Home » » Jutawan jahitan baju kanak-kanak

Jutawan jahitan baju kanak-kanak

Written By kall on Monday 20 February 2012 | 07:05

Lebih kecil lebih mencabar

Cara menjahit baju kanak-kanak dikatakan lebih rumit berbanding pakaian orang dewasa kerana memerlukan ketelitian yang lebih kerana saiznya.



PAKAIAN siap kanak-kanak, baik kemeja-T, seluar mahupun baju kurung sememangnya banyak dijual di pusat beli-belah atau kedai pakaian.

Namun, ada juga segelintir golongan ibu bapa sanggup menempah pakaian si kecil itu kerana ia lebih menepati cita rasa mereka.

Tentu sekali ibu bapa tersebut akan puas melihat baju anak mereka diperbuat daripada fabrik pilihan dan mengikut warna, corak serta potongan yang diinginkan. Ia tentu tampil eksklusif.

Begitupun, harga sepasang baju kurung kanak-kanak yang siap dijahit bukan murah seperti disangka. Sebaliknya, kos yang dibayar sama sahaja dengan harga jahitan pakaian orang dewasa.

Kebiasaannya, harga sepasang baju kurung bayi yang berusia tiga bulan hingga kanak-kanak yang berumur lima tahun dikenakan harga sebanyak RM50 hingga RM60.

Bagi seorang pembuat pakaian kanak-kanak, Jalina Jalin, 33, harga itu adalah berdasarkan kepada beberapa sebab. Paling utama, jahitan pakaian kanak-kanak memerlukan ketelitian dan kesabaran mendalam.

Ibu kepada dua anak yang mengambil tempahan baju kurung kanak-kanak melalui thejellikids.blogspot.com itu mengakui menjahit baju si kecil bukan mudah memandangkan ia melibatkan kerja-kerja rumit dan leceh.

Meskipun baru setahun menjalankan perniagaan itu, Jalina memberitahu, tugasnya sebagai tukang jahit baju kanak-kanak mempunyai cabaran tersendiri.

"Pertama adalah proses mengukur badan baju si kecil ini. Kebiasaan, mereka tidak duduk diam. Sebagai contoh, ada yang menangis kerana tidak mahu diukur malah, ada yang asyik bergerak.

"Apabila itu berlaku, agak mencabar untuk mengambil ukuran. Oleh itu, mereka ini perlu dipujuk terlebih dahulu," ujarnya yang mempunyai pola baju kurung sedia ada mengikut usia kanak-kanak.

Zip rumit


RAMAI tukang jahit tidak mahu menjahit baju kanak-kanak kerana melibatkan kerja-kerja rumit.


Berbicara lanjut mengenai cabaran berkenaan, Jalina yang menjalankan perniagaan itu secara separuh masa turut berhadapan dengan masalah menjahit zip baju.

Baginya memasang zip pada baju kanak-kanak sebenarnya untuk memudahkan mereka memakai baju. Namun, ia memerlukan kesabaran yang tinggi.

"Memasang zip di bahagian belakang baju kanak-kanak terutamanya untuk bayi yang berusia tiga bulan hingga dua tahun sememangnya bukan perkara yang mudah. Saiz baju mereka yang kecil menyukarkan jahitan kerana memerlukan ketelitian.

"Selain itu, menjahit di pergelangan tangan dan bahagian ketiak juga mengambil masa yang agak lama.

"Oleh itu, dalam masa sehari saya hanya boleh menyiapkan dua helai pakaian agar dapat hasil yang kemas," jelasnya lagi.

Biarpun menjalankan perniagaan seperti itu melibatkan tugas-tugas yang mencabar, hakikatnya Jalina sentiasa peka dengan perkembangan fesyen bagi memastikan jenama The Jellikids miliknya itu terus relevan di hati pelanggan.

Ternyata beliau cukup tertarik dengan rekaan pakaian untuk kanak-kanak berbanding orang dewasa. Sebab itulah, Jalina turut mengambil tahu mengenai jenis fabrik, corak dan perkembangan fesyen yang bersesuaian dengan jenamanya.

Warna-warna garang pada fabrik dan coraknya serta jenis kain kapas yang lazim digunakan pada rekaannya membuatkan pelanggan terus berminat untuk membuat tempahan menerusi blognya.

Ditanya kenapa memilih menjahit baju kanak-kanak, Jalina memberitahu semuanya bermula apabila dia runsing memikirkan pakaian yang sesuai dipakai oleh anak keduanya yang ketika itu berusia kira-kira tiga bulan.

"Masa itu, puas saya cari baju kurung untuknya namun semua tidak menepati cita rasa dari segi pilihan material. Lantas dengan kemahiran yang pernah dipelajari melalui bengkel belajar menjahit, saya terdorong untuk cuba mereka sendiri," ujarnya.

Sejak itu, apabila menjelang musim perayaan, kedua-dua anaknya itu akan mengenakan pakaian jahitan Jalina yang akhirnya menarik minat saudara dan teman-teman terdekat. Dari situlah Jalina mula membuka blog dan menerima tempahan daripada mereka yang menyukai hasil kerjanya.

"Namun demikian, saya cuma menghasilkan pakaian kanak-kanak perempuan sahaja. Memandangkan saya ada kerja tetap, menjahit ini cuma dibuat secara sampingan," kata pegawai teknologi maklumat yang bertugas di salah sebuah syarikat swasta.

Tukang jahit kemeja-T


MENGAMBIL ukuran baju kanak-kanak merupakan satu tugas yang mencabar.


Sementara itu, pasangan suami isteri, Mohamad Firdaus Mohamed Fedder, 29, dan Zarina Salleh, 29, turut berkongsi pengalaman mereka sepanjang menjahit baju kemeja T sejak empat tahun yang lalu.

Pasangan itu mengakui kerja-kerja menjahit kemeja T kanak-kanak adalah tugas yang mencabar.

Sebagai pembekal kemeja T di sekitar Lembah Klang menjelaskan menjahit baju kemeja T terutamanya di bahagian leher, pergelangan tangan dan pencantuman dua jenis warna merupakan cabaran utama dalam pembuatan kemeja T kanak-kanak.

"Disebabkan saiz baju kanak-kanak ini terlalu kecil, ia membuatkan kerja-kerja menjahit jadi sukar kerana memerlukan jahitan yang halus untuk kelihatan kemas.

"Oleh itu, langkah terbaik adalah dengan membuat pola baju kemeja T untuk memudahkan kerja-kerja jahitan selain mengelakkan masalah seperti pergelangan tangan dan pemotongan leher yang terlalu kecil mahupun besar," ujar bekas pelajar Pusat Giat Mara dari Raub, Pahang itu.

Menyambung cerita, ibu kepada dua anak itu memberitahu kemeja T yang mempunyai dua jenis warna juga sukar dijahit.

"Ia berikutan pencantuman dua jenis kain yang berwarna berbeza dan perlu dijahit dengan kemas agar tidak kelihatan jahitannya," katanya sambil memberitahu dia sanggup menimba pengalaman menjahit baju kemeja T di kilang yang terletak di Kepong.

"Alhamdulillah, meskipun baru empat tahun menjalankan peniagaan ini, orang ramai menerima hasil kerja kami dengan baik sekali gus mendorong kami untuk memberikan perkhidmatan terbaik kepada mereka," katanya mereka kini tidak menang tangan untuk menerima tempahan dari pelanggan.