Pages

Saturday, 30 November 2013

Usahawan kek dari rumah

Ramai wanita bercita-cita bergelar usahawan kerana melihat dunia tersebut sebagai 'lubuk' meraih kekayaan.

Namun, cita-cita tanpa usaha tidak membawa ke mana apatah lagi bukan mudah untuk muncul sebagai usahawan jika tiada wawasan dan perancangan yang betul.
Tidak kira sama ada perniagaan itu secara kecil-kecilan mahupun bernilai jutaan ringgit, beberapa aspek asas yang penting dalam dunia keusahawanan perlu diambil kira.
Pengurus Armacademy, Siti Aishah Zulkifli Ramond berkata, untuk menjadi seorang usahawan tidak kira apa juga jenis perniagaan yang diceburi, beberapa kemahiran dan perancangan yang betul diperlukan supaya perniagaan yang dijalankan maju serta berkembang mengikut perancangan.
Ketika ini katanya, salah satu cabang perniagaan yang boleh dimulakan dengan skala kecil tetapi berpotensi besar dan semakin mendapat perhatian terutama golongan wanita ialah menjual kek terus dari rumah.
"Walaupun hanya menjual kek dari rumah, tetapi para peniaga ini juga perlu mempunyai ilmu dan cara untuk memasarkan jualan kepada pelanggan.
"Berdasarkan pengalaman, sebahagian daripada peniaga kek ini,sama ada yang bekerja secara sambilan mahupun sepenuh masa mereka mempunyai kekurangan dari segi perancangan dan pengurusan perniagaan mereka.
"Melalui beberapa seminar yang pernah saya jalankan khusus untuk usahawan kek dari rumah, sebahagian daripada mereka saya dapati tidak mempunyai ilmu biarpun pada perkara-perkara asas seperti mengira kos sebenar dan kos bahan mentah untuk menghasilkan produk mereka," katanya pada Seminar Intensif Usahawan Bakeri di Seremban, Negeri Sembilan, baru-baru ini.
Seminar sehari anjuran Bzee Bakery dengan kerjasama Armacademy itu, bertujuan membantu usahawan yang berniaga kek terus dari rumah mahupun usahawan-usahawan yang sudah lama bertapak dalam dunia bakeri meraih pendapatan lebih lumayan melalui pengurusan yang betul.
Menurut Siti Aishah, seringkali kedengaran rungutan para usahawan apabila perniagaan yang dijalankan tidak mencapai sasaran dan keuntungan yang diinginkan malah sesetengahnya menanggung kerugian sehingga tidak mampu bertahan lama.
Keadaan itu katanya, ekoran kegagalan usahawan berkenaan memahami perkara-perkara asas dalam perniagaan membuatkan perniagaan tidak dapat diurus dengan baik.
Antaranya, seseorang usahawan itu harus mempunyai matlamat yang jelas dalam perniagaan yang ingin dijalankan, pengurusan waktu yang betul, mengetahui cara untuk menjadi pembekal dan sentiasa mengutamakan kepuasan pelanggan terhadap produk jualan mereka.
"Sebahagian usahawan memulakan perniagaan kek dari rumah berdasarkan minat mereka terhadap pekerjaan itu dan ingin menambah pendapatan sampingan. Biarpun mereka mempunyai kepakaran dalam pembuatan kek tetapi dari segi pengurusan lain mereka tidak mempunya ilmu yang meluas.
"Contohnya, dari segi meletakkan harga untuk sebiji kek yang dijual kepada pelanggan. Ada antaranya tidak tahu harga sebenar kek tersebut, sebaliknya mengikut harga jualan daripada rakan-rakan lain menyebabkan mereka menjual pada harga yang terlalu mahal dan terlebih murah.
" Walaupun nampak kecil permasalahan ini tetapi menentukan harga tetap untuk produk yang hendak dipasarkan turut memberi kesan kepada pelanggan," ujarnya yang mempunyai pengalaman selama 13 tahun bekerja dengan syarikat-syarikat perniagaan besar.
Tambahnya, daripada segi kos pembelian bahan-bahan mentah juga perlu diambil kira semasa membuat belanjawan supaya kos yang dikeluarkan tidak melebihi modal lantas menyebabkan berlaku pembaziran.
Mengenai seminar intensif tersebut, Siti Aishah, berkata, para peserta akan mempelajari beberapa teknik dan kemahiran penting dalam menguruskan perniagaan mereka.
"Kesemua modul yang digunapakai dalam program ini saya hasilkan sendiri berdasarkan pengalaman saya yang pernah terlibat dalam bidang keusahawanan.
"Antara input yang dimuatkan ialah tentang penyediaan standard of procedure (SOP), pengiraan kos produk, merancang jualan, merancang pesanan bahan mentah dan sasaran pasaran.
"Selain berkongsi ilmu, seminar ini juga bertujuan mengumpulkan semua usahawan bakeri dalam satu kumpulan kecil," katanya.


Tuesday, 26 November 2013

Ternak jana pendapatan Lumayan

MAKANAN serta peralatan untuk memelihara udang antara produk yang dihasilkan oleh Aquaculture (M) Sdn. Bhd. Kota Tinggi, Johor.
Merupakan salah sebuah anak syarikat The Charoen Pokphand Group (CPF) yang ditubuhkan di Thailand sejak 1920an, Asia Aquaculture (M) Sdn. Bhd. merupakan antara syarikat yang berjaya menghasilkan ladang udang putih (Penaeus vannamei) terkemuka di Johor.
Bermula daripada proses penetasan benih udang sehinggalah kepada penternakan, segalanya dilaksanakan di plot 21, Mukim Pantai Timur, Kota Tinggi, Johor.
Walaupun berasal dari negara jiran, namun kestabilan serta keyakinan Malaysia mampu menjana keuntungan yang lebih baik, mendorong syarikat tersebut melaburkan sebanyak RM70 juta untuk membina kawasan ternakan udang dan pusat penyelidikan dan pembangunan (R&D) berkenaan udang.
Projek penternakan udang yang dilaksanakan itu termasuk di bawah perancangan Lembah Makanan Organik BIo Desaru yang mula beroperasi pada Januari tahun lalu melibatkan pekerja seramai 131 orang.
Syarikat terbabit sehingga kini mampu membekalkan empat trilion benih udang spesies bebas patogen (SPF) ke pasaran yang mana mampu menghasilkan hampir 40,000 tan udang setahun.
Malah, syarikat tersebut juga memiliki kapasiti mengeksport 28,000 tan produk sejuk beku berasaskan udang setiap tahun.
Biarpun projek perladangan udang bermula pada tahun lepas, namun syarikat terbabit bermula sebagai pembekal makanan udang yang diimport dari Thailand sejak tahun 1992 lagi.
Kemudian syarikat tersebut mula membekalkan makanan ikan pada tahun 1994 dan mula membangunkan pusat penetasan dan asuhan udang berkualiti tinggi di Butterworth, Pulau Pinang untuk pasaran dalam negara pada 2001.
Seterusnya mula membuka kilang pemprosesan di Pelabuhan Klang, Selangor dan ladang ternakan udang di Johor seterusnya mengembangkan perniagaan pembenihan dan penternakan udang ke Sabah dan Sarawak.
Manakala pada tahun 2006, CPF telah menubuhkan Star Feedmill (M) Sdn. Bhd. untuk menghasilkan makanan hidupan akuatik (makanan udang dan ikan) yang sebelum ini di import dari Thailand.
Antara resipi kejayaan syarikat tersebut mampu menghasilkan benih serta bekalan udang putih yang berkualiti tinggi dan mencukupi adalah adaptasi serta penggunaan teknologi tinggi di samping penjagaan kebersihan kawasan yang amat teliti.
Segala prosedur tersebut dalam dilihat ketika rombongan Kembara Media Perikanan 2013 melakukan lawatan ke kilang serta tapak perladangan udang tersebut baru-baru ini.
Malah kenderaan luar juga tidak dibenarkan memasuki perkarangan kilang sembarangan bagi mengelakkan penyakit berjangkit merebak ke dalam kawasan pembenihan dan penternakan.
Syarikat terbabit juga memiliki enam pusat penetasan di seluruh negara iaitu di Butterworth, Sedili, Mersing. Sri Pantai, Lundu dan Semporna.
Selain , syarikat juga mempunyai tujuh lagi ladang ternakan udang antaranya di Bagan Datoh (Perak), Tanjung Karang dan Kuala Selangor (Selangor) , Sedili (Johor), Bako dan Sempadi (Sarawak) dan Tawau (Sabah).
Pusat pemprosesan utama udang putih hasil ternakan syarikat berkenaan terletak di Pelabuhan Klang dan di Kuching sebelum udang-udang tersebut di eksport ke luar negara seperti Amerika Syarikat, Eropah dan Timur Tengah.
Selain menghasilkan udang, Asia Aquaculture turut mengeluarkan produk probiotik berasaskan air yang terbahagi kepada lima produk utama iaitu bioteknologi, kualiti air dan mineral, antiseptik dan nyahjangkitan kuman, vitamin dan premix serta alatan ujian.
Antara produk udang putih sejuk beku yang dikeluarkan adalah HOSO, HLSO, HL EZ Peel dan juga CPDTO.
Penggunaan mesin automasi sepenuhnya juga ialah alat sejuk beku, mengupas kulit udang , memasak menggunakan stim menjadikan produk yang dihasilkan menepati standard kualiti antarabangsa.

Monday, 18 November 2013

Dari pemuzik ke Peniaga Kek

JIKA melihat kepada reka bentuk kek yang dihasilkan oleh Dill Cakes, pasti timbul kekaguman terhadap daya kreatif serta ketelitian perekanya yang sudah pasti seorang yang profesional.
Selepas mencuba rasanya yang seimbang antara kek dan krim atau fondan, yang tidak terlalu manis dan lembut, sudah pasti juga anda mahu merasanya lagi.
Kreativiti dan keenakan kek Dill Cakes kini menjadi pilihan serta sebutan ramai terutamanya pelanggan di dalam Internet.
Walaupun lazimnya wanita yang lebih ramai terlibat dengan perusahaan kek, Dill Cakes menampilkan daya usaha seorang lelaki iaitu Fadzil Md. Salleh yang sudah berpengalaman lebih 10 tahun.
Cerita Fadzil, pada awal membuka perniagaannya, ramai kalangan pelanggan tidak menyangka kek yang dihasilkan adalah hasil sentuhan tangannya mungkin kerana tanggapan klise yang mengaitkannya dengan wanita.
Tambah mengagumkan, Fadzil yang hebat menghasilkan kek tiga dimensi itu sebelum giat menguruskan perniagaannya Dill Maju Enterprise ialah seorang pemuzik atau tepatnya pemain gitar kumpulan yang terkenal sekitar 1990-an iaitu Metropolitan yang terkenal dengan lagu Kau Boleh dan Di Sebalik Rahsia Cinta.
Lagu Kau Boleh sering berkemundang di corong radio dan disiarkan di kaca televisyen terutamanya ketika Rashid Sidek menjulang Piala Thomas pada 1992.
"Ramai terutamanya rakan-rakan yang terkejut dengan perubahan 360 darjah saya, daripada seorang pemuzik yang mengelilingi dunia menghiburkan orang ramai, kini menjadi pembuat kek.
"Saya umpamakan perubahan ini macam orang yang sudah membuat keputusan untuk berhenti merokok. Jika dia mahu berhenti, dia boleh berhenti sekelip mata asalkan ada tekad.
"Kita perlu jadi seperti air yang mudah dibentuk mengikut bekasnya, bukannya batu yang keras.
"Sekarang, membuat kek adalah pekerjaan saya dan bermain muzik pula sekadar hobi waktu lapang," ujarnya ketika ditemui di kedainya yang terletak di Shah Alam.
MetropolitanMengimbas kembali pembabitannya dalam dunia muzik, semuanya bermula daripada minat yang dikongsi bersama rakan-rakannya dari Batu Pahat, Johor dalam bidang muzik sehingga tertubuhkan kumpulan muzik yang digelar The Chisel Stone pada 1983.
Bermula di kampung halaman, mereka kemudian sering membuat persembahan di hotel-hotel seluruh negara.
Sekitar hujung 1990-an, rezeki mereka terbuka luas apabila dilamar Sony Music Entertainmnet (M) Sdn. Bhd. untuk menjadi artis naungan mereka dengan menggunakan nama kumpulan Metropolitan yang dianggotai enam orang.
Antara lagu yang menaikkan nama Metropolitan, Kau Boleh dan Di Sebalik Rahsia Cinta yang kini masih sering kedengaran di corong-corong radio.
"Ketika itu industri muzik kita lebih kepada rock manakala kami memainkan lagu-lagu bergenre pop.
"Walaupun ia zaman rock, tetapi kami dapat bertahan dan mempunyai peminat sendiri," ujarnya yang juga boleh bermain alat-alat muzik lain seperti keyboard dan saksofon.
Ujarnya, ketika itu, dia dan rakan-rakannya juga sering menjadi pemuzik iringan Aishah yang berada di bawah satu label kerana kumpulan The Fan Club yang sering mengiringi pelantun lagu Janji Manismu itu tidak biasa memainkan lagu Melayu.
Luar negara Melihat keserasian kumpulan barunya yang turut dianggotai pemuzik dari luar negara yang mengiringi Aishah itu, mereka lalu menubuhkan sebuah kumpulan baru yang digelar The Shiok! pada 1993.
Fadzil kemudian mengembara bersama The Shiok! ke serata Asia seperti Jakarta, Singapura, Bangkok, Taiwan, Hong Kong dan China memenuhi tawaran bermain muzik di hotel-hotel lima bintang.
Antara pemain muzik dari luar negara yang pernah menganggotai kumpulannya itu berasal dari Amerika Syarikat, Afrika Selatan, Greece, Australia dan Kanada.
Sedar tak sedar, lapan tahun dia dan rakan-rakannya di perantauan bermain muzik dan pada 2001 dia membuat keputusan untuk pulang ke Malaysia.
"Ketika itu tidak terfikir untuk pulang ke Malaysia. Dunia hiburan membuatkan seseorang itu tidak mempunyai masa untuk bersedih kerana ia sentiasa menyeronokkan.
"Lagipun saya melakukan apa yang saya benar-benar suka ketika itu sebagai kerjaya. Namun saya sudah meletakkan sasaran akan pulang ke Malaysia pada 2001," ujarnya yang kemudian berumah tangga pada 2005 dengan cinta hatinya, Ruszia Yunos dan mempunyai tiga orang anak.
Sepanjang berada di negara orang, dia sempat berkenalan dengan ramai chef di hotel tempat dia bekerja, sedikit-sebanyak menimbulkan minat terhadap dunia masakan.
Cabang seni
Pulang saja ke tanah air, dia mula merencana perjalanan hidupnya. Niat asal, Fadzil mahu membuka kedai kopi tetapi tidak meneruskan impiannya kerana memerlukan modal yang tinggi.
Dia kemudian memilih untuk mendalami ilmu membuat roti dan kemudian kek melihat kepada permintaan orang ramai yang sentiasa ada dan Fadzil juga kebetulan gemar memasak.
"Saya memilih membuka perniagaan kek kerana dahulu ia kurang dipelopori oleh orang Melayu. Lagipun, saya lebih cenderung untuk bekerja sendiri.
"Bagi saya, membuat kek boleh dikatakan satu cabang seni juga. Ia memerlukan kemahiran dan kekreatifan seseorang untuk menghasilkan kek yang baik," ujarnya yang turut menjalankan perkhidmatan menyewa peralatan audio.
Ceritanya, ilham menghasilkan hiasan kek datang dengan sendiri, sama seperti bermain muzik.
Melihat kepada kek-kek yang pernah dihasilkan Fadzil, jelas dia mementingkan kekemasan dalam rekaan dan sentiasa memastikan isinya juga sedap.
"Saya sentiasa mendapatkan maklum balas daripada pelanggan terutama dari segi rasanya kerana bagi saya ia yang paling penting," ujarnya yang hanya menerima tempahan bagi memastikan kesegaran kek.
Bercerita tentang minatnya dalam bidang muzik, ujar Fadzil, sekarang ia sekadar hobi terutama ketika keluarganya berkumpul memandangkan dia datang daripada sebuah keluarga yang semuanya berbakat seni dan boleh bermain muzik.

Thursday, 14 November 2013

Tokey Cup Corn

PADA suatu petang, ketika Nelson sedang menguruskan kedai permainan kanak-kanak miliknya di Asia Jaya, Petaling Jaya, Selangor, dia didatangi seorang lelaki. Lelaki itu membawa sebuah bakul penuh berisi jagung. Perkenalan spontan itu memberi ruang kepada lelaki itu meluahkan kesukarannya memasarkan jagung yang ditanamnya.
Tanpa berfikir panjang, Nelson terus membeli beberapa tongkol jagung daripada lelaki itu lalu membawa pulang ke rumah. Malam itu, Nelson sekeluarga menikmati jagung kukus yang dibelinya pada siang tadi. Kelembutan dan kemanisan jagung itu memikat hati Nelson. Dia bertemu semula penjual jagung itu dan bersetuju melantik lelaki tersebut sebagai pembekal utama jagung.
Peristiwa itu berlaku pada awal tahun 1980-an. Nelson kemudiannya membuka gerai kecil di hadapan kedai permainannya untuk menjual jagung. Tidak memakan masa yang panjang, jagung Nelson mempunyai pengikut setia, malah hasil jualan makanan itu lebih laris berbanding perniagaan permainan kanak-kanak. Tiga tahun kemudian, Nelson mengubah keutamaan bisnesnya daripada kedai permainan kepada gerai jagung.
Sambutan menggalakkan jagung tersebut mendorong Nelson, 57, atau Datuk Nelson Kwok Teng Toong membawa bisnes kecilnya ke dalam sebuah pasar raya di Seksyen 14, Petaling Jaya. Tahun 1985 menjadi permulaan kepada pengenalan jenama Nelson Corn (jagung manis) di Jaya Supermarket.
"Hari pertama operasi sahaja, sudah ramai orang beratur. Waktu itu saya dan isteri yang berniaga. Jagung dikukus mengikut pesanan pelanggan dan saya masih ingat bekalan jagung tidak cukup untuk menampung permintaan orang ramai.
"Ketika itu jagung masih dijual mengikut tongkol. Satu tongkol berharga RM1.20 dan ia boleh terjual sebanyak 1,000 tongkol sehari. Hujung minggu jagung mesti habis dijual," kenang Nelson ketika ditemui Kosmo!.
Ladang sendiri
Lapan tahun beroperasi di Jaya Supermarket, Nelson yakin sudah tiba masa untuk mengembangkan perniagaannya ke negeri lain. Dilema tercetus apabila masalah ketahanan jagung mengekang kelancaran pembukaan cawangan baharu.
Tanpa ladang sendiri, Nelson bergantung sepenuhnya kepada pembekal yang terdiri daripada petani-petani kontrak. Jagung yang dibawa ke luar Selangor mengecut dengan pantas dan membuatkan rasa aslinya hilang. 
NELSON (kanan) membuktikan bahawa bisnes jagung mempunyai potensi yang luar biasa.


Keuntungan perniagaan merosot dan hal tersebut menggugat keselesaan Nelson.
Mujur anak kedua daripada empat adik-beradik itu mampu menyelamatkan perniagaan tersebut daripada tersungkur. Program penyelidikan dan pembangunan dilaksanakan bagi mencari penyelesaian terhadap isu ketahanan jagung.
Solusi terbaik ditemui. Maka teknik pengasingan biji jagung daripada tongkol digunakan. Biji-biji jagung itu kemudiannya disejuk beku untuk dihantar ke cawangan Nelson di luar kawasan Lembah Klang.
Sejak itu, terciptalah budaya memakan jagung di dalam cawan. Percaya atau tidak, Nelson Corn ialah perusahaan makanan ringan berasaskan jagung pertama di dunia menggunakan pendekatan sedemikian.
Pulau Pinang menjadi cawangan pertama selepas Jaya Supermarket. Ia diikuti dengan pembukaan Nelson Corn di Kompleks PKNS, Seksyen 14, Shah Alam, Selangor. Menerusi program francais, Nelson kemudiannya menyenaraikan Nelson Corn sebagai sebuah perusahaan francais di Malaysia.
Hari ini, selepas 28 tahun bergelumang dengan jagung, jenama Nelson Corn telah berkembang di 16 buah negara dengan jumlah kedai melebihi 800 buah dan dijangka akan terus bertambah.
"Nelson Corn juga berjaya dibawa masuk ke Mesir dan Vietnam. Saya tidak menyangka perniagaan ini mampu berkembang dengan jayanya selepas memperkenalkan jenama ini di Indonesia pada tahun 1998.
"Penerimaan positif membuatkan saya lebih berani untuk meluaskan empayar Nelson Corn. Arab Saudi menjadi destinasi luar negara kedua dan sekarang ia telah memiliki lebih 400 cawangan di sana," kongsi Nelson yang juga membuka cawangan di Tanah Suci Mekah.
Baka jagung
Seiring perkembangan perniagaannya, Nelson turut membuat keputusan untuk memiliki ladang jagung sendiri. Empat tahun lalu, ladang jagung berkeluasan 97 hektar di Chemor, Perak dijadikan pusat penanaman dan pemprosesan utama Nelson Corn.
Jagung gred N28 hasil penyelidikan khusus digunakan bagi memastikan setiap produk keluaran Nelson Corn terjamin kualitinya. Malah bekalan jagung daripada kira-kira 161 hektar ladang petani kontrak turut disyaratkan menggunakan baka jagung yang sama.

DALAM tempoh tiga dekad mengabdikan diri dalam bisnes jagung, Nelson berjaya mengangkat produk Malaysia ke mata dunia.


Kawalan piawaian tersebut membolehkan setiap jagung yang dieksport ke cawangan luar negara tidak mempunyai perbezaan dari segi kualiti dan rasa.
"Kalau anda ke luar negara dan mencuba jagung Nelson di negara tersebut, anda pasti merasai keenakan yang sama. Semua cawangan di luar negara menggunakan jagung yang dibekalkan dari Malaysia.
"Ia membolehkan pelanggan membezakan kualiti jagung Nelson berbanding jenama lain. Saya mahu mengekalkan keseragaman ini sampai bila-bila," jelas Nelson.
Menyedari masalah golongan petani di Malaysia yang berdepan kesukaran memasarkan hasil tanaman mereka, Nelson mewujudkan program bantuan dengan nama Balik Kampung Tanam Jagung.

Mungkin ia kedengaran lucu kerana frasa itu sering merujuk kepada jenaka sinis terhadap individu yang gagal dalam sesuatu pekerjaan. Nelson cuba membuktikan kebenaran di sebalik kenyataan itu dan mahu petani sedar bahawa menceburi bidang pertanian dan perladangan mampu menjana pendapatan yang menguntungkan.
Di bawah program tersebut, Nelson menggalakkan petani-petani untuk menanam jagung N28 dan akan membeli semula hasil tanaman mereka untuk diproses menjadi produk-produk Nelson Corn.
Pemandu van
Menyelak layar hidup Nelson, menemukan rentetan kisah yang menarik. Sebelum berkecimpung dalam bidang perniagaan, Nelson yang menamatkan pengajian setakat tingkatan enam pernah berkhidmat sebagai pemandu van.
Selama empat tahun, dia membawa dan menghantar bekalan air kacang soya dari kilang pembekal ke pasar raya dan kedai-kedai runcit. Selepas itu, Nelson beralih profesion menjadi kerani sebelum memutuskan untuk membuka kedai permainan kanak-kanak.
Meskipun bapanya seorang pemborong ikan masin dan ikan bilis, tidak pernah sekali dia dipanggil bagi menguruskan perniagaan keluarga tersebut. Bapa Nelson mahu anak-anaknya belajar berdikari dan merasai pengalaman bekerja dari bawah sebelum bercadang menguruskan perniagaan sendiri.


Artikel Penuh: http://kosmo.com.my