pejabat Pertanian Daerah, mereka yang terlibat dengan projek itu dapat menjual produk mereka ke saluran yang tepat.

“Penduduk kampung tidak perlu mengeluarkan modal kerana mereka digalakkan untuk memulakan tanaman roselle secara tersusun dan berjadual di halaman rumah masing-masing,” katanya.

Menurut Jamaliah, hasil kutipan roselle berkenaan akan dikutip oleh ahli persatuan belia kampung yang dilantik. Justeru, mereka yang terbabit tidak perlu bersusah payah untuk memasarkan produk mereka.

“Mereka yang terbabit juga dapat mengusahakan produk jualan sendiri menggunakan hasil tanaman tersebut seperti membuka kios jus roselle atau menghasilkan jem untuk dijual sendiri,” katanya yang bakal menjelajah ke seluruh Semenanjung untuk mempromosikan penanaman roselle kepada penduduk kampung.

Jamaliah berkata, pihaknya juga mengadakan bengkel di kawasan-kawasan terlibat untuk memberi latihan penanaman stevia dan pemprosesan daun stevia kering.

Sementara itu, Pengerusi Persatuan Belia Kampung Penajis Bandar, Muhammad Alif Firdaus, 24, memberitahu, dia mahu mengajak ahli-ahli persatuan belia kampungnya untuk menyertai projek tanaman roselle dan memproses stevia memandangkan ramai belia tidak mempunyai aktiviti sampingan selain pekerjaan tetap masing-masing.

“Sejak mengamalkan minuman roselle di rumah, anak-anak saya yang masih kecil jarang jatuh sakit malah suami saya yang membawa bekal jus stevia ke kebun juga lebih bertenaga ketika bekerja,” kata Huslina Din, 43, yang sekian lama mengamalkan minum air roselle di rumahnya

0 comments: