Home » » Hussein Kamal mewah dek serangga

Hussein Kamal mewah dek serangga

Written By kall on Friday 14 August 2009 | 23:07

SIAPA sangka, pekerjaan yang dulu dilakukan secara sam bilan selepas menduduki peperiksaan Malaysian Certificate Examination (MCE), kini menjadi perniagaan yang berkembang maju, malah meletakkan nama syarikatnya sebaris syarikat antarabangsa.

Pengarah Urusan Kamal & Kamal Pest Control Sdn Bhd, Hussein Kamal Omar berkata, segala-galanya bermula apabila beliau merantau ke Kuala Lumpur untuk berdikari sebaik saja selesai menduduki peperiksaan MCE di Methodist Boys School, Pulau Pinang.

Anak keempat daripada sembilan beradik itu berkata, setibanya di ibu kota beliau menimba pengalaman kerja di Munafar Pest Control iaitu syarikat kawalan serangga milik Bumiputera di Gombak.

Menurutnya, selama enam bulan pada 1970, beliau me lakukan kerja kawalan serangga di Pelabuhan Klang, Uni versiti Malaya (UM) dan Institut Penyelidikan Getah, Kuala Lumpur serta rumah persendirian.

“Ketika itulah saya berpeluang bertemu dengan orang besar, berpangkat dan berpengaruh yang tidak pernah ditemui ketika masih bergelar pelajar sekolah.

“Sejak sekolah lagi, saya bercita-cita melanjutkan pelajaran di UM dan kesempatan melakukan khidmat kawalan serangga di universiti itu memberi saya peluang menjejakkan kaki ke menara gading itu,” katanya berseloroh.

Berdasarkan keputusan peperiksaan MCE, Hussein Kamal mendapat tawaran melanjutkan pengajian di Institut Tek nologi Mara (kini UiTM), di Shah Alam.

Disebabkan tarikan pusat pengajian terbaru itu, beliau menerima tawaran itu biarpun terpaksa mengenepikan ta waran melanjutkan pembelajaran di tingkatan enam yang memberi imbuhan elaun kepada sesiapa yang memasu kinya.

“Walaupun saya tidak tahu apa itu ITM, tapi saya tertarik untuk belajar di sana kerana mahu hidup berdikari,” katanya yang juga Pengarah Urusan Kamal & Kamal Healthcare Sdn Bhd.

Selepas tiga tahun menjalani pengajian Diploma Pen tadbiran Awam di ITM, Hussein Kamal melanjutkan pe ngajian ke peringkat sarjana dalam Pentadbiran Perniagaan di Amerika Syarikat (AS).

Sekembalinya dari AS, beliau bekerja sebagai eksekutif pemasaran di sebuah syarikat antarabangsa. Beliau juga sering bertukar kerja untuk mencari pengalaman termasuk menjadi remiser.

Bagaimanapun, apabila pasaran saham jatuh merudum, beliau kehilangan kerja. Mujur isterinya, Che Ros Pendek, bekerja waktu itu dan dapat membantu ekonomi keluarga.

Hussein Kamal juga pernah bertugas di bahagian operasi di sebuah syarikat membekal peralatan dan kawalan kebersihan, namun tidak sempat mengambil gaji pertama kerana bekerja hanya untuk menimba pengalaman dan mengetahui sistem kerja.

Dalam pada memikirkan apa yang harus dilakukan selepas berhenti kerja, beliau turut menerima beberapa tawaran kerja lain, namun hatinya lebih kuat untuk bekerja sendiri iaitu dengan membuka perniagaan.

Pada 1985, bermodalkan RM5,000 baki duit bekerja sebagai remiser, Hussein Kamal membuka perniagaan kawalan se rangga. Waktu itu, beliau tidak terlalu memikirkan ke untungan, sebaliknya hanya menumpukan kerja mengawal lipas, semut dan tikus yang diamanahkan pelanggan.

Khidmat kawalan serangga belum begitu popular di negara ini dan beliau bersaing dengan syarikat antarabangsa yang mempunyai nama kukuh dalam industri itu.

Perkhidmatan syarikatnya digunakan pensyarah Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) berasal dari AS dan United Kingdom yang sudah biasa dengan perniagaan itu di negara masing-masing.

Servis individu yang diberikan menampakkan peluang cerah untuknya maju dalam bidang berkenaan kerana untuk khid mat kawalan serangga, Hussein Kamal mendapat bayaran penuh lebih awal untuk kontrak selama setahun.

Syarikatnya mendapat kontrak Jabatan Kerja Raya dan Jabatan Perdana Menteri bagi mengatasi masalah anai-anai. Projek terbesar pernah diterima Kamal & Kamal Pest Control ialah kerja membaik pulih Masjid Negara bagi pencegahan serangga perosak dan dengan rezeki itulah beliau dapat menunaikan haji.

“Waktu mula bertapak dalam dunia kawalan serangga, papan tanda perniagaan pun tak ada di hadapan pejabat Kamal & Kamal Pest Control di Bandar Tun Razak.

“Selepas berhenti kerja di syarikat membekal peralatan dan kawalan kebersihan, rakan saya di syarikat itu banyak mem beri khidmat nasihat mengenai operasi syarikat. Sebarang masalah, dia akan cuba bantu selesaikan kerana berpe ngalaman luas dalam bidang berkenaan.

“Ketika Kamal & Kamal sedang rancak mendapat projek, ada satu syarikat beria-ia hendak tahu, siapa Hussein Kamal. Kami akhirnya bertemu ketika kami membuat lawatan tapak di tempat yang sama,” katanya.

Kamal & Kamal Pest Control mempunyai tiga cawangan iaitu di Kuala Lumpur, Shah Alam dan Perak. Beliau turut menubuhkan syarikat membekal alat kebersihan, dispenser dan alas kaki iaitu Kamal & Kamal Healthcare Sdn Bhd sejak 13 tahun lalu.

Selepas berpuluh tahun membangunkan Kamal & Kamal Pest Control serta Kamal & Kamal Healthcare, Hussein Kamal kini menyerahkan beberapa urusan syarikat kepada anaknya sebagai persediaan untuk pengambilalihan.

Anak sulungnya, Mustaffa Kamal, 28, mengendalikan ba hagian operasi, Kamariah menjaga kewangan, pentadbiran dan pengurusan syarikat manakala Azlan Kamal, mengu ruskan bahagian pemasaran.

Sementara itu, Muhammad Kamal kini sedang mengambil kursus untuk mengendalikan kerja di pelantar minyak dan apabila lulus dan mendapat sijil, barulah syarikat itu boleh menjalankan kerja kawalan serangga di kawasan berkenaan.

Hussein Kamal bercita-cita membangunkan Kamal & Kamal sebagai satu empayar serta menjadi pakar dalam bidang kawalan serangga.

“Saya mahu syarikat ini menjadi besar dan mendatangkan manfaat kepada orang lain serta menjadi perniagaan keluarga. Saya lihat, di Australia, banyak syarikat dibangunkan oleh ahli keluarga dan terpampang di papan tanda syarikat. Ada syarikat kawalan serangga di sana yang sudah sampai ke generasi ketiga,” katanya.

Kini teknologi digunakan dalam kawalan serangga semakin canggih seiring kepesatan teknologi. Teknologi mesra alam iaitu Nemesis Baiting System dipraktikkan dalam pengawalan serangga dan tidak menggunakan ramai tenaga kerja.

Menurutnya, Kamal & Kamal Pest Control menggunakan bahan kimia yang didaftarkan dengan Lembaga Racun Makh luk Perosak yang diketahui sah serta dijamin keberke sanannya.

NAMA: Hussein Kamal Omar.
UMUR: 56 tahun.

PENDIDIKAN: Diploma Pentadbiran Awam Universiti Teknologi Mara (UiTM), Ijazah Sarjana Muda Augustana College, South Dakota, Amerika Syarikat (AS) dan Sarjana Pentadbiran Perniagaan, Marshall University, West Virginia, AS.

JAWATAN: Pengarah Urusan Kamal & Kamal Pest Control Sdn Bhd dan Kamal & Kamal Healthcare Sdn Bhd.

ASAL: Singapura.

ISTERI: Che Ros Pendek, 51.

ANAK: Mustaffa Kamal, 28; Azlan Kamal, 27; Nur Ka mariah, 25; Muhammad Kamal, 22; Nur Kamaliah, 21; Safiah Kamila, 18; Sarah Kamila, 17; Akmal Kamal, 16, Aman Kamal, Amirul Kamal, 12 dan Asma' Kamila, 11.

3 comments: