Pages

Friday, 28 December 2012

Dulu suri rumah, kini usahawan



TIADA siapa yang menolak prubahan jika itu akan membawa kepada kehidupan yang lebih selesa. Dalam menjalani rutin harian di kota besar yang berpaksikan kuasa berbelanja, keupayaan meneruskan kelangsungan hidup sememangnya menjadi taruhan.
Pelbagai cara boleh dilakukan untuk mengecapi kesenangan hidup. Selain ada yang memilih pekerjaan yang menyalahi norma masyarakat dan undang-undang, ada pula yang mengambil jalan mudah untuk cepat kaya tanpa perlu bersusah-payah memerah keringat dengan menyertai perniagaan skim cepat kaya.
Malangnya, janji-janji manis untuk menuai hasil berganda berakhir dengan episod si mangsa berputih mata.
Hakikatnya, amat sukar untuk percaya jika ada pihak yang mendakwa dirinya menjadi kaya dan hidup senang dalam sekelip mata tanpa berusaha.
Begitu juga dengan kisah dua orang wanita cekal yang ditemui Kosmo!. Usaha gigih kedua-duanya untuk menikmati kehidupan yang lebih baik menjadi realiti. Semuanya kerana berkat jerih perih bersengkang mata menjahit.
Jika dahulu Norhaniza Abu Hassan, 38, hanya memperoleh pendapatan kurang daripada RM500 sebulan hasil tempahan menjahit, namun segalanya berubah tiga tahun lalu selepas wanita berasal dari Seri Iskandar, Perak itu menyertai Program 1 Azam.
Kemahiran niaga
“Saya memang minat menjahit dan mengambil tempahan beroperasi dari rumah secara kecil-kecilan sebelum menyertai program tersebut.
“Kini, banyak pengetahuan yang diperoleh. Saya mempelajari selok-belok berniaga seperti cara mempromosikan barangan dan kaedah mempelbagaikan produk jahitan terutamanya melibatkan jahitan kreatif,” kata suri rumah yang mempunyai dua cahaya mata itu.
Jika sebelum ini ada kenalan Norhaniza yang tidak yakin atau percaya pada kebolehannya, namun dia menjadikan kata-kata tersebut sebagai cabaran yang harus dibuktikan sebaliknya.
Berbekalkan ilmu jahitan yang diperoleh daripada program tersebut, Norhaniza kini menerima pelbagai tempahan jahitan seperti langsir, pakaian, hantaran perkahwinan, cenderamata, tag nama sekolah, sarung kusyen dan banyak lagi.
MEJA kreatif ini boleh digunakan sebagai meja serba guna.


Kini, Norhaniza mampu menjana pendapatan sebanyak RM2,000 sebulan atau lebih mengikut musim.
“Dengan menggunakan mesin jahit berjenama Janome dan mengikuti program di Pusat Latihan Kraftangan Epal, apa yang kita hajati semuanya dapat dilakukan dengan mesin ini.
“Buat masa ini, saya menjalankan operasi menjahit dari rumah dan dalam proses mencari kedai,” ujarnya sambil memberitahu bahawa dulu dirinya tiada keyakinan diri untuk bercakap dengan orang ramai apatah lagi mahu mempromosikan hasil tangannya.
Perubahan landskap kehidupannya sekeluarga kini bukan terjadi dalam masa sehari dua. Baginya, rezeki sentiasa ada bagi mereka yang terus berusaha.
Tiada kata yang dapat diceritakan oleh wanita itu saat diminta mengimbas kembali saat kehidupannya dahulu yang cukup-cukup makan. Norhaniza bersyukur dan mengakui kehidupannya lebih baik berbanding sebelumnya.
Tiada kemahiran
Berkongsi kronologi cerita yang lebih kurang sama, Rohaya Shaari, 40, tidak segan mengaku bahawa dirinya tidak punya pengetahuan luas dalam bidang jahitan. Sebelum ini, dia sekadar mengambil tempahan membuat baju daripada saudara-mara.
Namun, setelah mengikuti program tersebut selama tiga bulan, ibu kepada dua cahaya mata itu belajar asas jahitan hingga menguasai pelbagai kemahiran jahitan kreatif.
“Daripada tiada apa-apa kemahiran, kini saya mampu membuka sebuah kedai jahit dan menerima pelbagai tempahan jahitan.
“Sebelum ini susah untuk saya mendapatkan pelanggan kerana tidak tahu asas perniagaan apatah lagi menjahit. Program 1 Azam ini melatih segala-galanya mengenai jahitan dan cara untuk memasarkan produk,” katanya yang menetap di Taman Sri Subang, Petaling Jaya.
JEAN terpakai boleh diolah secara kreatif menjadi jaket dan beg sandang.


Ceritanya, ketika dia meluahkan hasrat untuk membuka kedai jahit, ada dalam kalangan rakan-rakannya yang memperlekehkan niatnya itu.
Oleh kerana mahu membuktikan dirinya mampu pergi lebih jauh dan berjaya, berbekalkan modal RM4,000, Rohaya nekad menyewa sebuah kedai kecil di Petaling Jaya.
Bermula dengan operasi secara sendirian, Rohaya sejak lima bulan lalu sudah mempunyai dua orang pekerja dalam kalangan ibu tunggal.
Walaupun penuh ilmu di dada, Rohaya yang kini memiliki sebuah butik di pusat beli-belah Amcorp Mall mendapat sokongan dan galakan sepenuhnya daripada suami tercinta yang tidak lokek berkongsi ilmu andai ada yang berminat untuk mempelajarinya.
“Ia seperti satu kepuasan dapat berkongsi apa yang dipelajari dengan orang lain. Biasanya saya akan mengajar apa yang mereka mahukan.
“Jika dulu hanya menjahit baju kurung, kini saya menerima pelbagai jenis tempahan seperti langsir, kotak pensil, tudung, cenderamata, tag nama sekolah dan sebagainya,” ujarnya yang meraih pendapatan RM2,000 hingga RM5,000 sebulan mengikut musim.
Bagi Rohaya, Program 1 Azam mampu membantu golongan susah dan kurang bernasib baik terutamanya ibu-ibu tunggal.
“Apabila peluang sudah ada, mereka yang terlibat perlu ada kesungguhan untuk memajukan diri,” katanya penuh makna.


\

Wednesday, 26 December 2012

Perubahan hidup melalui Majudiri





KEPAYAHAN hidup berjauhan dari keluarga mebuatkan Puspavalli Narayansamy, 35, nekad mahu pulang ke tanah kelahirannya di Tapah, Perak.
Sewaktu mula-mula berhajat untuk bekerja sebagai penganalisis kewangan di Singapura, ibu tunggal itu hanya berniat untuk mengubah kehidupan keluarganya memandangkan menerima gaji bulanan yang lebih tinggi mengikut nilai mata wang republik itu.
Segala kerisauan dan ketakutan yang bersarang dalam hati tidak diendahkan malah dia melangkah penuh berani untuk mencabar kemampuan dirinya.
Sepanjang bekerja di tanah asing dari tahun 2009 hingga awal 2012, segala pahit maung kehidupan ditelan sendiri. Berulang-alik dari Johor Bahru ke Singapura, dia tetap menggagahkan dirinya hanya kerana satu niat iaitu untuk mengubah nasib keluarganya.
Begitupun, sebuah peristiwa hitam terjadi hingga hampir meragut nyawa ibu kepada dua orang anak itu.
"Sewaktu sedang menunggu bas untuk ke tempat kerja, beg tangan saya telah diragut oleh manusia berhati binatang," ujarnya yang mengimbas kembali insiden ngeri tersebut.
Tangan kirinya telah patah lalu menyebabkan segala upayanya untuk bekerja terjejas. Ditambah pula dengan beberapa masalah lain, motivasi hidupnya dirasakan berkecai sama sekali. Puspavalli yang patah hati, terus pulang ke kampung halamannya.
Hidupnya terus terumbang-ambing lantaran kehilangan punca pendapatan. Namun, melihatkan dua anak lelakinya yang sedang membesar dan memerlukan perhatian dan penjagaan sewajarnya, wanita cekal itu menyusun kembali langkahnya.
"Pada mulanya, saya merasakan kehidupan saya telah musnah hingga terpaksa meminjam wang untuk perbelanjaan makanan dan keperluan anak-anak saya," ujarnya.
Rumah ibu
Mujur Puspavalli masih memiliki tempat berteduh iaitu di rumah ibunya di Chenderiang, Tapah. Kelangsungan hidup mereka sekeluarga hanya bergantung kepada penjualan makanan ringan tradisional India, muruku, yang dijual secara kecil-kecilan kepada jiran tetangga dan teman-teman yang memahami keadaan hidupnya.
"Setiap hari, saya dan ibu sentiasa memikirkan cara untuk mengembangkan perniagaan kerana merasakan ia boleh dimajukan jika diberi peluang," jelas Puspavalli.
Dalam mencari solusi cuba merungkai permasalahan, dia didatangi teman rapatnya yang memperkenalkan Puspavalli pada projek Majudiri yang dianjurkan Yayasan 1Malaysia Development Berhad (1MBD).
PENDAPATAN bulanan Puspavalli meningkat selepas menyertai program Majudiri.


"Pada awalnya, saya sedikti skeptikal malah kurang keyakinan diri untuk mencuba. Namun, selepas dipujuk oleh ibu, baru saya tergerak untuk turut serta dalam program tersebut.
Program dua hari itu banyak mengubah persepsi diri dan pemikirannya ke arah lebih positif. Dalam masa sama, kepercayaan pada diri semakin meningkat malah bersedia berdepan dengan segala kemungkinan.
"Tidak dinafikan, episod duka akibat perceraian dahulu sedikit sebanyak telah mengubah corak kehidupan saya. Kini, emosi itu beransur hilang dan berganti dengan kesungguhan untuk mengubah nasib hidup," ujarnya optimis.
Diiringi doa dan harapan ibunya yang mahukan Puspavalli kembali tegar meneruskan kehidupan, dia kini mula mengorak langkah memajukan bisnes muruku dan beberapa jenis makanan manis tradisi India.
Cari penyelesaian
"Projek Majudiri tersebut banyak mengajar saya mencari penyelesaian atas setiap permasalahan perniagaan yang saya hadapi.
"Malah, setiap peserta turut diberi panduan untuk memajukan bisnes dengan lebih meluas dan lari daripada kepompong lama," jelasnya.
Usai program tersebut, Puspavalli dapat merasakan peluang yang terbentang luas sedia menanti dirinya untuk diterokai dan mengembangkan jenama syarikatnya, Chellam Sweets ke peringkat lebih tinggi.
"Jika sebelum ini, saya tercari-cari peluang, rupanya saya tidak sedar yang ia telah tersedia di hadapan saya sejak sekian lama," tambahnya.
Ruang niaganya semakin mendapat tempat bukan sahaja dalam kalangan penghuni kejiranannya malah turut melangkau hingga ke luar negeri.
"Saya ada menerima pesanan dari Johor hingga ke Singapura. Saya kini sedang menunggu pengesahan daripada seorang kawan untuk memasarkan muruku buatan saya ke China," ujarnya bersungguh-sungguh.
Kelengkapan membuat manisan juga sedang dalam proses untuk digantikan ke peralatan yang lebih canggih. Selain daripada itu, dia turut berkira-kira untuk membesarkan lagi ruang dapurnya untuk memudahkan kerja-kerja pembuatan.

SHAHABUDIN terus berusaha dalam memajukan diri dalam bisnes pembinaan yang telah dilakukan sejak usia remaja.


"Jika dahulu, kadar pendapatan keluarga kami hanya sekitar RM1,000 sebulan, tetapi kini ia mencecah sehingga RM3,000 hingga RM4,000 walaupun bukan pada musim perayaan.
"Saya juga mempunyai dua orang pembantu bagi meringankan beban pekerjaan jika mendapat tempahan yang lebih," jelasnya.
Motivasi seorang bapa
Perubahan hidup yang lebih selesa turut diimpikan oleh seorang tukang pembuat rumah, Shahabudin Ismail, 60.
Dengan hampir separuh daripada hidupnya berkecimpung dalam bidang pembinaan, Shahabudin sebelum ini hanya mampu menampung tujuh anaknya dengan pendapatan tidak tetap iaitu sekadar RM350 seminggu.
Semua itu bergantung kepada permintaan kerja yang tidak menentu malah ditambah dengan keadaan dirinya yang semakin berusia.
"Kalau dapat projek, dapatlah saya memberi sedikit wang kepada isteri untuk dibuat perbelanjaan seharian," ujarnya ketika ditemui baru-baru ini.
Membantu mengurangkan beban keluarga, isterinya turut bersama-sama mencari rezeki dengan bekerja sebagai tukang masak di Kem Pusat Latihan Khidmat Negara (PLKN) berdekatan rumahnya yang terletak di PPRT Kampung Tok Sirat, Lintang, Sungai Siput, Perak.
"Saya masih ada empat orang anak yang masih bersekolah dan memerlukan sumber kewangan bagi menampung belanja harian dan persekolahan mereka," ujarnya.
Shahabudin pada awalnya hairan kerana peluang masih belum terbuka buat dirinya walau sudah bertahun lama berkecimpung dalam kerjaya tersebut dan banyak kali cuba memajukan perniagaannya.
"Mungkin disebabkan saya hanya menanti peluang tanpa mencari ruang untuk melangkah lebih jauh, membuatkan perniagaan saya masih di takuk lama," jelasnya.
Komunikasi berkesan
Atas saranan daripada ketua kampung yang menasihatkannya untuk mengikuti program Majudiri, dia mula merasai perubahan dalam diri.
"Program tersebut membuka minda saya untuk mencari peluang dalam memajukan lagi ruang perniagaan saya," ujarnya.
Antara yang dipelajari dalam program itu adalah latihan komunikasi, kaedah pemasaran bisnes, mengenal pasti sasaran niaga dan asas keusahawanan.
"Salah satu skil yang berguna pada saya adalah komunikasi secara berkesan ketika berjumpa pelanggan. Ia meningkatkan lagi cara pergaulan agar tampil lebih yakin dalam sebarang perbincangan," jelas Shahabudin.
Tambahnya, jika sebelum ini dia hanya mampu memberi cadangan atau pandangan cara lama, kini Shahabudin lebih terbuka dalam memberi idea dan pendapat yang lebih segar dan meyakinkan.
"Kami diajar untuk mengurus syarikat dengan strategi yang lebih praktikal mengikut keadaan semasa. Jika dalam kebuntuan akibat berhadapan dengan masalah, cari jalan penyelesaian melalui pelan kedua," ujarnya.

MURUKU Puspavalli kini mendapat tempahan dari dalam dan luar negeri.


Keterbukaan dirinya mula membuahkan hasil apabila dia semakin banyak mendapat projek. Ia turut merangkumi pembinaan dalam skala yang lebih besar sehingga mampu untuk mengupah beberapa pekerja tempatan. Dia juga menumpukan prospek perniagaan yang lebih luas berbanding sebelumnya.
"Boleh dikatakan saya kini mampu menarik nafas lega kerana banyak mendapat projek. Jika saya masih berfikiran seperti dahulu dan tidak menyertai program Majudiri tersebut, pendapatan keluarga saya tentunya tetap seperti dahulu," ujarnya.
Dia sudah mampu tersenyum apabila mampu mendapat sumber pendapatan sekitar RM10,000 hingga RM20,000 untuk sesebuah projek. Bersyukur dengan rezeki yang kini terbentang luas, Shahabudin mahu mendedikasikan hasil usha itu untuk ahli keluarganya.


Friday, 21 December 2012

Kopiah Waqi dieksport hingga ke Mekah





DI dalam sebuah bilik, kelihatan enam gadis berusia awal 20-an sedang tekun melakukan tugas masing-masing. Salah seorang daripada mereka berdiri di satu sudut sambil menghadap sebuah mesin sulaman.
Sementara, lima yang lain pula duduk di atas kerusi sambil memegang gunting. Mereka begitu berhati-hati memotong 18 lapisan kain kapas yang telah dijahit menjadi satu lapisan tebal. Satu persatu helaian kain tersebut putus, namun kerja-kerja menyiapkan kopiah Waqi masih belum berpenghujung.
Mereka perlu memastikan sulaman di atas kain kapas berjalan lancar. Bahkan, mereka cukup berhati-hati dalam melakukan kerja tersebut kerana jika berlaku kesilapan, lapisan kain tebal itu akan rosak.
“Jika rosak kualiti kopiah yang dihasilkan akan terjejas. Lapisan tebal itu bakal dijadikan dinding kopiah.
“Lebihan kain daripada dinding kopiah itu kemudiannya dipotong, sebelum disambung pada bahagian atas kopiah,” kata Pengarah syarikat Plexus Asia Sdn. Bhd. yang menghasilkan kopiah Waqi, Azhar Bahari.
Syarikat yang beribu pejabat di Taman Nirwana, Ampang, Selangor itu boleh dikatakan tidak menang tangan menghasilkan kopiah premium untuk pasaran tempatan dan eksport.
Menurut Azhar, kopiah Waqi dihasilkan menggunakan teknologi fabrik daripada lapisan kain kapas lembut bagi memudahkan peluh diserap sekali gus memberikan keselesaan kepada kulit kepala.
“Bahan kasa tegap mengekalkan bentuk asal kopiah agar sentiasa tampak segak bergaya. Kain kapas pula sifatnya lembut, ringan dan selesa digunakan.
“Gabungan bahan-bahan berkualiti itu memudahkan pengaliran udara keluar daripada kopiah membuatkan kepala kekal nyaman. Selain itu, lapisan bahan pemantul haba turut digunakan bagi mengurangkan bahang terik mentari,” kata lelaki yang berpengalaman luas dalam industri sulaman dan jahitan selama 16 tahun.
Kualiti kopiah

KOPIAH Waqi berkualiti premium disulam menggunakan sulaman komputer.


Di pasaran negara, kopiah boleh didapati dalam tiga kualiti iaitu biasa, sederhana dan premium. Harga setiap kopiah ditentukan berdasarkan kualitinya.
Bagi kategori biasa, harganya boleh didapati semurah RM5, sederhana sekitar RM50, manakala premium pula lebih RM100 setiap satu.
Dalam Islam, kopiah atau ketayap merujuk kepada sejenis penutup kepala. Menutup kepala bagi lelaki hukumnya sunat dan memakai kopiah adalah salah satu cara yang mudah.
Selain songkok, pemakaian kopiah dalam kalangan umat Islam di negara ini sesuatu yang biasa. Tidak hairanlah, ada yang memiliki sehingga lebih lima buah kopiah. Setiap kopiah digunakan mengikut kesesuaian pada majlis tertentu seperti menghadiri ceramah agama, perkahwinan atau ke surau.
“Tidak banyak kopiah premium berada dalam pasaran negara kita, namun permintaannya adalah tinggi. Justeru, untuk menghasilkan kopiah Waqi, kami telah melakukan penyelidikan dan pembangunan (R&D) sendiri sejak lima tahun lalu.
“Kajian yang dilakukan adalah penggunaan teknik sulaman, jahitan, kerapian dan keselesaan. Sulaman tidak perlu mengikut fesyen terkini, tetapi apabila siap ia nampak simple dan kemas. Sulaman dilakukan menggunakan sulaman berkomputer,” kata anak jati Kedah itu. Kilang kopiah Waqi terletak di Pendang, Kedah.
Bapa kepada tiga orang anak itu turut mementingkan maklum balas pengguna. Sehubungan itu, selama dua tahun pihaknya menjalankan kajian membabitkan kumpulan 50 peserta yang dijalankan sebanyak tiga kali.
Peserta terdiri daripada ahli jawatankuasa masjid dan pelbagai latar belakang responden. Setiap maklumat yang diperoleh digunakan bagi membaiki kualiti kopiah tersebut.
Sejak tahun 2010, kopiah Waqi telah berada di pasaran. Sambutan daripada orang ramai sangat menggalakkan, malah permintaannya jauh lebih tinggi berbanding penawaran yang mampu kami lakukan.

ALAT pengukur digunakan bagi memastikan saiz kopiah yang dipakai sesuai dengan kepala pelanggan.


Harga mahal
Setiap perniagaan pasti mempunyai cabaran sendiri, begitu juga dalam menjual kopiah berkualiti premium terutamanya berkaitan dengan harga.
Hakikatnya, pengguna tertarik dengan kualiti dan kecantikan, namun apabila melihat harga kopiah melebihi RM100, mereka mula berfikir banyak kali. Adakah pembelian tersebut berbaloi?
“Tidak dinafikan pelanggan berbelah bahagi untuk membeli kopiah premium, tetapi kami berjaya meyakinkan mereka. Pemakaian kopiah premium membuatkan si pemakainya kelihatan lebih segak.
“Tidak cukup dengan itu, kami turut melabur dalam menghasilkan bungkusan yang menarik. Ia nyata berbaloi apabila kami dianugerahkan Malaysia Good Design Award daripada Majlis Rekabentuk Malaysia,” katanya yang menubuhkan syarikat berkenaan bersama dua rakan kongsi pada tahun 1994.
Pasaran eksport
Menurut Azhar, pihaknya juga telah mendapat permintaan daripada pihak tertentu di Mekah dan Madinah untuk memasarkan kopiah Waqi di kedua-dua kota suci umat Islam tersebut.
Kopiah Waqi yang akan dipasarkan ke sana berbeza termasuk dari segi corak kerana ia dijual sebagai cenderamata terutama pada musim haji.
“Mulai tahun hadapan kami akan mengeksport kopiah Waqi ke kedua-dua kota tersebut dan harganya tentulah lebih mahal berbanding di negara ini,” katanya.
Pemilik Ijazah Sarjana Muda Rekabentuk Industri, Universiti Teknologi Mara, Shah Alam itu memberitahu, kilangnya ketika ini mampu mengeluarkan kira-kira 3,000 kopiah setiap hari atau 36,000 setahun. Namun, pada tahun depan, pihaknya menyasarkan untuk mengeluarkan sebanyak 300,000 kopiah setahun.
Jualan kopiah paling tinggi pada bulan Ramadan. Ketika ini, syarikat berkenaan turut berdepan masalah kekurangan pekerja berpengalaman sekali gus merencatkan pengeluaran.
Mencantumkan kopiah
Bagi Nurul Anisah Abd. Rahim, 22, peluang menjalani latihan industri di syarikat yang menghasilkan kopiah premium merupakan satu pengalaman berharga.
Pelajar Politeknik Ibrahim Sultan, Johor Bahru itu menjalani latihan industri selama lima bulan di syarikat tersebut. Ketika bekerja, Nurul Anisah telah dihantar di beberapa bahagian yang berbeza.

KETELITIAN amat penting ketika proses memotong 18 lapisankain kapas yang telah dijahit untuk dijadikan dinding kopiah.
sebelum ia disambung menjadi dinding kopiah


“Mula-mula dahulu, saya bertugas di bahagian jualan sebelum dipindahkan ke bahagian pengawalan kualiti produk. Sejak dua minggu lalu, saya bertugas di bahagian R&D yang menghasilkan kopiah Waqi.
“Pembuatan kopiah Waqi dilakukan secara teliti dan saya mengambil masa satu hari untuk menghasilkan sebuah kopiah. Itupun kualitinya tidak berapa bagus.
“Bahagian yang paling susah ialah ketika mencantumkan dinding dan atas kopiah. Jahitan perlu dilakukan secara manual, ketekunan dan ketelitian amat dituntut atau kopiah akan senget,” katanya yang berasal dari Pahang.
Sudah dua tahun
Seorang pelanggan, Mohammad Mydin, 31, berkata, dia memakai kopiah Waqi sejak dua tahun lalu.
Dia mengakui memilih untuk mengenakan kopiah Waqi selepas berpuas hati dengan fabrik yang memberi keselesaan.
Katanya, ketebalan kain menjadikan kopiah tersebut keras dan jika memakai serban, tidak perlu lilitan yang banyak.
“Syarikat berkenaan melakukan R&D sebelum menjual kepada para pelanggan. Ia bukan sahaja berkualiti, malah selesa dan cantik. Kainnya tebal, tetapi saya tidak pernah mengalami sakit kepala.
“Saya sering memakainya ketika majlis-majlis tertentu dan penyimpanannya juga agak senang,” katanya yang merupakan seorang penceramah bebas.


Wednesday, 19 December 2012

Fenomena Crepe Durian


Penawar ketagihan si penggemar durian



ADUNAN krim berwarna putih bercampur isi durian yang dibalut dengan lempeng nipis berwarna kuning itu dimakan penuh nikmat.
Rasa masam manis krim berpadu dengan isi durian yang berlemak benar-benar membangkitkan selera mereka yang menikmatinya.
Izzati Abdul Ghaffur, 24, benar-benar menikmati makanan kegemarannya yang dibeli dari sebuah kedai bakeri di Seremban, Negeri Sembilan.
"Saya sangat menggemari durian crepe. Rasanya yang lemak manis dengan isi durian yang terdapat di tengah-tengahnya benar-benar membuat saya ketagih," katanya dalam satu pertemuan.
Menurut Izzati, minatnya terhadap durian crepe berputik sebaik dia melihat gambar makanan tersebut dimuat naik oleh seorang daripada rakannya di laman sosial Facebook.
"Rakan saya bercerita tentang keenakan durian crepe yang membuatkan saya teringin untuk mencubanya," ujarnya.
Selepas mencuba makanan itu buat pertama kali, dia terus 'jatuh cinta' dengan rasanya yang unik.

PERINGKAT akhir menghasilkan durian crepe. Mengikut pusingan jam, lempeng nipis, krim dan isi durian.


"Sebagai penggemar durian, saya memang sukakan apa-apa sahaja makanan yang berasaskan durian dan durian crepe sememangnya pilihan yang tepat untuk peminat durian seperti saya," katanya yang merupakan seorang penulis blog yang gemar berkongsi cerita mengenai makanan dengan rakan-rakannya.
Ujar Izzati, kini dia pasti akan membeli makanan kegemarannya itu pada bila-bila masa dia keluar ke pusat bandar, tidak kiralah sama ada yang ditempah ataupun yang dibeli terus dari mana-mana kios makanan di pusat-pusat beli-belah.
"Jika seminggu saya tidak makan crepe durian, saya pasti akan berasa seperti tidak senang duduk kerana makanan ini benar-benar telah menjadi kegilaan saya," katanya.
Menurut sejarah kulinari, resipi crepe ditemui buat pertama kalinya di Perancis pada tahun 1390 dalam sebuah buku masakan yang bertajuk Manger 'de Paris (makanan yang berasal dari Paris).
Perkataan crepe berasal daripada bahasa Latin iaitu crispa yang bermaksud bergulung.
Tidak menang tangan
Jika di Perancis crepe disajikan sebagai hidangan utama, di Amerika pula ia dianggap sajian terlazat dan sering dihidangkan sebagai penutup hidangan..
Ia turut disajikan dalam pelbagai cara. Antaranya mengisi lapisan-lapisan ini dengan gula halus, cip coklat, krim vanila, keju, sayur-sayuran, daging atau telur.
Bagi seorang pembuat crepe durian, Zuharizam Mahamed, 30, dia tidak menang tangan menghasilkan makanan yang sedang menjadi trend di seluruh negara itu.
"Melalui promosi yang dilakukan di blog milik saya iaitu www.kedai-cupcakes.blogspot.com, saya menerima banyak tempahan crepe durian daripada orang ramai dan ini merupakan satu perkembangan yang baik terhadap perniagaan saya, " katanya yang membuat tempahan crepe durian di rumahnya di Taman Rakan, Cheras, Kajang, Selangor.
ISI durian dan krim diletakkan di atas lempeng nipis sebelum dibalut.


Menurut Zuharizam, dia mula belajar membuat crepe durian kira-kira tiga bulan lalu setelah melihat gambar makanan itu di dalam sebuah blog.
"Saya tertarik apabila diberitahu mengenai keunikan bahan-bahan yang digunakan untuk menghasilkannya.
"Sebab itulah, saya belajar membuat crepe durian meskipun pada ketika itu ia masih belum dikomersialkan lagi," ujarnya yang turut menerima tempahan membuat kek red velvet, kek pelangi, pavlova, roti, puff krim dan juga tat.
Lima jenis tepung
Proses membuat crepe durian pula bukanlah sesuatu yang mudah kerana inti dan kulitnya perlu diadun dengan betul.
"Bagi mengelakkan crepe mudah koyak, saya menggunakan lima jenis tepung. Ia juga tidak boleh terlalu tebal atau nipis," jelasnya yang mula berjinak-jinak dengan perniagaan sambilan sejak tahun 2009.
Selain itu, salah satu rahsia keenakan crepe durian Zuharizam ialah dia hanya menggunakan durian jenis Musang King sebagai inti.
"Meskipun harga durian Musang King di pasaran agak mahal, namun saya tidak kisah mengeluarkan modal yang lebih kerana saya tahu ia dapat menghasilkan rasa yang hebat," katanya yang mendapatkan bekalan durian daripada seorang peniaga di Pekan Batu Sembilan, Hulu Langat, Selangor.
Menurut Zuharizam, dia menjual empat biji crepe durian bersaiz sederhana yang dibungkus dalam bekas plastik pada harga RM10. Bagi tempahan yang kurang daripada dua bekas, Zuharizam menasihatkan pelanggan yang tinggal di sekitar Cheras supaya mengambil dari rumahnya.

CREPE durian salah satu opsyen untuk si penggemar durian.


Bagaimanapun, bagi tempahan yang melebihi 10 bekas plastik dan ke atas, dia akan menghantar ke lokasi pelanggan di sekitar Kuala Lumpur pada waktu makan tengah hari dan selepas waktu bekerja tanpa caj tambahan.
"Sebaik-baiknya, buatlah tempahan tiga hari sebelum bagi memudahkan proses penghantaran,"katanya 
Sementara itu, bagi pemilik gerai durian tersebut, Quah Chon Siang, 27, memperoleh bekalan durian sebanyak dua kali sehari bagi memastikan permintaan yang tinggi daripada pelanggan terhadap buah itu sentiasa dapat dipenuhi.
"Meskipun durian-durian tersebut dibawa dari Bentong, Pahang, saya sentiasa memastikan bahawa ia dapat dihantar pada sebelah tengah hari dan petang bagi mengelakkan masalah kehabisan stok.
"Saya juga tidak menyimpan durian yang tidak dibeli melebihi sehari bagi menjamin kualiti," katanya yang turut menjual buah-buahan lain seperti manggis, rambutan dan mangga.
Ditanya sama ada trend crepe durian mempengaruhi jualannya, Chon Siang mengakui bahawa jualan durian di gerai miliknya semakin hari semakin meningkat meskipun terdapat lambakan di pasaran.
"Pelanggan saya bukan sahaja terdiri daripada golongan orang persendirian yang membeli durian untuk dimakan bersama keluarga, malah para pengusaha crepe durian secara komersial dan bukan komersial," katanya yang hanya menjual durian bermutu tinggi seperti Musang King, King of Kings, duri hitam, Butter, XO dan D24.


Friday, 14 December 2012

Jatuh bangun Haji 'Suco'



Haji 'Suco' atau Ridzuan Mustapha menunjukkan air berkabonat yang telah siap dibungkus dan sedia untuk dihantar keapada pelanggan.
Biarpun berkali-kali tersungkur dalam bidang perniagaan namun ia tidak pernah mematahkan semangat Ridzuan Mustapha untuk meneruskan perniagaan air berkabonat yang diusahakan olehnya sejak belasan tahun lalu.
Masihkah anda ingat akan jenama Suco yang pernah hangat diperkatakan sekitar tahun 2000 dahulu?
Ia merupakan jenama air berkabonat buatan bumiputera sepenuhnya, namun kini pengusahanya kembali bertatih-tatih untuk berniaga setelah beberapa kali kecundang.
Semuanya bermula pada tahun 1997, apabila pada ketika itu, Majlis Amanah Rakyat (Mara) memperkenalkan kursus membuat air berkabonat di kalangan anak tempatan.
Salah seorang peserta yang benar- benar tertarik serta yakin bahawa produk tersebut boleh dikomersialkan secara besar-besaran adalah Ridzuan sendiri.
Bermula saat itu, dia bersungguh-sungguh menyertai kursus tersebut biarpun masih berkhidmat sebagai kakitangan kerajaan.
Minat yang mendalam dalam bidang perniagaan tidak menghalangnya untuk melakukan dua pekerjaan serentak.
Ujarnya, kadang kala perniagaan yang baru dimulakan tersebut turut dibantu oleh isterinya.
Seorang pekerja menyusun deretan botol air minuman sebelum dicop dengan tarikh luput.
"Apabila terdapat permintaan yang tinggi pada ketika itu saya sanggup bercuti, malah pernah bercuti tanpa gaji selama setahun untuk berniaga.
"Isteri dan keluargalah yang banyak membantu saya, malah sehingga kini sekali pun," katanya.
Setelah merasakan perniagaannya benar-benar berjaya, akhirnya Ridzuan mengambil keputusan untuk berhenti bekerja dan menumpukan perhatian sepenuhnya dalam perniagaan.
Perniagaannya terus berkembang baik sehingga tahun 2000 yang mana ketika itu Ridzuan memiliki seramai 50 pekerja dan enam buah lori dan mampu mengeluarkan produk sehingga 400 kotak sehari.
Semuanya berjalan lancar sehinggalah pada tahun 2005 apabila nasib tidak menyebelahinya, akibat perbuatan khianat pihak tertentu, perjalanan perniagaannya mulai terganggu dan merudum.
Namun dalam tempoh tersebut, Ridzuan tidak mengalah dan kembali mengumpulkan modal melalui ahli keluarga sedikit demi sedikit.
Dia kembali membuka kilang air berkabonat secara perlahan-lahan, namun kali ini perniagaannya tidak serancak dahulu.
Permintaan terhadap airnya tidak lagi tinggi, akibatnya Ridzuan mengalami pusingan modal yang tidak menentu sekali gus menyukarkannya untuk melunaskan sewa kilang secara teratur.
Sekali lagi Ridzuan diuji apabila pemilik kilang tersebut mulai menyita segala peralatan dan kilang tersebut.
Segala peralatan serta kilangnya disita dan dirampas, Ridzuan jatuh 'terduduk' dan terpaksa berehat selama enam bulan.
mesin pengisian air berkabonat ke dalam botol secara automatik merupakan antara pembaharuan yang dilakukan oleh syarikat tersebut.
Jelas Ridzuan, pada ketika itu Mara telah menawarkan kepadanya tapak kilang baru di Kompleks Makanan Mara, di Batu Caves, Selangor.
"Ketika sedang menunggu kelulusan itulah pemilik kilang tersebut telah menyita segala barangan saya.
"Sekali lagi perniagaan saya jatuh merudum," katanya.
Biarpun begitu, atas sikap tidak berputus asa, Ridzuan bangkit semula dengan bantuan agensi kerajaan terutamanya Mara dengan menyediakan kilang serta beberapa bantuan lain.
Kini, Ridzuan kembali bertatih untuk memulakan perniagaanya semula dan kali ini agak berbeza berbanding sebelumnya.
Masakan tidak, jika dahulu proses membuat air berkabonat dijalankan secara manual iaitu bermula daripada proses membancuh sehingga pengisian ke dalam botol semua dilakukan oleh pekerja.
Namun kini tidak lagi apabila beliau menggunakan peralatan automatik sepenuhnya yang mampu mengeluarkan 200 kotak dalam masa satu jam sahaja.
"Kita masih dalam peringkat penyelidikan dan pengembangan (R&D) untuk mesin ini.
"Ia agak berbeza jika dibandingkan dengan kaedah manual, namun melalui teknik automatik kebersihan serta kualiti air yang dihasilkan lebih terjamin," ujarnya.
Ridzuan telah melaksanakan proses R&D tersebut hampir dua tahun dan masih lagi dalam peringkat penyesuaian.
Pembungkusan merupakan proses terakhir dikilang sebelum air minuman tersebut dihantar kepada pelanggan.
Biarpun masih dalam peringkat R&D, namun kilangnya mampu mengeluarkan hampir 5,000 botol dalam masa satu jam dan kebiasaannya akan beroperasi selama lima jam dalam sehari.
Ridzuan kini dalam proses memohon beberapa sijil seperti sijil 1 Malaysian Best dan sijil Amalan Pengilangan Baik (GMP), bagi menjaga kualiti air yang dihasilkan.
Ujarnya, permintaan daripada pelanggan sehingga kini amat baik, namun masih tidak dapat memenuhi semua permintaan akibat kadar pengeluaran yang terhad.
"Apabila proses R&D serta mesin mampu untuk mengeluarkan air pada kadar maksimum kita akan terima semua permintaan ini.
"Buat masa ini kita sedang menggiatkan promosi terhadap produk Suco," katanya.
Tambahnya lagi, selain air berkabonat, kilangnya turut mengeluarkan air mineral, minuman herba serta minuman penambah tenaga.
"Kita juga sedang dalam proses uji kaji untuk mengurangkan kadar kandungan gula di dalam minuman yang dihasilkan," ujarnya.
Kini, beliau sedang giat mempromosikan produk keluarannya dan sedang dalam perancangan untuk membuka stokis di setiap negeri.
Bagi yang berminat untuk memasarkan air berkabonat keluaran Suco Industries (M) Sdn. Bhd. ini boleh menghubunginya idtalian 03-61859060 atau 03-61859062 dan untuk maklumat lanjut anda juga boleh layari laman web di www.sucoproducts.com

Saturday, 8 December 2012

Rezeki Tepi Jalan





SHAIPUR AZWAN ABDUL HAMID, 31, pernah berkecil hati apabila cuba mempertahankan keputusannya untuk berdikari dengan membuka gerai menjual burger dan roti john.
Masih segar dalam ingatan, dia pernah ditegur jiran, kenalan dan ahli keluarganya sendiri yang skeptikal dengan masa depan kerja tersebut. Begitupun, dia tidak pernah berjauh hati atau kecewa dengan pilihannya, lebih-lebih lagi dia kini sudah melihat pulangan hasil titik peluhnya itu.
Biarpun 'pejabatnya' hanyalah di tepi jalan, lelaki berkelulusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) yang mesra disapa sebagai Wan itu mengakui bersyukur dapat menjana pendapatan demi menyara keluarganya.
Bapa kepada seorang anak itu percaya, pengusaha gerai yang rajin berusaha dengan jualan memberangsangkan mampu menjana pendapatan yang setaraf dengan gaji purata pekerja pejabat.
Namun, untuk mencapai objektif tersebut, banyak yang perlu Wan lalui terutamanya tentang cabaran dan selok-belok berniaga.
"Perlu ada semangat untuk berjuang. Berniaga perlu ada niat yang betul untuk berjaya dan jangan mudah berputus asa," ujar Wan ketika ditemui di gerainya di Taman Kenanga, Seksyen 17, Shah Alam.
Pada awalnya, Wan bermula sebagai pekerja di sebuah warung dengan gaji RM10 sehari. Kesanggupan bekerja pada usia semuda 17 tahun dengan gaji yang rendah bukan suatu untuk disesalkan.
Dia sebaliknya menganggap itu merupakan peluang terbaik untuk mempelajari asas perniagaan memandangkan dia sifar pengalaman.
"Ketika kawan-kawan menyambung pengajian dan mencari kerja yang lebih 'selamat', saya pula ketika itu berkawan dengan seorang abang bernama Zulmahizam dan menjual burger bersamanya," kata Wan mengimbas memori tahun 1999 ketika berjualan di Seksyen 2, Shah Alam.
Selepas dua tahun berniaga, dia dan tuan gerainya didekati seorang chef yang sedia berkongsi tip menjadikan burger lebih lazat iaitu sos yang digunakan.
"Chef itu memberi kami tip bahawa keenakan burger terletak pada kombinasi sos cili dan mayonis yang terbaik. Jadi, kami pun mencuba kombinasi pelbagai jenis sos cili dan mayonis sehingga mendapat rasa terbaik.

WAN (kiri) sibuk melayan pelanggan yang datang membeli burger dan roti john di gerainya.


"Pada masa yang sama, tuan gerai menghantar saya belajar buat roti john secara sambilan selama dua minggu di sebuah gerai lain," katanya.
Kumpul semangat
Namun, adat dalam perniagaan, Wan tidak terlepas daripada jatuh dan bangun dalam resam berniaga. Kerugian dan menanggung hutang itu lumrah. Semua itu berlaku ketika dia berhasrat membuka perniagaan sendiri.
"Saya pernah membuka restoran makanan Thai namun, ia terpaksa ditutup berikutan menanggung kerugian yang teruk," luahnya yang pernah menjual segala barangan peribadi seperti seluar jean dan kasut Timberland kesayangannya untuk memulakan perniagaan itu.
Wan tidak pernah putus asa. Berkat usaha dan kecekalan, wang RM50 pemberian abangnya dijadikan modal azimat. Dia membaiki sebuah gerai sorong yang dijumpai di tempat pembuangan barang seterusnya membeli sedikit barang mentah untuk memulakan semula perniagaan menjual burger.
"Hanya dengan empat beg roti dan dalam masa dua jam, saya berjaya mengembalikan wang RM50 kepada abang saya," ujarnya lalu meneruskan perniagaan pada hari-hari berikutnya dan menambah kuantiti jualan berikutan sambutan yang semakin bagus.
Sambil sibuk melayan pelanggan yang sudah beratur panjang menempah burger ayam, daging dan roti john, Wan memberitahu, dia sudah terbiasa dengan suasana tersebut. Jika ada tempahan secara pukal, Wan akan menggandakan operasinya.
"Kebiasaannya saya akan menjual kira-kira 150 biji burger dan 60 hingga 80 roti john. Ada hari-hari yang lebih tinggi jualan. Semuanya, memberi pulangan yang lumayan iaitu dengan untung bersih kira-kira RM200 hingga RM250 sehari," katanya yang menjalankan perniagaan dari pukul 5 petang hingga 11.30 malam.
Wan bagaimanapun taat dengan permintaan ibunya yang mengharapkan dia bekerja secara tetap. Tiga tahun lalu, dia memulakan tugas di Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) manakala perniagaan gerainya diteruskan oleh isterinya, Yiska Maida Anggrani, 26.
Jika berkelapangan, Wan tetap akan menemani isterinya di gerai untuk membantu apa yang patut. Kini, mereka memiliki dua buah kereta dan dua buah motosikal hasil rezeki berniaga di tepi jalan itu.
"Persepsi orang bahawa menjual burger tepi jalan tidak akan membawa saya ke mana-mana adalah sama sekali tidak benar. Jika seseorang itu rajin, mempunyai semangat berniaga dan mahu terus maju, rezeki boleh diraih di mana-manapun," katanya yang tidak pernah lupa jasa gerai itu dalam hidupnya.
Warga emas gigih
PEKERJA di gerai milik Linggem di Brickfields sedang menggoreng sajian popular.


Kosmo! turut menemui sepasang warga emas di kawasan Brickfields yang terkenal dengan gerai jualan mereka. Keenakan dan kesegaran produk jualan mereka memang didambakan ramai orang yang ingin mengisi perut dan melegakan kerongkong yang dahaga.
"Saya buka gerai setiap hari. Ramai orang datang, mungkin kerana banyak promosi di internet, laman sosial, akhbar dan sebagainya," kata Chan Wai Keong, 59, sambil tersenyum.
Ditemani isterinya, Choi Sai Yen, 59, Wai Keong berkata bahawa dia tidak mahu mengecewakan pelanggan yang datang untuk merasai secawan air kelapa atau semangkuk cendol mahupun ais batu campur (ABC).
"Saya mesti berikan yang terbaik. Mereka mungkin datang dari jauh, datang semata-mata untuk minum, terutama sekali pada hari-hari panas," katanya lagi yang sibuk melayan pelanggan yang tidak putus-putus sejak gerainya dibuka pada pukul 10 pagi.
Gerai tersebut mempunyai keistimewaan kerana ia sudah berusia lebih 40 tahun. Namun, Wai Keong mengambil alih operasinya sejak 10 tahun lalu daripada pemilik asal yang juga saudaranya.
Ditanya mengenai keistimewaan gerai minuman itu, Wai Keong hanya menggeleng kepala sambil tersenyum. Sambil menghulurkan semangkuk cendol, ABC dan segelas air kelapa, dia berkata: "Kamu rasa sendiri."
Gula melaka yang terpilih dan santan segar, kata Wai Keong, antara resipi yang digunakan untuk membuat cendol yang lazat itu. Bagi ABC pula, dia mendakwa sekadar menggunakan bahan-bahan biasa.
"Paling penting, semuanya disediakan segar dan dengan niat untuk memberikan yang terbaik selain memastikan layanan yang cemerlang buat pelanggan," katanya.
Dalam bersyukur dengan kelarisan jualannya, Wai Keong masih menyimpan seedikit keluhan. Menurutnya, harga barangan semakin mahal. Jika dahulu, katanya, 20 sen boleh menjana RM1, tapi kini RM1 hanya menjana keuntungan 20 sen.
"Tetapi saya berpuas hati. Gerai tepi jalan seperti ini tetap memberi pendapatan memadai buat saya dan isteri. Saya amat bersyukur," katanya.
Wai Keong mengakui bahawa selama ini beliau tidak pernah berhadapan dengan sebarang masalah dalam berniaga, cuma satu-satunya cabaran di luar kawalan ialah musim hujan.
"Memandangkan saya menjual minuman sejuk, maka setiap kali hujan saya hanya berserah kepada takdir," ujarnya lagi.
Menjual sekitar 200 mangkuk cendol dan ABC sehari, Wai Keong memberitahu, komitmen dan disiplin yang tinggi amat diperlukan jika mahu kekal lama dalam perniagaan seperti itu.
PELANGGAN pelbagai kaum mengunjungi gerai Wai Keong untuk membasahkan tekak yang dahaga.


Ujar beliau, jika benar-benar komited dan hanya bermodalkan RM2,000, seseorang itu boleh membuka gerai ABC, cendol atau minuman.
Siew Yap, 59, dari Taman Maluri Cheras, ialah antara pelanggan tetap Wai Keong sejak dua tahun lalu. Menurutnya, tidak lengkap perjalanannya dari stesen monorel Tun Sambanthan ke KL Sentral tanpa singgah di gerai Wai Keong.
"Dia sangat rajin. Setiap hari mesti buka gerainya. Minuman di sini sangat popular dan power," katanya yang bersama-sama pelanggan lain yang berasa puas membayar RM1.70 bagi menikmati segelas air kelapa Wai Keong.


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2012&dt=1208&pub=Kosmo&sec=Rencana_Utama&pg=ru_01.htm#ixzz2EQJi8dfq 
Hakcipta terpelihara 

Wednesday, 28 November 2012

Ghaddafi tekad bantu orang susah


BERBALOI...kehidupan mewah Abib hasil kerja gigihnya selama ini.
BERBALOI...kehidupan mewah Abib hasil kerja gigihnya selama ini.
PENGALAMAN merempat bersama ibu dan dua adiknya yang masih kecil di kota besar dan terpisah dengan adik-beradik lain di kampung antara kenangan sedih yang sukar dilupakan.
Bagi Syed Muhammad Ghaddafi Syed Ali Al-Habshee atau mesra dipanggil Abib, meninggalkan bangku sekolah seawal usia 17 tahun dan mengikuti ibu mencari rezeki dalam usia remaja selepas ibu bercerai dengan arwah bapanya memberi pengalaman bermakna.
   
  • FotoKOMITED...bersama sebahagian kakitangan di pejabatnya.
  • FotoPRIHATIN...antara rumah orang miskin yang dibantu supaya lebih selesa kepada penghuninya.
  • FotoPEMANGKIN...Abib bersama ibu tercinta, Halimah.
  • FotoBANGGA...antara produk keluaran Jamu Mak Dara.
Oleh kerana mahu memberi laluan kepada adiknya belajar, dia melakukan pelbagai pekerjaan demi menyara hidup bersama ibu dan dua adiknya di Kuala Lumpur dalam keadaan serba payah.

Antara kenangan menyedih­kan, dia menyaksikan ibu mengutip nasi hampir basi sebagai sarapan daripada tong sampah di tepi jalan, namun kesengsaraan itu mengajarnya untuk lebih tabah dan berusaha gigih.

Mengimbau bagaimana dia mula menceburi perniagaan, Abib berkata, segala-galanya bermula seawal 2004 apabila dia bersama ibu berniaga jamu yang diilhamkan daripada neneknya, Dara Latiff. Mereka menjual dengan mengikatnya dalam kain kecil untuk dijaja kepada kenalan.

Sementara si ibu menjual jamu, dia bekerja di kedai menjual cadar kerana pada waktu itu mereka menumpang di kaki lima di sekitar Lorong Haji Hussein (kawasan Jalan Chow Kit) dengan hanya beralas kotak sebagai tilam.

“Setiap hari ibu mengumpul akar dan daun kayu serta rempah ratus. Melalui pertolongan seorang mamak di kedai berdekatan, ibu tumpang mengisar bahan
itu dengan mesin pengisar lama yang memerlukan tenaga luar biasa.

“Oleh kerana terlalu penat, ibu pernah sakit teruk dan hanya mampu berbaring.
Untuk ke klinik, wang tidak mencukupi kerana ibu terpaksa mengagih-agihkan untuk membeli makanan.

“Melihat ibu terlantar, saya terfikir untuk mengumpul wang sebanyak mungkin, sekali gus mampu menyewa rumah kerana tidak sanggup melihat ibu dan adik merempat.

“Daripada situ, saya merangka teknik melelong cadar dan tidak menduga mencapai jualan tertinggi sehingga mendapat pujian majikan.

“Bertolak daripada situ, kami dapat menyewa sebuah rumah di Sentul hasil komisyen yang diperoleh dalam jumlah banyak,” katanya.

Selain bekerja, Abib mencadangkan ibunya menjalankan perniagaan berasaskan makanan, namun ia tidak berjalan lancar hingga modal habis begitu saja.

Keadaan semakin parah selepas itu apabila dia bersama ibunya menjalankan katering tetapi ditipu RM12,000 kerana perkhidmatan tidak dibayar, namun mereka reda dengan apa yang berlaku.

Baginya, tiada istilah putus asa, apatah lagi melihat ibu terus membungkus jamu dan kemudian diolah dengan lebih menarik dengan harapan akan muncul sebagai pengusaha jamu terkenal satu hari nanti.

Dia tidak menduga jamu dihasilkan habis dijual dan menerima bayaran lumayan.
Bertitik tolak daripada situ, dia menyimpan wang sebagai modal perniagaan dan terus memacu langkah berani menjadikan perniagaan itu sebagai sandaran hidup.

Semakin lama, katanya, jamu diusahakan ibunya mendapat perhatian dan dia mula memikirkan untuk menceburi perniagaan itu sepenuh masa. Dia yakin kekuatan usaha bersama ibu tercinta akan membuahkan hasil memberangsangkan.

Natijahnya, hingga ke hari ini ramai mengenali Jamu Mak Dara (JMD) sebagai satu-satunya jamu tradisional yang mempunyai ratusan rangkaian di seluruh negara. Malah, jamu tradisional itu mula dikenali hingga ke Sabah, Sarawak, Singapura serta Brunei.

Sepanjang menjalankan perniagaan, Abib berkata, prinsip diamalkannya adalah kerja kuat tanpa mengenal jemu dan sentiasa memperbaiki kualiti produk.

Impiannya kini untuk muncul sebagai pengusaha produk jamu terunggul di negara ini dan ke luar negara akan dapat direalisasikan.

Untuk itu, bersama ibu tercinta, Halimah Shuib, 67, lelaki bujang berusia 39 tahun itu sentiasa berusaha mencari pelbagai kaedah terbaik kerana sepanjang menjalankan perniagaan, banyak cabaran terpaksa dihadapi.

Namun, katanya, rangsangan daripada ibu supaya bekerja kuat mental dan fizikal menjadi pendorong semangatnya untuk terus merintis laluan hebat sebagai usahawan berjaya.

Kini, selain mengembang­kan jamu, dia memiliki pusat rawatan untuk wanita bersalin dan urutan atau spa, di samping menjalankan katering dan kedai kek serta roti dengan menyediakan khidmat penghantaran kepada pelanggan menerusi talian.

Terbaru, dia mengorak langkah dan mencuba nasib di bidang pelancongan dalam dan luar negara dengan mempertaruhkan kerja keras dan membuktikan kemiskinan lalu adalah penanda aras kepadanya untuk terus berjaya.

Yang menarik, Abib akui kesukaran hidup yang dilalui membuatkan dia tidak pernah lupa golongan miskin. Antara usaha dilakukan, dia menyusun program bulanan dengan memberi bantuan di samping membina atau membaiki kediaman golongan miskin supaya hidup lebih selesa apabila rumah lebih sempurna.

“Bermula Januari lalu, kami memulakan langkah pertama dengan membaiki rumah golongan miskin di sekitar Lembah Klang seperti Selangor, Negeri Sembilan dan Melaka. Selebihnya, kami ke Johor, Pahang, Terengganu, Kelantan, Perak, Pulau Pinang, Kedah serta Perlis supaya bersifat menyeluruh dengan kemampuan yang kami ada.

“Sepanjang menjalankan program, didorong rasa insaf yang mendalam kerana pengalaman hidup susah dulu mengajar diri supaya prihatin dengan nasib golongan susah dan ia memberi kesedaran untuk membantu mereka yang memerlukan. Dalam erti kata lain, saya juga ingin mencari saham untuk akhirat,” katanya.

Menurutnya, antara pengalaman tidak mungkin dilupakan ialah ketika berkunjung ke beberapa rumah yang daif, manakala pengalaman di sebuah rumah di Shah Alam baru-baru ini sungguh mengejutkan.

Katanya, ini kerana sebaik memasuki rumah itu, seorang ahli keluarga menjerit ke arahnya supaya jangan memijak bahagian lantai kerana ia patah dan membahayakan.

Sebenarnya, kata Abib, seluruh bahagian lantai rumah itu tidak boleh dipijak kerana reput dan patah hinggakan keluarga malang itu terpaksa tidur antara lantai dan takungan air akibat atap bocor.

Selain itu, banyak lagi kediaman dikunjungi berada dalam keadaan menyedihkan sehingga mengundang rasa simpati dan terus terpanggil untuk membantu golongan berkenaan.

Kesusahan hidupnya pernah diolah menerusi persembahan Teater Mak Dara Nyonya pada Julai 2011 di Pusat Pelancongan Malaysia (Matic), Jalan Ampang dengan garapan mesej dan pengajaran tersendiri.

Antara tetamu kehormat yang menyaksikan teater itu adalah mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad dan isteri, Tun Dr Siti Hasmah Mohamad Ali.

Menurut Abib, selepas menonton, Siti Hasmah bertemu ibunya dan menyatakan seolah-olah tidak percaya pengalaman hidup yang pernah dilalui, selain memberi kata-kata perangsang.

Kini, walaupun sibuk merencanakan perniagaan, dia meneruskan pelajaran dari peringkat bawah hingga berjaya ke Universiti Malaya untuk membuktikan pembelajaran sepanjang hayat sangat penting dalam hidup seseorang.

“Sebenarnya, pengalaman sangat berharga dalam hidup. Kerjaya dan perniagaan mematangkan hidup saya. Apabila ada sijil atau ijazah, ia bagai menyempurnakan lagi impian yang terhalang satu ketika dulu.

“Apapun, saya bersyukur dengan apa dikecapi sekarang dan ia berkat kesabaran, kegigihan dan pengorbanan selain doa yang tidak pernah putus kepada Allah,” katanya.



PROFIL:

NAMA: Syed Muhammad Ghaddafi Syed Ali Al-Habshee
TARIKH LAHIR: 12 November 1972
ASAL: Kuala Lumpur
JAWATAN: Pengarah Urusan Jamu Mak Dara Sdn Bhd
ADIK-BERADIK: Anak kesembilan daripada 11 beradik
PENDIDIKAN: Ijazah Sarjana Muda, Pengurusan Perniagaan, Universiti Malaya