Home » » Graduan tauke baja cacing

Graduan tauke baja cacing

Written By kall on Friday 29 January 2010 | 07:07


Dilahirkan menerusi program mencungkil bakat keusahawanan USM, dua graduan universiti itu kini sudah enam bulan menjadi usahawan baja cacing.


NAIB CANSELOR USM, Dzulkifli (tengah) menunjukkan produk baja organik Dr. Worm hasil penyelidikan Pusat Pengajian Sains Hayat USM bersama dua graduan yang memasarkan produk tersebut iaitu Abdul Hadi (kiri) dan Sharifah (dua daripada kanan).


BERGELAR usahawan baja cacing tidak membuatkan mereka rendah diri. Sebaliknya ia memberi semangat baru kepada dua graduan Universiti Sains Malaysia (USM), Pulau Pinang ini apabila mereka menolak kerja makan gaji.

Yakin bekerja sendiri memberikan lebih kepuasan walaupun sedar ada risiko menanti, Abdul Hadi Abu Osman dan rakannya, Sharifah Rabitah Sareh Hashim membulatkan tekad untuk menceburi bidang keusahawanan.

Sejak enam bulan lalu, mereka giat mempromosikan produk baja organik jenama Dr. Worm yang dilakukan melalui kerjasama Pusat Pengajian Sains Kaji Hayat (PPSH) dan Sanggar Sains USM.

Abdul Hadi, graduan Ijazah Sarjana Muda Pengurusan, bertanggungjawab dalam aspek pemasaran dan pembungkusan manakala Sharifah, lulusan Ijazah Sarjana Muda Sains Biologi, bertindak sebagai pengawal produk.

Menurut Abdul Hadi, produk baja organik daripada cacing tanah itu adalah hasil kajian para penyelidik yang juga pensyarah PPSH dan dipasarkan menerusi syarikat My Agrotech yang ditubuhkan pusat pengajian itu.

"Ia baja organik berkualiti tinggi yang dihasilkan dengan mengambil kira faktor kualiti, biologi dan alam sekitar hasil penyelidikan para pensyarah USM.


HASNAH menunjukkan segumpal cacing tanah yang diternak.


"Baja organik ini cuma berharga RM4 sekilogram berbanding produk sama di pasaran iaitu RM7 sekilogram. Bagaimanapun, kualiti Dr. Worm tetap terjamin.

"Dalam masa terdekat, baja Dr. Worm yang diproses secara organik di Pendang dan Padang Serai, Kedah ini akan dibekalkan ke beberapa syarikat pertanian selain dijual di pasaran terbuka

"Ketika ini ia di peringkat akhir untuk pengeluaran dengan kapasiti kira-kira 20 tan metrik sebulan tetapi jumlah ini boleh ditingkatkan mengikut permintaan pasaran," ujarnya.

Abdul Hadi dan Sharifah Rabitah dilahirkan menerusi program Student Entrepreneurship Development Initiative Agenda atau SEDIA, iaitu program mencungkil bakat keusahawanan di kalangan graduan USM oleh universiti tersebut.

Menerusi kerjasama itu, SEDIA mengetengahkan produk inovasi pensyarah (menerusi penghasilan baja cacing) manakala proses pemasaran dilakukan para graduan sekali gus menghasilkan satu penjenamaan produk yang baik.

Program selama enam bulan itu bermula sejak Julai 2009 dan berakhir Disember tahun lalu meliputi program bimbingan usahawan dan kelas produk sebelum peserta memulakan projek perniagaan pilihan masing-masing.


HAMPAS tebu digunakan untuk pembiakan cacing.


Ia pendekatan kreatif USM bagi mewujudkan pekerjaan baru melalui bidang keusahawanan.

Bagi projek My Agrotech itu, kedua-dua pelajar terbabit dibimbing oleh Profesor Madya Dr. Hasnah Md. Jais yang terbabit sepenuhnya dalam penyelidikan baja Dr. Worm yang sesuai bagi semua kegunaan pertanian.

Beliau yang berpengalaman luas dalam bidang penyediaan baja bio, penggunaan berkaitan cacing tanah dan penghasilan vermikas berkata, faktor kualiti tinggi membezakan baja Dr. Worm dengan produk seumpamanya di pasaran.

"Dr. Worm bukan bertujuan menyaingi produk lain, tetapi sebagai universiti penyelidikan berteraskan sains, kita bertanggungjawab memberikan sesuatu kepada masyarakat melalui hasil penyelidikan," katanya.

4 comments:

PETANI MODEN said...

salam, saya masih menternak cacing anc, whatapps 0192737613

PETANI MODEN said...

salam, saya masih menternak cacing anc, whatapps 0192737613

Unknown said...

www0702
fred perry polo shirts
michael kors outlet
canada goose outlet
oakley sunglasses
michael kors uk
air max 90
asics shoes
prada shoes
dolce and gabbana
oakley sunglasses











tysou said...

try this web-site b3l53s5f24 fake louis vuitton replica bags india v9u50e4k49 about his a5i03k9v80 Louis Vuitton fake Bags replica bags paypal accepted s7d49w8d26 click here for more info f2y19b6e28 7a replica bags wholesale replica bags on amazon