Home » » Keyakinan diri jadi aset

Keyakinan diri jadi aset

Written By kall on Saturday, 25 June 2011 | 01:58


KEYAKINAN dalam diri adalah aset yang harus dimiliki setiap wanita ketika menggayakan apa jua jenis pakaian.

Bukannya sekadar membelanjakan wang untuk membeli pakaian yang mahal dan cantik, tetapi diri sendiri harus yakin untuk berhadapan dengan khalayak.


Itu prinsip dipegang anak gadis kelahiran Muar, Johor, Wan Esya Syakira Wan Noor Arzmi, 24.

Dia juga mudah berkongsi rahsia kecantikan dan berpakaian mengikut perkembangan terkini dengan sesiapa yang bertanya kerana baginya, ia satu kepuasan apabila melihat orang lain gembira.


Justeru, pakaian yang feminin dan dewasa menjadi pilihan gadis ini yang menjalankan perniagaan menerusi laman sosial facebook berpangkalan dari rumahnya di USJ 3, Subang Jaya dengan menjual pakaian dan kasut wanita

Kebanyakan pakaian pilihan Wan Esya Syakira terdiri daripada pelbagai gaya dan rekaan mengikut tema majlis yang sering diadakan seperti makan malam, majlis rasmi dan santai.

Wan Esya Syakira berkata, daripada segi harga, produk jualannya itu boleh dikatakan sangat berpatutan dan jauh lebih murah berbanding butik sedia ada berikutan perniagaan seumpamanya membabitkan kos yang amat minimum.

Selain itu, kualiti pakaian menjadi keutamaan kerana kebanyakan barangan dibawa masuk dari luar negara seperti Singapura tanpa menafikan produk aliran fesyen masa kini buatan Malaysia.

Rakan serta keluarga yang menetap di Kuala Lumpur dan Johor Bahru banyak membantu mendapatkan barangannya yang dipesan pelanggan supaya dapat dihantar segera tepat pada waktu yang dijanjikan.

Mengimbas semula pengalaman menceburi bidang perniagaan dalam talian, pada awalnya gadis ini bercita-cita menjadi penyanyi, namun rezeki ke arah kerjaya itu tidak menyebelahinya disebabkan saingan sengit.

Namun dia sebenarnya terkenal di kalangan wanita di Malaysia yang mengikuti perkembangan fesyen diilhamkan oleh ahli fesyen dan perniagaan terkenal, Kimora Lee Simmons.

Bermula dengan mengikuti perkembangan fesyen Kimora sejak dua tahun lalu, dia mula mengikuti fesyen serupa sehingga sudah sebati dalam dirinya seterusnya berkeyakinan tinggi ketika berhadapan dengan khalayak.

Melalui minatnya yang gemar membeli-belah di sekitar Kuala Lumpur dan Singapura, gadis ini cuba mengadaptasi dalam kebanyakan rekaan yang dijual dengan harga yang mampu dimiliki oleh semua golongan.

“Tiada istilah pakaian cantik atau tidak. Sebab bagi saya, bagaimana kita menggayakannya. Apabila kita yakin dan selesa dengan pakaian kita, orang akan pandang kita dengan satu anggapan apa yang kita pakai cantik dan padan dengan kita,” katanya.

Walaupun masih muda, ia tidak menghalang Wan Esya Syakira meminati perniagaan dalam talian itu, apatah lagi dengan perkembangan fesyen yang sering berubah.

Keberaniannya menjalankan perniagaan sedemikian mula muncul selepas dia mendapat perhatian daripada gadis remaja dan wanita yang sering bertanyakan tempat dia mendapatkan pakaian yang dipakai dan bagaimana ingin kelihatan cantik di hadapan orang ramai.

Justeru, Wan Esya Syakira berasa dia mengambil keputusan bijak untuk berjinak-jinak dengan perniagaan dalam talian secara serius walaupun pada awalnya hanya mengisi masa yang banyak terluang sebagai juru solek sambilan.

“Dengan jumlah kenalan di kalangan pereka fesyen dan jurugambar profesional, saya lebih teruja untuk mengembangkan perniagaan lebih luas dengan lebih banyak rekaan yang sesuai dengan wanita zaman sekarang,” katanya ketika berbicara mengenai perniagaan yang dilabelnya ‘Pearl by Eisya Syakira’ dalam laman facebooknya.

Gadis yang mempunyai hobi mengumpul anak patung Barbie ini juga terkejut apabila mendapat permintaan tinggi iaitu hampir 90 peratus daripada keluaran pertamanya terjual pada hari pertama dia memulakan perniagaan dalam laman sosialnya.

“Saya percaya ramai yang lebih gemar membeli-belah di facebook berbanding keluar ke pusat beli-belah kerana masa yang agak lama diperlukan dan belum tentu pakaian yang dimahukan ada dijual,” katanya.

Berdasarkan daftar media edisi 2011, penembusan Internet di Malaysia meningkat daripada 15 peratus atau 3.7 juta orang pada 2000 kepada 60 peratus atau 16.9 juta orang pada 2010 dengan lebih separuh pengguna terdiri daripada wanita.

Dia hanya mengutip pengalaman mengikuti perkembangan fesyen Kimora Lee yang juga idolanya dalam dunia fesyen sehingga terbinanya laman facebook menjual pakaian dengan labelnya sendiri.

Dengan memiliki ribuan peminat, dia berbangga dengan pencapaian setakat ini dan yakin ia akan terus berkembang sejajar aliran pada masa kini.

Wan Esya Syakira turut menjadikan facebook peribadinya sendiri sebagai pemangkin untuk tujuan promosi kerana pada laman sosial itu bukan saja rakan dan keluarganya boleh mengetahui perkembangan terkininya, malah berpeluang melakukan pembelian.

Selain urusan permintaan, penawaran dan pertanyaan mengenai harga atau jenama berlangsung pada laman berkenaan. Hubungan silaturahim turut terjalin antara pelanggan.

Bersama rakan dan pengikut yang semakin meningkat pada laman itu, dia yakin ia dapat membantu mengembangkan lagi perniagaan dalam talian yang diusahakannya.

Ketika berada dalam keadaan yang memerlukan bimbingan, rakan baiknya, Mohammad Anas Atan, 24, dan Norhaslina Mohammad Arifin, 25, yang banyak menolong memilih rekaan yang sesuai dan mengambil gambar tauke muda itu yang memperagakan sendiri pakaian dijual seterusnya dipamerkan kepada pelanggan.

“Mereka juga bagaikan penasihat termasuk memberikan panduan mengenai cara betul melayan pelanggan, bahasa yang digunakan untuk pertuturan dan penulisan selain kepentingan menjaga hati dan kepuasan pelanggan.

“Dalam banyak perkara, semangat yang diberikan seperti kekuatan bagi saya. Walaupun Anas tinggal jauh dari saya, dia akan pastikan saya sentiasa bersemangat untuk teruskan perniagaan saya.

“Saya percaya rezeki itu ditentukan oleh Allah. Saya meletakkan harapan yang �
tinggi dengan perniagaan ini sebab semakin ramai wanita yang celik teknologi maklumat dan berkemampuan, tetapi masih ramai belum memiliki pakaian yang cantik dan mampu dibeli,” katanya yang merancang untuk membuka butik sendiri jika mendapat keuntungan lebih.

Dia juga akan terus berusaha memberi yang terbaik untuk setiap pelanggannya daripada segi kualiti barangan hingga ke pembungkusan dan penghantaran.

Menurutnya, keuntungan itu tidak penting sebaliknya memenuhi impian seseorang memiliki keyakinan untuk berdepan dengan khalayak ramai selain memakai pakaian yang cantik dan selesa.

0 comments: