Home » » Harta Karun Pulau Nangka

Harta Karun Pulau Nangka

Written By kall on Tuesday 29 April 2014 | 18:31


Info Menarik & Cerita Menarik

Harta Karun Pulau Nangka



Exco Kerja Raya, Kemudahan Awam, Pengangkutan dan Pemulihan Projek Melaka Datuk Abdul Ghafaar Atan berkata kerja-kerja mengorek dinding batu di kawasan dipercayai merupakan pintu tempat simpanan harta karun itu kini siap 90 peratus dan dijangka siap sepenuhnya pada Rabu ini.

“Kita percaya pintu ini akan berjaya dibuka dalam tempoh dua hari lagi seterusnya dapat memberi jawapan sama ada harta karun tersebut benar-benar wujud atau tidak,” katanya kepada pemberita selepas melawat tapak pencarian harta karun di Pulau Nangka di sini, hari ini.

Beliau berkata kerja-kerja pencarian harta karun tersebut dijalankan syarikat Smart Partnership International (M) Sdn Bhd melalui kontrak selama empat bulan bermula Januari lepas hingga 30 April ini.

Katanya jika syarikat terbabit gagal menyelesaikan kerja-kerja mengorek tersebut dalam tempoh kontrak, kerajaan negeri akan menyerahkannya kepada syarikat lain.

“Jika Smart Partnership International berjaya membuka pintu ini dan tidak menemui sebarang artifak, kita akan memberi mereka lanjutan masa untuk proses pencarian harta karun,” katanya.

Sementara itu, Pengarah Urusan syarikat berkenaan Mohammad Foad Khushairy Mohd Said berkata pihaknya menjalankan kerja-kerja menebuk dinding batu secara intensif selama 24 jam sehari melibatkan 36 pekerja.

“Sehingga kini, kami masih belum menemui apa-apa tanda dan jika sebarang artifak atau harta tersebut ditemui kami akan maklumkan segera dalam satu sidang akhbar khas,” katanya.

Dalam pada itu, Timbalan Ketua Polis Melaka Datuk Shah Gzali Khan Shahadat berkata pihaknya melalui Polis Marin dan Pasukan Gerakan Am akan bertugas menjaga kawasan tersebut jika terdapat penemuan artifak atau harta berkenaan.

Pulau Nangka merupakan sebuah pulau tidak berpenghuni berkeluasan kira-kira 20 hektar dan terletak 4 kilometer dari Pulau Besar, Jasin. – Bernama

p/s
“Pelik betullah Melaka ni, sekejap cerita harta karun Kapal Flor de La Mar, ni cerita harta karun Pulau Nangka pulak. Masalahnya, harta karun yang diceritakan itu tak nampak pun. Cerita sahaja di dalam akhbar ada harta karun, selepas beberapa bulan, cerita harta karun sunyi sepi sahaja. Entah-entah, harta karun dah jadi harta sendiri kot?”