Pages

Thursday, 29 July 2010

Dulu saintis, kini usahawan kelisa

Dulu saintis, kini usahawan kelisa


HARGA ikan kelisa semakin mahal jika ikan itu semakin membesar.


SEBAGAI seorang saintis yang mengkaji kehidupan flora dan fauna menjadi titik tolak kepada Mohd. Zalalnudin Latipi, 31, membuka sebuah kedai menjual spesies ikan terancam kelisa atau juga dikenali sebagai arowana.

Demi minatnya yang berputik sejak kecil Mohd. Zalalnudin nekad meninggalkan jawatannya sebagai seorang saintis. Minatnya kian bercambah apabila beliau berjaya menghabiskan pengajiannya dalam bidang Sosiologi Pemuliharaan di Universiti Malaysia Sabah.

Ikan kelisa kepada Mohd. Zalalnudin bukan sekadar ikan hiasan malah kepada mereka yang tahu menilainya, ia boleh menjadi sumber pendapatan.

Harganya mampu mencecah ribuan ribu ringgit selain ia digemari oleh kaum Cina di negara ini yang dipercayai membawa tuah kepada pemiliknya.

Namun Mohd. Zalalnudin tidak menyangka hobinya yang suka memelihara ikan itu mampu memberikannya sumber pendapatan tetap kepadanya.

"Dulu saya hanya bela ikan ini di rumah dan saya ada tujuh akuarium di rumah untuk mengisi ikan-ikan ini.

"Namun pada tahun 2005 saya mengambil keputusan untuk berhenti sebagai seorang saintis kerana mahu melibatkan diri secara serius dalam perniagaan menjual ikan kelisa," katanya.

Mohd. Zalalnudin tidak menyangka, kedai yang baru dibukanya itu mendapat sambutan menggalakkan daripada penduduk setempat malah ikan kelisa juga mendapat permintaan daripada orang Melayu.

"Selain orang Cina, orang Melayu juga menunjukkan minat terhadap ikan ini dan sanggup membelinya walaupun pada harga yang mahal.

"Mereka yang datang ke kedai ini sanggup menghabiskan masa berjam-jam semata-mata mahu melihat kecantikan dan kelicikan ikan kelisa," katanya.

Menyentuh penjagaan ikan kelisa, beliau memberitahu, tidak susah untuk membelanya tetapi perlu memastikan air yang digunakan dicampurkan dengan ubat antiklorin.

"Antiklorin perlu dicampurkan mengikut sukatan yang ditetapkan selain memberi makanan kepada ikan mengikut waktu.


MOHD. ZALALNUDIN menunjukkan buku berkaitan ikan kelisa kepada pelanggan di kedainya, Star Arowana, di Jalan Seberang Perak, Alor Setar, Kedah.


"Ikan ini kebiasaannya makan sejenis ulat yang banyak dijual di pasaran. Lipas dan cengkerik juga boleh diberi tapi lebih baik beli sahaja di pasaran kerana ditakuti serangga ini membawa racun dan mati jika memakannya," katanya.

Jelasnya, bagi memenuhi permintaan ikan kelisa di kedainya itu, beliau telah membeli dua buah kolam ikan kelisa di Bukit Merah, Perak.

"Kebanyakan ikan-ikan yang ada di kedai di bawa dari sana dan kita akan pilih ikan-ikan terbaik sebelum dipamerkan di kedai bagi menarik minat orang ramai," katanya.

Di kedainya terdapat lebih 200 ekor ikan kelisa pelbagai variasi seperti Malaysia Gold Cross Back Golden Arowana, Malaysia Super Red Arowana, Indonesia Chili Red dan sebagainya.

Lebih istimewa, harga ikan kelisa semakin meningkat jika ikan itu kian membesar.

"Bagi saya ikan ini memang membawa tuah kepada pemiliknya.

"Ikan ini juga tidak memerlukan penjagaan yang rapi. Kepada mereka yang berminat untuk mengetahui cara-cara penjagaan ikan kelisa mereka boleh datang terus ke kedai saya," katanya.

Bagi mereka yang ingin melihat ikan-ikan yang dijual di kedai Mohd. Zalalnudin, kedainya itu terletak di Star Arowana World di Jalan Seberang Perak, Alor Setar

Tuesday, 20 July 2010

Usahawan mi Simpul

Usahawan mi


Dua pekerja menggunakan mesin untuk meleperkan tepung.


USIA bukan penghalang untuk berjaya. Setiap usaha sekiranya dilakukan bersungguh-sungguh pasti mendatangkan manfaat walaupun hanya bermula secara sambilan dan kecil-kecilan.

Bersandarkan kepada keinginan untuk hidup lebih selesa dan menambah pendapatan keluarga pasangan suami isteri Tukimon Watim, 63, dan Marhamah Marhani, 59, mencuba nasib berniaga mi simpul (siput) secara kecil-kecilan kira-kira enam tahun lalu.

Mereka bermula dengan modal RM500 untuk membeli bahan-bahan bagi memproses mi simpul dan membuat mengikut kemampuan.

Tanpa sebarang mesin canggi, pasangan suami isteri itu gigih mengusahakan apa yang telah dipelajari di rumah mereka di Kampung Sungai Nibong, Semerah Batu Pahat, Johor.

Dalam keadaan serba kekurangan ketika itu, mereka hanya mampu menghasilkan 20 hingga 25 kilogram mi simpul sehari untuk dipasarkan di sekitar kawasan Semerah sahaja kerana tidak mampu untuk menghasilkan produk lebih banyak.

Bagaimanapun, semakin hari permintaan terhadap mi simpul yang mereka usahakan bertambah dan mereka kemudian membeli sebuah mesin menguli tepung berharga RM1,500 bagi meningkatkan pengeluaran.

"Dengan adanya mesin penguli itu kerja-kerja membuat mi simpul lebih mudah dan jumlah yang dihasilkan juga semakin meningkat,'' ujar Tukimon.

Mereka tidak pernah meminta bantuan daripada mana-mana pihak tetapi kegigihan pasangan itu mendapat perhatian Jabatan Pertanian Daerah Batu Pahat yang telah memberi bantuan mesin pemotong berharga RM3,000 supaya mampu menghasilkan sehingga 40 kilogram mi simpul sehari.

Setelah produknya mula mendapat permintaan yang lebih tinggi, mereka mendaftarkan perniagaan atas nama Usahasama T & M Enterprise dengan label produk sebagai Mee Siput.

Kini mi simpul keluaran syarikat T & M ini semakin digemari kerana ia merupakan salah satu makanan ringan yang rangup dan popular di Batu Pahat juga Johor amnya.

Produk itu semakin mendapat permintaan yang tinggi tetapi mereka tidak mampu memenuhinya kerana tiada alatan atau mesin yang sesuai.

Bagaimanapun, kegigihan mereka sekali lagi mendapat perhatian Jabatan Pertanian Daerah dan sekali lagi diberi bantuan membina bangunan bernilai RM28,000 untuk meneruskan perusahaan kecil dan sederhana itu dengan lebih teratur.

Sebelum itu mereka melakukan kerja-kerja tersebut di kawasan rumah sahaja.

Menurut Marhamah, mi simpul yang telah siap di proses akan disusun di atas pemidang dan dijemur di bawah cahaya matahari sehingga benar-benar kering.

Katanya, masalah timbul sekiranya musim hujan apabila mi simpul tidak cukup kering dan ia akan dijangkiti kulat serta terpaksa dibuang dan ini mendatangkan kerugian kepada perniagaan mereka.

Untuk itu mereka berusaha mendapatkan alat pengering untuk membolehkan operasi berterusan walaupun hujan.

"Sekarang apabila hujan kami tidak lagi bimbang kerana sudah mempunyai tempat pemanas untuk mengeringkan mi smpul yang dikeringkan menggunakan cahaya matahari," kata Tukimon.

Permintaan yang semakin meningkat dan pemasaran yang semakin meluas menjadikan pasangan suami isteri ini tidak menang tangan untuk menyediakan tempahan yang diterima.

Pasangan itu dibantu oleh anak mereka, Mohd. Azri Yim, 30, yang bertanggungjawab memasarkan produk itu di sekitar negeri Johor juga menguruskan segala urusan penghantaran.

Marhamah berkata, mi simpul dijual pada harga RM5 sekilogram atau RM4 bagi 700 gram yang telah siap dibungkus sekiranya dibeli terus di kilang mini mereka.

Tukimon menambah, kini mereka dibantu oleh lima orang pekerja tetap dan sedia menerima pelatih yang ingin mempelajari pembuatan makanan ringan tersebut seperti yang dilakukan Mara baru-baru ini.

Beliau juga berkata, setakat ini ramai orang perseorangan atau pelancong datang untuk melihat sendiri bagaimana mi simpul dihasilkan dan meeka juga menerima lawatan daripada pelbagai pihak yang ingin melihat sendiri kegigihan pasangan suami isteri ini.

Kini mereka boleh tersenyum bangga apabila produk yang dihasilkan secara kecil-kecilan kini menjadi produk yang mendapat permintaan menggalakkan dan kehidupan mereka kini jauh lebih baik dari dahulu.

Friday, 16 July 2010

Usahawan Minuman bergas roselle

Minuman bergas roselle


MOHD. RAZIP menunjukkan produk-produk yang dihasilkan daripada tanaman roselle keluaran kilang syarikat Heazelle.


KETIKA diperkenalkan kerajaan pada awal tahun 1980-an sebagai sumber pendapatan baru kepada petani, ramai yang sangsi dengan keupayaan roselle.

Ada yang memanggilnya dengan nama asam paya atau asam kumbang, namun projek tanaman roselle atau nama saintifiknyaHibiscus Sabdariffa, terus berkembang di negara ini.

Roselle merupakan salah satu daripada spesies famili bunga kebangsaan bunga raya, bukanlah tumbuhan popular sehinggalah pendedahan mengenai kegunaan dan khasiatnya dilakukan secara besar-besaran oleh kerajaan termasuk melalui Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) dan Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (MARDI).

Penyelidik tempatan turut menjalankan penyelidikan sehingga menghasilkan banyak penemuan baru mengenai khasiat tumbuhan itu. Promosi hebat mengenai roselle membuka mata petani dan usahawan di seluruh negara terhadap tanaman yang mudah ditanam dan sesuai dikebanyakan tanah serta mengambil masa yang singkat iaitu kira-kira tiga bulan sahaja untuk mendapatkan hasil.

Sehinggakan ada suri rumah yang menanam pokok roselle di sekeliling halaman rumah dan memproses sendiri kelopak bunga roselle untuk dijadikan minuman.

Pokok roselle boleh tumbuh daripada biji benih atau keratan dengan ketinggian di antara tiga dan lima meter serta mengeluarkan bunga hampir sepanjang tahun.

Bunga roselle berwarna cerah, kelopak bunganya berwarna merah gelap dan lebih tebal jika dibandingkan dengan bunga raya biasa.

Bahagian bunga roselle yang boleh diproses menjadi makanan ialah kelopak bunganya yang mempunyai rasa yang amat masam, diproses menjadi pelbagai jenis hasilan makanan seperti minuman, halwa, jeli, jem, jeruk dan ekstrak.

Teknologi moden dan penyelidikan yang berterusan menyerlahkan potensi besar roselle dalam menghasilkan makanan dan minuman berkhasiat setanding dengan produk buah-buahan tempatan.

Tanaman tropika dan eksotik itu juga berpotensi sebagai makanan kesihatan, ubatan dan kosmetik.

Potensi roselle

Potensi besar roselle turut diakui oleh Pengurus Besar Heazelle Sdn. Bhd., Zuraihan Zakaria, yang menyatakan tanaman itu kini menjadi satu industri berdaya maju dan mempunyai masa depan yang cerah.

Heazelle syarikat bumiputera yang melibatkan diri dengan industri roselle sejak dua tahun lalu, kini mengeluarkan jus, jem, halwa dan minuman berkarbonat atau minuman bergas roselle dengan jenama Heazelle.

"Produk kami diperbuat daripada kelopak roselle asli, tanpa pewarna perisa atau pemanis tiruan," katanya kepada ketika ditemui di kilangnya yang terletak di kawasan Melaka Halal Hub, Serkam, Melaka.

Zuraihan berkata, dengan modal permulaan RM150,000, syarikat itu menyasarkan untuk mengeluarkan 200,000 botol minuman berkarbonat roselle dengan empat jenis botol isian iaitu 250 mililiter (ml), 340ml, 500ml dan 1.25ml mulai awal bulan ini.


ROSELLE hanya mengambil masa tiga bulan untuk berbunga.


Produk tersebut dipasarkan ke seluruh negara dan boleh juga didapati di pasar raya borong Mydin.

Menceritakan khasiat roselle, Zuraihan berkata, roselle boleh bertindak sebagai antikanser, antipenuaan, pemakanan kesihatan, membantu menyihatkan sistem kardiovaskular dan antiradang.

Syarikatnya mendapat bimbingan dan bantuan daripada Jabatan Pertanian, MARDI, FAMA dan Pertubuhan Peladang Negeri Melaka.

Ladang kontrak

Sementara itu, pengarah operasi perladangan dan pengilangan syarikat itu, Mohd. Razip Mahat berkata, syarikat berkenaan menggunakan kira-kira lima tan roselle mentah segar setiap bulan yang dibekalkan oleh petani di sekitar Melaka dan Muar, Johor.

"Berikutan pengeluaran yang semakin meningkat maka roselle yang diperlukan juga sudah tentu akan berlipat ganda," katanya. Bagi memastikan bekalan roselle mencukupi, syarikat tersebut menawarkan program ladang kontrak kepada peladang yang berminat menceburi tanaman itu.

"Setakat ini, seramai 28 petani di kawasan Kesang, Muar terlibat dalam program tersebut dan kita memerlukan ramai lagi peserta," katanya.

Di bawah program itu, syarikat berkenaan akan membekalkan anak benih serta memberi kursus selama dua minggu kepada peladang. -Bernama