Pages

Monday, 27 December 2010

Khadijah Usahawan koleh kacang

KHADIJAH IBRAHIM cukup gemar menikmati kuih koleh kacang, hinggakan beliau begitu cerewet setiap kali merasai koleh kacang yang dijual atau dihidangkan kepadanya.

Berusia 62 tahun, sudah puas Khadijah merantau jauh dari kampung asalnya, Kampung Paya Teratai di Bachok.


KHADIJAH menunjukkan produk tepung kole kacang yang dipasarkannya untuk memudahkan orang ramai menyediakan kuih tradisional itu dengan lebih mudah.

Jadi wanita itu sudah banyak mencuba koleh kacang, tetapi selalunya dia merasakan koleh kacang yang dijual tidak sesedap hasil buatan sendiri.

Kerana itu, beliau sering membuat koleh kacang untuk dirinya, keluarga, jiran dan rakan-rakan.

"Tak sangka pula jiran dan kawan-kawan sukakan kuih itu biarpun ada yang tidak pernah merasainya sebelum ini. Dari situ mereka kemudian mula meminta saya membuat kuih itu untuk majlis kecil mereka, kemudian untuk juadah hari raya, bahkan pada hari-hari biasa juga ada yang menempah untuk dinikmati bersama keluarga," katanya.

Gembira melihat keenakan kuih kegemarannya disukai ramai, Khadijah kemudian berniaga koleh kacang secara kecil-kecilan dan mula menerima lebih banyak tempahan.

Tanpa menunggu waktu kelapangan atau cuti hujung minggu, Khadijah yang ketika itu menjadi pengurus sebuah syarikat komputer di Kuala Lumpur, mencari masa sendiri memenuhi permintaan rakan dan jiran yang menempah kuih berkenaan.

"Ketika itu masa dirasakan begitu berharga, selain melakukan pekerjaan tetap, saya seperti tidak menang tangan menerima tempahan daripada rakan rapat sehinggalah pelanggan yang tidak dikenali serata Kuala Lumpur," ungkapnya.

Sungguhpun hampir 50 tahun menetap jauh dari negeri kelahiran Kelantan kerana menyambung pengajian dan mencari kehidupan sendiri, Khadijah tidak pernah lupa pulang menjenguk kampung.

Asalkan memiliki waktu terluang beliau pasti pulang ke kampung biarpun sudah ketiadaan kedua ibu bapanya selain adik-beradiknya seramai tiga orang juga menetap di luar Kelantan.

Katanya setiap kali pulang ke kampungnya beliau merasakan ada sesuatu yang kurang di kampungnya. Tiada sebarang perubahan dalam rutin harian, iaitu penduduk lelaki melakukan kerja kampung dan kaum wanitanya duduk bersantai selepas menghabiskan kerja rumah.

"Setiap kali pulang ke kampung, saya melihat penduduk kampung ada banyak masa, suri rumah selepas melakukan tugas harian waktu petangnya akan duduk di bangku kayu berborak sesama jiran.

"Ketika itu saya terfikir jika ada peluang pekerjaan, mereka pasti tidak duduk-duduk sahaja kerana mereka juga perlukan pendapatan tambahan untuk membantu suami menyara keluarga," kata ibu kepada empat anak itu.

Koleh kacang Khadijah

Beliau memikirkan untuk membantu memberi pendapatan sampingan kepada penduduk kampung yang kebanyakannya saudara-mara dan jirannya.

"Untuk mengubah kehidupan keseluruhan penduduk kampung mungkin saya tidak mampu, tetapi jika ada dua atau tiga orang yang dapat saya bantu itu sudah memadai buat permulaan," katanya sambil tersenyum.

Khadijah memulakan langkah baru dengan idea untuk mengembangkan resipi koleh kacangnya di kampung halaman sendiri.

Menurutnya, idea itu dipersetujui saudara-mara dan jiran di kampungnya yang bersedia menyumbang tenaga.

"Sejak itu kuih koleh kacang mula dibuat di Kampung Paya Teratai dengan jiran tetangga dan penduduk kampung sebagai orang kuat di sebalik penghasilannya.

"Untuk tenaga yang mereka sumbangkan, saya hadiahkan mereka wang harian," kata Khadijah yang lebih selesa menggunakan perkataan hadiah daripada upah yang disifatkannya lebih lembut dan mesra.

Koleh kacang yang dihasilkan bukan sahaja dipasarkan di Kelantan, tetapi turut dibawa kepada pelanggan setianya ke Kuala Lumpur.

Khadijah, yang memiliki dua diploma dan satu ijazah dalam bidang pertanian, pembangunan penyelidikan dan pendidikan kaunseling itu, tidak pernah lekang daripada idea untuk memajukan perniagaannya.

Selepas beberapa lama mengusahakan koleh kacang, timbul inisiatif baru untuk menghasilkan sesuatu yang lebih mudah kepada pelanggan, sesuai dengan dunia moden kini yang memerlukan sesuatu yang ringkas dan mudah.

"Saya terfikir kalau sekadar jual kuih payah juga, koleh kacang bukannya dapat disimpan lama, bila terasa hendak makan, baru dibeli. Justeru itu saya merasakan perlu ada sesuatu yang lebih mudah untuk pelanggan simpan dan dibawa ke mana sahaja," katanya.

Dari situ timbul idea menghasilkan tepung koleh kacang untuk pelanggan yang ingin membuat sendiri kuih itu tetapi dengan cara yang mudah dan cepat.

Bengkel koleh kacang

Tepung koleh kacang itu dibungkus dalam peket sederhana kecil dan sudah siap untuk diadun dengan ramuan khas yang hanya memerlukan masa di antara 7 sehingga 8 minit untuk dimasak menjadi kuih.

Menurut Khadijah, dengan bantuan Pejabat Pembangunan Kawasan Pertanian (Iada) Kemasin Semerak, sebuah bengkel dibangunkan di kampungnya dan kini aktif beroperasi membuat kuih koleh kacang serta tepung koleh kacang. Produk itu kemudian dipasarkan di Kelantan, Terengganu, Kuala Lumpur, Johor dan lain-lain.

Katanya dengan bantuan Lembaga Pertubuhan Peladang (LPP) Kelantan yang membekalkan beberapa mesin, perusahaan beliau semakin berkembang dan lebih ramai penduduk kampung kini bekerja di situ.

Khadijah yang sudah pun meletakkan jawatannya sebagai pengurus syarikat, kini mampu tersenyum bangga kerana hasratnya yang bukan sahaja mahu menjadi usahawan berjaya tetapi membantu penduduk kampungnya mencari pendapatan sampingan telah terlaksana.

Khadijah kini turut memiliki pusat pengumpulan dan pemasaran untuk menyimpan stok tepung koleh kacang di Danau Kota, Kuala Lumpur.

Beliau kini merancang menghasilkan beberapa tepung khas lain untuk membuat pelbagai jenis kuih tradisional bagi memastikan kuih berkenaan tidak lapuk ditelan zaman.

"Hasrat saya hendak tambah beberapa jenis tepung membuat kuih lagi yang lebih ringkas dan mudah, antaranya apam dan kuih bakar," katanya. - Bernama

Friday, 15 October 2010

Roha Collection

Sinonim dengan Roha Collection




PADA usia sembilan tahun, Raha Ismail sudah mula mengekori ibunya, Asmah Awang Chik menjalankan perniagaan dari rumah ke rumah dengan menjual pelbagai jenis barangan serbaneka.

Walaupun tidak pernah dipaksa untuk berbuat demikian, namun Raha melakukan semua itu dengan kerelaan sendiri. Tanpa disuruh, dia juga akan menyusun barang-barang untuk diperaga pada pelanggan.

Malah, berbanding lapan adik-beradik lain yang kesemuanya perempuan, dia boleh dianggap peneman setia kepada ibunya.

Siapa sangka bermula dengan minat, kemudian dipupuk dengan kesungguhan, rutin tersebut akhirnya menjadikan Raha atau lebih mesra dipanggil Roha seorang usahawan wanita yang berjaya apabila meningkat dewasa.

Jenama Roha Collection cukup dikenali di daerah Kluang kerana ia merupakan butik pemborong dan penjual pakaian yang beroperasi sejak awal tahun 2006.

“Butik kami menawarkan pelbagai jenis kain pasang, tudung, baju siap termasuk kurung dan kebaya, blaus, jubah, telekung, aksesori serta kelengkapan raja sehari.


Tiga pekerja Roha Collection menunjukkan beberapa koleksi terbaru jenama tersebut.


“Alhamdulillah, dalam tempoh kurang lima tahun, butik saya sudah mempunyai tiga cawangan di Johor iaitu dua di Kluang dan satu lagi di Mersing,” ujar Roha ketika ditemui Kosmo! di Kluang, Johor baru-baru ini.

Butik itu turut menerima tempahan baju pelbagai jenis fabrik dan bersedia menjahit rekaan yang diingini pelanggan.

“Kami mampu menyiapkan tempahan tersebut dalam masa sehari jika mereka mahu. Jadi, pelanggan tidak perlu menunggu dalam tempoh yang lama terutama mereka yang datang dari luar daerah Kluang,” jelas wanita yang berusia 32 tahun itu.

Sambil menunjukkan beberapa koleksi terbaru Roha Collection, ibu kepada Mohd. Hishamuddin, 9, memberitahu, dia menceburi dunia perniagaan secara serius sejak umur 22 tahun.

Ketika itu Roha memilih untuk menjadi salah seorang usahawan dalam dunia skim jualan langsung (MLM). Selepas empat tahun, barulah dia memulakan bisnes butik Roha Collection dengan modal sebanyak RM2,000.

Banyak rintangan

Memegang kata pepatah alang-alang menyeluk pekasam biar sampai ke pangkal lengan, Roha membuktikan bahawa kejayaan boleh dicapai jika kita sentiasa berusaha.

“Bukan mudah untuk berjaya hingga ke tahap sekarang. Banyak rintangan dan cabaran yang dilalui. Dalam dunia perniagaan, kita akan berjumpa dengan pelbagai karakter manusia.

“Adakalanya kita akan tertipu dengan mereka dan begitulah sebaliknya. Tetapi, itu bukan penghalang untuk kita mencapai impian. Apa yang penting, setiap apa yang dilakukan perlu jujur,” tegas Roha yang berkahwin pada usia 23 tahun.


PELANGGAN yang berkunjung ke butik ini pasti rambang mata dalam membuat pilihan dek variasi tudung yang ditawarkan.


Bertemu jodoh dengan seseorang jejaka dari Padang, Indonesia, perkenalannya dengan suami, Jamaluddin Johan, 32, bermula atas urusan perniagaan.

Roha mengakui suaminya merupakan tulang belakang kejayaan yang dikecapinya.

“Tanpa sokongan suami, tidak mungkin saya mampu menempuh pelbagai dugaan dunia perniagaan ini,” tuturnya.

Apakah pengalaman getir sepanjang menjalankan perniagaan? Roha berkata, dia pernah ditipu pelanggan dan rakan niaga serta berdepan dengan pekerja yang tidak jujur iaitu mencuri idea di butiknya dan kemudian memberitahu kepada pesaing perniagaannya.

Bagaimanapun, Roha tidak gentar dengan persaingan kerana dia percaya dengan rezeki yang diatur Allah. Dia juga yakin dengan bakat dan kreativiti yang dikurniakan kepadanya dan jenama pakaiannya

Bawa staf bercuti

Satu petua yang sempat dititipkan Roha untuk berjaya dalam perniagaan ialah tidak lokek berkongsi rezeki dengan pekerja dan mereka yang memerlukan.

Justeru, setiap tahun dia akan menutup operasi semua cawangan butik semata-mata untuk membawa pekerja dan keluarganya bercuti di seluruh negara.

“Sejak dua tahun bekerja di sini, saya gembira kerana mendapat majikan seperti kak Roha. Dia sangat sporting dan sentiasa berkongsi masalah dengan kami.


KEJAYAAN Roha sebagai usahawan wanita boleh dicontohi ramai kaum hawa di luar sana.


“Paling seronok apabila kami dibawa bercuti ke destinasi peranginan terkenal seperti di Langkawi, Genting Highlands serta negara jiran, Singapura dan Indonesia,” ujar pekerja Roha, Wan Noraila Mohd. Jaafar, 20.

Bagi meneruskan kesinambungan perniagaan butiknya, Roha berazam untuk memiliki bangunan sendiri pada masa akan datang.

“Buat masa ini, saya masih menyewa lot-lot kedai pada kadar di antara RM6,000 hingga RM12,000 sebulan. Insya-Allah, jika diizinkan saya mahu mempunyai bangunan perniagaan sendiri yang lebih moden dan canggih.

“Kepada wanita yang mahu menceburkan diri dalam perniagaan, jangan cepat berputus asa jika apa yang diusahakan tidak menjadi. Sebaliknya, terus berusaha dengan gigih,” kata Roha mengakhiri bicara.

Thursday, 14 October 2010

TAZKIRAH BUAT MELAYU!

TAZKIRAH BUAT MELAYU!


(Keris Taming Sari yang diguna Hang Tuah membunuh Hang Jebat)

Salam 2 all.

Saya tertarik dengan artikel tulisan Datuk Mohd. Ariff (bekas ADUN Pulau Manis) di www.sakmongkol.blogspot.com mengenai kedudukan dan keadaan bangsa Melayu hari ini.

Saya bersetuju sangat dengan pandangan beliau. Pada saya, tindakan UMNO baru-baru ini menolak sebarang hubungan atau kerjasama dengan Perkasa adalah satu tindakan menggali kubor sendiri. Kata omputeh, "it's a self destructive move!". UMNO dilihat sebagai Si Tanggang yang lupa asal usulnya. Bukan itu sahaja, UMNO kini dilihat sebagai Hang Tuah yang menggunakan keris Taming Sari membunuh sahabatnya sendiri Hang Jebat!!

UMNO perlu sedar bahawa ia adalah sebuah parti politik yang berteraskan Melayu. Tanpa Melayu tiada UMNO, tapi tidak semestinya tiada UMNO hilang Melayu. UMNO perlukan sokongan Melayu, disitulah power base bagi UMNO. Itu adalah sifir politik yang budak Tadika Kemas pun boleh nampak.

Sebagaimana PAS harus sedar bahawa ia adalah sebuah parti politik yang berteraskan Muslim. Tanpa Muslim tiada PAS, tetapi tidak semestinya tiada PAS hilang Muslim. PAS perlukan sokongan Muslim, disitulah power base bagi PAS. Itu adalah sifir politik yang budak Pasti pun boleh nampak.

Tetapi hari ini, UMNO mengenepikan Melayu demi mengejar undi Cina! PAS mengenepikan Muslim demi mengejar undi Cina!

UMNO - Melayu = Cina!
PAS - Muslim = Cina!
Yang rugi Melayu Muslim, yang untung jelas siapa dia!!

Berbalik kepada UMNO, adalah tidak logik dan bertentangan dengan aqal yang waras kalau UMNO bertindak menolak kerjasama dengan sebuah badan saperti Perkasa yang memperjuangkan hak dan kedudkan bangsa Melayu. Apatah lagi jika pendirian itu dibuat kerana tekanan dan kehendak parti bukan Melayu.

Perkasa adalah umpama Hang Jebat bagi orang Melayu Muslim hari ini. Ia cuba mempertahankan hak dan kedudukan Melayu Muslim, membela bangsa dan agama yang dikhianati oleh parti-parti politik Melayu Muslim. Sebaliknya perjuangan murni itu ditikam oleh keris pedang parti-parti politik Melayu Muslim yang begitu ketakutan kehilangan undi dan sokongan kaum Cina. Akhirnya nanti, kedua-duanya akan berputih mata! Yang dikejar tak dapat, yang dikendung akan berciciran!

Sepatutnya dalam keadaan sekarang, UMNO mengambil pendekatan merangkum dan menjalin hubungan dengan mana-mana pihak yang boleh menobatkan bangsa Melayu Muslim semula sebagai kuasa unggul Tanah Melayu ini. Samada ianya NGO, parti politik, atau mana-mana pertubuhan, gerakan dan lain-lain.

Pada saya sifir politiknya mudah. Power base di Malaysia ini terletak kepada kekuatan dan keutuhan bangsa Melayu Muslim itu sendiri. Mana-mana pihak yang dilihat menguasai politik Melayu Muslim, maka pihak itulah yang akan berkuasa. Kerana kaum bukan Melayu Muslim ini umpama semut, mana letak gula disitulah dia akan pergi. Selama ini persepsi dikalangan bukan Melayu Muslim ialah kuasa Melayu Muslim terletak pada UMNO. Sebab itulah UMNO dihurungi.

Tetapi hari ini persepsi itu sudah berjaya dipecahkan, oleh orang Melayu Muslim sendiri. Kini mana-mana orang bukan Melayu Muslim tahu bahawa kuasa dominan politik Melayu Muslim sudah berpecah, hampir 50:50 kepada UMNO dan PAS/PKR. Dalam keadaan itu, mereka tahu power base Melayu Muslim sudah tiada. Kuasa tunggal Melayu Muslim di Tanah Melayu kini sudah jadi satu mitos.

Oleh itu, kaum bukan Melayu Muslim sudah dapat menghidu bahawa mitos Ketuanan Melayu Muslim sudah menjadi cerita dongeng. Mereka sudah nampak bahawa bukan sahaja pneguasaan ekonomi, kini penguasaan politik juga sudah hampir berada didalam genggaman. Dan ini diperburukkan lagi bukan sahaja oleh sikap segelintir Melayu Muslim yang bersedia menjadi barua, balaci dan sikitol, tetapi juga kerana UMNO sendiri tidak juga berubah.

Keangkuhan, kesombongan, rasuah, salahguna kuasa makin parah. Ditambah pula hari ini UMNO kelihatan makin lupa asal usul. Paksi kepada sumber kekuasaan UMNO iaitu bangsa Melayu Muslim sendiri diketepikan.

Kalau dahulu memang benar UMNO mewakili suara Melayu Muslim, atau lebih tepat lagi Melayu Muslim marhaen. Sebab itu Perhimpunan Agong UMNO dihadiri oleh perwakilan dari kalangan rakyat bawahan; petani, penoreh getah, peladang, pekebun, nelayan, pemandu teksi, termasuk khususnya guru-guru. Mereka ini adalah golongan yang tiada kepentingan, mereka benar-benar membawa suara rakyat bawahan, umat marhaen. Kepentingan mereka hanya untuk melihat Melayu Muslim marhaen dibela dan dipertahankan.

Maka muncullah dasar dan polisi yang menjaga kepentingan Melayu Muslim marhaen. Ujudlah Bank Bumiputera, Tabung Haji, Majlis Amanah Rakyat, Institut Teknologi MARA, Felda, Felcra, Risda, Bank Rakyat, Permodalan Nasional Berhad dengan segala skim amanahnya, dan banyak lagi institusi yang semuanya dilihat menjaga kebajikan dan kepentingan Melayu Muslim marhaen. Maka sokongan Melayu Muslim marhaen bulat kepada UMNO.

Tetapi hari ini Perhimpunan Agong UMNO dipenuhi dengan kereta mewah, perwakilannya para korporat dan teknokrat, yang suara dibawa bukan lagi suara Melayu Muslim marhaen, sebaliknya hanya untuk memastikan tembolok dan akaun bank mereka makin tebal. Muncul satu golongan baru dikenali sebagai Umnoputra; golongan yang jumlahnya sedikit tetapi mengaut keuntungan yang terlalu besar. Muncullah Renong Berhad, Fleet Group, UEM, 4 Budak Melayu, Budak Tingkat 4 dan banyak lagi kumpulan dan syarikat gergasi yang kantungnya berguni dengan duit subsidi dan kontrak projek!! Malah muncul Melayu penganggur paling kaya didunia dikalangan mereka. Kerja tiada tapi akaunnya tumbang dacing menimbangnya!!

Maka Melayu Muslim marhaen bangkit memberontak tidak berpuashati. Dan inilah isu yang dimainkan oleh pembangkang pun. Di Indonesia disebut "Kakane", KKN-Korupsi, Kulusi & Nepotis. Disamping itu pembangkang juga menakut-nakutkan golongan Melayu Muslim marhaen bahawa hak mereka juga sedang terhakis oleh golongan Umnoputra ini. Timbullah isu Felda bankrap, Felcra muflis, Mara nak bungkus, Bank Bumi sudah ghaib, baisiswa sudah hapus, dan banyak lagi isu yang menakutkan mereka. Dan saya yakin isu-isu saperti ini akan terus dipermainkan selagi UMNO tidak berubah.

Dalam keadaan itulah orang Melayu Muslim marhaen tercari-cari alternatif untuk mereka. Kalau waktu ini Parti Semangat Melayu 46 masih ujud, saya percaya UMNO sudah boleh ditalqinkan. Tetapi apa nak buat. Semangat 46 pun kubur tak tahu kat mane! Jadi orang Melayu Muslim marhaen meletak harapan kepada PAS. Namun PAS pula dilihat sebagai parti yang bukan sahaja bersedia menggadai bangsanya (sehingga ada yang tidak bangga jadi melayu), malah PAS dilihat sebagai sanggup mempermainkan dan menjual agamanya sendiri. Timbul isu talaq 3, kuil diizin bina kawasan Melayu Muslim, tempat sujud ruku' boleh diceroboh kafir tanpa tutup aurat, sehinggakan nama ALLAH pun jadi bahan politik kepartian!!

Dalam keadaan orang Melayu Muslim marhaen tercari-cari inilah munculnya kumpulan saperti Perkasa, yang dilihat benar-benar berusaha mahu mempertahankan hak orang Melayu Muslim marhaen samada dari segi agama Islamnya, mahupun kedudukan dan hak keistimewaannya. Maka tidak hairanlah orang-orang Melayu Muslim marhaen, termasuk dari kedua-dua parti politik besar melayu Umno & Pas, berbondong-bondong menyertai dan menyokong Perkasa. Dalam tempoh yang begitu singkat keahlian Perkasa kini sudah menuju ke setengah juta!!

Saya percaya fenomena ini berlaku bukan kerana kehebatan Perkasa, apatah lagi Datuk Ibrahim Ali. Saya ingat kalau atas nama Tok Him mau lari orang Melayu. Tetapi kerana orang Melayu Muslim marhaen sudah tidak nampak ada harapan kepada Umno mahupun Pas. Kedua-duanya kelihatan kuno dan melepas!

Sebab itu pada saya, adalah satu kesilapan besar bagi Umno untuk menolak Perkasa mentah-mentah. Malahan sebagai satu strategi politik yang bijak dan waras, Umno sepatutnya memberi ruang yang lebih kepada Perkasa, dan mana-mana Ngo dan pertubuhan yang mewakili akar umbi Melayu Muslim marhaen ini. Apatah lagi dengan kegagalan Pemuda Umno memainkan peranan yang sepatutnya. Pemuda yang dahulu terkenal dengan jolokan Singa Melayu, kini hanya menjadi kucing kurap yang lebih seronok menari gendang orang lain.

Saya lihat didalam Umno kini (termasuk juga Pas) memang ramai yang cerdik pandai, tetapi tidak bijak dan waras. Malah ada yang sudah mencecah kepada biol dan bahalul!

Sebab itu saya menyeru Umno (dan PAS) supaya balik ke pangkal jalan. Binalah semula kekuatannya sebagai "Malay-Muslim base party", yang mendapat sokongan mutlak bangsa Melayu-Muslim, terutama golongan marhaen dan bawahan. Lebih elok lagi kalau Umno dapat memperjuangkan dan memperkasakan Islam. Malah dalam kelesuan dan ketidakmayaan Pas hari ini, Umno sepatutnya merebut peluang untuk mengisi kekosongan perjuangan Islam yang ditinggalkan. Kerana tanpa Islam apa sangatlah bangsa Melayu ini. Kalau Umno boleh menukar strategi dan dasarnya sekarang, termasuk melakukan rebranding kepada beberapa slogannya yang kurang keislaman dan kemelayuannya, dan mengadakan lebih banyak dasar, polisi dan program yang lebih bersifat "Islamic & Malay Outreach", saya percaya ia boleh bangkit semula sebagai kuasa baru yang diterima oleh bukan sahaja oleh bangsa Melayu-Muslim, malah akan kembali dihurungi oleh kaum bukan melayu.

Jangan kita termasuk golongan yang disebut dalam peribahasa Melayu, "yang dikejar tak dapat, yang dikendung berciciran". Terlalu mengejar sokongan dan undi bukan melayu, akhirnya sokongan dan undi Melayu-Muslim pun kehilangan.

Wassalam.

Zulkifli bin noordin
Selasa
12 Syawal 1431
21 Sept 2010

Friday, 8 October 2010

Lirik XPDC Puing Cinta



Di alam cinta
Rindu mengejar masa
Pilu kan terasa
Menikam-nikam jiwa

Di dalam cinta
Cemburu kan bertakhta
Menguji-uji kita
Menguji segala

Kini aku terapung
Bagai lelayang
Bertalikan rindu
Kurun berpuluh

Janji dulu dilafaz
Masih lekat tersimpan
Di dalam rongga nafas
Untuk di telan senang

Engkau dan aku
Dibuai asyik merindu
Dan kini dipertemu
Pada janji dulu

Engkau dan aku
Singgah di taman kalbu
Nikmati keharuman
Di laman keasyikan

Engkaulah kasih
Engkau cahaya
Engkaulah sahaja
Engkau segala

Tiada antara
Tiada angkara
Tiada derhaka
Kau meruntun jiwa
Saling mempercaya
Bunuh sangsi prasangka
Genggam kasih kita
Hingga ke garisnya

Cinta dan rindu
Jika dipupus ia
Kita hilang syahdu
Bermurung merana

Cinta punya sakti
Terapi untuk diri
Doa jadi teman
Akan tenang nafasan

Sunday, 26 September 2010

Hanya lepasan SPM pun boleh jadi Jutawan

SIAPA sangka, anak kampung tidak memiliki pendidikan tinggi ini akan bergelar jutawan dan memiliki rangkaian perniagaan yang bukan calang-calang.

TULANG BELAKANG...Jamal (tengah) bersama sebahagian pekerja di IBM Automobiles Sdn Bhd.

Buktinya, dia berjaya membina empayar perniagaan yang mungkin tidak dapat dicapai individu berijazah mahupun berkelulusan tinggi lain yang lebih gemar kerja makan gaji.

Tidak pernah lupa asal usulnya, bapa kepada seorang cahaya mata itu berkata, kejayaan dikecapi tidak datang bergolek, sebaliknya ia hasil kerja keras dan sikap tidak pernah putus asa yang tertanam dalam dirinya.

Menceritakan kembali zaman kesusahannya waktu itu, Jamal berkata, keluarganya bukan daripada kalangan orang senang. Bapanya hanya bekerja kampung manakala ibunya penjual kuih.

"Seawal usia 10 tahun, saya menolong abang menjual hasil tangkapan laut di Pasar Sekinchan menaiki basikal sejauh lima kilometer dari rumah.

"Selain itu saya melakukan pelbagai kerja kampung seperti kopek kelapa, kait kelapa dan menolong rakan menjual burger bagi mencari duit poket," katanya.
Sebaik tamat sekolah di Sekolah Menengah Datuk Mustafa Pasir Panjang, Sabak Bernam, dia berhijrah ke Kuala Lumpur untuk mencari pekerjaan.

Berbekalkan wang hasil kerja kampungnya sebanyak RM80, dia berazam mengubah nasib dirinya dan keluarga, apatah lagi keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) kurang memberangsangkan.

Meskipun disuruh ibunya mengambil semula peperiksaan itu, dia enggan kerana minatnya lebih terdorong ke arah kemahiran, terutama perniagaan.

"Pada mulanya ibu melarang saya ke Kuala Lumur sebab dia mahu saya mengambil SPM kali kedua, namun saya 'terpaksa' tipu mengatakan saya hanya mahu berjumpa kawan di sana.

"Tiba di Kuala Lumpur, saya menumpang di rumah seorang rakan dan bekerja sebagai budak penghantar surat dengan gaji RM7 sehari.

"Waktu itu baru saya tahu bagaimana peritnya bekerja di kota besar dengan gaji yang tak seberapa hinggakan dalam keadaan terdesak, saya pernah makan baki nasi bungkus ditinggal rakan yang dihurung semut dalam keadaan gelap untuk alas perut kerana tidak berselera menelannya dalam keadaan terang," katanya.

Tambah Jamal, hanya tuhan tahu perasaannya waktu itu sebab mahu buang tidak sampai hati, manakala mahu beli nasi baru dia tiada wang.

Selepas dua bulan menjadi budak penghantar surat, dia berhenti kerja akibat tidak tahan leteran majikan sebelum bekerja di kilang Ramly burger di Cheras dengan pendapatan RM10 sehari.

Bosan dengan kerja makan gaji, pemilik syarikat pengimport dan penjual kenderaan import baru dan terpakai IBM Automobiles Sdn Bhd ini tekad memulakan hidup baru dengan membuka perniagaan menjual burger di sekitar Bandar Baru Sentul.

Waktu itu dia menggunakan kayu terpakai mendirikan gerai mengikut kreativitinya sendiri, termasuk mengecat sebagai langkah permulaan.

Tidak menyangka sambutan diterima di luar jangkauan, bermula hanya sebuah gerai ia berkembang menjadi 11 gerai menjual burger sekitar Lembah Klang dalam tempoh dua tahun beroperasi.

Dalam tempoh itu juga Jamal mampu membeli tujuh van digunakan sebagai kemudahan berniaga di 13 lokasi pasar malam yang beroperasi serentak.

"Selepas perniagaan burger maju, saya mengembangkannya dengan membuka syarikat menyediakan perkhidmatan khemah dan membekalkan alat tulis kepada Kementerian Pertahanan dan jabatan kerajaan selain menceburi bidang pembinaan.

"Pada 1995, minat saya lebih terarah ke bidang automotif pula dan berpeluang menjadi pengarah di sebuah syarikat permotoran," katanya.

Prestasi baik yang ditunjukkan membolehkan Jamal ditawarkan jawatan eksekutif jualan kepada beberapa syarikat pengimport kereta.

Jawatan itu juga membolehkan dia menjelajah ke Itali, Jepun dan negara Eropah lain bagi mengetahui lebih lanjut mengenai dunia automotif.

Disangkakan panas hingga ke petang, rupanya hujan di tengah hari. Nasib tidak menyebelahi Jamal apabila negara dilanda kegawatan ekonomi pada 1997.

Jamal terpaksa menggadaikan semua aset sedia ada bagi melangsaikan hutang tertunggak. Tidak mampu menghadapi tekanan, dia melarikan diri ke Jakarta selama setahun.

Berbekalkan RM100,000 di sana, dia memulakan hidup baru dengan menjual kain pasang yang dieksport ke Malaysia dan perniagaannya maju.

"Mungkin ini ujian Allah supaya berkongsi rezeki dengan mereka yang berhak. Namun saya reda dan ia benar-benar memberi pengajaran supaya tidak lalai dengan nikmat diberi.

"Pun begitu saya bersyukur walaupun aset tergadai, segala hutang berjaya dilangsaikan dan pulang saja ke Malaysia, saya tekad membuka semula perniagaan secara perlahan sebelum berjaya membuka IBM Automobiles Sdn Bhd," katanya.

Kini Jamal mampu tersenyum puas apabila jualan keretanya menjangkau 30 kereta sebulan, malah semua anak syarikatnya juga dalam keadaan stabil.

PROFIL
NAMA: Datuk Jamal Md Yunos
UMUR: 33 tahun
PENDIDIKAN: Sijil Pelajaran Malaysia (SPM)
JAWATAN: Ketua Pegawai Eksekutif IBM Automobiles Sdn Bhd
ASAL: Sungai Leman, Sekinchan
ISTERI: Nurhanizatul Shida Mat Hassan
ANAK: Mohd Amin Danial (10)
MESKIPUN memiliki rangkaian perniagaan besar dan bertaraf jutawan, ia bukan satu tiket untuk Jamal mendabik dada, sebaliknya rezeki diperoleh dikongsi bersama mereka yang berhak.
"Saya akan mengadakan seminar selama seminggu yang diadakan di IBM di Kuala Lumpur, malah segala perbelanjaan ditanggung sepenuhnya.

"Daripada 50, 10 yang terbaik dipilih mengikuti kursus automotif di Itali dan Jepun sebagai persediaan apabila pulang ke tanah air dan berkhidmat sebagai pekerja serba boleh.

"Di sana, mereka akan diajar cara penyelenggaraan kenderaan yang pelbagai bentuk dengan betul dan lebih terperinci," katanya.

Dalam pada itu, IBM Automobiles terus mengorak langkah apabila bakal membuka dua cawangan sekitar Lembah Klang dan di negeri yang belum diputuskan.
Menariknya, ia bukan sekadar pusat jualan kereta, malah turut disediakan bengkel dan kemudahan alat tukar ganti di tempat sama.

Paling membanggakan, IBM Automobiles turut memiliki rangkaian di United Kingdom (UK). Bukan mudah bagi anak Melayu menembusi pasaran luar negara jika tidak memiliki kedudukan ekonomi kukuh.

"Di sana ada tiga kakitangan memantau segala urusan mengenai kereta yang bakal dibawa ke Malaysia. Saya bersyukur sebab selama ini tidak pernah bermimpi memiliki perniagaan seperti sekarang," katanya.

Sewaktu ditanya mengenai kehidupan hariannya yang banyak dihabiskan di pejabat berbanding di rumah, Jamal menjelaskan ia rutin biasa.

"Memandangkan isteri turut menjalankan perniagaan, jadi tiada masalah sebab kami faham kesibukan masing-masing. Selalunya jika ada masa lapang kami mengambil cuti dan bersantai bersama anak.

"Setakat ini dia (isteri) tidak pernah merungut, malah kami sentiasa memberi kata-kata sokongan antara satu sama lain untuk bergelar usahawan berjaya," katanya sambil tersenyum.

Friday, 3 September 2010

Misi usahawan anggur

Misi usahawan anggur


Azrul Nazim Aziz bersama Noraini Syed Norulzaman merupakan tulang belakang projek anggur di Lembah Sendayan.


BAGI yang sering memandu melalui kawasan perumahan di Sendayan, Negeri Sembilan, sepintas lalu tidak ada yang menarik perhatian apatah lagi menggamit perasaan untuk singgah.

Namun jika diamati betul-betul, di satu kawasan perumahan baru akan kelihatan kawasan bukit berteres yang dipenuhi tanaman yang agak asing di negara ini.

Panorama di kawasan bukit tersebut amat menarik kerana ia sebenarnya dipenuhi pokok anggur yang ditanam pada teres dengan konsep pembangunan landskap pertanian yang pastinya menggamit kunjungan orang ramai.

Rimbunan daun-daun anggur yang di celah-celahnya muncul buah kehitaman dan hijau berjuntaian merupakan satu jalinan kesenian warna yang segar dan mengujakan.

Kawasan tersebut sebenarnya sedang dibangunkan dengan projek tanaman buah-buahan pelbagai jenis. Tetapi anggur menjadi komoditi utama kerana ia mampu menarik perhatian.

Selain itu, pemilik ladang mahu projek tersebut dimajukan untuk mengeluarkan buah anggur berkualiti sekali gus menjadikannya pusat agro pelancongan.

''Misi saya ialah untuk menghasilkan anggur berkualiti manakala visi saya mahu berkongsi pengalaman mengenai teknologi penanaman anggur,'' demikian kata pengusaha ladang tersebut, Azrul Nazim Aziz.

Dia juga merupakan Pengurus Besar A-Winn Corporatian Sdn. Bhd. syarikat yang memajukan projek seluas 12 hektar itu.

Sambil merenung jauh ke kawasan bukit yang hijau dengan pelbagai jenis pokok buah-buahan terutama anggur, beliau dengan nada yakin berkata, wawasannya mampu dicapai seawal-awalnya lima tahun akan datang.

Katanya, bukan mudah menjadikan hasrat itu kenyataan, memandangkan anggur merupakan tanaman yang sensitif.

Katanya, ia bermula melalui penyelidikan bagi mencari kesesuaian tanah dan benih yang boleh ditanam pada 2004 dan segalanya yang sedang dirancang berada pada landasan betul.

Azrul Nazim berkata, beliau membawa masuk teknologi penanaman anggur dari Thailand selepas melawat negara tersebut.

Pada mulanya, projek penyelidikan tersebut dimulakan di Jeram, Kuala Selangor melibatkan kawasan seluas 4.2 hektar.

Selepas itu, projek penyelidikan diteruskan di tapak yang ada sekarang melibatkan tujuh spesies anggur. Selepas kira-kira satu tahun setengah, beliau mendapati hanya empat spesies yang sesuai ditanam iaitu malaga, black opal, black pearl dan black pink.

Pada tahun 2006, penanaman secara serius dimulakan di ladang dan sehingga kini kos yang telah dibelanjakan mencecah hampir RM7 juta.

Beliau menjelaskan, kos tersebut agak tinggi kerana melibatkan pembangunan kemudahan seperti kolam takungan bekalan air, sistem paip, membersihkan kawasan selain kos baja.

Kos paling tinggi melibatkan pemindahan teknologi selain hak paten dari Thailand.

Anak pokok yang yang digunakan pula daripada sistem tut bagi menghasilkan pokok yang berkualiti.

Ketika ini terdapat kira-kira 6,000 pokok anggur yang ditanam dan memenuhi sebahagian besar ladang yang dibangunkan kira-kira 12 hektar daripada kawasan asal sedia ada.

Anak pokok perlu dipelihara dengan teliti selama kira-kira setahun selepas dipindahkan ke ladang dan kawasan penanaman perlu dilengkapi dengan tempat penggantungan atau rumah anggur sebagai teduhan.

Pada tahap ini, buah akan mula muncul tetapi ia masih belum berkualiti dan rasanya masam.

Menurut beliau, penjagaan memainkan peranan penting bagi menghasilkan buah yang berkualiti.

Sebab itu ladangnya mengamalkan penjagaan satu lot yang menempatkan 500 pokok anggur dijaga oleh lima pekerja.

Anggur kata beliau memerlukan air yang banyak tetapi bagi membolehkan buah yang dihasilkan lebih manis, tuaian perlu dibuat pada musim panas.

Buah boleh dipetik antara tiga ke empat bulan semusim atau tiga kali tuaian setahun.

Sepohon anggur mampu menghasilkan 10 kilogram buah anggur semusim.

Pokok anggur ladang milik beliau hanya akan diganti pokok baru selepas berumur enam tahun kerana pada tahap itu, kualiti buah yang dihasilkan mula berkurangan.

Setakat ini ladang beliau mampu menghasilkan 50 tan anggur setahun dan menyasarkan untuk menghasilkan 300 tan buah setahun menjelang lima tahun akan datang dengan jumlah pokok ketika itu mencapai 9,000.

Azrul Nazim juga berkongsi pandangan bahawa pokok anggur perlu 'direhatkan' selama beberapa minggu iaitu dengan memangkas semua daun pada batang pokok.

Selepas tiga minggu, daun baru akan muncul bersama-sama putik buah dan kualitinya lebih baik.

Mengenai wawasannya, Azrul Nazim berkata, beliau mahu menjadikan ladang tersebut sebagai agro pelancongan yang dapat menarik pengunjung mengenali dengan lebih dekat lagi pokok anggur.

''Pengunjung yang melawat Port Dickson khususnya boleh boleh singgah di sini untuk melihat sendiri pokok anggur,'' katanya yang turut menanam beberapa jenis buah-buahan termasuk bidara, mempelam harum manis, jambu madu, jambu batu dan pokok buah naga.

Beliau juga mahu membangunkan pelbagai kemudahan lain untuk keselesaan pelawat antaranya surau, kafeteria dan ruang untuk berehat.

Pada masa sama, beliau akan membangunkan produk berasaskan anggur seperti jus anggur dan jem secara komersial berjenama Sendayan Valley.

Pengeluaran secara komersial itu bermakna, syarikatnya akan membina kilang memproses di kawasan tersebut, sekali gus melengkapkan impiannya untuk menjadikan Lembah Sendayan terkenal dengan industri tanaman anggur.

''Inilah sebabnya saya memilih anggur sebagai tanaman komersial,'' ujarnya.

Kata-kata beliau itu turut disokong oleh Pengarah Eksekutif syarikat, Datin Noraini Syed Norulzaman bahawa anggur mempunyai keunikan sendiri yang boleh menarik perhatian pengunjung.

''Kami memilih anggur kerana keunikannya, sesuatu yang sangat istimewa,' kata Noraini.

Mereka yang berminat untuk melawat ladang boleh menghubungi 012-3701777 atau emelazrul@a-winn.com.

Panduan penanaman anggur


Mereka yang berminat boleh menanam anggur di kawasan sendiri perlu mengambil berat hal-hal berkaitan penjagaan.


TANAMAN anggur telah bermula di negara ini pada 1980-an. Pada 1986, Universiti Pertanian Malaysia (kini Universiti Putra Malaysia) mengadakan kerjasama dengan Jabatan Pertanian untuk menanam anggur di Perlis kerana kesesuaian cuaca yang panas dan kering dalam tempoh tiga bulan.

Perlis merupakan antara negeri pertama yang mengusahakan penanaman anggur pada skala yang agak besar.

Dari situ ia telah menimbulkan minat di kalangan beberapa pengusaha pertanian di negara ini untuk turut terlibat dalam penanaman anggur.

Bagaimanapun, disebabkan tanaman itu sensitif maka ia memerlu penjagaan dan pemerhatian rapi jika mahukan hasil tuaian yang baik.

Ketika ini, ada juga pengusaha yang menggunakan teknologi penanaman anggur dari Thailand untuk disesuaikan dengan persekitaran negara ini.

Monday, 30 August 2010

Sedap Tapai Naikkan Nama Felda Bukit Waha


Kalau nak tau nilah kg aku walaupun sedap tapai memang dah popular serata dunia tapi sebenarnya banyak gak org bukit waha ni yang keluarkan produk tapai dengan pelbagai nama dan pelbagai rase.cuma sedap tapai lebih meluas pasaranya dan tokey nyer pon bagus .Pak cik suboh aku panggil.senang citer memang dia nih org pandai meniaga.pebander semua boleh jadi duit.kalo nak belajar meniaga bleh cari pakcik nih.ok

Sedap Tapai Felda Bukit Waha


Suboh Bechek bersama tapai ubi di kedainya di Felda Bukit Waha, Kota Tinggi baru-baru ini.


KOTA TINGGI 3 Nov. – Jika Felda Semenchu terkenal dengan program inap desa di kalangan pelancong dalam dan luar negara, Felda Bukit Waha di sini pula popular dengan keenakan tapainya.

Individu yang bertanggungjawab menaikkan nama Felda Bukit Waha sebagai lokasi pembuatan tapai adalah Suboh Bechek, 54, dan isteri, Minah Janggi, 52.

Tapai adalah sejenis makanan tradisional yang dibuat daripada beras pulut atau ubi kayu yang dimasak dan dicampur ragi.

Pasangan yang dikurniakan tujuh orang anak itu memilih untuk berniaga tapai kerana sering didedahkan dengan pembuatan tapai oleh ibu bapa masing-masing.

“Kiranya sebelum berniaga tapai pun kami sudah sering makan dan melihat macam mana emak kami membuat tapai,” kata Suboh semasa ditemui Utusan Malaysia di sini baru-baru ini.

Tapai ubi dan pulut yang dihasilkan di bawah jenama ‘Sedap Tapai’ yang diedar menerusi syarikat Sedap Tapai Enterprise amat istimewa kerana diperbuat daripada ubi kayu kulit merah.

Ubi kayu tersebut ditanam sendiri oleh Suboh di kawasan seluas 32 hektar ekar di beberapa tapak tanah di felda berkenaan.

“Tapai saya sejak dulu lagi diperbuat daripada ubi merah kerana rasanya lebih sedap berbanding ubi kayu biasa. Saya beruntung kerana tidak pernah putus bekalan ubi sebab saya tanam sendiri.

“Saya tanam ubi secara berperingkat-peringkat dan sebab itulah saya tidak pernah putus bekalan seperti peniaga lain,” katanya.

Ubi-ubi yang ditanam bukan sahaja diguna untuk membuat tapai, malah dijual kepada peraih atau di kedai runcitnya yang terletak berhampiran pintu masuk utama felda berkenaan.

Suboh yang telah menanam ubi kayu sejak 15 tahun lalu berkata, adakalanya ubi yang ditanam dapat mengeluarkan hasil sehingga 300 kilogram (kg).

“Bagi yang sudah biasa makan Sedap Tapai, kita tidak boleh tipu mereka kerana tapai buatan kami tidak pernah berubah rasa. Pernah sekali ada penjual kata tapai Felda Bukit Waha kepada pembeli.

“Sebenarnya, tapai keluaran kami semuanya ada pelekat di penutup bekas. Itu yang membezakan Sedap Tapai dengan tapai-tapai lain,” katanya.

Menurutnya, tidak ada beza antara tapai yang dibungkus dengan daun pisang, daun getah atau bekas plastik kerana keenakan dan kemanisan bergantung kepada cara pembuatannya.


Minah Janggi menunjukkan tapai pulut pelbagai perisa.


Katanya, tapai adalah antara makanan pencuci mulut yang remeh untuk dibuat kerana semua bahan perlu sekata dan mengikut waktu yang ditetapkan.

“Faktor utama bagi memastikan tapai sedap adalah kebersihan. Saya tidak ada pantang larang dalam pembuatan tapai,” katanya berterus terang.

Setakat ini, Suboh menghasilkan tapai ubi dan pulut yang dihasilkan dalam tiga perasa iaitu biasa, strawberi dan pandan.

Dia merancang untuk mencuba pelbagai perasa tapai dengan bimbingan Jabatan Pertanian pada masa akan datang.

“Alhamdulillah, setakat ini, tapai saya sudah menjadi hidangan kerabat diraja Johor dan ubi yang saya tanam pernah sampai ke Brunei.

“Kalau ada yang ingin membeli benih ubi kayu merah, saya tidak jual tapi bagi secara percuma. Begitu juga kalau ada yang tanya cara untuk membuat tapai, saya akan beritahu tanpa sebarang bayaran.

“Bagi saya, biarlah ilmu yang ada dikongsi bersama kerana biarpun resipi sama tetapi cara pembuatan selalunya berbeza,” katanya.

Justeru, dia turut mengadakan bengkel pembuatan tapai dan sambutan daripada orang ramai amat menggalakkan.

Selain membuat tapai, Suboh sekeluarga turut menghasilkan opak iaitu makanan macam keropok diperbuat daripada ubi untuk jualan, memelihara ikan tilapia, ikan merah, keli dan arnab.

“Saya ini jenis yang tidak suka duduk diam. Selagi kudrat ada, saya akan cuba menanam atau memelihara apa sahaja.

“Kalau kita rajin, pelbagai produk boleh dihasilkan kerana kalau projek itu bagus pasti pihak Felda akan bantu,” katanya.

Pada yang ingin menempah tapai Sedap Tapai Enterprise boleh menghubungi talian 012-7039953 dan 012-7001807.

Monday, 16 August 2010

Untung Besar Jual Benih Kurma

Dulu minat herba, kini jual pokok kurma


KURMA menjadi makanan pilihan sepanjang Ramadan.- Gambar hiasan


BUAH kurma bukan lagi asing bagi masyarakat di negara ini khususnya umat Islam, lebih-lebih lagi apabila pada bulan Ramadan.

Namun pernahkah anda terfikir untuk menanam pohon kurma atau memiliki sendiri ladang kurma di negara ini?

Atau memiliki sebuah tapak semaian benih kurma untuk dijual secara komersial? Atau sekadar menanam pokok kurma di halaman sebagai hiasan yang indah?

Usahlah berasa hairan jika berhasrat demikian kerana ia kini bukanlah sesuatu yang mustahil!

Selama ini, apa yang diketahui umum ialah pohon kurma hanya terdapat di negara padang pasir dan jika ditanam di negara ini maka persepsinya ialah pokok itu tidak akan berbuah.

Namun kajian menunjukkan pokok kurma boleh ditanam dan mengeluarkan buah di mana-mana sahaja jika diusahakan dengan cara yang betul.

Selain itu, tanggapan terhadap pokok kurma juga tidak seharusnya dilihat dari segi penghasilan buah semata-mata kerana ia juga cukup indah jika dijadikan hiasan di halaman.

Menyedari potensi besar tanaman pokok kurma, seorang guru matematik, Mohd. Rahof Abdul, 48, di Kampung Tehel Bemban, Melaka nekad mengeluarkan benih anak pokok kurma untuk dijual secara komersial sejak tiga tahun lalu.

Berbekalkan sedikit modal, dia mula menanam 1,200 benih pokok kurma sebagai permulaan di tapak semaian yang terletak bersebelahan rumahnya dengan keluasan sekitar separuh gelanggang badminton.

Ternyata, kegigihannya ternyata tidak sia-sia bahkan memberi pulangan lumayan apabila hasil jualan anak-anak pokoknya mendapat sambutan menggalakkan.

Ia dijual kepada orang ramai dengan harga sekitar RM250 sepokok bergantung kepada saiz dan usia.

Mohd. Rahof memberitahu, permintaan tinggi terhadap pokok tersebut menyebabkan kini hanya tinggal kira-kira 300 anak pokok kurma yang masih boleh dijual.

‘‘Daripada 300 anak pokok itu, sebanyak 250 adalah jenis baka Tunisia manakala baki 50 lagi dari jenis Ajwa yang berusia antara enam bulan hingga dua tahun setengah,” katanya ketika ditemui Mega di Bemban Melaka baru-baru ini.

Bapa kepada lima anak itu berkata, beliau memilih untuk menjual anak pokok dalam polibeg kerana lebih mudah berbanding menjual pokok kurma dewasa yang harganya lebih mahal dan lebih sukar untuk dipindahkan.

Dengan cara itu, pembeli boleh menjaga sendiri dan melihatnya membesar sehingga mencecah usia dewasa .

Jika dijaga dengan baik mengikut kaedah pendebungaan yang betul maka ia mulai mengeluarkan buah ketika berusia antara lima hingga tujuh tahun.

Mengimbas semula bagimana timbul minat terhadap anak pokok kurma, Rahof berkata, beliau asalnya gemar menanam pokok herba.

Bagaimanapun selepas menyaksikan sendiri sebuah syarikat kontraktor berjaya menjual sebatang pokok kurma dengan harga RM2,000 kepada sebuah resort di Melaka untuk dijadikan hiasan, minatnya mula timbul.

Katanya, hasrat untuk membuka tapak semaian anak pokok kurma semakin membuak-buak apabila berkunjung ke Madinah dan Mekah.

‘‘Di Madinah kita boleh lihat hotel menjadikan pohon kurma sebagai hiasan, ia bertambah cantik bila disapu syalek.

“Selain itu, di sana juga kita boleh lihat pokok kurma sungguh cantik dijadikan hiasan di kaki lima jalan raya,” katanya yang juga guru di Sekolah Menengah Teknik Jasin.

Maka sekembali di tanah air, dia melihat terdapat ruang dan peluang yang luas untuk rakyat negara ini menceburi bidang penanaman pokok kurma secara komersial khususnya bagi masyarakat Islam yang amat dekat kehidupan mereka dengan kurma.

Lebih-lebih lagi, katanya, pohon kurma bukan sahaja disebut beberapa kali dalam al-Quran tetapi juga terbukti terlalu mempunyai banyak khasiat.

Bagi tujuan hiasan, keindahan pokok kurma tidak dapat dinafikan lagi untuk dijadikan hiasan bagi menggantikan pokok palma atau kelapa sawit atau tanaman biasa lain.

Ini kerana, katanya, ia akan lebih menampakkan imej Islam dan mempunyai nilai estetika yang tinggi dan menenangkan khususnya untuk lokasi seperti masjid, surau, pusat Islam, universiti, lokasi awam dan sebagainya.

Selain itu, debunga kurma juga boleh digunakan bagi meningkatkan kesuburan wanita dan lelaki untuk pasangan yang sukar mendapatkan cahaya mata.

Allah s.w.t menjadikan buah kurma cukup istimewa. Cuba perhatikan sepanjang ia berada di atas pokok tiada seekor binatang atau burung yang mematuk atau merosakkannya. Ini kerana buah tidak berbau.

Allah pelihara dan memuliakannya manakala pokok kurma mesti disenyawakan oleh tangan manusia.

Di Madinah hanya orang Arab sahaja yang sanggup memanjat dan turun naik ke atas pokok kurma untuk melakukan pencantuman ini.

‘‘Pendebungaan secara manual oleh manusia dengan mengambil debunga jantan lalu diketuk ke mayang pokok betina,” kata Mohd. Rahof.

Orang ramai yang berminat untuk mendapatkan anak pokok kurma boleh menghubungi beliau di 013-6476591 atau emel di rahofmra@yahoo.com.my.

Thursday, 29 July 2010

Dulu saintis, kini usahawan kelisa

Dulu saintis, kini usahawan kelisa


HARGA ikan kelisa semakin mahal jika ikan itu semakin membesar.


SEBAGAI seorang saintis yang mengkaji kehidupan flora dan fauna menjadi titik tolak kepada Mohd. Zalalnudin Latipi, 31, membuka sebuah kedai menjual spesies ikan terancam kelisa atau juga dikenali sebagai arowana.

Demi minatnya yang berputik sejak kecil Mohd. Zalalnudin nekad meninggalkan jawatannya sebagai seorang saintis. Minatnya kian bercambah apabila beliau berjaya menghabiskan pengajiannya dalam bidang Sosiologi Pemuliharaan di Universiti Malaysia Sabah.

Ikan kelisa kepada Mohd. Zalalnudin bukan sekadar ikan hiasan malah kepada mereka yang tahu menilainya, ia boleh menjadi sumber pendapatan.

Harganya mampu mencecah ribuan ribu ringgit selain ia digemari oleh kaum Cina di negara ini yang dipercayai membawa tuah kepada pemiliknya.

Namun Mohd. Zalalnudin tidak menyangka hobinya yang suka memelihara ikan itu mampu memberikannya sumber pendapatan tetap kepadanya.

"Dulu saya hanya bela ikan ini di rumah dan saya ada tujuh akuarium di rumah untuk mengisi ikan-ikan ini.

"Namun pada tahun 2005 saya mengambil keputusan untuk berhenti sebagai seorang saintis kerana mahu melibatkan diri secara serius dalam perniagaan menjual ikan kelisa," katanya.

Mohd. Zalalnudin tidak menyangka, kedai yang baru dibukanya itu mendapat sambutan menggalakkan daripada penduduk setempat malah ikan kelisa juga mendapat permintaan daripada orang Melayu.

"Selain orang Cina, orang Melayu juga menunjukkan minat terhadap ikan ini dan sanggup membelinya walaupun pada harga yang mahal.

"Mereka yang datang ke kedai ini sanggup menghabiskan masa berjam-jam semata-mata mahu melihat kecantikan dan kelicikan ikan kelisa," katanya.

Menyentuh penjagaan ikan kelisa, beliau memberitahu, tidak susah untuk membelanya tetapi perlu memastikan air yang digunakan dicampurkan dengan ubat antiklorin.

"Antiklorin perlu dicampurkan mengikut sukatan yang ditetapkan selain memberi makanan kepada ikan mengikut waktu.


MOHD. ZALALNUDIN menunjukkan buku berkaitan ikan kelisa kepada pelanggan di kedainya, Star Arowana, di Jalan Seberang Perak, Alor Setar, Kedah.


"Ikan ini kebiasaannya makan sejenis ulat yang banyak dijual di pasaran. Lipas dan cengkerik juga boleh diberi tapi lebih baik beli sahaja di pasaran kerana ditakuti serangga ini membawa racun dan mati jika memakannya," katanya.

Jelasnya, bagi memenuhi permintaan ikan kelisa di kedainya itu, beliau telah membeli dua buah kolam ikan kelisa di Bukit Merah, Perak.

"Kebanyakan ikan-ikan yang ada di kedai di bawa dari sana dan kita akan pilih ikan-ikan terbaik sebelum dipamerkan di kedai bagi menarik minat orang ramai," katanya.

Di kedainya terdapat lebih 200 ekor ikan kelisa pelbagai variasi seperti Malaysia Gold Cross Back Golden Arowana, Malaysia Super Red Arowana, Indonesia Chili Red dan sebagainya.

Lebih istimewa, harga ikan kelisa semakin meningkat jika ikan itu kian membesar.

"Bagi saya ikan ini memang membawa tuah kepada pemiliknya.

"Ikan ini juga tidak memerlukan penjagaan yang rapi. Kepada mereka yang berminat untuk mengetahui cara-cara penjagaan ikan kelisa mereka boleh datang terus ke kedai saya," katanya.

Bagi mereka yang ingin melihat ikan-ikan yang dijual di kedai Mohd. Zalalnudin, kedainya itu terletak di Star Arowana World di Jalan Seberang Perak, Alor Setar

Tuesday, 20 July 2010

Usahawan mi Simpul

Usahawan mi


Dua pekerja menggunakan mesin untuk meleperkan tepung.


USIA bukan penghalang untuk berjaya. Setiap usaha sekiranya dilakukan bersungguh-sungguh pasti mendatangkan manfaat walaupun hanya bermula secara sambilan dan kecil-kecilan.

Bersandarkan kepada keinginan untuk hidup lebih selesa dan menambah pendapatan keluarga pasangan suami isteri Tukimon Watim, 63, dan Marhamah Marhani, 59, mencuba nasib berniaga mi simpul (siput) secara kecil-kecilan kira-kira enam tahun lalu.

Mereka bermula dengan modal RM500 untuk membeli bahan-bahan bagi memproses mi simpul dan membuat mengikut kemampuan.

Tanpa sebarang mesin canggi, pasangan suami isteri itu gigih mengusahakan apa yang telah dipelajari di rumah mereka di Kampung Sungai Nibong, Semerah Batu Pahat, Johor.

Dalam keadaan serba kekurangan ketika itu, mereka hanya mampu menghasilkan 20 hingga 25 kilogram mi simpul sehari untuk dipasarkan di sekitar kawasan Semerah sahaja kerana tidak mampu untuk menghasilkan produk lebih banyak.

Bagaimanapun, semakin hari permintaan terhadap mi simpul yang mereka usahakan bertambah dan mereka kemudian membeli sebuah mesin menguli tepung berharga RM1,500 bagi meningkatkan pengeluaran.

"Dengan adanya mesin penguli itu kerja-kerja membuat mi simpul lebih mudah dan jumlah yang dihasilkan juga semakin meningkat,'' ujar Tukimon.

Mereka tidak pernah meminta bantuan daripada mana-mana pihak tetapi kegigihan pasangan itu mendapat perhatian Jabatan Pertanian Daerah Batu Pahat yang telah memberi bantuan mesin pemotong berharga RM3,000 supaya mampu menghasilkan sehingga 40 kilogram mi simpul sehari.

Setelah produknya mula mendapat permintaan yang lebih tinggi, mereka mendaftarkan perniagaan atas nama Usahasama T & M Enterprise dengan label produk sebagai Mee Siput.

Kini mi simpul keluaran syarikat T & M ini semakin digemari kerana ia merupakan salah satu makanan ringan yang rangup dan popular di Batu Pahat juga Johor amnya.

Produk itu semakin mendapat permintaan yang tinggi tetapi mereka tidak mampu memenuhinya kerana tiada alatan atau mesin yang sesuai.

Bagaimanapun, kegigihan mereka sekali lagi mendapat perhatian Jabatan Pertanian Daerah dan sekali lagi diberi bantuan membina bangunan bernilai RM28,000 untuk meneruskan perusahaan kecil dan sederhana itu dengan lebih teratur.

Sebelum itu mereka melakukan kerja-kerja tersebut di kawasan rumah sahaja.

Menurut Marhamah, mi simpul yang telah siap di proses akan disusun di atas pemidang dan dijemur di bawah cahaya matahari sehingga benar-benar kering.

Katanya, masalah timbul sekiranya musim hujan apabila mi simpul tidak cukup kering dan ia akan dijangkiti kulat serta terpaksa dibuang dan ini mendatangkan kerugian kepada perniagaan mereka.

Untuk itu mereka berusaha mendapatkan alat pengering untuk membolehkan operasi berterusan walaupun hujan.

"Sekarang apabila hujan kami tidak lagi bimbang kerana sudah mempunyai tempat pemanas untuk mengeringkan mi smpul yang dikeringkan menggunakan cahaya matahari," kata Tukimon.

Permintaan yang semakin meningkat dan pemasaran yang semakin meluas menjadikan pasangan suami isteri ini tidak menang tangan untuk menyediakan tempahan yang diterima.

Pasangan itu dibantu oleh anak mereka, Mohd. Azri Yim, 30, yang bertanggungjawab memasarkan produk itu di sekitar negeri Johor juga menguruskan segala urusan penghantaran.

Marhamah berkata, mi simpul dijual pada harga RM5 sekilogram atau RM4 bagi 700 gram yang telah siap dibungkus sekiranya dibeli terus di kilang mini mereka.

Tukimon menambah, kini mereka dibantu oleh lima orang pekerja tetap dan sedia menerima pelatih yang ingin mempelajari pembuatan makanan ringan tersebut seperti yang dilakukan Mara baru-baru ini.

Beliau juga berkata, setakat ini ramai orang perseorangan atau pelancong datang untuk melihat sendiri bagaimana mi simpul dihasilkan dan meeka juga menerima lawatan daripada pelbagai pihak yang ingin melihat sendiri kegigihan pasangan suami isteri ini.

Kini mereka boleh tersenyum bangga apabila produk yang dihasilkan secara kecil-kecilan kini menjadi produk yang mendapat permintaan menggalakkan dan kehidupan mereka kini jauh lebih baik dari dahulu.

Friday, 16 July 2010

Usahawan Minuman bergas roselle

Minuman bergas roselle


MOHD. RAZIP menunjukkan produk-produk yang dihasilkan daripada tanaman roselle keluaran kilang syarikat Heazelle.


KETIKA diperkenalkan kerajaan pada awal tahun 1980-an sebagai sumber pendapatan baru kepada petani, ramai yang sangsi dengan keupayaan roselle.

Ada yang memanggilnya dengan nama asam paya atau asam kumbang, namun projek tanaman roselle atau nama saintifiknyaHibiscus Sabdariffa, terus berkembang di negara ini.

Roselle merupakan salah satu daripada spesies famili bunga kebangsaan bunga raya, bukanlah tumbuhan popular sehinggalah pendedahan mengenai kegunaan dan khasiatnya dilakukan secara besar-besaran oleh kerajaan termasuk melalui Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) dan Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (MARDI).

Penyelidik tempatan turut menjalankan penyelidikan sehingga menghasilkan banyak penemuan baru mengenai khasiat tumbuhan itu. Promosi hebat mengenai roselle membuka mata petani dan usahawan di seluruh negara terhadap tanaman yang mudah ditanam dan sesuai dikebanyakan tanah serta mengambil masa yang singkat iaitu kira-kira tiga bulan sahaja untuk mendapatkan hasil.

Sehinggakan ada suri rumah yang menanam pokok roselle di sekeliling halaman rumah dan memproses sendiri kelopak bunga roselle untuk dijadikan minuman.

Pokok roselle boleh tumbuh daripada biji benih atau keratan dengan ketinggian di antara tiga dan lima meter serta mengeluarkan bunga hampir sepanjang tahun.

Bunga roselle berwarna cerah, kelopak bunganya berwarna merah gelap dan lebih tebal jika dibandingkan dengan bunga raya biasa.

Bahagian bunga roselle yang boleh diproses menjadi makanan ialah kelopak bunganya yang mempunyai rasa yang amat masam, diproses menjadi pelbagai jenis hasilan makanan seperti minuman, halwa, jeli, jem, jeruk dan ekstrak.

Teknologi moden dan penyelidikan yang berterusan menyerlahkan potensi besar roselle dalam menghasilkan makanan dan minuman berkhasiat setanding dengan produk buah-buahan tempatan.

Tanaman tropika dan eksotik itu juga berpotensi sebagai makanan kesihatan, ubatan dan kosmetik.

Potensi roselle

Potensi besar roselle turut diakui oleh Pengurus Besar Heazelle Sdn. Bhd., Zuraihan Zakaria, yang menyatakan tanaman itu kini menjadi satu industri berdaya maju dan mempunyai masa depan yang cerah.

Heazelle syarikat bumiputera yang melibatkan diri dengan industri roselle sejak dua tahun lalu, kini mengeluarkan jus, jem, halwa dan minuman berkarbonat atau minuman bergas roselle dengan jenama Heazelle.

"Produk kami diperbuat daripada kelopak roselle asli, tanpa pewarna perisa atau pemanis tiruan," katanya kepada ketika ditemui di kilangnya yang terletak di kawasan Melaka Halal Hub, Serkam, Melaka.

Zuraihan berkata, dengan modal permulaan RM150,000, syarikat itu menyasarkan untuk mengeluarkan 200,000 botol minuman berkarbonat roselle dengan empat jenis botol isian iaitu 250 mililiter (ml), 340ml, 500ml dan 1.25ml mulai awal bulan ini.


ROSELLE hanya mengambil masa tiga bulan untuk berbunga.


Produk tersebut dipasarkan ke seluruh negara dan boleh juga didapati di pasar raya borong Mydin.

Menceritakan khasiat roselle, Zuraihan berkata, roselle boleh bertindak sebagai antikanser, antipenuaan, pemakanan kesihatan, membantu menyihatkan sistem kardiovaskular dan antiradang.

Syarikatnya mendapat bimbingan dan bantuan daripada Jabatan Pertanian, MARDI, FAMA dan Pertubuhan Peladang Negeri Melaka.

Ladang kontrak

Sementara itu, pengarah operasi perladangan dan pengilangan syarikat itu, Mohd. Razip Mahat berkata, syarikat berkenaan menggunakan kira-kira lima tan roselle mentah segar setiap bulan yang dibekalkan oleh petani di sekitar Melaka dan Muar, Johor.

"Berikutan pengeluaran yang semakin meningkat maka roselle yang diperlukan juga sudah tentu akan berlipat ganda," katanya. Bagi memastikan bekalan roselle mencukupi, syarikat tersebut menawarkan program ladang kontrak kepada peladang yang berminat menceburi tanaman itu.

"Setakat ini, seramai 28 petani di kawasan Kesang, Muar terlibat dalam program tersebut dan kita memerlukan ramai lagi peserta," katanya.

Di bawah program itu, syarikat berkenaan akan membekalkan anak benih serta memberi kursus selama dua minggu kepada peladang. -Bernama

Monday, 7 June 2010

Kisah usahawan beras Faiza

Kisah usahawan beras Faiza


BERAS keluaran Syarikat Faiza mendapat sambutan menggalakkan kerana kualitinya.


"SAYA ingin menjadi pembayar zakat terbesar di negara ini." Itulah azam, pemilik syarikat pemborong beras Syarikat Faiza Sdn. Bhd., Faiza Bawumi Sayed Ahmad ketika ditemui Kosmo! di Sri Gading, Batu Pahat, Johor.

Wanita kelahiran Mesir itu berhijrah ke Malaysia pada tahun 1964 kerana mengikut suaminya.

Ketika kebanyakan wanita seusianya berehat di rumah, Faiza, 58 dan nenek kepada 32 cucu sibuk merancang strategi bagi mengukuhkan kedudukannya dalam pelbagai cabang perniagaan di negara ini.

Faiza yang juga Pengarah Urusan Syarikat Faiza, sedang bertungkus-lumus mengeluarkan beberapa produk baru yang dijangka masuk ke pasaran selewat-lewatnya penghujung tahun ini.

Wanita yang berperwatakan lembut itu sebenarnya seorang yang tegas. Beliau mahu memastikan syarikat yang ditubuhkan sejak tahun 1992 itu berada di landasan betul sekali gus mencatatkan keuntungan saban tahun.

Berkecimpung dalam bidang perniagaan sejak kecil, Faiza pernah menjadi juruwang di kedai milik bapanya. Pengalaman tersebut mendorong beliau untuk bergiat secara serius dalam bidang perniagaan.

"Kejayaan ini tidak datang dengan mudah, saya bermula dengan mengambil upah menjahit sulaman dengan modal RM4 selain menjual pelbagai barangan dapur.

"Kemudian, saya beralih membuat rempah kari di bawah jenama Bunga Raya yang dilakukan di rumah dan mengedarkannya di kedai-kedai," katanya yang mampu menguasai bahasa Melayu setelah tiga bulan berada di Malaysia.

Ibu kepada tujuh anak itu menambah, modal daripada menjual rempah kari itu digunakan untuk membuka kedai runcit. Dari situ beliau mendapati pemborong beras kebanyakannya dibekalkan oleh kaum lain.

Dengan mempunyai kedai sendiri, beliau mula belajar mengenali pelbagai jenis beras. Sebelum menjual beras, beliau terpaksa pergi dari satu kedai ke kedai lain bagi mendapatkan maklum balas sama ada mereka akan membeli berasnya jika beliau menjualnya.

Atas respons yang positif, Faiza memohon lesen pemborong beras dan menjual pelbagai jenis beras termasuk ponni, basmathi, beras wangi serta beras Siam.

"Pada mulanya, saya buntu juga melihat satu lori treler penuh berisi beras diletakkan di hadapan rumah, namun saya nekad membungkus menggunakan jenama Bunga Raya dan menghantar ke kedai-kedai di seluruh Johor.

"Sehingga kini, perniagaan beras keluaran syarikat saya mendapat sambutan. Meskipun saingan sengit, kami telah dikenali kerana kualiti produk yang tinggi, seratus peratus buatan Islam dan halal," katanya yang kini mempunyai kilang di Kuala Lumpur, Kedah dan Terengganu.

Pada tahun 1998, beliau terdorong mempromosi beras ponni dari India yang dipercayai baik untuk kesihatan, khususnya bagi penghidap diabetes, obesiti dan darah tinggi.

Faiza berkata, bagi membuktikan kebaikan beras itu, syarikatnya telah meminta Universiti Putra Malaysia (UPM) membuat kajian dan hasilnya memang positif.

"Saya melabur berjuta ringgit bagi produk Taj Mahal dan telah meminta hak eksklusif daripada Bernas," tambahnya yang gembira dengan sambutan orang ramai terhadap produk tersebut.

Walaupun syarikatnya menumpukan produk beras dan rempah, kini beliau sedang meneroka bidang baru termasuk memasarkan bihun, sos cili dan kicap.

Beliau yang mempunyai 200 pekerja tetap dan lebih 300 pekerja kontrak berkata, dengan penglibatan dalam penghasilan produk tersebut ia memberi pilihan kepada orang Islam untuk mendapatkan produk yang bermutu tinggi dan tanpa diragui status halalnya.

Ketika ini, syarikatnya telah memasarkan bubur herba penghujung tahun lalu dan mendapat permintaan yang baik daripada para pelanggan.

Bagi produk bihun pula, syarikatnya telah menempah mesin dari China dan produk itu akan diproses di sebuah kilang lain juga di Sri Gading.

Kilang tersebut mampu mengeluarkan sebanyak sembilan tan bihun sehari, namun pada peringkat awal cuma memproses lima tan bihun dengan sasaran jualan sebanyak RM12 juta bagi tahun pertama.


FAIZA BAWUMI


Kehidupan

Faizah yang suka hidup bermasyarakat berkata, semua usaha yang dilakukan itu bukanlah untuk mengumpulkan kekayaan sebaliknya untuk menjadi pembayar zakat terbesar di Malaysia sekali gus membantu lebih ramai orang yang susah.

Sebab itulah, syarikatnya bekerjasama dengan TV3 selaku penaja utama sejak lapan tahun lalu menerusi program Bersamamu.

Dari segi kehidupan berkeluarga, Faizah menerapkan pendekatan supaya anak-anaknya hidup berdikari. Sejak kecil anak-anaknya dilatih menjual dan mereka mendapat upah.

Bagaimanapun katanya, pendidikan menjadi keutamaan dan mereka diberi peluang menuntut ilmu setinggi mungkin.

"Bukan semua anak saya terlibat dalam perniagaan, anak sulung dan kelima menjadi pensyarah dan lima yang lain membantu Syarikat Faiza," katanya.

Bercerita tentang pengalaman menguruskan perniagaan tersebut, beliau pernah menangkap pekerja yang menipu dan mencuri.

"Macam-macam cara orang hendak menipu dan saya pernah menangkap pekerja yang menjual guni beras yang dimasukkan ke dalam lori. Guni beras ini harganya mahal di pasaran," katanya.