Pages

Tuesday, 25 May 2010

Yong tau foo halal di pasaran



PEKERJA Hikmah Food, Nur Amira Awang menunjukkan sebahagian daripada produk yong tau foo di Kuala Lumpur baru-baru ini.


KUALA LUMPUR - Menyedari makanan tradisi kaum Cina yong tau foo kurang dihasilkan oleh syarikat bumiputera, seorang pegawai kanan kewangan di sebuah entiti korporat terkemuka meninggalkan kerjaya lumayan itu.

Meskipun tidak memiliki sebarang pengetahuan dalam bidang penghasilan makanan itu, Syed Abdullah Syed Hassani bersama dua rakan yang lain terpaksa melupakan kekangan itu.

Mereka menyifatkan, ia satu bidang perniagaan berpotensi kerana yong tau foo merupakan salah satu menu istimewa yang diminati kaum Melayu.

Sehubungan itu, Hikmah Food Specialities Sdn. Bhd. (Hikmah Food), ditubuhkan dan ia terlibat dalam aktiviti pembuatan pelbagai bebola dan kek ikan serta bahan lain yang berkaitan dengan menu makanan popular itu.

Oleh SHAWKATH AZDE
shawkath.azde@kosmo.com.my

Monday, 24 May 2010

Dulu pekerja, kini tauke

KULAIJAYA: Berbekalkan pengalaman 26 tahun bekerja di kilang menjahit pakaian, Johari Seman, 47, kini mampu tersenyum bangga kerana memiliki kilang sendiri.

Pada mulanya ramai memperlekehkan usahanya memulakan perniagaan sendiri, namun ketabahan untuk mengubah kehidupan menjadi lebih baik menjadikannya berjaya.

http://www2.pkns.gov.my/Portals/37/Hartanah/Rawang/Kilang%20Rawang.jpg
Johari ketika ditemui berkata, dia tidak menyesal dan sanggup menanggung risiko melepaskan jawatannya sebagai pengurus di sebuah kilang jahitan terkenal walaupun menerima gaji lumayan.


“Saya yakin masa depan lebih cerah dalam perniagaan ini kerana tidak ramai usahawan Bumiputera berminat menceburi bidang menjahit pakaian.


“Peluang memulakan perniagaan diperoleh dua tahun lalu apabila syarikat My-Sutera Sdn Bhd iaitu pengeluar dan pengedar pakaian sekolah jenama ‘Canggih’ menyatakan hasrat mencari pemborong kawasan selatan.


“Alhamdulillah, saya diberi peluang bagi menjahit pakaian sekolah jenama berkenaan selain menjadi pemborong tunggal negeri ini, Melaka dan Negeri Sembilan.


“Selain itu, saya menerima tempahan menjahit pakaian korporat agensi kerajaan dan swasta serta tempahan pakaian sukan sekolah,” katanya.


Menurutnya, bermula secara kecil-kecilan kilangnya kini menerima tempahan menjahit pakaian kira-kira 8,000 hingga 10,000 sebulan dan mampu menyiapkan 400 pakaian sehari.


Katanya, dengan bermodalkan RM35,000 wang simpanan untuk membuka kilang di lot kedai dua tingkat di Taman Makmur serta pembelian peralatan menjahit, dia kini berbangga apabila mempunyai 25 mesin jahit dan 14 pekerja mahir.

“Pada awalnya saya memulakan perusahaan menggunakan modal sendiri dan apabila perniagaan berkembang, barulah saya memohon bantuan Majlis Amanah Rakyat (MARA) serta Tabung Ekonomi Kumpulan Usaha Niaga (Tekun).


“Kini kilang saya mempunyai 25 buah mesin menjahit pakaian dan 14 pekerja mahir yang kebanyakannya ibu tunggal,” katanya.


Menurutnya, dia turut merangka perancangan jangka panjang bagi mengembangkan perusahaan dan membuka cawangan di kawasan lain.


“Saya kini berusaha mendapatkan pinjaman Perbadanan Usahawan Nasional Berhad (PUNB) bagi mengembangkan perniagaan termasuk membuka cawangan di negeri lain,” katanya.

Friday, 21 May 2010

Kerisik halal jenama Salam Food



ABDUL SALAM menunjukkan produk kerisik keluaran syarikatnya di Zon Bebas Cukai Fasa 1V Bayan Lepas baru-baru ini.


BAYAN LEPAS - Kerisik sering dilabel sebagai produk orang kampung yang hanya diusahakan secara kecil-kecilan.

Bagaimanapun bagi pemilik Abdul Salam Food Industries Sdn. Bhd., (Salam Food), Abdul Salam Said Sultan Ismail, pembuatan kerisik dijadikan sebagai aktiviti perniagaan utamanya.

Lebih menarik lagi, produk syarikat itu kini memiliki status halal selepas memperoleh pensijilan yang sah daripada Jabatan Hal Ehwal Islam Pulau Pinang (JHEIPP) sekali gus menjadikan ia sebagai produk Industri Kecil dan Sederhana (IKS) yang berdaya saing di pasaran.

Menurutnya, produk makanan yang digunakan sebagai salah satu bahan utama dalam resipi makanan tradisional Melayu itu berpotensi kerana ia diperlukan bukan sahaja di kalangan pengguna runcit tetapi juga di kalangan pengusaha restoran dan hotel.

Sehubungan itu, beliau telah berusaha mendapatkan status halal bagi melonjakkan jenama Salam Food sejak ia mula berniaga lapan tahun lalu.

Friday, 14 May 2010

FBIC perkenal konsep francais



Dr. Farminah Hasan bersama sebahagian produk yang dihasilkan syarikatnya.


HAMPIR sedekad berada di pasaran mendekati keperluan pelajar bermasalah seperti mengantuk dalam kelas, lemah daya ingatan dan tidak ada semangat untuk belajar, Farmina Bioplus kini terus mengukuhkan kedudukannya sebagai jenama produk kesihatan dan kecergasan berasaskan rumusan homeopati dan herba di negara ini.

Membawa misi sama ketika mula-mula memperkenalkan produk seperti Bio IQ, Bio Sasmat dan Bio Haz yang diakui cukup popular di kalangan pelajar, ia kini semakin dekat pula di hati wanita dan lelaki dewasa.

Selain minyak aroma terapi, turut mendapat tempat krim sirih, krim muka calendula, minyak urut Lam 100 serta minuman Mocca 4 U yang mengandungi ekstrak habatussauda dan madu yang mampu mencergaskan badan serta memudahkan penghadaman.

Pengasas Farmina Bioplus Industries & Consultant Sdn. Bhd., Dr. (H) Farminah Hasan berkata, sebagai menyahut keperluan semua golongan, pihaknya bukan sahaja cuba mempelbagaikan pilihan produk dan golongan sasaran, tetapi turut memperluaskan rangkaian perniagaannya dari masa ke semasa.

Untuk tahun 2010 ini, syarikat yang berpangkalan di Batu Pahat, Johor itu melangkah setapak lagi apabila menjadi syarikat pertama Bumiputera yang terbabit dalam bidang rawatan tradisional dan pelengkap (T/CM) berasaskan homeopati dan herba mengembangkan perniagaan melalui konsep francais.

Menerangkan lebih lanjut katanya, sistem yang diperkenalkan oleh FBIC adalah dalam bentuk separuh rawatan perkhidmatan dan separuh penjualan produk yang menawarkan pelbagai insentif.

"FBIC berhasrat melahirkan sekurang-kurangnya lima usahawan Bumiputera dalam bidang tersebut pada tahun ini.

"Setakat ini kami telah mempunyai satu cawangan berunsur perniagaan francais di Bangi," katanya ketika ditemui pada majlis penerimaan lesen francais daripada Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri baru-baru ini.

Melalui konsep francais ini, menurut Farminah, beliau mahu berkongsi peluang perniagaan kepada individu yang berminat khususnya golongan Bumiputera.

Menurutnya, setakat ini syarikat telah melantik seorang francaisi di Bangi, Selangor dan masih ada sekurang-kurangnya empat lagi usahawan baru bakal dilantik sehingga hujung tahun ini.

"Pihak kami mempelawa lebih ramai usahawan berkelayakan membabitkan diri dalam aktiviti perniagaan yang mempunyai potensi cerah serta semakin mendapati permintaan.

"Malah kami mengalu-alukan kepada individu yang berminat membabitkan diri dalam bidang ini," jelasnya yang mendapat sokongan suami tersayang, Dr. (H) Nasir Berau, 57.

Sehingga kini FBIC mempunyai 20 pengedar dan 10 stokis di seluruh negeri dan bakal membuka pejabat baru di Terengganu.

Bagi yang berminat untuk menjadi usahawan FBIC boleh menghubungi talian 019 7765570.

Wednesday, 12 May 2010

Ramly Burger tidak pernah bertukar tangan

Ramly Burger tidak pernah bertukar tangan


Siti Hayu Ramly menunjukkan pek baru burger keluaran Ramly Food Processing Sdn. Bhd.


KUALA LUMPUR 9 Mei - Ramly Food Processing Sdn. Bhd. yang terkenal dengan jenama Ramly Burger menafikan bahawa kepentingan syarikat itu telah dijual kepada syarikat bukan bumiputera.

Pengurus Kanan Pemasaran Ramly Mokni Sdn. Bhd., Siti Hayu Ramly berkata, tidak pernah pada bila-bila masa pegangan syarikat itu dijual dan perniagaan yang berusia 30 tahun itu kekal di tangan pengasasnya, Datuk Ramly Mokni.

Siti Hayu yang merupakan generasi kedua pengasas perniagaan itu terpaksa tampil untuk menjelaskan perkara berkenaan memandangkan pelbagai spekulasi tersebar sejak kebelakangan ini.

''Banyak kenyataan di Internet menyebarkan kononnya Kumpulan Ramly telah dijual dan ia adalah satu dakwaan yang tidak benar dan kami menafikan sekeras-kerasnya.

''Satu lagi perkara yang ingin saya tekankan bahawa semua produk kami adalah halal dan mematuhi setiap aspek dan prosedur Syariah,'' katanya kepada Utusan Malaysia di sini.

Siti Hayu berkata, pihak syarikat tidak tahu menahu punca dan faktor yang menyebabkan dakwaan tersebut tersebar di Internet.

Cuma, tambahnya, jika ada pengguna yang masih was-was dengan kenyataannya, mereka boleh mendapatkan pengesahan di Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM).

Beliau bagaimanapun berkata, khabar angin itu sedikit pun tidak menjejaskan perniagaan Kumpulan Ramly, sebaliknya permintaan bagi produk-produknya terus meningkat.

Malah, katanya, pada tahun lalu jumlah permintaan adalah 30 peratus lebih tinggi berbanding pengeluaran.

Pada tahun ini, kata Siti Hayu, Kumpulan Ramly telah meningkatkan kapasiti untuk memastikan bekalan seiring dengan permintaan yang semakin menggalakkan.

Kumpulan Ramly kini memasarkan 40 produk dan burger Ramly masih kekal sebagai produk terlaris dengan sumbangan sebanyak 50 peratus kepada perniagaannya.

Ditanya mengenai penerokaan pasaran luar negara, Siti Hayu tidak menafikan produknya telah lama mendapat permintaan tetapi ia tidak dapat dilakukan disebabkan kapasiti pengeluaran yang terhad.

''Kini kami sudah sedia, cuma belum bergerak ke arah itu, Kumpulan Ramly perlu membuat kajian terperinci untuk memastikan kami berupaya bersaing di luar,'' tambahnya.

Beliau tidak menolak kemungkinan akan memasarkan produknya di pasaran serantau dan Thailand dijangka menjadi destinasi pertama Kumpulan Ramly.

Dalam pada itu, Siti Hayu berkata, Kumpulan Ramly kini memperkenalkan pek baru bagi produk burger ayam dan dagingnya.

Katanya, pembungkusan dalam bentuk bantal itu mengandungi enam keping burger ayam dan daging diperkenalkan untuk mengekalkan kesegaran dan kualitinya.

Tuesday, 11 May 2010

Wiranas yakin keluar sejuta botol plastik



Zainal Abidin Salim menunjukkan botol plastik bersaiz lima liter yang baru diproses di kilang Wiranas di Taman Perindustrian Desa Idaman, Senai, Johor Bahru.


JOHOR BAHRU 9 Mei - Pengeluar botol plastik, Wiranas Jaya Holdings Sdn. Bhd. (Wiranas) yakin mampu mengeluarkan sejuta botol minyak masak bersaiz lima kilogram (kg) sebulan menjelang pertengahan tahun ini.

Ketua Pegawai Eksekutifnya, Zainal Abidin Salin berkata, pada masa sama, pihaknya merancang mengeluarkan tiga juta botol plastik minyak masak bersaiz dua kg.

Katanya, pertambahan jumlah pengeluaran itu adalah berdasarkan perkembangan pesat industri berkenaan yang menyaksikan permintaan tinggi botol plastik di kalangan para pengeluar minyak masak.

Zainal Abidin berkata, bagi mencapai sasaran itu, Wiranas perlu melabur RM2 juta untuk mendapatkan peralatan mesin dan modal pusingan.

"Kami perlu melakukan persiapan awal berdasarkan jangkaan bahawa industri minyak masak akan terus berkembang sepanjang tahun ini supaya kami sentiasa bersedia memenuhi permintaan pelanggan.

"Pada masa ini, Wiranas mengeluarkan sebanyak 600,000 botol plastik sebulan manakala pengeluaran tiga juta botol plastik minyak masak bersaiz dua kilogram sebulan merupakan satu transformasi syarikat agar lebih berdaya saing dalam industri," katanya kepada Utusan Malaysiadi sini.

Wiranas, syarikat milik bumiputera yang ditubuhkan pada 16 Mac 2001 dengan operasi perniagaan menjurus kepada pengeluaran botol plastik dan air mineral sebelum beralih kepada botol plastik minyak masak pada 2007.

Zainal Abidin berkata, Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (Felda) menerusi anak syarikatnya, Delima Oil Product Sdn. Bhd., merupakan pelanggan utama syarikat dengan penguasaan pasaran sebanyak 98 peratus manakala baki adalah pengeluar minyak masak lain.

Beliau berkata, pembekalan botol plastik minyak masakan jenama Saji kepada syarikat milik kerajaan (GLC) itu membabitkan kontrak brjumlah RM7 juta setahun yang kini memasuki tahun ketiga.

"Kami kini rancak mengadakan proses rundingan bagi melaksanakan kontrak baru bernilai RM10 juta sebelum ia dijangka dimuktamadkan dalam masa terdekat.

"Setakat ini, bekalan yang disediakan kepada Felda mendapat maklum balas yang baik dan mereka jelas berpuas hati dengan kualiti produk dan perkhidmatan yang diberikan," katanya.

Ditanya tentang kelebihan botol plastik yang dikeluarkan Wiranas, Zainal Abidin berkata, syarikatnya amat mementingkan kualiti yang tinggi dan perkhidmatan selepas jualan dalam perniagaan.

Beliau berkata, ketebalan 120 gram botol plastik menjadi kekuatan utama pihaknya untuk bersaing dengan syarikat pengeluar lain berikutan daya tahan yang tinggi dan tidak mudah pecah.

"Rata-rata syarikat pengeluar lain mengeluar botol plastik setebal antara 110 gram dan 114 gram dan ini sekali gus menjadikan Wiranas lebih ke hadapan dalam bidang teknologi pengeluaran di negara ini.

"Pada masa sama, syarikat juga menekankan perkhidmatan selepas jualan apabila kakitangan seperti jurutera dan kawalan kualiti akan menemui wakil pelanggan dua kali sebulan bagi mendapat maklum balas mengenai produk yang disediakan," katanya.

Mengulas rancangan syarikat, Zainal Abidin berkata, pihaknya sedang meninjau membekalkan produk itu kepada sebuah lagi GLC pada masa akan datang.

Tanpa mahu mendedahkan syarikat itu, beliau berkata, sekira proses rundingan berjalan lancar, keputusan sama ada ditawarkan kontrak akan diketahui penghujung tahun ini.

Monday, 10 May 2010

Jutawan Kasut

Ultimate Footwear ke mata dunia




NAMA Bill Keith yang cukup sinonim dengan dunia fesyen tanah air sentiasa mendapat pujian daripada golongan ternama mahupun selebriti kerana hasil rekaannya menyuntik cita rasa mewah dan penuh pesona.

Bergelumang selama lebih 30 tahun dengan pelbagai potongan busana, akhirnya Bill melebarkan kebolehan itu untuk membina nama dalam industri rekaan kasut pula.

Sebelum ini Bill menerima tempahan mereka kasut untuk golongan tertentu sahaja. Bagaimanapun, permintaan daripada orang ramai menyebabkan anak kelahiran Kelantan itu mengkomersialkan sepatu di bawah labelnya.

Bermula daripada situ, Bill serius memulakan seberapa banyak rekaan kasut.

Pastinya, label Bill Keith yang tertera di kasut mempunyai keistimewaan kerana selain faktor keselesaan, kreativiti sentuhan Bill sememangnya luar biasa.

"Biasanya saya akan buat sepasang kasut contoh terlebih dahulu. Apabila siap, saya akan teliti beberapa faktor yang penting iaitu keselesaan ketika dipakai.

"Malah, kalau ada perubahan dari segi rekaan seperti ingin ditambah manik dan sebagainya, waktu uji cuba itulah ia dilakukan," terangnya.

Jelas Bill, dalam menghasilkan sepasang sepatu, langkah pertama sudah tentu membuat lakaran rekaan kasut yang diinginkan. Menzahirkan lakaran unik, cantik dan terkini menuntut cabaran yang bukan sedikit.

Tidak ketinggalan, memastikan kedua-dua belah kasut kiri dan kanan selesa disarungkan.

"Kaki kanan dan kiri mempunyai langkah berlainan. Keselesaan bagi setiap kaki juga berbeza.

"Jadi kalau individu yang ditugaskan itu tidak mahir membentuk kasut, ia akan menimbulkan rasa sakit semasa memakainya.

"Misalnya, dalam masalah kasut penuh, selalunya pengguna akan berasa sakit pada bahagian belakang kaki.

"Perkara itu timbul kerana ukuran bahagian itu terlalu tinggi melepasi had keselesaan kaki normal," ungkapnya.

Kilang kepercayaan Bill

Belum mempunyai kilang kasut sendiri, selepas selesai menghasilkan rekaan kasut, Bill akan memanjangkan lakarannya kepada seorang pakar pembuat kasut, T. S. Leow.

Leow merupakan Pengarah Urusan kilang kasut Ultimate Footwear yang terletak di Pandan Perdana, Kuala Lumpur.

Baik dari segi penggunaan bahan-bahan membuat kasut sehingga ke peringkat ingin mengemaskan jahitannya, Bill memberi sepenuh kepercayaan kepada Ultimate Footwear untuk merealisasikan sepatu anggun yang diimpikannya.

"Sentuhan pertama seperti rekaan dan membentuknya akan dilakukan oleh saya sendiri dan pembantu. Langkah-langkah seterusnya seperti tampalan aksesori, jahitan dan kemasan akan diserahkan kepada tenaga pekerja kilang tersebut," ulas Bill.

Meskipun melepaskan sentuhan seterusnya kepada orang lain, Bill tetap meluangkan masa memantau proses pembuatan kasut sekali gus memberi tunjuk ajar. Ini kerana bagi menjamin kualiti, memandangkan Bill turut memasarkan produknya itu ke luar negara.


ULTIMATE Footwear menghasilkan kasut untuk pasaran luar negara.


Mempunyai pengalaman selama 18 tahun dalam pembuatan kasut, selain menghasilkan jenama Bill Keith, kongsi Leow, Ultimate Footware juga sering menerima tempahan daripada jenama luar negara seperti Tosca Blu dan Pagnini dari Itali dan Migato dari Greece.

Bukan sekadar menerima tempahan dari luar negara, Leow juga mempunyai jenama keluarannya sendiri iaitu Paula Moda selain turut menguruskan rekaan kasut Bill Keith.

Namun, Paula Moda hanya dihasilkan untuk pasaran eksport ke 20 buah negara, antaranya Itali, Perancis, Turki, Qatar dan Kuwait.

Meskipun jenama itu seusia dengan penubuhan kilang itu pada 18 tahun lalu, ia belum pernah dipasarkan di Malaysia. Alasannya Leow, 53, ingin membina nama di peringkat antarabangsa terlebih dahulu.

"Saya mahu label Paula Moda dikenali dan diterima di luar negara dahulu. Tetapi saya telah mula mendapatkan tempat untuk pasaran tempatan iaitu di Isetan KLCC," terangnya yang turut mendapat bantuan daripada isteri dalam setiap rekaan baru.

Bercerita mengenai proses pembuatan sepatu di kilangnya, Leow memberitahu langkah-langkah untuk membuat sepasang kasut adalah sama untuk semua jenama. Yang berbeza hanya dari segi bahannya iaitu sama ada 100 peratus kulit atau PVC.

Proses di kilang

"Kasut yang menggunakan kulit sepenuhnya lebih mahal tetapi ia tahan lama. Tapaknya juga lebih tebal iaitu antara tiga hingga empat lapis berbanding kasut murah yang hanya dua atau tiga lapis," ujarnya.

Cerita Leow, pekerjanya akan memulakan proses menghasilkan kasut dengan meletakkan lakaran pereka di atas bahan kulit atau PVC sebelum membuat potongan mengikut rekaan itu.

Setelah siap, setiap cebisan akan digam atau dijahit untuk membentuk sepasang kasut. Selepas itu barulah kemasan dan hiasan tambahan dilakukan seperti kerja tampalan manik.


BILL membuat lakaran untuk sepatu di bawah labelnya, Bill Keith.


Untuk kerja tampalan manik, peralatan yang digunakan ialah seterika yang akan ditekapkan di atas manik tersebut selama tiga saat.

Tetapi perlu diingat, sebelum manik itu diseterika, ia perlu dialas dengan kain terlebih dahulu. Kasut yang telah siap kemudian akan disatukan dengan tapak kasut mengikut ketinggian yang diingini perekanya.

Untuk menambah ketahanan tapak supaya tidak mudah tercabut, proses melekatkannya tidak sekadar menggunakan tenaga pekerja, bahkan sebuah mesin membantu meneguhkannya.

Empat paku di tumit

Masalah yang akan timbul sekiranya tidak menitikberatkan perkara asas dalam pembuatan kasut bertumit tinggi adalah ketidakseimbangan tumit. Perkara itu terjadi kerana pekerja tidak menggunakan paku yang sesuai atau teknik yang salah ketika melekatkannya.

"Paku yang bagus mestilah bergigi dan menggunakan sekurang-kurangnya empat paku bagi satu tumit. Cara melekatkannya juga kena betul iaitu jangan terlampau lurus, pastikan ia berada dalam kedudukan 45 darjah.

"Kilang saya juga menggunakan mesin untuk melekatkan paku. Selain membantu mempercepatkan proses pembuatan, hasil mesin itu juga lebih halus dan tidak merosakkan struktur kasut," jelasnya sambil memberitahu tapak kasut akan mudah rosak dan strukturnya mungkin senang merekah apabila diketuk dengan tukul.

Dari segi saiz pula, ia mempunyai pelbagai jenis bergantung pada potongan dan rekaan kasut.

Saiz itu juga tidak boleh dikongsi untuk rekaan lain kerana ia akan menimbulkan masalah seperti si pemakai akan rasa sakit dan sebagainya.

Perniagaan turun-temurun

Rancak berbual, Leow sempat berkongsi kekecewaannya apabila dunia fesyen tempatan seperti terlepas pandang mengenai kehebatan rekaan kasut.

Ramai pereka fesyen lebih tertumpu untuk menghasilkan pakaian sahaja sedangkan perniagaan kasut memerlukan lebih ramai pakar, katanya sambil memuji usaha murni Bill.


PERINCIAN manik menyuntik elemen mewah kepada kasut tumit tinggi.


Sedangkan katanya, syarikat luar membuat tempahan kasut mereka di sini kerana negara mereka tidak mampu menyediakan tenaga kerja yang ramai.

Disebabkan kosnya terlalu tinggi, mereka lebih selesa memilih Malaysia sebagai destinasi pembuatan kasut terbaik.

"Apa yang saya perkatakan ini memang benar malah, banyak kilang kasut di Malaysia bermula daripada perniagaan keluarga.

"Kesemuanya ada talian persaudaraan. Jadi saya menyeru supaya lebih ramai ahli perniagaan tampil memulakan bisnes sebegini.

"Sama juga dengan pereka tempatan, mereka perlu kembangkan industri masing-masing," ujar Leow yang mewarisi kepakaran membuat kasut daripada bapanya.

Berkongsi cabaran yang diterima sepanjang mengusahakan perniagaan itu kata Leow, dia perlu menjaga kebajikan pekerjanya. Ini kerana tidak ramai pembuat kasut yang mempunyai kepakaran terutama dalam menyediakan bentuk kasut yang tepat supaya selesa dipakai.

Perkara tersebut dilihat sebagai cabaran kerana Leow perlu mendapatkan kepercayaan jenama kasut untuk membuat tempahan di Ultimate Footware.

"Kalau tidak ada tempahan, pekerja saya yang sudah mahir dilatih mungkin akan lari ke kilang lain. Jadi, perkara ini juga perlu difikirkan selalu," ulasnya

Tuesday, 4 May 2010

Dapat Idea di Tanah Haram

KESUNGGUHAN dan semangat untuk membuktikan kejayaan menjadi pendorong kuat kepada Hamidah Abdul Jalil, 48 mengusahakan tanaman stevia, sejenis tumbuhan yang menghasilkan pemanis semula jadi.

RAMI PENGGEMAR...Hamidah (kiri) dan pekerjanya mencuba teh stevia hayat.
RAMI PENGGEMAR...Hamidah (kiri) dan pekerjanya mencuba teh stevia hayat.
sebelum - selepas
PROSES...antara kaedah dalam penyediaan teh stevia hayat.PROSES...antara kaedah dalam penyediaan teh stevia hayat.


PROSES...antara kaedah dalam penyediaan teh stevia hayat.
Pokok yang dihasilkan adalah klon baru menggunakan teknik cantuman diberi nama stevia hayat, pucuk segar pokok berkenaan diproses dan dijadikan serbuk teh selain pelbagai produk kesihatan lain.


Hamidah berkata, dia mengambil masa lebih 10 tahun membuat kajian bagi menghasilkan klon stevia hayat seterusnya menghasilkan serbuk teh dengan jenama Hayat.


Menurutnya, dia mendapat ilham mengusahakan tanaman stevia ini ketika berada di Makkah untuk menunaikan haji selepas melihat kesukaran rakan yang menghidap penyakit kencing manis.


“Bermula dari situ, saya bertekad dan memasang impian untuk mengusahakan tanaman pokok stevia menggunakan klon baru yang dihasilkan menggunakan teknik cantuman.


“Selepas melakukan kajian dan rujukan, saya akhirnya berjaya walaupun peringkat awal menghadapi pelbagai dugaan kerana di negara ini produk daripada pokok stevia tidak terkenal.


“Keupayaan menghasilkan klon baru iaitu stevia hayat dianggap kemuncak kepada kejayaan saya. Ia bukan saja berjaya meletakkan wanita pada kedudukan yang tinggi, tetapi lebih penting mengharumkan nama negara,” katanya.


Dia yang juga Pengarah Urusan Rigap Mekar Sdn Bhd, berkata daun pokok stevia hayat yang dihasilkan 100 peratus manis semula jadi berbanding klon asal yang terdapat di Paraguay.


Rasa manis semula jadi daun pokok berkenaan sememangnya terbukti dengan cara kita memakan pucuknya tanpa perlu dikeringkan terlebih dulu.

Dia kini mempunyai ladang seluas 16 hektar di Muadzam Shah, Rompin dan projek berkenaan akan diperluaskan dengan pembukaan ladang baru di Kuantan akhir tahun ini.


Katanya, pokok stevia ialah sejenis tumbuhan yang manja dan sensitif, mudah mati apabila cuaca sejuk dan terlalu panas. Pelbagai teknik dan kaedah digunakan untuk memastikan usaha berkenaan tidak menemui kegagalan.


Menurutnya, bagi mendapatkan pengiktirafan dia melantik penyelidik Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) dan Sirim untuk membuat kajian terhadap kandungan kimia selain keberkesanan terhadap kesihatan manusia.


“Bukan semua pokok stevia yang ada mampu menghasilkan rasa manis semula jadi seperti stevia hayat, justeru pengguna perlu lebih faham bagi mengelak ditipu pihak tidak bertanggungjawab.



“Ada pihak yang membuat teh jenama stevia menggunakan gula untuk menimbulkan rasa manis yang didakwa semula jadi,” katanya yang mempunyai kilang menghasilkan teh stevia hayat di Kuantan, Pahang.


Hamidah berkata, teh stevia hayat yang dihasilkan mampu membantu menurunkan kadar gula dalam darah, menstabilkan tekanan darah, melawaskan kencing, menurunkan berat badan serta membunuh bakteria, kulat dan virus.


Selain menghasilkan teh stevia hayat, dia menghasilkan pelbagai produk berasaskan stevia seperti sabun, syampu dan bahan mandian.


“Setiap bulan saya menghasilkan lebih 500 kotak teh stevia hayat dalam dua saiz. Jumlah pengeluaran akan bertambah jika saya banyak menyertai ekspo jualan dan pameran di seluruh negara.


“Semua produk yang dihasilkan mempunyai sijil halal serta sesuai digunakan semua lapisan masyarakat dan kaum kerana tidak mengandungi sebarang bahan kimia.


“Kejayaan saya ini mendapat sokongan daripada Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan, Sirim, Smidec, Perbadanan Kemajuan Negeri Pahang, dan Majlis Amanah Rakyat,” katanya.


Dia kini menjual produk jenama hayat secara terus kepada pengguna dan kini permintaan terhadap teh stevia hayat memang menggalakkan terutama daripada penghidap kencing manis.


Disebabkan pengeluaran yang terhad, syarikat berkenaan masih tidak mampu memenuhi permintaan pasar raya terkemuka yang ingin memasarkan semua produk dihasilkan.