Home » » Tak menang tangan urus salon

Tak menang tangan urus salon

Written By kall on Friday 2 October 2009 | 03:24



HANISAH (kiri) memberi penerangan mengenai produk kepada seorang pelanggan di kedainya di Ipoh, Perak.


SEBAGAI anak nelayan yang dibesarkan dalam persekitaran kampung, Hanisah Hussin, 49, langsung tidak pernah mengimpikan untuk bergelar usahawan berjaya, apatah lagi mengasaskan produk kecantikan menggunakan jenamanya sendiri.

Namun, hasil usaha gigih, tidak jemu memerah keringat dan jauh sekali berputus asa, Hanisah atau lebih mesra disapa Misha kini boleh tersenyum bangga.

Produk kesihatan dan kecantikan pelbagai jenis atas jenama Misha semakin mendapat perhatian. Malah, dia sendiri mengakui tidak menang tangan menguruskan lima buah salon kecantikan di sekitar Perak.

Apa yang pasti, kejayaan yang diraihnya itu bertitik tolak daripada pengalaman yang ditimba sepanjang memasarkan produk kesihatan dan kecantikan jenama tempatan lain kira-kira sedekad lalu.

"Saya mulakan perniagaan ini dengan modal RM500 sahaja.

"Pengalaman sebagai pengedar produk kecantikan pelbagai jenama dalam dan luar negara membantu saya untuk terus berkecimpung dalam dunia kecantikan," katanya kepada Kosmo! baru-baru ini.

Menimba pengetahuan

Tidak lagi mahu menoleh ke belakang, Hanisah menimba lebih banyak pengetahuan untuk meyakinkan pelanggan.

"Pada awalnya, saya 'mengumpul' sebanyak mungkin ramuan terbaik dalam setiap produk yang dijual kerana mungkin satu hari nanti, saya mampu menghasilkan produk sendiri," katanya yang berasal dari Pengkalan Kubor, Kelantan.

Yang pasti, impiannya sudah pun menjadi kenyataan. Kini, sebanyak 16 produk yang menggunakan jenama Misha telah mendapat tempat di hati pelanggan di seluruh negara.

Katanya, kesemua produk itu mendapat sambutan menggalakkan sejak mula diperkenalkan kira-kira dua tahun lalu.

Antara produk keluarannya adalah Pure Collagen Gold, Beauty Treatment Cream, Bio X-20, Soy Collagen dan Kopi Abang Yes yang disasarkan untuk lelaki.

Selain itu, turut dihasilkan adalah beberapa produk khas untuk kegunaan wanita iaitu Tongkat Kasih Xtra Rapat, Lobata Sireh Asmara Kasih, 1001 Rahsia Isteri, Mirifica Pulih Dara, VG Wash dan Collagen Puteri Gingko.

"Yang terbaru, saya turut mengeluarkan Berry Collagen Plus Gingko dan set rawatan resdung, jerawat serta jeragat," katanya.

Pada masa yang sama, dua buah anak syarikatnya, Erra Beauty Fit dan D'Kiff Beauty turut mengeluarkan produk kecantikan dan kesihatan sendiri iaitu Roselle Pearl Fit dan Pati Jus Kismis, Madu, Delima.

Sentiasa optimis

Dijual pada harga yang berpatutan, Misha optimis produk keluarannya mampu berdiri sama tinggi dengan barangan kesihatan dan kecantikan yang sedia ada di pasaran.


HANISAH HUSSIN (lima dari kiri) bersama para pekerjanya di kedainya di Bangunan Megoplex, Jalan Gopeng, Ipoh, Perak.


"Semua produk yang dihasilkan mendapat pengesahan halal daripada pihak berwajib selain mendapat pengiktirafan Good Manufacturing Practice (GMP)," katanya.

Tidak mahu membandingkan hasil tangannya dengan produk kecantikan dan kesihatan lain, Misha menjelaskan sehingga kini respons yang diterimanya daripada pelanggan begitu mengujakan.

"Saya sentiasa percaya apa yang 'dihidangkan' kepada pelanggan mesti didatangkan dengan bahan-bahan bermutu dan terbaik. Atas dasar itulah, kualiti pembuatannya dipantau dari semasa ke semasa.

"Sekiranya tiada aral, saya mahu mempelbagaikan produk jenama Misha bagi memberi lebih banyak peluang kepada pelanggan," katanya yang turut mendapat sokongan suami, Mohd. Termizi Ramli, 50. Pasangan itu dikurniakan lima orang cahaya mata berusia antara dua tahun hingga 28 tahun.

Pastinya, Misha juga boleh berbangga kerana lima buah outlet miliknya di Kompleks Megoplex dan Ipoh Parade di Ipoh serta Simpang Pulai, Batu Gajah dan terbaru di Lumut semakin popular dalam kalangan pelanggan.

Selain memasarkan produk-produk keluarannya, salon itu juga menawarkan variasi pakej penjagaan wajah termasuk rawatan resdung dan penggunaan laser bagi mencantikkan mata.

Kelas pertama

"Dilengkapi dengan fasiliti rawatan kelas pertama, salon Misha turut menawarkan pakej spa meliputi sauna, jakuzi, mandi skrab, rawatan mata dan urutan tradisional Thailand.

"Setiap pakej terutama urutan badan dikendalikan oleh tukang urut profesional. Tukang urut lelaki disediakan untuk pelanggan lelaki, begitu juga sebaliknya," katanya.

Misha juga tidak betah melakukan sendiri teknik-teknik rawatan kepada para pelanggannya, meskipun dia sendiri mempunyai kakitangan terlatih di setiap salon miliknya.

Selain itu, dia mempelawa orang ramai yang berminat menjadi pengedar produk jenama itu supaya menghubunginya sambil berharap peluang bergelar usahawan yang ditawarkannya tidak disia-siakan.