Home » » Jom Solat di Masjid!

Jom Solat di Masjid!

Written By kall on Wednesday, 21 January 2009 | 06:36


"Barangsiapa yang mendengar seruan azan, lalu ia tidak datang (memenuhi seruan solat berjemaah itu), maka tidak sah solatnya, kecuali kerana uzur".

Imam Bukhari dan lmam Muslim meriwayatkan hadits dari shahabat Abu Hurairah, Rasul Allah bersabda “Aku memiliki kehendak untuk menyuruh seseorang menjadi imam shalat (di masjid), kemudian aku menyuruh beberapa lelaki untuk mengambil (mengumpulkan) kayu bakar dan aku keluar menuju ke rumah orang-orang yang tidak mengikuti shalat berjamaah di masjid. Maka, aku bakar rumahnya. Demi Zat yang jiwa Muhammad shalallahu ‘alaihi wa sallam berada di tangan-Nya, andaikata orang-orang ku mengetahui bahwa di dalam masjid itu akan ditemukan dua benda yang sangat berharga pasti mereka akan menyaksikannya pula” [Hadits Riwayat Bukhari dan Muslim)]

Tidak gerun kah kita apabila membaca hadist diatas apakah langsung tidak bergetar imam didada atau langsung tiada apa2 kesan apabila Rasullulah sendiri ingin membakar rumah kepada org yang tidak solat berjemaah di masjid.

Agaknya kalau rasulullah masih hidup sekarang bape banyak rumah yang boleh dibakar. Kita banyak melaungkan orang islam mesti bersatu untuk maju tapi dalam masa yang sama kita masih lagi tidak bersatu untuk menghadap Allah 5x sehari. Jangankan kata 5x sekali pun begitu susah untuk pergi kemasjid kan.

Bnayak faedah dan kebaikan solat dimasjid nih jika kita boleh dapat faedahnya cash masa itu jugak mungkin hari2 masjid penuh. Barulah seronok dan bangga menjadi org islam ,Barulah gerun orang bukan islam dan barulah terbuka hati mereka dengan keindahan islam.
Mungkin kita baru terbaca hadist diatas jadi mulai hari ini cubalah untuk solat berjemaah di masjid.

2 comments:

kamal said...

mungkin mula-mula jer semangat pergi masjid lepas tuh hareemmm

Tuan Tanah said...

Kene istikomah bro